Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands: Tesla aandelen

This site may earn commission on affiliate links.
Zo @Nick-m. Je was toch all-in gegaan op Tesla, zo ongeveer op het moment dat de aandelen het hoogst stonden? Heb je ze nog steeds of ben je bijtijds uitgestapt? Dit is geen leedvermaak overigens, ik sta ook op een dikke min. Weiger met verlies te verkopen.
All-in zeker. Maar niet op het hoogste punt. Gemiddelde aankoop prijs was destijds €240,- .
En nee niet uitgestapt. Verkopen is nog niet mijn sterkste kant. Wel blijven aankopen op veel punten. Denkende dat het de bodem is. Ondertussen al aangekocht op €147,- en het gemiddeld gezakt naar €224,-.
Alles komt goed ben pas +\- 40% kwijt en blijf elke week/maand gewoon bijhalen.
Ik heb vertrouwen in Tesla en de cijfers spreken voor zich.
 
Vanguard en BlackRock zijn flink TSLA aan het inkopen.
Waarom zouden ze dat in vredesnaam doen? :rolleyes:

Zo zonde dit. $TSLA was een grote verschuiving van institutioneel beleggingsgeld naar privegeld.
Zo vervelend zijn als er een omgekeerde beweging zou zijn. Of kwaaddenkend: als partijen de koers zouden hebben gestuurd met dit doel.
 
  • Like
Reactions: SpeedyEddy
All-in zeker. Maar niet op het hoogste punt. Gemiddelde aankoop prijs was destijds €240,- .
En nee niet uitgestapt. Verkopen is nog niet mijn sterkste kant. Wel blijven aankopen op veel punten. Denkende dat het de bodem is. Ondertussen al aangekocht op €147,- en het gemiddeld gezakt naar €224,-.
Alles komt goed ben pas +\- 40% kwijt en blijf elke week/maand gewoon bijhalen.
Ik heb vertrouwen in Tesla en de cijfers spreken voor zich.
Goed zo. Altijd optimistisch blijven!
 
  • Love
Reactions: Nick-m
Dit vind ik altijd een dooddoener.
Als ik nu pas in zou stappen i.p.v. een jaar geleden (wat ik heb gedaan) , Had ik een stuk beter geslapen en in ieder geval 2x zo veel opbrengst op mijn aandelen over de komende 10 jaar.
Dus het scheelt wel degelijk!
Hoho, zowel @fivari als ik hebben vorig jaar regelmatig geroepen dat het toen niet slim was om tegen die KW aandelen Tesla te kopen.
Wat ik schrijf heeft betrekking op de situatie van nu. We zijn op weg naar een bodem. Die is in de buurt maar zolang die niet bereikt is kan je beter afwachten. Pas als het aandeel structureel weer gaat stijgen moet je toeslaan. En dan maakt het niet zoveel uit of neprecensies op de bodem koopt dan wel er 5%-10% boven nadat deze geweest is.
Zo duidelijker uitgelegd?
 
Dit vind ik altijd een dooddoener.
Als ik nu pas in zou stappen i.p.v. een jaar geleden (wat ik heb gedaan) , Had ik een stuk beter geslapen en in ieder geval 2x zo veel opbrengst op mijn aandelen over de komende 10 jaar.
Dus het scheelt wel degelijk!
Als, als...
Als ik begin dit jaar of begin april was uitgestapt en nu weer erin had ik ook mijn pakket kunnen verdubbelen.
En als mijn tante een piemel had gehad, dan was het mijn nonkel geweest. ;)
 
Hoho, zowel @fivari als ik hebben vorig jaar regelmatig geroepen dat het toen niet slim was om tegen die KW aandelen Tesla te kopen.
Wat ik schrijf heeft betrekking op de situatie van nu. We zijn op weg naar een bodem. Die is in de buurt maar zolang die niet bereikt is kan je beter afwachten. Pas als het aandeel structureel weer gaat stijgen moet je toeslaan. En dan maakt het niet zoveel uit of je precies op de bodem koopt dan wel er 5%-10% boven nadat deze geweest is.
Zo duidelijker uitgelegd?
Even autocorrect hersteld.
 
Ik sta met mijn hele pakket nog steeds op winst maar het is niet veel meer 😂. Paar jaar geleden voor een prikkie mijn eerste aandelen gekocht, maar de aandelen die daarna zijn bijgekocht staan zwaar onder water. Elke keer dat ik bijkocht dacht ik een koopje te hebben, zelfs bij 1050 dollar🤔. Er komen vast weer betere tijden.
 
Hoho, zowel @fivari als ik hebben vorig jaar regelmatig geroepen dat het toen niet slim was om tegen die KW aandelen Tesla te kopen.
Wat ik schrijf heeft betrekking op de situatie van nu. We zijn op weg naar een bodem. Die is in de buurt maar zolang die niet bereikt is kan je beter afwachten. Pas als het aandeel structureel weer gaat stijgen moet je toeslaan. En dan maakt het niet zoveel uit of neprecensies op de bodem koopt dan wel er 5%-10% boven nadat deze geweest is.
Zo duidelijker uitgelegd?
Uiteindelijk is dat ook timing
Niet een jaar terug instappen, niet nu instappen, maar wachten tot de bodem duidelijk heeft gevormd.
 
Veel mineur de laatste tijd voor het aandeel TSLA. De oorzaak is duidelijk denk ik. Verkopen van Elon en veel gedoe rondom Twitter.

Als je aandeelhouder bent en verwacht dat de malaise nog wel een tijdje aan kan houden en zeker geen forse koerssprongen omhoog verwacht, dan zou je kunnen overwegen om calls te schrijven op je aandelenbezit.

Voordat je dat doet is het belangrijk om 1 Griek van de optie-pricing goed te begrijpen en dat is de Delta. De delta is een belangrijke optiegriek en heeft betrekking op de verandering in de prijs van een optie in verhouding tot een verandering in de prijs van de onderliggende waarde. De delta geeft dus weer in welke mate de optiepremie fluctueert bij een koersstijging of –daling van het onderliggende aandeel.

Voorbeeld: Als een optie een delta van 50 heeft en het aandeel TSLA stijgt 1 dollar dan wordt de optie 50 dollarcent meer waard.

Voor de beeldvorming, een deep in the money optie heeft een delta die bijna gelijk is aan 100. Een at the money optie 50, een out of the money optie 30,20 of 10. Dus een call TSLA uitoefenprijs $10 is delta 100, een call TSLA $150 is delta 50 en een call TSLA $210 is delta 10.

Waarom is die delta zo belangrijk? Die is belangrijk omdat je, als je risico's wil beheersen (zeer belangrijk bij het handelen in opties), moet weten welke optie je kunt schrijven aan de hand van je aandelenpositie. Een optie handelt altijd over 100 aandelen. Een koers van een optie moet je dus altijd vermenigvuldigen met 100.

Als je bijvoorbeeld 20 aandelen TSLA hebt dan heb je een delta van 20. Heb je er 45 dan heb je een delta van 45, enzovoorts. Laten we het aantal van 20 als voorbeeld nemen. Als je een dergelijk aantal aandelen bezit is het risicovol om een call $150 te schrijven. Die call is ATM en heeft dus een delta van 50. Dat betekent dat als de koers van TSLA 1 dollar stijgt je optie 50 dollar stijgt en je aandelen worden slechts 20 dollar meer waard, verlies 30 dollar. Een call 20 januari 2023 $175 zou dan wel een optie zijn, die kent een delta van plm. 13. Voor die call ontvang je iets meer dan $400 (gebaseerd op prijzen van vrijdag).

Waarom kies ik voor een optie met delta 13 terwijl ik delta 20 in porto heb? Omdat er ook nog zoiets bestaat als de Gamma. De gamma geeft de mate van verandering van de delta weer als gevolg van een koersverandering van de onderliggende waarde. Als de koers stijgt zal de delta toenemen, andersom geldt natuurlijk dat als de koers daalt, de delta ook daalt. Maar ik ga van het positieve uit dat de koers toch nog wel wat op zal lopen :).

Belangrijk: Laten we bovengenoemd voorbeeld nemen, je hebt 20 aandelen gekocht op een koers van $230. Je besluit om de januari call $175 te schrijven en later deze week doet Volkswagen een bod van $300 per aandeel TSLA. Dan helpt geen lieve moedertje je meer en moet je verlies nemen. Geen escape mogelijk. Dan moet je 100 aandelen leveren voor $175. Dus 80 aandelen bijkopen tegen ongetwijfeld een prijs die dicht tegen de $300 ligt.

Hoe groot die kans is moet je uiteraard zelf inschatten maar ik vond het toch belangrijk om te melden als risico. Zeker als je calls gaat schrijven met een uitoefenprijs die onder je aankoopprijs ligt en als je aandelenbezit minder dan 100 aandelen is.

De tekst is al lang genoeg geworden merk ik. Vragen? Graag! :)
 
De bodem.. Ja als bulls beginnen te zuchten staat de $TSLA fear indicator wel bijna op nul En met de vix rijzende komt dat moment er wel aan, ik hoopte wel wat eerder. Net als met griep is t nog wel even uitzieken. Dus benieuwd wie (naast mij) de hele rit omlaag uitzit. en voor wie al een tijd aan de kant staat:als zelfs Paul dit zegt.. komt het instapmoment. Media gaat morgen weer lekker los op Elon’s belevenisssen in de woestijn waar helaas velen sneuvelden voor koning voetbal. Met Jared Kushner noch wel. foei Elon!
 
Dat geldt ook voor schrijven van opties.

Optiehandel is voor professionals, niet voor particulieren.
Als je aandeelhouder bent en verwacht dat de malaise nog wel een tijdje aan kan houden en zeker geen forse koerssprongen omhoog verwacht, dan zou je kunnen overwegen om calls te schrijven op je aandelenbezit.
Ben je vergeten dat je hier de enige professional bent, en ga je die particulieren hier nu, op dit moment laten overwegen calls te schrijven ? o_O ;)
Zie ook post #23,843
 
All-in zeker. Maar niet op het hoogste punt. Gemiddelde aankoop prijs was destijds €240,- .
En nee niet uitgestapt. Verkopen is nog niet mijn sterkste kant. Wel blijven aankopen op veel punten. Denkende dat het de bodem is. Ondertussen al aangekocht op €147,- en het gemiddeld gezakt naar €224,-.
Alles komt goed ben pas +\- 40% kwijt en blijf elke week/maand gewoon bijhalen.
Ik heb vertrouwen in Tesla en de cijfers spreken voor zich.

Hier hetzelfde, ik maak me om dezelfde reden als jullie niet druk. Ook relatief laat ingestapt en ben maar een kleine jongen. Heb gelukkig ook al een keer winst genomen ruim anderhalf jaar geleden dus dat is goed voor het sentiment.
Heb op gevoel nog wel een klein plukje verkocht van 25 aandelen op 320 een paar maand geleden maar dat heb ik op 180 al teruggekocht.
gemiddelde aankoop zit nu op 211, dus vast en zeker dat het weer goed komt.

Ben blij dat ik niks met opties doe overigens, daar zou ik veel te zenuwachtig van worden.

Vorige week ook weer 5 bijgekocht op 148, dat is voor mij de beste manier.