Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands: Tesla aandelen

This site may earn commission on affiliate links.
Hmmm De meeste aandelen zijn in het bezit van grote partijen. Zouden die zich over een *mogelijk* bezoek en een *mogelijke* reactie zo opwinden?

Kan zijn dat ik Xi onderschat. China is als bondgenoot en handelspartner mi niet echt betrouwbaar en zou een aanleiding kunnen zoeken om met Rusland tegen de EU en USA op te treden.

Maar dat is risky business. China heeft meestal lange termijn visie. Zo kopen ze "gewoon" strategische posities. Kijk eens wie het grootste aandeel in de havens van New York en SF heeft...

Idem in wat vroeger 'ontwikkelingslanden' heette. China helpt... tegen concessies...

Dus, nee. Ik geloof dat Xi gewoon Biden aan het uittesten is.
 
So far so good?
TAIPEI - Nancy Pelosi, de voorzitter van het Amerikaanse Huis van Afgevaardigden, is aangekomen op Taiwan. Iets voor 11 uur lokale tijd landde zij in Taipei, waarmee zij begint aan een controversieel bezoek. Volgens Peking is het bezoek een regelrechte provocatie van de Amerikanen. Voorafgaand was er al veel spierballentaal te horen vanuit zowel Peking als Washington.

Bovenstaande is citaat Telegraaf. Gelukkig tot op heden inderdaad alleen spierballentaal en *geen* (gewelddadige) acties...
 
Na zoveel spierballentaal zal China het hier niet bij laten. De vraag is alleen of ze Taiwan al kunnen binnenvallen, want een speldenprik is geen goede pers voor Xi. Hun straf zal minimaal een primaire sanctie zijn, maar aangezien ze al op koers liggen voor een secundaire worden ze daar niet koud of warm van. Ze kunnen niet eeuwig blijven doen alsof Taiwan een provincie is. Eens moeten ze handelen.

Maar mijn comment hierboven ging eigenlijk vooral ook over de onroerendgoedbubble die op springen staat, leidend tot een Bankencrisis. We weten uit 2008 welk effect dat kan hebben. Hoe hard gaat China de banken steunen. Als ze haar inwoners al laat stikken, zal dat voor de banken zeker gelden.
Taiwan zou een mooi excuus zijn om intern weer eenheid te forceren en een prima gordijn voor alles wat in China zelf fout gaat. Het is behoorlijk explosief allemaal.
 
  • Like
Reactions: Dannietjoh
Vooralsnog is de reactie vanuit China (gelukkig!) beperkt: wat kleine handelsbeperkingen en een beetje provoceren in het luchtruim versus de 'bootjes' van Amerika in de buurt.

Het lijkt (woensdagochtend 07:15) of de koers daar maar beperkt van onder de indruk is. Deze maand is op een paar dipjes na overwegend positief. Wij zijn natuurlijk verwend met koersstijgingen van 5% maar zelfs deze week zien we elke keer een plusje. Normale aandelen zouden blij zijn om iedere dag een half tot één procent te stijgen!

Toch is Tesla erg kwetsbaar met fabrieken in China. Als het echt misloopt, sluit Xi de fabriek of, erger, onteigent hem gewoon.

Aan de andere kant: het is een reusachtige markt en zakelijk dus erg slim om ter plekke te produceren en te verkopen.

En het is wel lastig om nog landen buiten het eigen land te vinden waar wel relatief veilig zaken kan doen. Ik denk dat de EU en consorten *nog* relatief veilig zijn, maar dan wordt het al snel lastiger.

Zo zijn de BRICS landen (Brazilië, Rusland, India, China en Zuid-Afrika) gezien de huidige Russische invasie iet minder voor de hand liggend. Ik meende dat Brazilië ooit op het lijstje stond om daar een Tesla fabriek te openen.

Maar ook landen als Australië kunnen hard reageren, denk aan hun COVID beleid.

NB Ik wil zeker geen politieke discussies starten, dat gaat de sfeer niet ten goede komen, maar uitsluitend wijzen op risico's die bedrijfsvoering van Tesla kunnen en zullen beïnvloeden!
 
  • Like
  • Informative
Reactions: Jelger and Maurice1
Wordt een leuke week met vanavond de vergadering inzake stocksplit :)

Aandelen laat ik rustig staan, lesje geleerd.

Twee posities turbo's ingenomen: Long 465 (nu: 4,66) en Long 667 (nu: 3,34)....

De eerste mag weg tegen 5,39 en de tweede tegen 4,94.......

Voor de duidelijkheid: ik doe nooit iets ongedekt, dus ik heb de turbo's in bezit.

Nog meer mensen die gokken op een rondje hoog?
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Wordt een leuke week met vanavond de vergadering inzake stocksplit :)

Aandelen laat ik rustig staan, lesje geleerd.

Twee posities turbo's ingenomen: Long 465 (nu: 4,66) en Long 667 (nu: 3,34)....

De eerste mag weg tegen 5,39 en de tweede tegen 4,94.......

Voor de duidelijkheid: ik doe nooit iets ongedekt, dus ik heb de turbo's in bezit.

Nog meer mensen die gokken op een rondje hoog?
Ook mijn aandelen in de pocket en laat maar komen,
Kleine positie in Turbo Long zal de grens die jij stelt in de gaten houden.
 
Het lijkt een grote stap bij Long 667: ca 50%. Maar met een hefboom van 3,3 is dat 16% in aandelenkoers. Uitgaande van 925 is dat iets onder de 1100...

Op een of andere manier worden vaak ronde bedragen net niet aangeraakt, waarschijnlijk door handelsbots. Vandaar mijn wat rare (en arbitraire) cijfers achter de komma :)

Wanneer moet je er absoluut weer uit en wachten op de dip....? Lastig, lastig....

ALS de koers weer gaat dippen, ga ik fors Turbo's kopen bij een aandelenkoers (pre split natuurlijk) van rond de 800.

Redenen voor de daling zou kunnen zijn:
- Macro: problemen china
- Musk: Twitter
- Auto: problemen met toezichthouder inzake FSD in USA én Europa
 
Gisteravond Shareholder meeting. De highlights van Elon zijn speech:
- meer energie gemaakt met Tesla Solar panel dan gebruikt met produceren van alle auto's
- Recycle battery after 12-15 years gebruik, wordt flink op ingezet
- bereikt: 3 miljoen cars productie in 10 years vanaf circa 3000 stuks
- van 171 onderdelen chassis metaal naar slechts 2 stuks --> 1600 minder laspunten wat het milieu aanzienlijk bespaard (energie en water)
- Enorme reductie robotarmen vanwege de single cast
- Waar willen de slimste engineers werken, nummer 1 en 2 : SpaceX en Tesla!
- 99,96% uptime SuC
- Veiligste auto's ter wereld en improving: automated Seatbelt tention, crash structor, Airbag deploy improvements met software updates. crash prediction software to deploy airbags.
- FSD >4 miljoen mile gereden

- AI dag 30 september --> Optimus robot wordt meer belangrijk dan de auto! Wordt zwaar onderschat door analisten

- volgende decade 100 miljoen cars moet te doen zijn.

- Tesla meest waardevolle bedrijf ter wereld.
 
Vond Elon ook anders dan anders (beter, vlotter, relaxter,...).
Enkel positieve geluiden. Heel benieuwd naar de producten op de roadmap waar wij nog niet van weten.
Op het Amerikaans deel van dit forum laat men bijvoorbeeld warmtepompen vallen.

Enige "negatieve" was misschien de CT-prijs, maar wie ging er op dit moment nog steeds van uit dat je voor 40K een CT zou kunnen kopen?
Ik verwacht eerder minstens iets als 60, 70 en 100K voor de CT.
 
  • Like
Reactions: Maurice1
En de retail investors snappen Tesla veel beter dan de professionele analisten...
De vraag is of (sommige) het echt niet snappen of er zichzelf mee verrijken hé Frank. Sommige valuaties zijn toch gewoon om mee te lachen (louter vergelijken met andere autoconstructeurs bijvoorbeeld). Vandaar dat Elon terecht opende met solar & storage, want is vaak te onderbelicht.
 
  • Like
Reactions: JanG007
En de retail investors snappen Tesla veel beter dan de professionele analisten...
Het grote verschil zit 'm hierin dat de professionele analisten op een neutrale, cijfermatige manier naar aandelen kijken. Ze proberen emoties uit te schakelen. Bij TSLA bleek dat duidelijk niet de juiste benadering.
Ik sluit ook niet uit dat analisten die de koers de andere dan voorspelde richting zien uitgaan, nadien soms minder professioneel kunnen reageren.
 
Het grote verschil zit 'm hierin dat de professionele analisten op een neutrale, cijfermatige manier naar aandelen kijken. Ze proberen emoties uit te schakelen. Bij TSLA bleek dat duidelijk niet de juiste benadering.
Ik sluit ook niet uit dat analisten die de koers de andere dan voorspelde richting zien uitgaan, nadien soms minder professioneel kunnen reageren.

Analisten geven een analyse obv cijfers uit het verleden en projecteren dit niet naar de toekomst.
Net zoals alleen Fremont en Shanghai nu al een runrate hebben van +1,7 miljoen en analisten on steeds denken dat 1,4 miljoen productie onhaalbaar is.
Want dat is is +50% van 2021. Duh, +50% doen ze al meerder jaren achter elkaar.

Dit heeft idd met emoties te maken waarom ze er steeds weer naast zitten, de cijfers en prognose geven duidelijk de groei aan maar het is steeds het emotionele ongeloof bij de professionele analisten die het mis hebben. Ze willen niet bevatten dat Tesla anders is dan legacy auto.

Je ziet bijv. ook goed in de laatste aandeelhoudersvergadering waarom Tesla zo snel kan schakelen t.o.v. andere is, dat Tesla ook zelf de software schijft voor de productie in de fabrieken. Andere moeten bij een wijziging vele externe partijen inschakelen om ook maar één marginale verbetering in de productie door te voeren. Dit technologische voordeel alleen lijkt niet helemaal bevat te worden.
 
  • Like
  • Informative
Reactions: Maarten and zkpq