Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Public Charging infrastructure

This site may earn commission on affiliate links.
Wido, goed werk.

Ik moet er wel bij melden dat ik 6 cent betaal ex btw, krijg van New Motion 25ct en een maandelijks overzicht van het gebruik, dat geeft een domme paal niet. Mijn gasten betalen 28 ct aan NM, mijn opbrengst is dus ongeveer 15ct per Kw omdat ik er eerst wel de btw af moet trekken.
Verder heb je gelijk, nu zal het aantal EV in de komende jaren snel toenemen en dan kan het al wel wat minder nadelig worden.
Verder;
Een paal van NM communiceert en kan dus ge-reset worden op afstand, mijn Tesla laadde op een bepaald moment niet en door het inloggen van NM werd dat snel opgelost.
Ik weet niet of zulke laadcommunicatie protocollen zich op "domme" palen wel gebruikt worden maar mocht dat zo zijn (Mc Donalds Duitsland werkte niet met mijn Tesla en was vrij te gebruiken) dan is de slimme paal hier in het voordeel.

Groet!

Toch geeft dit precies weer waar het om gaat. Waar de echte stroomkosten 6 cent bedragen excl BTW betaalt degene die komt laden 4 x zoveel. Er zit dus een verdienmodel tussen dat de uiteindelijke kosten sterk opschroeft.

Dan komt de vraag wat je wilt. Wil je het serviceniveau van je bedrijf (Restaurant, hotel, sportschool,winkelcentrum etc. verhogen en daardoor meer bezoekers trekken) of wil je de laadmogelijkheid zien als een extra inkomstenpost.

In het eerste geval volstaan goedkope (domme, hoewel die misschien door de eenvoud nog wel het slimst blijken) laadpalen of kastjes monteren, eigenlijk niet meer dan een bijzonder stopcontact en de stroom erbij geven. De kosten zullen laag blijven en je krijgt meer bezoekers.

In het tweede geval zit je aan de kwetsbare routing van online moeten zijn, meten, doorgeven, factureren, incasseren, storingsprocedures, kortom, extra verdienmodellen tussen jou en de klant. Bovendien, een klant die na een bezoek een tegenvallende afrekening krijgt kan volgend weer wellicht wegblijven en wat met een klant die met een storing wordt geconfronteerd waar jullie niets aan kunnen doen?

Een domme paal zal in de praktijk nauwelijks storingen geven, denk ik.

Ik voel meer voor de opzet van Wido.
 
Toevallig laatst een defecte laadkabel (ja ook dat komt wel eens voor helaas) getest op mijn "domme" keba, auto gaf een storing aan en toen wilde de paal de stekker niet meteen ontgrendelen dus ik wilde al richting meterkast gaan om de schakelaar om te zetten maar toen ontgrendelde hij opeens vanzelf en kon ik de stekker er uit halen. Prima functie! :)
 
Vergeet niet dat er ook nog zoiets als initiële kosten zijn. Leidingen, bestrating. Bij (semi-) openbare laadmogelijkheden zijn die hoger dan wat je prive nodig hebt - zeker als je meerdere laadmogelijkheden tegelijk wilt aanbieden. Dat je die kosten er in sommige gevallen uit wilt halen kan ik mij voorstellen.


Toch geeft dit precies weer waar het om gaat. Waar de echte stroomkosten 6 cent bedragen excl BTW betaalt degene die komt laden 4 x zoveel. Er zit dus een verdienmodel tussen dat de uiteindelijke kosten sterk opschroeft.

Dan komt de vraag wat je wilt. Wil je het serviceniveau van je bedrijf (Restaurant, hotel, sportschool,winkelcentrum etc. verhogen en daardoor meer bezoekers trekken) of wil je de laadmogelijkheid zien als een extra inkomstenpost.

In het eerste geval volstaan goedkope (domme, hoewel die misschien door de eenvoud nog wel het slimst blijken) laadpalen of kastjes monteren, eigenlijk niet meer dan een bijzonder stopcontact en de stroom erbij geven. De kosten zullen laag blijven en je krijgt meer bezoekers.

In het tweede geval zit je aan de kwetsbare routing van online moeten zijn, meten, doorgeven, factureren, incasseren, storingsprocedures, kortom, extra verdienmodellen tussen jou en de klant. Bovendien, een klant die na een bezoek een tegenvallende afrekening krijgt kan volgend weer wellicht wegblijven en wat met een klant die met een storing wordt geconfronteerd waar jullie niets aan kunnen doen?

Een domme paal zal in de praktijk nauwelijks storingen geven, denk ik.

Ik voel meer voor de opzet van Wido.
 
Maar... Ik denk dat een domme paal veel minder snel een reset nodig heeft. Veel minder wat fout kan gaan. Voordeel van de domme paal dus.

Klopt, ze zijn super simpel van binnen. Mijn OpenEVSE heeft nog nooit een storing gegeven bijvoorbeeld.

Maar uiteindelijk moet iedereen het zelf weten wat ze doen. Ik maak mijn document nog verder af an post dit later op mijn blog e.d.
 
Hans,

Ik heb New Motion gevraagd indien ik een lage stroomprijs zou vragen wat de laadprijs zou zijn, New Motion is daar niet flexibel in, New Motion differentieert niet , ik heb dus een tweede kaart waarmee bezoekers aan mijn bedrijf gratis kunnen aansluiten.
Ik wil daartegen mijn paal ook openbaar aanbieden zodat ik meedoe aan het uitbouwen van de infrastructuur maar omdat ik geen restaurant of zo'n gelegenheid heb waarbij een gratis laadpaal een lokker kan zijn wil ik deze voor anderen dan mijn bezoekers niet gratis maken.
M
 
Handig voor als er even geen laadpaal in de buurt is: Star Engines | To the stars and beyond

imagepng

Leuk ding. Zou een mooi veilingitem zijn voor de e-rally :biggrin:
 
Hans,

Ik heb New Motion gevraagd indien ik een lage stroomprijs zou vragen wat de laadprijs zou zijn, New Motion is daar niet flexibel in, New Motion differentieert niet , ik heb dus een tweede kaart waarmee bezoekers aan mijn bedrijf gratis kunnen aansluiten.
Ik wil daartegen mijn paal ook openbaar aanbieden zodat ik meedoe aan het uitbouwen van de infrastructuur maar omdat ik geen restaurant of zo'n gelegenheid heb waarbij een gratis laadpaal een lokker kan zijn wil ik deze voor anderen dan mijn bezoekers niet gratis maken.
M

Zie mijn opmerkingen niet als kritiek hoor. Ik zie nu de achterliggende situatie en dan begrijp ik volkomen waarom je dit doet. Als het er om gaat om zakelijke bezoekers de mogelijkheid te geven om als service hun auto op te laten raden dan is dit de beste aanpak. Het is alleen wel jammer dat je niet een mogelijkheid krijgt om met een eigen pas te laden en alle backoffice te omzeilen. Nu betaal je zelf de volle mep aan TNM en krijgt weliswaar wel weer een deel terug maar is niet de ideale situatie.

- - - Updated - - -

Vergeet niet dat er ook nog zoiets als initiële kosten zijn. Leidingen, bestrating. Bij (semi-) openbare laadmogelijkheden zijn die hoger dan wat je prive nodig hebt - zeker als je meerdere laadmogelijkheden tegelijk wilt aanbieden. Dat je die kosten er in sommige gevallen uit wilt halen kan ik mij voorstellen.

Dit blijft een onderdeel van de afwegingen. Maar een flink restaurant of een winkeliersvereniging kan best wel een paar duizend euro bijeenbrengen voor de aansluitingen. Ik ben alleen bang dat men er niet van weet en dan in zee gaat met de commerciële aanbieders.
 
Last edited:
Hans Noordsij said:
Dit blijft een onderdeel van de afwegingen. Maar een flink restaurant of een winkeliersvereniging kan best wel een paar duizend euro bijeenbrengen voor de aansluitingen. Ik ben alleen bang dat men er niet van weet en dan in zee gaat met de commerciële aanbieders.
vooral dat laatste zie ik als 'gevaar'. De ontwetendheid!
 
Zie mijn opmerkingen niet als kritiek hoor. Ik zie nu de achterliggende situatie en dan begrijp ik volkomen waarom je dit doet. Als het er om gaat om zakelijke bezoekers de mogelijkheid te geven om als service hun auto op te laten raden dan is dit de beste aanpak. Het is alleen wel jammer dat je niet een mogelijkheid krijgt om met een eigen pas te laden en alle backoffice te omzeilen. Nu betaal je zelf de volle mep aan TNM en krijgt weliswaar wel weer een deel terug maar is niet de ideale situatie.

- - - Updated - - -



Dit blijft een onderdeel van de afwegingen. Maar een flink restaurant of een winkeliersvereniging kan best wel een paar duizend euro bijeenbrengen voor de aansluitingen. Ik ben alleen bang dat men er niet van weet en dan in zee gaat met de commerciële aanbieders.
Hier ligt nog wel een gaatje in de markt: een aannemer/servicebedrijf die alle middenstanders afgaat om ze het hele traject van installatie en onderhoud van laadpalen aan te bieden, inclusief keuze van evt. terugverdienmodel (huur of koop van de paal, met/zonder backoffice, etc), vergelijk het met bedrijven die bedrijfskoffiemachines installeren en onderhouden. Complete ontzorging, zodat de restaurateur of winkelier zich er niet in hoeft te verdiepen. Wel alleen 22kW+ aanbieden graag.
 
In Engeland heb je toch zo'n gesubsidieerd iets dat bedrijven gratis een laadpunt krijgen en alleen een paar honderd €'s aan installatiekosten berekend worden? Zero Carbon World heet dat. Zo stimuleer je kleine bedrijven om zo'n ding op te hangen.
In België biedt EV-point zoiets aan.
Join the Network - EV-Point
Gratis Laadpunt voor goed gelegen handelszaken. De zaak bepaalt vervolgens zelf of laden voor de klant betalend is of dat hij zelf de rekening van potentiële klanten betaalt.
 
In België biedt EV-point zoiets aan.
Join the Network - EV-Point
Gratis Laadpunt voor goed gelegen handelszaken. De zaak bepaalt vervolgens zelf of laden voor de klant betalend is of dat hij zelf de rekening van potentiële klanten betaalt.

Bij EV-point dien je volgens mij wel steeds te betalen daar waar het initiatief van Zerocarbonworld volledig gratis is, zulk initiatief (gestart door een Roadster eigenaar) zou hier ook wel eens navolging mogen krijgen....

- - - Updated - - -

Bij EV-point dien je volgens mij wel steeds te betalen daar waar het initiatief van Zerocarbonworld volledig gratis is, zulk initiatief (gestart door een Roadster eigenaar) zou hier ook wel eens navolging mogen krijgen....

OK, ik lees op hun site dat de eigenaars "mogen" aanrekenen, maar dit wordt afgeraden. Trouwens...ze werken niet met een laadpas of dergerlijke, wel het principe van Tesla, aankomen, inpluggen en ...laden maar
 
Mijn ervaringen met betaalde laadpunten de afgelopen 2 weken waren nogal matig.

2 keer is op een oplaadpunt op straat na een half uurtje het laden gestopt (aldus de app). Dit was op een laadpunt met plek voor 2 auto's vanuit 1 paal. In beide gevallen stond eerst alleen mijn auto bij de paal, en bij terugkomst stond er een auto naast. Het leek alsof de paal ontregelt raakt als er nog een auto inplugt.

Verder geprobeerd op te laden in een parkeergarage aan een laadpaal van TheNewMotion, maar alle twee de palen schoten in storing. Gebeld met TheNewMotion, op afstand gereset, nog een paar keer geprobeerd, geen resultaat.

Nu was in al deze gevallen het opladen meer luxe dan noodzaak, in feite betaal ik bewust te veel voor niet direct noodzakelijk kwh's om een bescheiden bijdrage te leveren aan de opkomst van de laadinfrastructuur en het verdienmodel van de aanbieders. Maar dan zou het wel handig zijn als het ook gewoon werkt...

De laadpaal van TheNewMotion op de oprit werkt overigens prima, dat dan weer wel..