Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands: Tesla aandelen

This site may earn commission on affiliate links.
Ik begrijp de negatieve tendens eigenlijk niet zo van bovenstaande posts. Als ik even uitzoom en als een echte belegger (lange tot zeer lange termijn dus) naar de chart van de afgelopen jaren kijk, dan zie ik niets alarmerends. ....

Pas wanneer het aandeel uit het kanaal valt, dan wordt het tijd om je zorgen te maken, lijkt me. Ik ga er natuurlijk wel van uit dat je dan op een lange termijn gunstig moment hebt gekozen om in te stappen (en dus niet toen de prijs relatief kortgeleden ergens in de bovenste helft van het kanaal zat).
View attachment 382537

Het is niet zo zeer negatieve tendens denk ik, maar de volatiliteit van het aandaal. Die is behoorlijk.
Meestal geeft dat aan dat beleggers wat 'zenuwachtig' zijn.

Als je investeert in een bedrijf als Tesla investeer je in aanzienlijk risico + boel emotie.
Je kan hier leuke winsten (en verliezen) mee behalen. Kan je hier niet tegen, wegwezen.

Die zwabberende koers binnen 'het kanaal' dat je aangeeft kan je opvatten hoe je wilt. Positief voor de (hele) lange termijn. Negatief voor de kortzichtige kijkers.

Als je het kanaal maar lang genoeg neemt lijkt er vooralsnog niets aan de hand, maar we weten allemaal dat Elon redelijk op het randje opereert. Dat kan goed gaan zolang je niet valt. Maar een behoorlijke uitglijder eindigt simpelweg in het ravijn.

Overigens ben ik zelf optimistisch over de kansen voor Tesla en zie ik de komst van de $35K Model 3 + overige prijsaanpassingen gewoon in lijn met de business 'as usual'. Kwestie van anticiperen op de veranderingen:
- Eigen ontwikkelingen. Roadmap huidige modellen + komst nieuwe modellen + batterij ontwikkelingen
- Uitbreiding Gigafactories
- Huidige inventory cars
- Beweging van concurrentie
- Wetgeving
- etc...
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
Ik begrijp de negatieve tendens eigenlijk niet zo van bovenstaande posts. Als ik even uitzoom en als een echte belegger (lange tot zeer lange termijn dus) naar de chart van de afgelopen jaren kijk, dan zie ik niets alarmerends. De koers blijft netjes binnen het al jaren bestaande kanaal, en het ziet ernaar uit dat we het komende half jaar een hogere bodem gaan neerzetten tegen onderkant kanaal. Als Tesla zijn forecasts enigszins weet waar te maken staat er niets in de weg om daarna in de komende jaren een leuke rit richting bovenkant kanaal te maken.

Pas wanneer het aandeel uit het kanaal valt, dan wordt het tijd om je zorgen te maken, lijkt me. Ik ga er natuurlijk wel van uit dat je dan op een lange termijn gunstig moment hebt gekozen om in te stappen (en dus niet toen de prijs relatief kortgeleden ergens in de bovenste helft van het kanaal zat).
View attachment 382537
Ik ben niet negatief vind ik eigenlijk, alleen de koers gaat overall gewoon heel heel langzaam maar gestaag naar boven! Voor de daytraders onder ons, die de moeite nemen om ook twitter goed te volgen :rolleyes:, is $TSLA ook op de korte termijn een mooi aandeel.
 
Ik heb ook wel geluiden gehoord dat Tesla slechts voor de vorm een korte periode wat $35K Model 3's zou aanbieden. Velen dachten dat Tesla er zelfs helemaal van af zou zien.
Dat zij juist alles op alles zetten (sluiting showrooms, personeel) om de $35K Model 3's voor een veel langere periode aan te bieden lijkt mij voor de koers op de langere termijn juist goed. Dat het bedrijf niet meer 'disruptive' zou zijn maar een gewone autofabrikant zou m.i. voor de koers veel slechter zijn.
 
China heeft ook veel potentieel
Chinezen appreciëren Musk en Tesla, en zeker nu die daar een fabriek bouwt die chinese tesla's maakt, zonder taksen en tegen veel lagere kostprijs

En iets heel hypothetisch, Tesla zou ook partnerships kunnen aangaan, bijv. dat met Mercedes en Volkswagen, zodat je met je auto daar voor service gaat, en omgekeerd, waarbij die andere merken, technologie van Tesla kopen
 
Ik ben ook positief, maar wel ‘met een ei in de broek’.
  • Het zal maar eens waar zijn dat het een wanhoopsdaad is om excessieve stock kwijt te geraken en het faillisement te vermijden
  • Elon zou maar eens genoeg moeten hebben van alle negativiteit en SEC bemoeienissen en zich daarom uit het bedrijf terug trekken. De elektrische kever (auto voor het volk) is er nu. Mission accomplished. Laat ons nu focussen op Mars.
  • Er zou maar eens een AP accident met een dode bij de tegenpartij moeten zijn (laat staan een kind). Krijg dan nog maar een homologatie voor FSD
Als je een streefdoel op twitter aankondigt dat niet gevalideerd is, krijg je op je kop van de SEC. Als je je prijzen dumpt tot over de dertig procent, hoef je geen verantwoording te geven hoe je dit financieel voor mekaar krijgt. Dat is toch hypocriet.
Ik blijf supporteren en geniet er van om getuige te zijn van al deze veranderingen. Ik ben een grote aanhanger van ‘Lean’. Ik zie veel transitieprojecten. Wat we hier zien gaat veel verder dan de leanification die we gewoon. Nieuwe dimensie. Verder dan de vierde industriële revolutie. Het is een revolutie over de ganse businesswereld (niet alleen industrie). Kan je alleen als je product sterk (en nu ook goedkoop) genoeg is om alle twijfel te overstijgen. Politiek en sociologie volgen ook nog. Zie België: de subsidies voor EV’s hebben Tesla de mogelijkheid gegeven om de eigen Audifabriek onrendabel te maken.
 
@Keezje, @PaulusdB benieuwd naar jullie duiding:cool:.
Winstwaarschuwing van Tesla wordt door Jan Rap en z’n maat aangegrepen om de aandelenkoers naar beneden te manipuleren. Zoals altijd wakkert dit de onheilsprofeten aan om nog wat extra onzinberichten de wereld in te sturen. Dit werkte in het verleden prima en zal dit nog wel een tijdje blijven doen.

Nu de $920M lening in cash is afbetaald, moeten de negatievelingen wel naar nieuwe argumenten zoeken voor de ondergang van het bedrijf. Vooralsnog zijn de verzinsels erg zwak, maar blijkbaar toch sterk genoeg om beleggers aan het twijflen te brengen.

Ik heb mijn positie in geschreven put-opties Jun 2020 $360 maar wat uitgebreid. Met de huidige prijs koop je daarmee (op termijn) de aandelen voor minder dan $250 per stuk.
 
  • Like
Reactions: stevenp and Klaas
@Keezje, @PaulusdB benieuwd naar jullie duiding:cool:.
Fibonacci level 281 is nabij en omdat de RSI divergeert met de koers (koerstop in februari lager dan koerstop in januari maar hogere RSI bij die lagere koerstop, m.a.w.: ondanks een wat grotere krachtsinspanning kreeg de markt de prijs niet hoger) is de markt aan het verzwakken en dus is de kans dat dat level breekt wel aanwezig.

Dat zou ook betekenen dat de oplopende trendlijn onder RSI breekt, en dat is ook geen fijn signaal; terug naar af op 251 is dan een goede mogelijkheid.

De RSI in de uurgrafiek liet maar een nipte oversoldstand zien, dus ik vind het vooralsnog 'undecided'. Kan ook zomaar een koopmoment zijn.

Naamloos.png
 
  • Like
Reactions: Klaas
Ik ben minder hoopvol dan jullie. Veel van wat Tesla doet is consistent met grote moeilijkheden. Dan kan ik niet anders dan de kans op grote moeilijkheden hoger inschatten. Ook geloof ik niet dat de reactie die we nu zien louter een macro is. Dit zijn echt beleggers die specifiek op de situatie van Tesla reageren en dus ook blijk van minder vertrouwen tonen. Gezien de volumes is niet onmogelijk dat een grote partij aan het uitstappen is. En tenslotte vraag ik me af in hoeverre de betovering die Tesla en Elon hebben bij het grote publiek deels uitgewerkt is. Onder normale omstandigheden zou de beschikbaarheid van de Model 3 voor $35k als op trompetgeschal onthaald worden. Nu was de reactie eerder 'meh' zowel bij de beleggers als in de pers. Supercharger v3 is zelfs niet eens buiten de kern van harde fans uitgedragen. Model Y reveal morgen? Prijs gaat nog omlaag. Double down dat er dit jaar ook een pick up truck reveal komt (normaal de heilige graal van de Amerikaanse automarkt)? Geen enkele positieve reactie in het aandeel.
 
  • Informative
Reactions: PaulusdB
Voor een keer geen TA: de dalende verkopen en forse margedaling op de Model S en Model X zitten me niet lekker, en ik vraag me af of Model 3 dat zomaar goed gaat maken.
De dalende verkopen moeten we nog maar zien, met die prijsdalingen. De p100's gaan als warme broodjes, en ik durf te beweren dat ze gekocht worden door mensen die anders minder geld bij tesla zouden hebben uitgegeven...
De marge per auto zal dan lager zijn, maar het totaal aantal verkochte auto's zal dat meer dan goed maken (net als dat de meeste kledingwinkels de hoogste winst tijdens de uitverkoop boeken).
 
er zijn ook nieuwe inkomsten, zie verkoop powerpack die ruim zouden verdubbelen ... (= om elektriciteitsnet te stabiliseren, packs voor PV installatie thuis, powerpacks voor snellader te stabiliseren, ... )

in Autralie zijn er al enige tijd te weinig powerpacks voor thuisinstallatie (PV)
ik heb de indruk dat ze niet genoeg batterijtjes kunnen produceren omdat auto's prioriteit hebben,
als er minder auto's verkocht worden ... kunnen ze eindelijk terug weer volop voor powerpacks gaan
hoeft niet direct een probleem te zijn
 
  • Funny
Reactions: Refie
De dalende verkopen moeten we nog maar zien, met die prijsdalingen. De p100's gaan als warme broodjes, en ik durf te beweren dat ze gekocht worden door mensen die anders minder geld bij tesla zouden hebben uitgegeven...
De marge per auto zal dan lager zijn, maar het totaal aantal verkochte auto's zal dat meer dan goed maken (net als dat de meeste kledingwinkels de hoogste winst tijdens de uitverkoop boeken).

Ik denk inderdaad zeker dat met deze nieuwe prijzen er weer genoeg vraag zal zijn naar Model S en Model X. Alleen hoeveel marge blijft er nu nog over nu ook nog eens de 35k model 3 geintroduceerd is. Op de 35k model 3 zal op dit moment toch nog niet of nauwelijks marge zitten zou je zeggen en de marge op de topmodellen is ook fors lager geworden.

Ik kan snappen waarom de Model S en X prijzen op de schop zijn gegaan omdat de prijzen t.o.v. de model 3 simpelweg niet meer klopten wat waarschijnlijk te merken was in de vraag. Wat ik niet snap is waarom de 35k versie van de Model 3 zo snel is geintroduceerd. Dat kan toch alleen maar een kwestie zijn van tegenvallende vraag. Anders had Tesla toch veel beter nog een tijdje de hogere marges kunnen pakken op de long range versies en die winsten kunnen stoppen in betere service of snellere bouw van nog meer gigafactories om maar wat te noemen?

Het lijkt me dat de koersdaling toch ook veel te maken heeft met de prijswijzigingen en de conclusies die daaraan verbonden kunnen worden.
 
Welke site/broker zouden jullie adviseren voor het kopen van Tesla aandelen?
Aangezien je deze vraag stelt, ga ik ervan uit dat je niet veel of geen ervaring hebt met aandelen... (of het moet zo zijn dat je niet via je huidige bank terecht kunt).
Ervan uitgaande dat de aandelenwereld nieuw voor je is, zou ik je op het hart willen drukken je eerst goed in te lezen in de materie, en eerst op papier of nep te traden in plaats van met je eigen geld (of je moet er echt afscheid van willen nemen), en ga vooral niet op je FOMO gevoel af!

Dat gezegd hebbende, Binck bank is een fijne beleggersbank met een mooie site.
 
Klopt, nieuw. Dus bedankt voor je advies!

Aangezien je deze vraag stelt, ga ik ervan uit dat je niet veel of geen ervaring hebt met aandelen... (of het moet zo zijn dat je niet via je huidige bank terecht kunt).
Ervan uitgaande dat de aandelenwereld nieuw voor je is, zou ik je op het hart willen drukken je eerst goed in te lezen in de materie, en eerst op papier of nep te traden in plaats van met je eigen geld (of je moet er echt afscheid van willen nemen), en ga vooral niet op je FOMO gevoel af!

Dat gezegd hebbende, Binck bank is een fijne beleggersbank met een mooie site.