Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Public Charging infrastructure

This site may earn commission on affiliate links.
Ja, ik ook.
Maar ik heb dan ook een FastNed account om met de app te kunnen laden op hun stations.
Nog nooit gebruikt, echter. En beurshandel in FastN wordt voor mij pas interessant als ik call opties kan schrijven of puts kopen. (Niet mogelijk met de huidige notering.)
 
Voorlopig kost de huidige Tesla Powerwall nog ongeveer 7000 euro voor 6,4 kWh.

Daarom kocht ik in 2011 al 2 imievs met 18kwh accu die inmiddels geheel afgeschreven, ieder rond de 70000 km reden , met nauwelijks afname van de accu capaciteit, weet iemand hoe ik ze nu tot powerwall, of on the roof storage, kan omturnen? Tip: dus koop een afgeschreven imiev of c zero of Peugeot ion, en the future is here!
 
Nou Hans, je posts brengen hier nogal wat reacties teweeg. Ik denk er op sommige punten ook wat anders over (maar waardeer het enthousiasme waarmee je bezig bent):

1. Ik ben geen voorstander van vaste kabels aan openbare laadpalen: grotere kans op storingen (vandalisme, kapotte stekkers) en die kabels/stekkers worden vies (weer en wind, baldadigheid). Dan liever mijn eigen kabel inpluggen;
2. Ik ben voorstander van meer laag-vermogen laadpunten (bijvoorbeeld 1 fase 3,6kw). Juist op plekken waar auto's langere tijd staan (thuis) is dat een prima oplossing. Ik laad bij ons vakantiehuisje altijd op een 220v stopcontact, en in de zomer zelfs ook thuis (laadstation zit in de garage, maar daar staan dan andere auto's). Als ik rond 18.30 uur thuis kom en rond 08.30 uur weer vertrek, heb ik toch zo'n 200 km range bij kunnen laden (in de Tesla. Bij kleinere auto's met lager verbruik is dat nog meer). Dat is in vrijwel alle gevallen voldoende om het verbruik van de voorgaande dag weer bij te laden. Waarom dan onnodig dure laadpalen plaatsen, met de ergernis dat auto's die vol zijn blijven staan. Liever 10x een normaal stopcontact in een (woon)straat, dan 2x een 11kw/22kw laadpaal.
3. destination chargers: prima ontwikkeling dat steeds meer hotels/sportscholen en andere plekken waar je een paar uur verblijft kiezen voor aanbieden van laadpalen. Maar liever niet merk-specifiek.
 
Zou het gewoon ook niet veel goedkoper zijn als men in stedelijk gebied waar veel rijhuizen staan met dezelfde dakhoogte , of bepaalde wijken met dezelfde huizen om daar zonnepanelen op te plaatsen maar dit niet per huis te gaan aansluiten op een powerwall maar dat per wijk te doen. Waarom niet al die zonnepanelen met elkaar koppelen en laten samen komen in één grote powerpack per wijk en daar een aansluiting voorzien op het net en met een berekening van oppervlakte van je aandeel in de opbrengsten.

In een nieuwe wijk zou het nog mooier zijn moest zo een batterij opslag gewoon de gehele wijk kunnen voorzien van stroom, en pas bij het leeglopen van de pack dat deze de gewone stroomtoevoer openzet.

Het individuele verhaal is slechts mogelijk voor mensen met een bepaalde investeringscapaciteit die genoeg tijd hebben om te wachten op het terugverdien effect. Een gezamenlijk verhaal per wijk kan zich volgens mij veel sneller terugbetalen.

Zijn daar al voorbeelden van in Nederland?
 
Zou het gewoon ook niet veel goedkoper zijn als men in stedelijk gebied waar veel rijhuizen staan met dezelfde dakhoogte , of bepaalde wijken met dezelfde huizen om daar zonnepanelen op te plaatsen maar dit niet per huis te gaan aansluiten op een powerwall maar dat per wijk te doen. Waarom niet al die zonnepanelen met elkaar koppelen en laten samen komen in één grote powerpack per wijk en daar een aansluiting voorzien op het net en met een berekening van oppervlakte van je aandeel in de opbrengsten.

In een nieuwe wijk zou het nog mooier zijn moest zo een batterij opslag gewoon de gehele wijk kunnen voorzien van stroom, en pas bij het leeglopen van de pack dat deze de gewone stroomtoevoer openzet.

Het individuele verhaal is slechts mogelijk voor mensen met een bepaalde investeringscapaciteit die genoeg tijd hebben om te wachten op het terugverdien effect. Een gezamenlijk verhaal per wijk kan zich volgens mij veel sneller terugbetalen.

Zijn daar al voorbeelden van in Nederland?
Niet echt vanwege het bestaan van de terugleververgoeding. Als die wegvalt kan dat wel eens gaan veranderen.
Bij grotere solar farms begint het te leven met in/verkoop op de onbalansmarkt. Zie bv: Produceert uw organisatie meer dan 100 KW/uur?.
 
Qua stekkers-in-palen, eens met @gelden - naast het hele stuk met vandalisme en weersinvloeden zit daar ook een stapel andere problemen aan vast. Wat dacht je van 'ingraven' van bakken waar eea in moet gaan passen?

Bovendien zitten we dan met veel graafwerkzaamheden als je ze in bestaande (straat)verlichting wilt gaan plaatsen, zoals het artikel mbt de Duitse oplossing ook al aangeeft, het moet wel ondersteund worden. De meeste verlichting in NL zit (of zat) op een aparte fase in de grondkabel die op afstand geschakeld kan worden, dus - niet donker == geen spanning - dat levert natuurlijk ook weer wat uitdagingen op.

Interessant zijn de mogelijkheden om thuis te superchargen, of in elk geval wat er dicht bij komt. Als er meer FEVs hier in de straat staan komt de mogelijkheid om gezamenlijk (pleintjes-idee) te gaan betalen voor afname ineens dichtbij. Als buurman als eerste 'thuis' is en op de hoek begint krijgt hij wat er in de oplader zit vanuit de zonnepanelen en kan hij vrij vlot plaatsmaken voor de volgende. Degene die als laatste thuis is pakt dan gewoon 11kW vanuit het net maar we delen die kosten.
Ben je gelijk van het probleem af dat je evt per uur zou moeten gaan betalen en is er ook nog eens het voordeel van kunnen snelladen.
Grootste uitdaging wordt dan wel de VVE voor dat spul, want met een 3e partij loop je weer tegen extra operationele kosten aan en daarnaast is er de vraag van ROI voor de VVE :)
 
Nou Hans, je posts brengen hier nogal wat reacties teweeg. Ik denk er op sommige punten ook wat anders over (maar waardeer het enthousiasme waarmee je bezig bent):

1. Ik ben geen voorstander van vaste kabels aan openbare laadpalen: grotere kans op storingen (vandalisme, kapotte stekkers) en die kabels/stekkers worden vies (weer en wind, baldadigheid). Dan liever mijn eigen kabel inpluggen;
2. Ik ben voorstander van meer laag-vermogen laadpunten (bijvoorbeeld 1 fase 3,6kw). Juist op plekken waar auto's langere tijd staan (thuis) is dat een prima oplossing. Ik laad bij ons vakantiehuisje altijd op een 220v stopcontact, en in de zomer zelfs ook thuis (laadstation zit in de garage, maar daar staan dan andere auto's). Als ik rond 18.30 uur thuis kom en rond 08.30 uur weer vertrek, heb ik toch zo'n 200 km range bij kunnen laden (in de Tesla. Bij kleinere auto's met lager verbruik is dat nog meer). Dat is in vrijwel alle gevallen voldoende om het verbruik van de voorgaande dag weer bij te laden. Waarom dan onnodig dure laadpalen plaatsen, met de ergernis dat auto's die vol zijn blijven staan. Liever 10x een normaal stopcontact in een (woon)straat, dan 2x een 11kw/22kw laadpaal.
3. destination chargers: prima ontwikkeling dat steeds meer hotels/sportscholen en andere plekken waar je een paar uur verblijft kiezen voor aanbieden van laadpalen. Maar liever niet merk-specifiek.

Toch een korte reactie.

1) Momenteel zijn er ruim 3.500 SuC zuilen met een vaste stekker en een iets groter aantal Destination Chargers met eveneens een vaste stekker. Deze staan buiten, staan bloot aan alle weersinvloeden en zouden ook aan vandalisme onderhevig kunnen zijn. Het eerste aantal zal verdubbelen, het twee aantal verdrievoudigen in een jaar waaronder een behoorlijk aantal in Nederland. Ik hoor steeds meer van lokaties hier in de buurt waar ze gaan komen. Ik houd ales redelijk bij maar ben nog geen vandalisme tegengekomen op het web. Maar dit is één deel van het verhaal. Het tweede is de backoffice die via voertuigherkenning akkoord geeft voor laden en later afrekent. De automobilist hoeft alleen maar in te pluggen.

2) Natuurlijk kan dat. Maar dat zegt niets over wat de EV bezitter straks gaat willen of wat de fabrikanten doen. Wat er ook allemaal gebeurt, Tesla blijft infra uitrollen en zal ervoor zorgen dat straks bij Model 3 er voldoende infra zal zijn. De uitrol zal worden afgestemd op het aantal reserveringen in een bepaald gebied. Voor Teslarijders zal de combinatie DC en SuC. als aanvulling op thuisladen voldoende zijn. Hopelijk zal er ook nog een woud van snelladers vooral binnen de steden komen voor degenen die het prima vinden om één keer per week te laden als ze aan bijv. 250 km per week voldoende hebben.

3) Op zich zijn de DC's niet merkspecifiek maar systeem specifiek. Zodra een fabrikant zijn klant de mogelijkheid biedt om op basis van prepaid van SuC gebruik en DC gebruik te maken kan ook die auto, wat er wel eentje van de categorie 2017/2018 e.v. moet zijn, meedoen. Met de opbrengst deelt de fabrikant dan in de verdere uitrol van de infra.
 
V.w.b. punt 1, de kans op vandalisme bij een SuC waarbij de laadkabel beschadigd raakt lijkt me aanzienlijk kleiner dan die van beschadiging op straat: dunnere kabel en jan en alleman (of ... rap en zijn maat) komen er dagelijks langs. Dat we nog niets (?) hebben gezien van vandalisme, komt mede door het ontbreken van vaste kabels?

Bovendien zie ik niet zomaar gebeuren dat je een fool proof en slijtvast systeem krijgt, zonder heel hoge kosten, waarbij de kabel wordt opgerold. Als het straatparkeren kop - kont gebeurt, moet je met een Model S (zolang die charge ports nog aan de linkerzijde zitten, en als die aan de 'achterkant' van de paal staat) een heel lange kabel hebben (van boven naar beneden, helemaal om de auto heen, en weer omhoog, dus voor de zekerheid tegen de 10 meter??)
 
Last edited:
Bij de onbemande tankstations liggen de vulpistolen toch ook niet op de grond?

Denk dat de kabels vooral niet te lang moeten zijn. Heb zelf op kantoor ook lange kabels om zowel met kop als kont in te kunnen parkeren. Echter in de afgelopen 2 jaar niet nodig gehad. Zou ik t opnieuw doen dan liet ik een kabel van 1,5 meter installeren.
 
  • Like
Reactions: robertvg
Beide zijn nuttig, natuurlijk een korte als het kan. Ik heb altijd een lange kabel mee en dat bewijst regelmatig zijn nut (logisch ook: 1m van paal naar grond, 5m naar achter, 2m naar links, weer omhoog, en wat bochten), zeker als je auto voor je de ruimte heeft genomen. Die lange kabel zie ik zomaar niet in een paal verdwijnen met een oprolmechanisme.
 
Heeft iemand hier ervaring mee: Powerstar Benelux
Lijkt me op het eerste gezicht een broodje aap, maar er zijn op dit forum mensen die er véél meer verstand van hebben!
Kan zoiets, of inderdaad boerenbedrog?
De site is inderdaad voor verbetering vatbaar qua tekst en uitleg, maar als ik het goed begrijp voeden ze een deel van de binnenkomende stroom direct terug het net in (in tegengestelde richting zeg maar) met behulp van een speciaal soort trafo.
Daardoor zakt de systeemspanning achter het apparaat en neemt je huisinstallatie minder vermogen op (bij gelijkblijvende stroomafname).
Vergelijk het met het iets dichtdraaien van je gaskraan of hoofdwaterkraan waardoor de toevoer wat geknepen wordt.

Mijns inziens levert zoiets alleen maar winst op bij niet geregelde lasten zoals lampen (die zullen iets minder fel branden), apparaten die gevoed worden met een simpele transformator (minder trafoverliezen in de vorm van warmte) enz.
Een waterkoker bijv. zal er niet minder energie door gaan verbruiken maar er gewoon iets langer over doen om het water aan de kook te brengen. Een apparaat met geschakelde voeding zal er ook niets aan hebben, de efficientie daarvan is nauwelijks afhankelijk van het systeem voltage.
Lijkt me dus eigenlijk alleen interessant als je veel 'domme' lasten op je net hebt (kantoorpandverlichting bijv.), of als je gebaat bent bij een lagere systeemspanning (oude apparatuur is soms niet geschikt voor 250V) of een heel stabiele systeemspanning.
 
  • Informative
Reactions: MaH