Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands: Tesla aandelen

This site may earn commission on affiliate links.
Het zal nog wel wat dalen. Maar hoewel ik niet zoveel waarde hecht aan adviezen van ABN AMRO, stuurden zij mij zojuist het bijgaande grafiekje. Met het advies niets te verkopen ;)

View attachment 515710

Dan heb ik deze informatie te laat ;).
Zelf had ik alle longs en aandelen (ook Tesla :oops:) al verkocht met het Chinese nieuwjaar toen bedrijven op lock-down gingen. Daar heb ik eerlijk gezegd geen spijt van, hooguit te vroeg verkocht.
Daarna heb ik goud zilver en bitcoin bijgekocht. Daar had ik tot maandag ook geen spijt van. Waar ik wel spijt van heb is dat ik afgelopen maandag goud, zilver en bitcoins niet heb verkocht...... :rolleyes: Het signaal +4% op goud en hoogste niveau...
 
Hmm, ik ben wat somberder/realistischer. Dubbele top achter de rug, ik denk dat we nog wat uitdempingseffecten krijgen tussen de 750 en de 900, om vervolgens de correctie richting halverwege de uitbraak in te zetten (ergens rond de 550 - 600).
Daarna pas (afhankelijk van hoe goed Tesla presteert dit jaar) weer op weg richting de 1000 denk ik.
Maar goed, dat zou allemaal natuurlijk nog binnen de komende 3 maanden kunnen plaatsvinden :cool:.

PS: aan de hoeveelheid anti-Tesla propaganda in de pers te zien lijkt het erop dat een aantal FUD verspreidende fondsen hun shortposities weer ingenomen hebben...
I'm with you.

Mijn schema laat volgende steunniveaus zien op
- 653 (fibo retracement 39,2% vanaf de 2019 low)
- 579 (MA55, dus niveau ook wel moving, up in dit geval). In dit gebied heeft eind januari een meerdaagse weerstand gelegen, zou dan ook goed als nieuwe steunzone kunnen fungeren.
- 562 als 50% retracement.

Ik verwacht echter niet dat de RSI onder de 30 zal duiken. Dat zou kunnen samenvallen met een zone 562 - 579.
TSLA 20200217.PNG
 
Nou, wat ik qua turbo's gegokt had is compleet zo afgerold en inmiddels heb ik de turbomotor bij een koers van 645 in reverse gezet. Portefeuille op 250% en nu wat turbo's betreft geswitcht van long naar short. (Aandelen gehouden, die gaan pas rond 2025 weg en worden af en toe waat aangevuld met turbo-verdiend geld)
Er is al eens meer gevraagd naar die turbomotor van mij en ik kan er maar één ding met zekerheid over zeggen: achteraf weet ik pas of ik winst heb, maar er zit wel een bepaalde gedachte en strategie achter, gefundeerd op mijn inmiddels vrij diepgaande kennis van Tesla (Tip 1: zonder dat zou ik aan het hele beleggen niet beginnen) zowel de fundamentele als technische als inzake seizoensverloop.

Mijn Tesla-potjes (en je moet weten dat ik bij mijn broker niet in amerikaanse opties kan handelen, anders deed ik meer met straddels etc.)
  1. De basis (bij aanvang 87,5% is een aandelenportefeuille voor de lange termijn. Die is vast en ik verkoop er helemaal niks van, al gaat het aandeel terug naar 290 of zo. Mijn oorspronkelijke inleg heb ik alleen na een heel forse daling uitgebreid met een tijdelijk extra injectie om de hoge initiële gemiddelde aankoopkoers (365) wat terug te brengen (dat werd 331), welke ik pas deze week weer uit pot 3 heb teruggestort.
    Pot 1 is gebaseerd op de lange termijnverwachting dat een aandeel Tesla rond 2025 $6.000 zal gaan kosten, wat er tussentijds ook gebeurt.
    De totale omvang van pot 1 is door de winsten op turbo's gedaald naar 83%
  2. Bij aanvang van de belegging heb ik 12,5 % speelgeld als cash klaargelegd (Zie 3). Daarmee drijf ik mee op de koersbeweging op de kortere termijn, rekening houdend met dingen als kwartaalcijfers, coronavirussen, milieuactivisten in Duitse bossen, investordays, seizoenspatronen. Als ik denk dat we binnen twee dagen gaan dalen koop ik turbo's short, als we vermoedelijk stijgen longs, en als ik het even niet weet heb ik geen turbo's en mis ik er 1. Als ik na twee dagen nog steeds mis zit verkoop ik alles en heb ik verlies. Als het aandeel direct na aankoop van de turbo (los van evt nieuws, maar zeker bij nieuws)de andere kant op wegsprint neem ik mijn verlies ook al is het dan soms al na een half uur. Maar zolang hij in de verwachte richting gaat doe ik niks tot ik een kentering verwacht. Omdat ik geen bel heb die luidt bij het hoogste of laagste punt in een beweging (helaas @HWS ) neem ik daarbij het zeker voor het onzekere. Momenteel zit 1,7% van de portefeuille in turbos maar als die daling van het aandeel doorzet ga ik er steeds meer turbo's short met een steeds hogere hefboom inzetten en moet ik steeds beter gaan opletten om tijdig uit te stappen. (bij een stijging vice versa turbo's long)
  3. Cash: Bestaat alleen uit winst op pot 2 en een klein beetje van de oorspronkelijke cash storting. Is inmiddels 17% minus de investering in pot 1, dus nu 15,3% van de portefeuille. Hiermee financier ik de handel van pot 2. Soms zit er weinig in (minder dan 10%), vooral als we in een lange sterke koersbeweging zitten. ) Als er een heel lange koersdaling komt zou ik na verkoop van mijn inmiddels zeer winstgevende pot 2 vanuit pot 3 pot 1 weer gaan vullen tot 87,5%. Dat laatste is nog nooit gebeurd, maar gaat wel een keer gebeuren. Hou de eerste kwartaalcijfers en het coronavirus maar in de gaten.
Voor nu verwacht ik in een licht dalende trend bij gebrek aan goed nieuws en groeiende angst voor Corona (wellicht zelfs een gigafactory 3 shutdown?), vertraging van Gigafactory 4 door vleermuizen, bommen en andere archeologische vondsten (die trein van Hitler met goud;-) in een verder zijwaartse beweging (=weinig schommeling) gevolgd door een mogelijk enorme stijging op (of als dat 's avonds is, wat meer te verwachten is, de dag na) Powertrain and battery investorday. Ook als er een oplossing voor Corona is zal dat een positief effect hebben op alle aandelen en Tesla in het bijzonder.

Omdat er veel factoren invloed kunnen hebben: blijf zelf nadenken. Trump kan heel gekke dingen doen als gigafactory 3 goed draait. Trump kan geïmpeached, maar ook herkozen worden. Een pandemie zal voor geen enkel aandeel goed zijn, ook Tesla gaat dan omlaag.
En dat wat het hardst en hoogst stijgt kan het hardst vallen.
Tijd voor een update: het Corona-effect bleef vaag dus naast aandelen heb ik cash aangehouden en niks in pot 2. Afgelopen maandag in de ochtend pot 2 weer helemaal ingezet. 50% Short in olie en 50% long in goud. De laatste ging beroerd en tesla koos flink koers zuidwaarts dus long goud en klein beetje van short olie werd turbo short Tesla 852. Dat remde de verliezen op Tesla aandelen flink. Vandaag iets gedaan om de verliezen op de aandelen stil te zetten. 17 % van de aandelen verkocht en dat omgezet in turboshort Tesla 799. Nu blijft mijn portefeuille bij daling en stijging van de koers vrijwel exact in evenwicht. Volgende week zal de koers van het aandeel naar plm 450-550 dalen en dan zal ik mijn short positie gestaffeld gaan omzetten naar long en naar ik hoop vóór 1 april plm 160% van het oorspronkelijke pakket aandelen overhouden aan deze strategie met dank aan het aanvankelijke getreuzel in Wuhan. Ik hoop overigens dat geen van de lezers alhier getroffen wordt, want kijkend naar Zuid-Korea schat ik dat in Nederland 2000-3000 besmettingen te verwachten zijn alvorens mensen beginnen te snappen dat alleen discipline en je gewoon houden aan draconische maatregelen helpt. In China doen ze dat nu echt heel goed en luisteren mensen ook voldoende.
(BeleggingsStrategie is kortweg: Als de koers zoals ik verwacht eerst daalt kan ik later met de winst op turboshorts goedkoper meer aandelen kopen dan de 17% die ik tbv de aankoop van de turbo’s heb verkocht. Mogelijke tussenstap is gedeeltelijk turbo long te kopen als we rond de 500 dollar zitten. Dat we in april al weer rond de 800 terug zijn ligt voor de hand als er winst is gemaakt in Q1 (Tsla naar S&P500), en er verder veel goed nieuws is over Gf3, GF4 en batterijen. Het blijft nog wel gokken, maar zelfs als alles verkeerd loopt heb ik een rendement van minimaal 100% tov de start in augustus 2019. Als alles redelijk goed loopt 300%. Het enige dat ik nu nodig heb zijn sterke knieën en een beetje gevoel wanneer het dieptepunt bereikt is. Hoe beter ik dat doe des te hoger het rendement. Momenteel heb ik nog een rendement van 155% en eigenlijk kan dat alleen omlaag als de koers al vandaag of volgende week omhoog spuit en ik te laat inzie dat het gedachte scenario zich echt niet voltrekt.)
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Tijd voor een update: het Corona-effect bleef vaag dus naast aandelen heb ik cash aangehouden en niks in pot 2. Afgelopen maandag in de ochtend pot 2 weer helemaal ingezet. 50% Short in olie en 50% long in goud. De laatste ging beroerd en tesla koos flink koers zuidwaarts dus long goud en klein beetje van short olie werd turbo short Tesla 852. Dat remde de verliezen op Tesla aandelen flink. Vandaag iets gedaan om de verliezen op de aandelen stil te zetten. 17 % van de aandelen verkocht en dat omgezet in turboshort Tesla 799. Nu blijft mijn portefeuille bij daling en stijging van de koers vrijwel exact in evenwicht. Volgende week zal de koers van het aandeel naar plm 450-550 dalen en dan zal ik mijn short positie gestaffeld gaan omzetten naar long en naar ik hoop vóór 1 april plm 160% van het oorspronkelijke pakket aandelen overhouden aan deze strategie met dank aan het aanvankelijke getreuzel in Wuhan. Ik hoop overigens dat geen van de lezers alhier getroffen wordt, want kijkend naar Zuid-Korea schat ik dat in Nederland 2000-3000 besmettingen te verwachten zijn alvorens mensen beginnen te snappen dat alleen discipline en je gewoon houden aan draconische maatregelen helpt. In China doen ze dat nu echt heel goed en luisteren mensen ook voldoende.
(BeleggingsStrategie is kortweg: Als de koers zoals ik verwacht eerst daalt kan ik later met de winst op turboshorts goedkoper meer aandelen kopen dan de 17% die ik tbv de aankoop van de turbo’s heb verkocht. Mogelijke tussenstap is gedeeltelijk turbo long te kopen als we rond de 500 dollar zitten. Dat we in april al weer rond de 800 terug zijn ligt voor de hand als er winst is gemaakt in Q1 (Tsla naar S&P500), en er verder veel goed nieuws is over Gf3, GF4 en batterijen. Het blijft nog wel gokken, maar zelfs als alles verkeerd loopt heb ik een rendement van minimaal 100% tov de start in augustus 2019. Als alles redelijk goed loopt 300%. Het enige dat ik nu nodig heb zijn sterke knieën en een beetje gevoel wanneer het dieptepunt bereikt is. Hoe beter ik dat doe des te hoger het rendement. Momenteel heb ik nog een rendement van 155% en eigenlijk kan dat alleen omlaag als de koers al vandaag of volgende week omhoog spuit en ik te laat inzie dat het gedachte scenario zich echt niet voltrekt.)
Veel uitleg over iets waarvan ik letterlijk niks begrijp. Ik doe niks en wacht gewoon rustig tot de aandelen weer gaan stijgen :)
 
Tijd voor een update: het Corona-effect bleef vaag dus naast aandelen heb ik cash aangehouden en niks in pot 2. Afgelopen maandag in de ochtend pot 2 weer helemaal ingezet. 50% Short in olie en 50% long in goud. De laatste ging beroerd en tesla koos flink koers zuidwaarts dus long goud en klein beetje van short olie werd turbo short Tesla 852. Dat remde de verliezen op Tesla aandelen flink. Vandaag iets gedaan om de verliezen op de aandelen stil te zetten. 17 % van de aandelen verkocht en dat omgezet in turboshort Tesla 799. Nu blijft mijn portefeuille bij daling en stijging van de koers vrijwel exact in evenwicht. Volgende week zal de koers van het aandeel naar plm 450-550 dalen en dan zal ik mijn short positie gestaffeld gaan omzetten naar long en naar ik hoop vóór 1 april plm 160% van het oorspronkelijke pakket aandelen overhouden aan deze strategie met dank aan het aanvankelijke getreuzel in Wuhan. Ik hoop overigens dat geen van de lezers alhier getroffen wordt, want kijkend naar Zuid-Korea schat ik dat in Nederland 2000-3000 besmettingen te verwachten zijn alvorens mensen beginnen te snappen dat alleen discipline en je gewoon houden aan draconische maatregelen helpt. In China doen ze dat nu echt heel goed en luisteren mensen ook voldoende.
(BeleggingsStrategie is kortweg: Als de koers zoals ik verwacht eerst daalt kan ik later met de winst op turboshorts goedkoper meer aandelen kopen dan de 17% die ik tbv de aankoop van de turbo’s heb verkocht. Mogelijke tussenstap is gedeeltelijk turbo long te kopen als we rond de 500 dollar zitten. Dat we in april al weer rond de 800 terug zijn ligt voor de hand als er winst is gemaakt in Q1 (Tsla naar S&P500), en er verder veel goed nieuws is over Gf3, GF4 en batterijen. Het blijft nog wel gokken, maar zelfs als alles verkeerd loopt heb ik een rendement van minimaal 100% tov de start in augustus 2019. Als alles redelijk goed loopt 300%. Het enige dat ik nu nodig heb zijn sterke knieën en een beetje gevoel wanneer het dieptepunt bereikt is. Hoe beter ik dat doe des te hoger het rendement. Momenteel heb ik nog een rendement van 155% en eigenlijk kan dat alleen omlaag als de koers al vandaag of volgende week omhoog spuit en ik te laat inzie dat het gedachte scenario zich echt niet voltrekt.)
Zo verveel je je tenminste niet bij het saaie koersverloop van TSLA
 
Het zal nog wel wat dalen. Maar hoewel ik niet zoveel waarde hecht aan adviezen van ABN AMRO, stuurden zij mij zojuist het bijgaande grafiekje. Met het advies niets te verkopen ;)

View attachment 515710
Interessante grafiek en natuurlijk enigszins geruststellend met de suggestie dat het op de lange termijn niet een blijvende impact heeft, zoals verwacht. De resolutie is wel wat laag, zodat je niet echt kan inzoomen op de korte termijn effecten van ziekte uitbraken. Of het wel te vergelijken is met Corona; gezien de snelle verspreiding en er af en toe bedrijven/wijken/dorpen op slot gaan is de impact misschien wel anders. De wereld economie is meer getroffen door Corona in China dan Ebola in het continent Afrika. Daarbij zijn er al langer berichten dat de economie op een high was en er een keerpunt zou komen. Dat heeft een zetje te hebben gekregen door Corona, waardoor het lijkt alsof het de primaire boosdoener is.

Voor mij als beginnend en kleine belegger is een marktbeweging van deze omvang de eerste die ik meemaak en hoe dan ook erg interessant om te volgen. Extra interessant om het aandeel van een continu ontwikkelend bedrijf als Tesla via o.a. dit forum in meer detail te volgen en mee te maken.

Ik vroeg mij af of het aandeel van Tesla niet een extra zetje kreeg gisteren, dankzij de auto-pilot kwestie van de model-X die in Amerika tegen een wegafscheiding was gereden. De daling vond ik gevoelsmatig nogal extreem en buitenproportioneel.

Ik zie wel eens van die grafiekjes met waar de support wordt verwacht etc. Wat voor tools worden hiervoor gebruikt en hoe waardevol vinden jullie die op dit moment? Ik kan mij voorstellen dat het huidige verloop van de beurskoersen te grillig is om die grafieken te gebruiken. Is er wel eens overwogen om met een paar forumleden samen te komen en ervaringen uit te wisselen op dit gebied?
 
  • Like
Reactions: Klaas
Interessante grafiek en natuurlijk enigszins geruststellend met de suggestie dat het op de lange termijn niet een blijvende impact heeft, zoals verwacht. De resolutie is wel wat laag, zodat je niet echt kan inzoomen op de korte termijn effecten van ziekte uitbraken. Of het wel te vergelijken is met Corona; gezien de snelle verspreiding en er af en toe bedrijven/wijken/dorpen op slot gaan is de impact misschien wel anders. De wereld economie is meer getroffen door Corona in China dan Ebola in het continent Afrika. Daarbij zijn er al langer berichten dat de economie op een high was en er een keerpunt zou komen. Dat heeft een zetje te hebben gekregen door Corona, waardoor het lijkt alsof het de primaire boosdoener is.

Voor mij als beginnend en kleine belegger is een marktbeweging van deze omvang de eerste die ik meemaak en hoe dan ook erg interessant om te volgen. Extra interessant om het aandeel van een continu ontwikkelend bedrijf als Tesla via o.a. dit forum in meer detail te volgen en mee te maken.

Ik vroeg mij af of het aandeel van Tesla niet een extra zetje kreeg gisteren, dankzij de auto-pilot kwestie van de model-X die in Amerika tegen een wegafscheiding was gereden. De daling vond ik gevoelsmatig nogal extreem en buitenproportioneel.

Ik zie wel eens van die grafiekjes met waar de support wordt verwacht etc. Wat voor tools worden hiervoor gebruikt en hoe waardevol vinden jullie die op dit moment? Ik kan mij voorstellen dat het huidige verloop van de beurskoersen te grillig is om die grafieken te gebruiken. Is er wel eens overwogen om met een paar forumleden samen te komen en ervaringen uit te wisselen op dit gebied?
Momenteel doen zelfs steunen op lange timeframes het minder goed dan weerstanden op korte timeframes ;)
Als je meer weer weten over technische analyse zijn er websites te kust en te keur. Ik volg de Daily Dosis van Geert-Jan Nikken op tradeidee.nl graag, je kunt daar ook de Dikke Nikken vinden met nuttige verklaringen van veel gehanteerde begrippen. Verre van de holy grail, dat wel.
 
- 1,6% valt toch wel mee? Ik heb opwindendere dagen meegemaakt:):eek::cool:
Uiteindelijk wel. Ligt aan de keuzes. Gezien ik er te weinig verstand van heb ben ik blijven zitten en heb aandachtig de koersontwikkeling gevolgd. Ben toch opgelucht dat het nu weer omhoog gaat.
Momenteel doen zelfs steunen op lange timeframes het minder goed dan weerstanden op korte timeframes ;)
Als je meer weer weten over technische analyse zijn er websites te kust en te keur. Ik volg de Daily Dosis van Geert-Jan Nikken op tradeidee.nl graag, je kunt daar ook de Dikke Nikken vinden met nuttige verklaringen van veel gehanteerde begrippen. Verre van de holy grail, dat wel.
Thanks, ik zal er naar kijken. Wat voor tools gebruik je zoal hiervoor? Ik meen Papafox zijn updates en grafieken redelijk te begrijpen, maar wellicht doe ik daarbij ongefundeerde aannames om tot een (voor mij) verklaarbaar verhaal te komen.

Verder is er in ieder geval al 1 andere geinteresseerde om af te spreken en ondertussen ook wat kennis/ervaring uit te wisselen in Drenthe.
 
  • Informative
Reactions: Maurice1
Misschien helpt deze tweet van Elon vandaag... ;)
The coronavirus panic is dumb
Elon Musk on Twitter

Voor nuchtere mensen misschien wel maar de beurs is toch nog veel emotie. (Vooral particulier, die geen algoritmes heeft) Om je een idee te geven, op het werk (Parijs) mag er volgende week niemand komen, ik blijf dus thuis werken en de geruchten zijn dat het nog wel eens veel langer kan duren.
Correct? Misschien, misschien niet.....economische schade? Enorm... reactie op de beurzen? Rooskleurig in ieder geval niet, koopjes te doen binnenkort....waarschijnlijk wel.