Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Public Charging infrastructure

This site may earn commission on affiliate links.
Het is duidelijk thuisladen, tesla laden of beter niet laden 🥹
In BE is de prijs bij tesla wel eerder tussen de 41 & 45 ct/kWh.

Inderdaad zoals in vorige post al aangegevn een nieuw verdienmodel. Gaat de transitie naar EV helaas niet helpen.
Je zou willen dat er regelgeving komt om de tarieven duidelijk op de laadpaal te laten zien, net als bij tankstations want dan wordt het duidelijk waar je goedkoper kunt laden.
 
  • Like
Reactions: OttoR and job-lek
Mail van Shell Recharge:
Vanaf 21/12/2023 introduceren we blokkeerkosten op alle Road- en EVBox-laadpunten in ons roamingnetwerk. De blokkeerkosten worden na 240 minuten (4 uur) opladen in rekening gebracht en kosten €0,05 per minuut, met een maximum van €12 per laadsessie. Je kunt na 240 minuten nog steeds je EV opladen, maar je betaalt dan dus blokkeerkosten bovenop de reguliere laadkosten.
Dat is €3 per uur na 4 uur laden. Dat betekent dat je bij een dagje parkeergarage je flink duurder uit bent.
 
Het is heel krom dat de 4 uur gelijk ingaan, maar aan de andere kant kun je met AC-laden je eigen window bepalen, met de Tesla kun je tot 5A gaan en dan kan je je eigen window behoorlijk oprekken. Door een max in te stellen van 4 uur hou je wel meer ruimte voor iedereen om een kans te hebben om te laden idd. Misschien is het ook een test om te kijken of ze op deze manier een betere overall bezetting krijgen?
 
  • Like
Reactions: ERvee
Wat is jullie ervaring met het verschil tussen DC laden en laden aan een Tesla supercharger?
Mijn werkgever geeft enkel een kaart voor de normale DC-laadstationnen, met mijn MYLR maar max tot 195kW geraakt.

Ik had gehoopt dat ik tot 250kW zou gaan. (ik probeer te preconditioneren door mijn Tesla een opdracht te geven naar de dichtstbijzijnde SUC Te gaan)
 
@KamiSchmesla Grofweg haal je alleen tussen de 5 en 15% een laadsnelheid boven de 200kW (bron). Of dat iets is waar je je druk om moet maken, kun je alleen zelf bepalen :). Ik heb er alleen voordeel van in bijvoorbeeld Frankrijk als ik daar met een aanhanger op pad ben. Mijn snelheid is dan de snelheid om bij een SuC te geraken met 5%. Zit ik er onder, rijd ik wat langzamer. Zit ik er boven, rijd ik zo hard als kan en mag.

In Nederland heb ik eerder behoefte aan een plaspauze of een koffie pauze dan dat ik die accu leeg krijg, laat staan dat ik moeite ga doen om die 250kW te halen. Maar nogmaals, dat kan voor jou anders zijn natuurlijk :).
 
Wat is jullie ervaring met het verschil tussen DC laden en laden aan een Tesla supercharger?
Mijn werkgever geeft enkel een kaart voor de normale DC-laadstationnen, met mijn MYLR maar max tot 195kW geraakt.

Met andere DC laadstations heb ik geen ervaring, voor mij zijn die van Tesla de normale ;) In tijd gaat dat misschien 1 à 2 minuten verschil maken.
Onderstaand een laadsessie die ik deze zomer heb gedaan. Lage soc en geconditioneerd toegekomen aan suc.
Op 12% batterij lading gaan we al onder de 200kW, dat is na 3 minuten.


1703142783132.png

1703142802989.png

1703142818463.png
 
  • Like
Reactions: job-lek
Wat is jullie ervaring met het verschil tussen DC laden en laden aan een Tesla supercharger?
Mijn werkgever geeft enkel een kaart voor de normale DC-laadstationnen, met mijn MYLR maar max tot 195kW geraakt.

Ik had gehoopt dat ik tot 250kW zou gaan. (ik probeer te preconditioneren door mijn Tesla een opdracht te geven naar de dichtstbijzijnde SUC Te gaan)
Een supercharger is ook gewoon een DC lader hoor. Supercharger is alleen maar een marketing kreet. En zoals al opgemerkt, staar je niet blind op de pieksnelheid, die haal je maar eventjes en alleen onder de reeds genoemde condities.
 
Yep. En het voorkomt ook dat mensen na 'n paar uurtjes laden de hele dag de laadpaal bezet houden wat ik best regelmatig zie in parkeergarages maar ook buiten parkeergarages. Imho best een elegante oplossing om laadpalen beschikbaar te houden.
Dat is sociaal wenselijk, maar niet praktisch.

Story time! Je wilt parkeren in een parkeergarage in het centrum van een grote stad, waar je een evenement hebt. Helaas is de beste locatie vol, dus je beslist een paar honderd meter verderop te parkeren naar een parkeergarage met EVbox. Je hebt nog 18% en dus ga je laden. Tijdens de lunch ga je verzetten, want 4 uur erop zitten. En naast dat het natuurlijk net regent, is ook de hele parkeergarage vol op het moment dat je de auto wil verplaatsen. Daar kom je natuurlijk net te laat achter, en als je weer terug bent, staat er al een dikke Audi ICE op de plek en de bestuurder steekt zijn middelvinger naar je op als je vraagt om de plek. Nou, veel plezier met deze situatie - de lunch is ook wel afgelopen tegen de tijd dat je terug bent.

En dat is het punt: parkeerplekken rond het middaguur in grote steden zijn er nauwelijks. Het tekort aan laadpalen komt daar ook nog bij.

Dan komen de straat-oplossingen:
  • boetes worden gewoon betaald. Het is dan maar zo. EVbox blij.
  • mensen nemen 2 kaarten, en wisselen na 4 uur.
  • de stekker gaat er na 4 uur uit. Kans op wegslepen is namelijk erg klein, en ik zie best vaak dat de stekker er wel in zit, maar er niet geladen wordt.
 
Dan komen de straat-oplossingen:
  • boetes worden gewoon betaald. Het is dan maar zo. EVbox blij.
  • mensen nemen 2 kaarten, en wisselen na 4 uur.
  • de stekker gaat er na 4 uur uit. Kans op wegslepen is namelijk erg klein, en ik zie best vaak dat de stekker er wel in zit, maar er niet geladen wordt.
punt 2, kan ook met dezelfde kaart, je mag een nieuwe sessie starten
punt 3, voor iedereen die niet laadt zoals jij nu idd vaak ziet, dan heb je nog steeds connectie en krijg je toch het kleeftarief dunkt me
 
Het lijkt allemaal wel mee te vallen, zie onderstaande citaat:

Laadpaalkleven geen groot probleem​

De blokkeerkosten zijn volgens Shell een maatregel om laadpaalkleven tegen te gaan en de beschikbaarheid van publieke laadpunten te verbeteren. Navraag leert dat het hier bijna volledig om semi-publieke laadpalen gaat. Dat zijn laadpunten die door hun eigenaren (veelal werkgevers voor hun werknemers) worden beheerd en niet door het gros van de EV-rijders worden gebruikt. De VER ziet laadpaalkleven niet als een groot probleem. Dat blijkt uit cijfers van het Nationaal Laadonderzoek en laadpaalaanbieders. De discussie gaat momenteel veel vaker over slim laden, waarbij het juist van belang is dat laadsessies langer duren en laadpaalkleven steeds onduidelijker wordt. Duidelijkheid over slim laden vindt de VER veel belangrijker.
 
Dat is sociaal wenselijk, maar niet praktisch.

Story time! Je wilt parkeren in een parkeergarage in het centrum van een grote stad, waar je een evenement hebt. Helaas is de beste locatie vol, dus je beslist een paar honderd meter verderop te parkeren naar een parkeergarage met EVbox. Je hebt nog 18% en dus ga je laden. Tijdens de lunch ga je verzetten, want 4 uur erop zitten. En naast dat het natuurlijk net regent, is ook de hele parkeergarage vol op het moment dat je de auto wil verplaatsen. Daar kom je natuurlijk net te laat achter, en als je weer terug bent, staat er al een dikke Audi ICE op de plek en de bestuurder steekt zijn middelvinger naar je op als je vraagt om de plek. Nou, veel plezier met deze situatie - de lunch is ook wel afgelopen tegen de tijd dat je terug bent.

En dat is het punt: parkeerplekken rond het middaguur in grote steden zijn er nauwelijks. Het tekort aan laadpalen komt daar ook nog bij.

Dan komen de straat-oplossingen:
  • boetes worden gewoon betaald. Het is dan maar zo. EVbox blij.
  • mensen nemen 2 kaarten, en wisselen na 4 uur.
  • de stekker gaat er na 4 uur uit. Kans op wegslepen is namelijk erg klein, en ik zie best vaak dat de stekker er wel in zit, maar er niet geladen wordt.


Fantastisch verhaal! En ja, duidelijke businesscase dat het zeker niet voor iedere situatie ideaal is om na 4 uur te beginnen met een kleef-boete.

Maar het is op het totaal aantal laadsessies wel de uitzondering, ik denk dat het aantal sessies aan de paal thuis in de straat/voor de deur vele malen groter is. En juist op die palen wil je dat auto's laden en ruimte maken. Dat zijn ook vaak de plekken waarbij mensen de auto graag lang laten staan.

Ik ga ervan uit dat er straks echt wel betere modellen komen waarbij er meer flexibiliteit ontstaat als die 4 uur midden in de nacht aflopen of als je laadproces (met 'n bepaald laadvermogen) nog bezig is.
 
  • Like
Reactions: job-lek
zou mooi zijn als ev onderling kunnen comuniceren dat je een meldig krijgt dat er iemand op de paal wacht en dat als je je auto weghaalt een push bericht naar die pax kunt sturen met bericht dat de paal vrij is. Dit maakt alles planbaarder. Ik ga niet voor jan p mn bed uit om 3 uur maar als ik weet dat iemand de stroom nodig heeft wil ik hem best wel verzetten of eerder stoppen.
 
  • Like
Reactions: ERvee