Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands: Tesla aandelen

This site may earn commission on affiliate links.
Hoe werkt dat buiten de beurs om handelen? Gaat dat via een dark pool (ik heb flash boys gelezen )

Gewoon met de juiste broker zaken doen en altijd met limieten werken. :wink:
Ik zit bij Interactive Brokers. Ook voor FX interessant omdat je de mogelijkheid hebt met interbank-wisselkoersen te werken.

De grafieken die ik post zijn screenshots van een window uit hun Trader Workstation. Ik vind het top.
 
Het is hier zo stil? Even de stand van zaken per 31/10 posten. De lezers zullen weten dat ik in risk off mode zit. Ben een goede week terug uitgestapt met een winst van iets minder dan 100%. Woensdag na beurs komt Tesla met zijn Q3 resultaten en ik zal zeker inbellen voor de analysten conf call. De afgelopen week was er wat te doen over de verkoopcijfers in de US. In een artikel in de Wall Street Journal werd beweerd dat die met 26% waren gezakt, waarop Elon prompt ingreep met een tweet dat de verkoopcijfers nog nooit zo goed waren geweest. Gevolg: aandeel spurt 9% hoger.

Tijdens de dip van de beurzen van de afgelopen weken is TSLA verrassend stabiel gebleven. Voor een sterk overgewaardeerd momentum-aandeel interessant om weten. Het aandeel is nauwelijks onder het lange-termijn trendkanaal en het 200-daags gemiddelde (nu $225.5) gezakt. De laagste RSI waarde was 29,602 dd 13/10 met een koers van 220. Niet toevallig heb ik een trigger staan op 220. Dat is de koers aan dewelke ik terug interesse krijg om in te stappen. Net voor de tweet van Elon waren we opnieuw gezakt naar 220,31 maar dus net niet genoeg om mij opgewonden te krijgen. :tongue:

Tesla koersverloop voorbije 19 maanden 20141031.jpg


En voor een beter beeld ook nog even een view van de laatste maand:

Tesla koersverloop voorbije maand 20141031.jpg
 
Bedankt voor de analyse jpet.

Hier nog even mijn blik op tesla:wink:

Afgelopen week waren er al wat bizarre uitslagen van hooggewaardeerde aandelen als reactie op de cijfers:

Twitter -20% (verdeelt over 2 dagen)
Amazon -8% (inmiddels is de helft al weer goedgemaakt)
Facebook -10%

linkedin +12%
GoPro +12%

Het kan dus hard gaan, ik heb er vertrouwen in en hoop dat Tesla het onderste lijstje mag aanvullen
 
Bedankt voor de analyse jpet.

Hier nog even mijn blik op tesla:wink:

Afgelopen week waren er al wat bizarre uitslagen van hooggewaardeerde aandelen als reactie op de cijfers:

Twitter -20% (verdeelt over 2 dagen)
Amazon -8% (inmiddels is de helft al weer goedgemaakt)
Facebook -10%

linkedin +12%
GoPro +12%

Het kan dus hard gaan, ik heb er vertrouwen in en hoop dat Tesla het onderste lijstje mag aanvullen

Precies de reden waarom ik even ben uitgestapt. Ik vertrouwde het zaakje niet meer nadat Daimler en Toyota het tijd vonden om hun winst te verzilveren. Wie ben ik om daar nee tegen te zeggen. :rolleyes: Vertrouwen in de toekomst heb ik in elk geval ook en ik stap zeker opnieuw in maar wel even wachten op een dipje. Ben benieuwd wat er woensdag gaat verteld worden over het halen van de target van 35.000 uitgeleverde wagens voor 2014. Wetende dat dit betekent dat er 50% meer wagens in Q4 zullen moeten uitgeleverd worden dan in Q3. De nieuwe lijn heeft in theorie de capaciteit om dat te halen maar gezien de valuatie van TSLA is er geen marge voor enige fout.

By the way, ik heb nog een leuke voor je lijstje hierboven: IMPV (lekker een jump van meer dan 26% afgelopen vrijdag - mijn verkooporder staat klaar)
 
Voor diegenen die de brief aan de aandeelhouders willen lezen (een must read voor iedere Model S rijder) of straks de conf call willen volgen: Tesla - Events Presentations

Resultaten zijn lichtjes beter dan de verwachtingen maar het aantal wagens dat men zal uitleveren over 2014 wordt bijgesteld van 35.000 naar 33.000. Voor 2015 blijven de verwachtingen behouden. De 2000 minder wagens voor 2014 wordt verklaard door de complexiteit van de auto pilot + dual drive en de vertraging ten gevolge van de upgrade van de lijn.
 
Last edited:
Last edited:
Paar punten opgepikt:-

  • Productie over het jaar zal 2000 minder zijn dan eerder aangegeven. Vertraging komt voort uit assemblagelijn, geen verminderde vraag
  • Prijzen in Europa zullen omgaan vanwege zwakke euro
  • Gigafactory: samenwerking met Panasonic gaat geweldig. Eerst productie waarschijnlijk eerder dan verwacht.
  • Batterijtechnologie: Wat nu in het lab staat wordt straks in de GF geproduceerd (2016)
  • Elon: "The battery industry has more BS built into it than any other industry. It's insane."
  • Veel investeringen & innovatie om de power voor de GF te realiseren. Technologische overlap met de auto techniek
  • Mogelijk in de verre toekomst ook GF in China en Europa
  • Model X is vertraagd. Nu bestellen, is pas leveren in 2016. 2015 is uitverkocht
  • Model X krijgt dezelfde D techniek
  • Model X gaat de cachflow leveren voor de ramp-up voor Model E productie
  • De nieuwe kleinere motor is een voorloper voor Model E. Lagere kosten, beter motor mgmt.
  • Groei in China afhankelijk van infrastructuur. ServiceCenters & Superchargers.
  • Volledige (autonome) autopilot is nog heel ver weg.
  • Groen en Bruin verdwijnt uit het gamma, net als de P85

Na beurs gingen de aandelen 6% omhoog.....
 
Voor wie graag eens een meer kritische kijk op de zaak heeft: hier een bericht van de perma-bear website Zerohedge die al jaren het einde van de wereld aankondigt, wat niet wil zeggen dat ze niet regelmatig een punt hebben:

http://www.zerohedge.com/news/2014-...wer-reporting-record-cash-burn-quarter-charts

Lees vooral ook de commentaren onder het artikel. Daar kan GeenStijl/telegraaf nog wat van leren! Maar goed, ZeroHedge heeft ook een reputatie als criticaster hoog te houden. Niettemin is het punt over de waardering van TSLA natuurlijk volkomen terecht.
 
Vanmiddag bijkopen?

De informatie die we gisteren hebben gekregen heeft even moeten insijpelen maar ik heb besloten voorlopig uit Tesla te blijven.
Let wel, mijn visie op het aandeel TSLA en de wagen of het bedrijf zijn 2 verschillende zaken. Ik geloof in de toekomst van Tesla maar ik ben voor de komende kwartalen zeer op mijn hoede voor de zeer hoge valuatie van het aandeel.

Zoals jullie weten moet TSLA een perfect parcours afleggen om de huidige koers enigszins te verantwoorden. En daaruit begrijp ik dat de execution perfect moet zijn. Als we dan vernemen dat de target van 35.000 uitgeleverde wagens voor 2014 niet zal gehaald worden, de productie van de Model X opnieuw een kwartaal verder wordt vooruitgeschoven en Elon meermaals heeft herhaald hoe moeilijk het is om wagens in massa te produceren aan een goede kwaliteit, moet ik vaststellen dat het risico op een stevige correctie na gisterenavond een stuk groter is geworden.

En er is nog een ander punt. De komende maanden moeten er geen hardware aankondigingen meer verwacht worden. Men gaat alles zetten op het schalen van de productiecapaciteit (en het verbeteren van de software waaronder de auto pilot features). Hieruit begrijp ik dat er de komende 2 kwartalen minder elementen zijn die een forse koerssprong kunnen uitlokken. Uiteraard is dit niet absoluut want er kan goed nieuws komen uit de hoek van de Model X of de Gigafactory.

De upgrade aan de lijn had moeten zorgen voor een hogere productie en ik denk dat dit moeilijker is gebleken dan men had verwacht. Ook al gaat het hier maar over een tekort van 2000 uitgeleverde wagens, van een momentum aandeel wordt keer op keer verwacht dat het de verwachtingen klopt. Ik vrees dat het heel wat langer zal gaan duren alvorens men logistiek in staat is om 500.000 wagens te bouwen en hierop is de huidige valuatie gebaseerd.

Het kan best zijn dat ik mijn mening binnen een paar weken moet bijstellen, maar dit is iets minder dan 24u na de shareholders letter en de conf call waarop ik mijn beslissingen baseer om opnieuw TSLA in portefeuille te nemen. Voor al diegenen die nog long zijn, hoop ik dat ik ongelijk heb want ik wens iedereen een fantastisch rendement toe.
 
De informatie die we gisteren hebben gekregen heeft even moeten insijpelen maar ik heb besloten voorlopig uit Tesla te blijven.
Let wel, mijn visie op het aandeel TSLA en de wagen of het bedrijf zijn 2 verschillende zaken. Ik geloof in de toekomst van Tesla maar ik ben voor de komende kwartalen zeer op mijn hoede voor de zeer hoge valuatie van het aandeel.

Zoals jullie weten moet TSLA een perfect parcours afleggen om de huidige koers enigszins te verantwoorden. En daaruit begrijp ik dat de execution perfect moet zijn. Als we dan vernemen dat de target van 35.000 uitgeleverde wagens voor 2014 niet zal gehaald worden, de productie van de Model X opnieuw een kwartaal verder wordt vooruitgeschoven en Elon meermaals heeft herhaald hoe moeilijk het is om wagens in massa te produceren aan een goede kwaliteit, moet ik vaststellen dat het risico op een stevige correctie na gisterenavond een stuk groter is geworden.

En er is nog een ander punt. De komende maanden moeten er geen hardware aankondigingen meer verwacht worden. Men gaat alles zetten op het schalen van de productiecapaciteit (en het verbeteren van de software waaronder de auto pilot features). Hieruit begrijp ik dat er de komende 2 kwartalen minder elementen zijn die een forse koerssprong kunnen uitlokken. Uiteraard is dit niet absoluut want er kan goed nieuws komen uit de hoek van de Model X of de Gigafactory.

De upgrade aan de lijn had moeten zorgen voor een hogere productie en ik denk dat dit moeilijker is gebleken dan men had verwacht. Ook al gaat het hier maar over een tekort van 2000 uitgeleverde wagens, van een momentum aandeel wordt keer op keer verwacht dat het de verwachtingen klopt. Ik vrees dat het heel wat langer zal gaan duren alvorens men logistiek in staat is om 500.000 wagens te bouwen en hierop is de huidige valuatie gebaseerd.

Het kan best zijn dat ik mijn mening binnen een paar weken moet bijstellen, maar dit is iets minder dan 24u na de shareholders letter en de conf call waarop ik mijn beslissingen baseer om opnieuw TSLA in portefeuille te nemen. Voor al diegenen die nog long zijn, hoop ik dat ik ongelijk heb want ik wens iedereen een fantastisch rendement toe.

Ik deel dezelfde gedachten en heb mijn TSLA aandelen gisteren op een mooi piekje kunnen verkopen en wacht nu rustig weer (hopelijk) een mooi moment af om in te stappen.
 
In aanvulling hierop wijs ik de collega-beleggers er graag op dat dit 'mooie instapmoment' niet noodzakelijkerwijs op een lagere koers hoeft te liggen.
Als je dat principe zou huldigen streef je naar iets onhaalbaars, nl. de perfecte handelsstrategie en executie.
De werkelijkheid is dat je moet streven naar (achteraf) meer juiste dan onjuiste beslissingen. Dat lukt de meesten al niet eens.

M.a.w. je recente uitstap kan een verkeerde beslissing zijn en moet je niet weerhouden om op een later moment weer in te stappen tegen een hogere koers (maar met winstpotentie, uiteraard).

Vergeet ook niet dat de dalende euro in je voordeel werkt bij US beleggingen. (Ik heb TSLA nog gewoon aangehouden.)
 
Ik ben van plan het grootste deel van mijn aandelen nog minimaal 2-3 jaar vast te houden tot en met de Gigafactory en de Model 3. Wel verkoop ik soms een deel als we relatief hoog staan om daarmee te proberen dan wat lager weer in te stappen.

Ik verwacht in de komende 2-3 maanden wat waarnemingen in het wild van de Beta-Model-X en een Model-X beta event en denk dat we daarmee dan een leuke stap omhoog kunnen gaan maken.

Ook denk ik dat Januari en begin Februari zeer interessant gaan zijn met resp. de detroit NAIS auto show en de ER voor Q4-2014.
 
In aanvulling hierop wijs ik de collega-beleggers er graag op dat dit 'mooie instapmoment' niet noodzakelijkerwijs op een lagere koers hoeft te liggen.
Als je dat principe zou huldigen streef je naar iets onhaalbaars, nl. de perfecte handelsstrategie en executie.
De werkelijkheid is dat je moet streven naar (achteraf) meer juiste dan onjuiste beslissingen. Dat lukt de meesten al niet eens.

M.a.w. je recente uitstap kan een verkeerde beslissing zijn en moet je niet weerhouden om op een later moment weer in te stappen tegen een hogere koers (maar met winstpotentie, uiteraard).

Vergeet ook niet dat de dalende euro in je voordeel werkt bij US beleggingen. (Ik heb TSLA nog gewoon aangehouden.)

Dit soort info wordt (ik als beginnende belegger) zeker gewaardeerd!
 
In aanvulling hierop wijs ik de collega-beleggers er graag op dat dit 'mooie instapmoment' niet noodzakelijkerwijs op een lagere koers hoeft te liggen.
Als je dat principe zou huldigen streef je naar iets onhaalbaars, nl. de perfecte handelsstrategie en executie.
De werkelijkheid is dat je moet streven naar (achteraf) meer juiste dan onjuiste beslissingen. Dat lukt de meesten al niet eens.

M.a.w. je recente uitstap kan een verkeerde beslissing zijn en moet je niet weerhouden om op een later moment weer in te stappen tegen een hogere koers (maar met winstpotentie, uiteraard).

Vergeet ook niet dat de dalende euro in je voordeel werkt bij US beleggingen. (Ik heb TSLA nog gewoon aangehouden.)

Helemaal mee eens Paul. In elk geval USD aanhouden nu, al was het enkel in cash.

Mijn verslag mag zeker niet gelezen worden als een verkoopadvies. Er is niets mis mee om TSLA aan te houden voor de lange termijn. TSLA is erg moeilijk te voorspellen en het zou niet de eerste keer zijn dat ik de bal mis sla en de boot mis. :rolleyes: