Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands: Tesla aandelen

This site may earn commission on affiliate links.
Die ene analist die zei "Ik zie nu al de krantenkoppen van morgen 'Tesla heeft veel te veel geld in kas'"
Het is ook nooit goed...
Ja, winst had leuk geweest, maar de aankondiging dat de batterijen productie capaciteit nu rond 28 GWh van de theoretische 35 ligt en dat er geen tekort aan cellen meer is is voor mij een veel belangrijker teken. De aantallen geproduceerde auto's kunnen dus verder groeien en ook de achterstand in de energie tak kan worden weggewerkt (wat ook direct uit de cijfers blijkt).
Upwards and onwards
 
Uiteraard wordt er in de evaluatie en conference call van Tesla gefocused op datgene dat in lijn met missie en strategie essentiëel is, maar analisten houden meer van traditioneel cijferwerk en denken dat je een hoop kan lullen maar de cijfers wijzen anders uit "en dus is het niet zo goed als verwacht", geheel voorbijgaand aan het disruptieve karakter van Tesla dat zich de komende 24 maanden geheel gaat ontvouwen. Vergelijk het met Amazon en Alibaba en Apple in de beginjaren. Dat er een markt is waarin alle kleine en later ook grote traditionele spelers het nakijken hebben en merendeels niet overleven hadden analisten toen ook niet voorzien. De cijfers van Nokia en blackberry zijn heel lang hoger gewaardeerd dan die van Apple. Kijkend naar Apple in 2007-2008 zou je ook niet gedacht hebben dat ze 10 jaar later vertienvoudigd zouden zijn Apple - 39 Year Stock Price History | AAPL . Steve Jobs werd ook als een fantast gezien, die van gezond financieel management geen verstand had. Nee hij had een visie en realiseerde wat hij had bedacht. En de schare believers groeide exponentieel. Nu pas is dat effect aan het wegebben en is er voldoende concurrentie. (10 jaar later...)
Amazon 2014 2015 is ook vergelijkbaar met Tesla nu Amazon - 22 Year Stock Price History | AMZN
Vertienvoudiging, alleen wat sneller en vermoedelijk korter op zijn top omdat het een makkelijk te kopiëren concept is (wat de chinezen ook snel hebben gedaan)
Tesla Kopiëren? Wie kan dergelijke aantallen batterijen produceren? Wie heeft er een zo goed laadnetwerk?
Het lot van de Nokia's, Blackberry's en traditionele boekwinkels zal ook Ford GM Mercedes BMW VW Audi overkomen.
Daaronder zullen de Chinezen en Japanners waarschijnlijk eerder aanhaken en overleven, tenzij Tesla het lef heeft om ook nog op korte termijn een model onder de 3 uit te brengen, hetgeen ik niet verwacht, omdat dat niet in lijn is met de strategie van TAAS (Er rijden heel weinig taxi's in het onderste segment, dus je wilt wel iets concurrerends neerzetten, zowel in prijs als beleving.)
Verder (ik blijf het zeggen) moet de winstgevendheid van de superchargers niet onderschat worden. We zien dat gratis superchargen op zijn eind is en ook 25 cent/kWh is zeer lucratief voor Tesla (en aantrekkelijk voor ons), ook al moet er op korte termijn nog flink worden geïnvesteerd in V3.

Wat ik maar wil zeggen: Tesla is geen traditioneel bedrijf en moet je dus ook niet uitsluitend traditioneel beoordelen op potentie (wat analisten doen). Geeft niet; kunnen wij (vandaag nog wel eens extra) goedkoop inslaan!

EDIT: MAAR ALS DE SERVICE en met name de communicatie NIET BETER WORDT, zullen er weinig nieuwe klanten bijkomen. Wat dat betreft klopt het statement van geen kant. STEP IT UP TESLA!
 
Last edited:
Eddy, ik denk ook dat Tesla tot een hele grote speler zal uitgroeien, maar wat je schrijft:
Tesla is geen traditioneel bedrijf en moet je dus ook niet uitsluitend traditioneel beoordelen op potentie (wat analisten doen).
is al het geval. De prijs van het aandeel bewijst dat Tesla zeker als een groeibedrijf wordt gewaardeerd. Volgens alle klassieke waarderingsmodellen is het aandeel waanzinnig hoog geprijsd. De analisten of toch minstens de markt prijzen het groeiverhaal al in de koers in. Daarom wordt ook zo fel gereageerd als verwachtingen moeten bijgesteld worden.
 
  • Like
Reactions: MusQueTear
Eddy, ik denk ook dat Tesla tot een hele grote speler zal uitgroeien, maar wat je schrijft:

is al het geval. De prijs van het aandeel bewijst dat Tesla zeker als een groeibedrijf wordt gewaardeerd. Volgens alle klassieke waarderingsmodellen is het aandeel waanzinnig hoog geprijsd. De analisten of toch minstens de markt prijzen het groeiverhaal al in de koers in. Daarom wordt ook zo fel gereageerd als verwachtingen moeten bijgesteld worden.
Eens dat er al een stuk winstgevendheid is ingeprijsd, maar zolang er ook nog een risico van faillissement in de prijs zit verwerkt, zit iedere analist te laag. Misschien iets eenzijdig door mij benaderd maar ik denk echt: Uiterlijk over een week zitten we weer op het niveau van het slot van gisteren.
 
Voor mij zijn er twee risico's voor Tesla:
  • ze krijgen hun service niet op een gewenst niveau: te weinig en overbelaste SECs (op dit moment volgens mij een bewuste keuze omwille van kosten) en een falend wisselstukkenbeleid met wachttijden die oplopen en de leasingmarkt die zich afkeert van Tesla omwille van te veel verborgen kosten voor die leasingbedrijven. Dat mocht ik in België al ondervinden in de vorm van een offerte met zeer hoge prijs voor de leasing van een M3 bij Arval en afradende adviezen bij een andere grote speler.
  • een ander bedrijf komt met een doorbraak op het vlak van batterijtechnologie waardoor de voorsprong van Tesla op dat vlak verdwijnt, vb. de solid state batterij.
En verder zal de concurrentie op een bepaald ogenblik toch echt met alternatieven komen waardoor Tesla één van de vele aanbieders van EV's wordt. Wellicht het topgamma of het sportgamma, maar niet langer de (bijna) enige. Op dat moment zal de premie van "groeiaandeel" verdwijnen en zal Tesla gewaardeerd worden zoals andere autobedrijven. Dat zal nog wel enkele jaren duren, maar ook geen 10 jaar meer.
 
  • Like
Reactions: JanG007
Maar is dat ook niet FUD die je nu vertelt? Falend wisselstukkenbeleid? Wachttijden die oplopen? Een leasingmarkt die zich afkeert, en je dan maar 1 leasebedrijf noemt terwijl als ik even snel ga zoeken de tarieven goed meevallen?

Ik ben er mee eens dat als de rest zich ook aan de betaalbare EV's met 400km range waagt, het spannender gaat worden voor Tesla, maar ze slagen er al 8 jaar niet in en de huidige modellen concurreren nog niet eens met een Tesla van 5 jaar oud. En niemand staat zo ver met AP en integratie van alle systemen als Tesla. 8 jaar en er is nog altijd niet het equivalent van een Android telefoon tegenover een iPhone in de automotive wereld.
 
Uiteraard wordt er in de evaluatie en conference call van Tesla gefocused op datgene dat in lijn met missie en strategie essentiëel is, maar analisten houden meer van traditioneel cijferwerk en denken dat je een hoop kan lullen maar de cijfers wijzen anders uit "en dus is het niet zo goed als verwacht", geheel voorbijgaand aan het disruptieve karakter van Tesla dat zich de komende 24 maanden geheel gaat ontvouwen. Vergelijk het met Amazon en Alibaba en Apple in de beginjaren. Dat er een markt is waarin alle kleine en later ook grote traditionele spelers het nakijken hebben en merendeels niet overleven hadden analisten toen ook niet voorzien. De cijfers van Nokia en blackberry zijn heel lang hoger gewaardeerd dan die van Apple. Kijkend naar Apple in 2007-2008 zou je ook niet gedacht hebben dat ze 10 jaar later vertienvoudigd zouden zijn Apple - 39 Year Stock Price History | AAPL . Steve Jobs werd ook als een fantast gezien, die van gezond financieel management geen verstand had. Nee hij had een visie en realiseerde wat hij had bedacht. En de schare believers groeide exponentieel. Nu pas is dat effect aan het wegebben en is er voldoende concurrentie. (10 jaar later...)
Amazon 2014 2015 is ook vergelijkbaar met Tesla nu Amazon - 22 Year Stock Price History | AMZN
Vertienvoudiging, alleen wat sneller en vermoedelijk korter op zijn top omdat het een makkelijk te kopiëren concept is (wat de chinezen ook snel hebben gedaan)
Tesla Kopiëren? Wie kan dergelijke aantallen batterijen produceren? Wie heeft er een zo goed laadnetwerk?
Het lot van de Nokia's, Blackberry's en traditionele boekwinkels zal ook Ford GM Mercedes BMW VW Audi overkomen.
Daaronder zullen de Chinezen en Japanners waarschijnlijk eerder aanhaken en overleven, tenzij Tesla het lef heeft om ook nog op korte termijn een model onder de 3 uit te brengen, hetgeen ik niet verwacht, omdat dat niet in lijn is met de strategie van TAAS (Er rijden heel weinig taxi's in het onderste segment, dus je wilt wel iets concurrerends neerzetten, zowel in prijs als beleving.)
Verder (ik blijf het zeggen) moet de winstgevendheid van de superchargers niet onderschat worden. We zien dat gratis superchargen op zijn eind is en ook 25 cent/kWh is zeer lucratief voor Tesla (en aantrekkelijk voor ons), ook al moet er op korte termijn nog flink worden geïnvesteerd in V3.

Wat ik maar wil zeggen: Tesla is geen traditioneel bedrijf en moet je dus ook niet uitsluitend traditioneel beoordelen op potentie (wat analisten doen). Geeft niet; kunnen wij (vandaag nog wel eens extra) goedkoop inslaan!

EDIT: MAAR ALS DE SERVICE en met name de communicatie NIET BETER WORDT, zullen er weinig nieuwe klanten bijkomen. Wat dat betreft klopt het statement van geen kant. STEP IT UP TESLA!

tja... analisten, volgen de waan het kwartaal (alsof dat belangrijk is, complete waanzin) en verder kansloze figuren. Als ze goed waren gingen ze zelf wel beleggen.....luister er nooit naar.
 
  • Helpful
Reactions: Hans_TM3
Failliet.......0%, Tesla gaat voorlopig niet weg (zelfstandig of wordt gekocht).

Meeste zien Tesla als autofabrikant. Maar is geen traditionele autofabrikant, geen softwarebedrijf, geen autonoom rijden bedrijf, geen taxi bedrijf, geen chip producent en ook geen accuproducent of CO2 certificaat verkoper, is een mix .......De mix is gewoon uniek en past niet in de traditionele plaatjes.

Ik zie het maar als een "new tech" bedrijf met enorme voorsprong op veel gebieden. Denk dat het opgesplitst nog veel meer waard is.
 
  • Like
Reactions: stevenp
Volgens deze grafiek heeft Tesla tot nu toe ruim 6 miljard dollar verlies gemaakt (verbrand, zeggen sommigen).
upload_2019-7-26_10-54-33.png


Volkswagen heeft ruim 6 miljard Euro uitgegeven/gereserveerd voor het dieselschandaal en daar hoor je de beursbengels niet over.
Die 6 miljard van Tesla heeft iets gedaan voor de mensheid en die 6 miljard van Volkwagen niet.
EDIT: het schandaal had de Volkswagen groep (dus incl Audi, Porsche enz.) in oktober 2018 al 28,2 miljard gekost and counting.
 
Last edited:
Ik heb gisteren en vandaag ook weer bijgekocht. Flink zelfs. Het zijn inmiddels een heleboel meer aandelen dan ooit de bedoeling was, maar de conference call, en met name het deel over een 'clear road map to 1 TWh' (of meerdere TWh's) die ze hebben, heeft me nog meer gesterkt in het vertrouwen dat Tesla nog heel veel groter gaat worden. En TSLA ook.

Het zal wel een aantal jaar duren voordat de markt het ook door heeft - de media hadden het alleen maar over dit kwartaal, niemand kijkt verder in de toekomst - maar ik heb een horizon van 5-8 jaar, misschien wel 10. Geduld is een schone zaak.