Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands: Tesla aandelen

This site may earn commission on affiliate links.
Binck is daar vrij duidelijk over:

Q: Kan ik gebruik maken van Proxy Voting voor buitenlandse stemmingen?
A: Nee, wij bieden geen mogelijkheid u te assisteren bij Proxy Voting.
Wel raar, ik wilde schrijven: 'Als je kan inloggen ben je Registered owner?'
Maar als ik jouw bericht quote zie ik wat je wilde delen met ons o_O

Edit: Ah, jij hebt ook een edit button :D
 
  • Like
Reactions: ProfTournesol
Hoi allen,

Hier een Tesla-fan en aandeelhouder van het eerste uur.
Even mijn verhaal. :)

In oktober 2010 (ik was toen 28) heb ik "aardig wat" Tesla aandelen gekocht, en dit aan... 22,5$/aandeel (geen typo). Ik had een half jaar ervoor een huis gekocht, maar ik ben toen "all in" gegaan met Tesla. Don't try this at home!
Mijn plan was om met de winst een Tesla Model S te kopen.

In augustus 2013 heb ik de helft verkocht, aan (ongeveer) 135$/aandeel. Niet omdat ik niet meer geloofde in Tesla, maar het was nog steeds het enige wat ik had, buiten dat deel van de woning dat niet van de bank was. 135$/aandeel klinkt nu belachelijk weinig (zelfs na de aandelensplitsing), maar het was wel de oorspronkelijke inleg maal vijf. Ik had voldoende om die Tesla te kopen.

Die Tesla Model S heb ik toen niet gekocht. Dat klinkt als een rare beslissing, maar in die tijd werd de Model S (toen hij nog niet in productie was) aangekondigd met een vanaf prijs van 49.000$ (de 40 kWh versie), en die had ik in mijn vizier. Hij is uiteindelijk nooit naar Europa gekomen (ook in de US niet echt). Ik zag mezelf ook niet echt rondrijden met een "dure bak" van >70.000€, ook al kon ik hem betalen (Vlaamse bescheidenheid :)), ik reed destijds met een tweedehands Ford met >300.000 kilometer op te teller.

Om mijn "loyaliteit" naar Tesla aan te tonen, had ik een belofte gemaakt: ik zou de rest niet verkopen totdat ik mijn eigen Tesla had. Dit zou dan de Model 3 zijn.

Die Tesla Model 3 (een rode Performance - weg bescheidenheid :)) heb ik sinds Q1 2019. Het aandeel stond toen ongeveer 300$/stuk. Ik besloot om die aandelen nog even te houden.

Vorige week heb ik opnieuw de helft van wat ik had verkocht. Ik had een verkooporder ingevoerd aan 2250$/aandeel. Exact mijn oorspronkelijke aankoopprijs maal honderd.

Opnieuw heb ik een belofte gemaakt met mezelf: de rest verkoop ik niet voordat de "full self drive" operationeel is in Europa. En hiermee bedoel ik dat zowel de software er is, als de wetgeving. Ik wil naar mijn werk rijden zonder menselijke interventie (en zonder geknepen billen).

Ik denk dat dit betekent dat ik mijn Tesla aandelen nog 5 of mogelijk zelfs 10 jaar ga moeten aanhouden. Ik verwacht echter niet dat ze nog eens maal honderd zullen gaan, als dat wel zo is, koop ik me een mooie (elektrische) jacht en ga ik lekker ronddobberen in de Middellandse Zee. :)

Los van mijn persoonlijk verhaal: de markkapitalisatie van Tesla is nu 463 miljard dollar. Daarmee staat Tesla comfortabel in de top 10 van bedrijven met de grootste marktkapitalisatie, op een zucht van Berkshire Hathaway en verder alleen nog de grote tech-klassiekers erboven (Alibaba, Facebook, Google, Apple, Amazon, Microsoft). Elon Musk is nu de derde rijkste mens ter wereld. De vergelijking met een traditionele automaker (Volkswagen - zes keer zo klein) is zeer moeilijk te maken. Het minste dat je kan zeggen, is dat er vele (hoge) verwachtingen in die prijs zijn ingebakken. Ik verwacht nog wat toename/hype tot aan Battery Day + inclusie S&P. Daarna zal het aandeel wat terugvallen. De volgende spurt zal er dan pas komen naar aanleiding van concrete resultaten rond Full Self Drive (concreet = software effectief uitgerold in een bepaalde regio + wetgeving die het daar toelaat).

Dries
 
Wel komisch hé? Dat de startups en disrupters (de kleine, jonge) bedrijven hun zaakjes voor elkaar hebben en de grote jongens niet.
Het lijkt wel de autobranche....
Musk heeft niet voor niks eerst de banken gedisrupt met PayPal. Hij doet gewoon telkens hetzelfde trucje, nu SpaceX en Tesla. Steve Jobs heeft ook op meerdere markten de boel op z'n kop gezet. Toch knap van die twee, en tegelijkertijd zegt het wat over de gevestigde orde en hun traagheid/zelfgenoegzaamheid/arrogantie (vul in naar keuze).

Zit zelf bijvoorbeeld bij BUNQ, ben destijds overgestapt omdat dit de enige bank in NL was in die tijd die Apple Pay ondersteunde. Nu doet bijna elke bank dat, maar je moest eens weten wat ABN/RABO/ING 1,5 a 2 jaar geleden nog riepen (voorlopig komt dat niet in NL) en hoe hard ze probeerden dat tegen te werken. Sounds familiair?
 
Dat zal ook wel de uitslag worden bij ABN Amro :)
Heeft dus te maken met dat Benficial Owner verhaal.
Hoe je dan ooit, via een Bank/Broker registered owner kan worden (met stemrechten e.d.) blijft een raadsel.

What is a “registered” owner? What is a “beneficial” owner? | Investor.gov

Binck is daar vrij duidelijk over:

Q: Kan ik gebruik maken van Proxy Voting voor buitenlandse stemmingen?
A: Nee, wij bieden geen mogelijkheid u te assisteren bij Proxy Voting.
 
EgwnYhHWoAIs_rG.jpg
 
Zit zelf bijvoorbeeld bij BUNQ, ben destijds overgestapt omdat dit de enige bank in NL was in die tijd die Apple Pay ondersteunde. Nu doet bijna elke bank dat, maar je moest eens weten wat ABN/RABO/ING 1,5 a 2 jaar geleden nog riepen (voorlopig komt dat niet in NL) en hoe hard ze probeerden dat tegen te werken. Sounds familiair?

Bij ING kan Apple pay nog steeds niet. Althans in België niet. Ware het niet dat overstappen zo’n gedoe is...
 
Ik ben hier laatst ingedoken hoe het nu eigenlijk zit.
De meeste brokers erkennen je als "Benficial Owner". Om bekend te zijn bij Tesla zelf en formeel uitnodigingen te ontvangen voor een aandeelhoudersvergadering moet je "Registered Owner" zijn.
Ik ben er nog niet achter hoe je dat dan kan worden, in de US, bij Morgan Stanley was ik ook "Benficial Owner" voor Microsoft aandelen, maar ik kreeg wel altijd de voiting forms etc.
Dit kan zeker een broker dingetje zijn. Ik heb de vraag nog uitstaan bij ABN Amro, ze weten het ook niet precies. Wel zijn ze van plan om aandeelhouders vergadering uitnodigingen te versturen, maar alleen voor NL bedrijven.
Voor Fastned krijg ik de communicatie weer direct van Fastned, weet niet of dit door/via ABN Amro komt.

Klopt, ik ben Beneficial Owner bij Binck, het lijkt er op dat het kwestie van "willen" is bij Binck. Ben nu op zoek naar een nieuwe broker waar ik mijn 'core' deel aan aandelen kwijt kan en die wel een legal proxy en/of voting rechten kan regelen. Ondertussen op zoek naar een methode om wel de Tesla aandeelhouders vergadering bij te kunnen wonen.

[edit]
mocht iemand bij een broker zitten die het wel doet, en zelf de aandeelhouders vergadering niet wil bijwonen, ik hou me aanbevolen voor de code :)
[/edit]
 
Last edited:
  • Like
Reactions: pvandamcom
In de communicatie van Morgan Stanley werd ik ook altijd aangesproken als beneficial owner, vandaar dat de term mij bekend voorkwam.
Ik ben geen lid van een beleggers vereniging ofzo, maar dat zou een plek kunnen zijn om dit eens te bespreken.
Ik zit er hetzelfde in als jij, wil eigenlijk wel direct door Tesla rekent en gezien worden als aandeelhouder


Klopt, ik ben Beneficial Owner bij Binck, het lijkt er op dat het kwestie van "willen" is bij Binck. Ben nu op zoek naar een nieuwe broker waar ik mijn 'core' deel aan aandelen kwijt kan en die wel een legal proxy en/of voting rechten kan regelen. Ondertussen op zoek naar een methode om wel de Tesla aandeelhouders vergadering bij te kunnen wonen.

[edit]
mocht iemand bij een broker zitten die het wel doet, en zelf de aandeelhouders vergadering niet wil bijwonen, ik hou me aanbevolen voor de code :)
[/edit]
 
  • Like
Reactions: ProfTournesol
It ain't over till the fat lady sings...

View attachment 583152
Verwacht dat er woensdag en/of donderdag nog een flinke piek in zit. De opties ondersteunen het, en er zullen best wel wat short posities gecovered moeten worden. Als er vrijdag nog heen SP500 is, dan zal dat wel een rode dag gaan worden (had ik eigenlijk vandaag al verwacht, maar bij TSLA gaat alles anders.....)

[edit]
Zojuist een portefeuille overzicht ontvangen (na een tip) en deze doorgestuurd als de Legal Proxy. Nu weer duimen of ik die code krijg.
[/edit]
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: Hbrink
In NL hebben de banken daarvoor de overstapservice in het leven geroepen. Daarmee valt het gedoe reuze mee.
Ik ben, als bezitter van TSLA en van de auto, blij dat Tesla beter is dan Bunq.
Dat leek leuk 2 jaar geleden, maar voor mijn gevoel is Bunq nooit de studentenrekening status overstegen.
Kwaliteit v.d. app matig (en ingehaald door ING app), gedoe bij buitenland betalingen, hoop gestumper bij wissel mensen in zakelijke rekening, dus daar ben ik lekker terug naar good old ING ondanks het gedoe.

mbt TSLA blijf ik rustig zitten.