Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Public Charging infrastructure

This site may earn commission on affiliate links.
Vandaag ook naar Batibouw geweest op de Heizel. Op Parking E de laadplaatsen gevonden, om 9u45 waren er nog twee plaatsjes vrij, dus ingeplugd… .
Laadt aan 47 km/h. Begon te laden zonder te badgen, waren laadpalen die er precies niet hun vaste plaats hebben, leek me eerder een gelegenheidsinstallatie. Indien niet, was dit toch allemaal maar knullig geïnstalleerd, maar enfin het werkte… .
Eerste bedenking was dat het aanbod schrijnend is voor dit soort manifestaties, ik bedoel maar, 6 laadplaatsen op zo'n 12.000 parkeervakken is toch niet denderend te noemen…? Maar goed, ze zijn er, dit is al een goede zaak.

Ik vermoed dat de capaciteit fluctueerde want toen we om 15u terug waren was hij nog niet tot op mijn 80% instelling opgeladen, moest al een uur klaar zijn, maar was nog aan het laden en weliswaar bijna klaar.
Wat me wel opviel dat bij mijn twee buren, een Classic P85 en een P85D hun groene laadleds brandden ( dooft toch na enkele minuten? )??
De BMW PIH, de i3 en de P85 stonden er toen ik aankwam en bij vertrek nog steeds. Daarnaast nog 1 bijgekomen P85D en een ICE, een andere MS stond scheef naast de zones maar was niet aangesloten.

Nu, ik ben tevreden, met deze kans tot bijladen moest ik niet meer langs de SuC om thuis te geraken… .

Heizel12.JPG
 
Idd fijne plaats om te laden aan de Heizel. Kort bij de ingang.

full


We zijn gisteren in Eindhoven geweest. Geparkeerd in de PSV parking. Hier kan je laden tegen +/-15km/h , 220V 16A. Bij het vertrekken kregen we de kabel niet losgekoppeld uit de laadpaal. Na 10 min proberen naar de nummer gebeld op de paal en hier werden we vriendelijk geholpen. Ze hebben gelukkig de kabel vanop afstand kunnen loskoppelen. Nog iemand dit probleem al eens voor gehad? Bij het buiten rijden was ons ticket verlopen en moesten we nog €1,5 bijbetalen om buiten te kunnen.
 
Ik heb dit weekend (zaterdag) voor het eerst mijn NewMotion kaart eens uitgeprobeerd in Ninove. Laden starten met kaart ging vlot. Ik dacht in de app ergens mijn laadsessie te kunnen zien tijdens het laden, of erna, maar dat is niet het geval. Zelfs wanneer ik online myNewMotion nakijk staat er geen enkele laadsessie vermeld.
Zit daar vertraging op, of heb ik dan gratis geladen?
Daarnaast nog een bijkomstig vraagje: moet je ook parkeergeld betalen als je staat te laden op deze plaatsen?

Het laadpunt waar ik stond is uitgebaat door Blue Corner met hun time based tarieven.
 
Zelfs wanneer ik online myNewMotion nakijk staat er geen enkele laadsessie vermeld.
Zit daar vertraging op, of heb ik dan gratis geladen?

Voor zover ik weet, zit daar vertraging in. Kan soms best lang duren en dat heeft volgens mij te maken met het onderling afrekenen van laadsessies (soort roaming). Misschien dat inmiddels eea geautomatiseerd is, maar in het verleden werden er gewoon Excelletjes rondgestuurd en kon het zelfs maanden duren voordat alle laadsessies afgerekend waren. o_O
 
In NL is het in ieder geval zo dat de verschillende aanbieders (CPO - Charge Point Operators) het verbruik van 'vreemde' laders, oftewel van laadpassen niet door zichzelf uitgegeven, pas na het einde van de maand aan elkaar doorgeven en verrekenen.
In myNewMotion zie je die laadsessies dan ook pas na afloop van de maand verschijnen.
De verschillende partijen hebben met elkaar afgesproken vanaf deze zomer (juli 2017) data via OCPI met elkaar te gaan uitwisselen.
Behalve dat de laadtarieven bij de laadpalen duidelijker zouden moeten worden zou ook de verrekening sneller moeten gaan.
 
  • Informative
Reactions: Merijn
Tot 2012 kon je in Amsterdam gratis parkeren als je aan het laden was. Met een tarief van €5 per uur in het centrum geen onzinnige stiumulerings-maatregel. Kwam het toevallig gisteren in Egmond aan Zee ook nog tegen - op de boulevard. Nadeel is dat je dan opeens al die hybride's ziet staan laden... lekker langzaam ladend drie uur een plek pal aan het strand bezet houden ..
 

Attachments

  • IMG_5785.jpg
    IMG_5785.jpg
    46.9 KB · Views: 37
Idd fijne plaats om te laden aan de Heizel. Kort bij de ingang.

full


We zijn gisteren in Eindhoven geweest. Geparkeerd in de PSV parking. Hier kan je laden tegen +/-15km/h , 220V 16A. Bij het vertrekken kregen we de kabel niet losgekoppeld uit de laadpaal. Na 10 min proberen naar de nummer gebeld op de paal en hier werden we vriendelijk geholpen. Ze hebben gelukkig de kabel vanop afstand kunnen loskoppelen. Nog iemand dit probleem al eens voor gehad? Bij het buiten rijden was ons ticket verlopen en moesten we nog €1,5 bijbetalen om buiten te kunnen.
PSV speelde uit hoor gisteren :D
 
  • Funny
Reactions: S-19910 and Mark67
Ik heb dit weekend (zaterdag) voor het eerst mijn NewMotion kaart eens uitgeprobeerd in Ninove. Laden starten met kaart ging vlot. Ik dacht in de app ergens mijn laadsessie te kunnen zien tijdens het laden, of erna, maar dat is niet het geval. Zelfs wanneer ik online myNewMotion nakijk staat er geen enkele laadsessie vermeld.
Zit daar vertraging op, of heb ik dan gratis geladen?
Daarnaast nog een bijkomstig vraagje: moet je ook parkeergeld betalen als je staat te laden op deze plaatsen?

Het laadpunt waar ik stond is uitgebaat door Blue Corner met hun time based tarieven.
Het varieert. De palen van bluecorner zijn, voor TheNewMotion, externe laadpalen waarvoor het tot einde maand duurt vooraleer de laadbeurt in de lijst komt.
Maar ik laadde onlangs met de TNM-pas op bij Ikea Heerlen en ook verder in Duitsland in Bad Neunahr, ook met de TNM, en die laadbeurten stonden enkele minuten later al in het overzicht.
 
Het varieert. De palen van bluecorner zijn, voor TheNewMotion, externe laadpalen waarvoor het tot einde maand duurt vooraleer de laadbeurt in de lijst komt.
Maar ik laadde onlangs met de TNM-pas op bij Ikea Heerlen en ook verder in Duitsland in Bad Neunahr, ook met de TNM, en die laadbeurten stonden enkele minuten later al in het overzicht.

De laadpalen bij Ikea Heerlen zijn zo te zien van The New Motion zelf dus dat zou kunnen dat die transacties meteen in hun eigen systeem zichtbaar zijn.
IMG_0728.jpg
En (toeval?) ook in Bad Neuenahr (Grafschaft) zie ik een TNM laadpaal.
 
Ik krijg woensdag mijn Tesla S85. De leasemaatschappij levert daar een ev-box laadpaal en laadpas bij. Heeft iemand ervaring met een ev-box laadpas? De app die erbij hoort is namelijk chargenet. Die app is niet meer verkrijgbaar in de app store...

De NewMotion app ziet er wel gelikt uit, maar daar heb ik dus weinig aan...

Als ik een adres opgeef in de navigatie van de auto, geeft hij dan automatisch de dichtstbijzijnde laadpalen aan bij de bestemming?

Dank!
 
Vandaag ook naar Batibouw geweest op de Heizel. Op Parking E de laadplaatsen gevonden, om 9u45 waren er nog twee plaatsjes vrij, dus ingeplugd… .
Laadt aan 47 km/h. Begon te laden zonder te badgen, waren laadpalen die er precies niet hun vaste plaats hebben, leek me eerder een gelegenheidsinstallatie. Indien niet, was dit toch allemaal maar knullig geïnstalleerd, maar enfin het werkte… .
Eerste bedenking was dat het aanbod schrijnend is voor dit soort manifestaties, ik bedoel maar, 6 laadplaatsen op zo'n 12.000 parkeervakken is toch niet denderend te noemen…? Maar goed, ze zijn er, dit is al een goede zaak.

Ik vermoed dat de capaciteit fluctueerde want toen we om 15u terug waren was hij nog niet tot op mijn 80% instelling opgeladen, moest al een uur klaar zijn, maar was nog aan het laden en weliswaar bijna klaar.
Wat me wel opviel dat bij mijn twee buren, een Classic P85 en een P85D hun groene laadleds brandden ( dooft toch na enkele minuten? )??
De BMW PIH, de i3 en de P85 stonden er toen ik aankwam en bij vertrek nog steeds. Daarnaast nog 1 bijgekomen P85D en een ICE, een andere MS stond scheef naast de zones maar was niet aangesloten.

Nu, ik ben tevreden, met deze kans tot bijladen moest ik niet meer langs de SuC om thuis te geraken… .

View attachment 216466

Grappig, ik stond er gisteren ook, maar je hebt deze foto na 12:30 uur genomen gok ik, toen waren we net weg.
 
Ik krijg woensdag mijn Tesla S85. De leasemaatschappij levert daar een ev-box laadpaal en laadpas bij. Heeft iemand ervaring met een ev-box laadpas? De app die erbij hoort is namelijk chargenet. Die app is niet meer verkrijgbaar in de app store...

De NewMotion app ziet er wel gelikt uit, maar daar heb ik dus weinig aan...

Als ik een adres opgeef in de navigatie van de auto, geeft hij dan automatisch de dichtstbijzijnde laadpalen aan bij de bestemming?

Dank!
NewMotion app bevat ook de evbox palen. Evbox laadpas zit je toch vast aan een maandelijks abonnement?
 
Misschien val ik nu door de mand als 'publieke laadpalendummy', maar dit had ik nog niet gezien. Een Allego lader (Chademo en type 2) met een aparte Tesla Adapter ernaast aan een paal.
Hij staat hier:Google Maps
Phil, ik wist dat er een laadpunt was en rij er dagelijks langs, maar de Tesla adapter had ik nog niet gezien. Deze avond eens de parking op rijden om te kijken.
 
  • Like
Reactions: Phil V