Hoi allen,
Hier een Tesla-fan en aandeelhouder van het eerste uur.
Even mijn verhaal.
In oktober 2010 (ik was toen 28) heb ik "aardig wat" Tesla aandelen gekocht, en dit aan... 22,5$/aandeel (geen typo). Ik had een half jaar ervoor een huis gekocht, maar ik ben toen "all in" gegaan met Tesla. Don't try this at home!
Mijn plan was om met de winst een Tesla Model S te kopen.
In augustus 2013 heb ik de helft verkocht, aan (ongeveer) 135$/aandeel. Niet omdat ik niet meer geloofde in Tesla, maar het was nog steeds het enige wat ik had, buiten dat deel van de woning dat niet van de bank was. 135$/aandeel klinkt nu belachelijk weinig (zelfs na de aandelensplitsing), maar het was wel de oorspronkelijke inleg maal vijf. Ik had voldoende om die Tesla te kopen.
Die Tesla Model S heb ik toen niet gekocht. Dat klinkt als een rare beslissing, maar in die tijd werd de Model S (toen hij nog niet in productie was) aangekondigd met een vanaf prijs van 49.000$ (de 40 kWh versie), en die had ik in mijn vizier. Hij is uiteindelijk nooit naar Europa gekomen (ook in de US niet echt). Ik zag mezelf ook niet echt rondrijden met een "dure bak" van >70.000€, ook al kon ik hem betalen (Vlaamse bescheidenheid
), ik reed destijds met een tweedehands Ford met >300.000 kilometer op te teller.
Om mijn "loyaliteit" naar Tesla aan te tonen, had ik een belofte gemaakt: ik zou de rest niet verkopen totdat ik mijn eigen Tesla had. Dit zou dan de Model 3 zijn.
Die Tesla Model 3 (
een rode Performance - weg bescheidenheid ) heb ik sinds Q1 2019. Het aandeel stond toen ongeveer 300$/stuk. Ik besloot om die aandelen nog even te houden.
Vorige week heb ik opnieuw de helft van wat ik had verkocht. Ik had een verkooporder ingevoerd aan 2250$/aandeel. Exact mijn oorspronkelijke aankoopprijs maal honderd.
Opnieuw heb ik een belofte gemaakt met mezelf: de rest verkoop ik niet voordat de "full self drive" operationeel is in Europa. En hiermee bedoel ik dat zowel de software er is, als de wetgeving. Ik wil naar mijn werk rijden zonder menselijke interventie (en zonder geknepen billen).
Ik denk dat dit betekent dat ik mijn Tesla aandelen nog 5 of mogelijk zelfs 10 jaar ga moeten aanhouden. Ik verwacht echter niet dat ze nog eens maal honderd zullen gaan, als dat wel zo is, koop ik me een mooie (elektrische) jacht en ga ik lekker ronddobberen in de Middellandse Zee.
Los van mijn persoonlijk verhaal: de markkapitalisatie van Tesla is nu 463 miljard dollar. Daarmee staat Tesla comfortabel in de top 10 van bedrijven met de grootste marktkapitalisatie, op een zucht van Berkshire Hathaway en verder alleen nog de grote tech-klassiekers erboven (Alibaba, Facebook, Google, Apple, Amazon, Microsoft). Elon Musk is nu de derde rijkste mens ter wereld. De vergelijking met een traditionele automaker (Volkswagen - zes keer zo klein) is zeer moeilijk te maken. Het minste dat je kan zeggen, is dat er vele (hoge) verwachtingen in die prijs zijn ingebakken. Ik verwacht nog wat toename/hype tot aan Battery Day + inclusie S&P. Daarna zal het aandeel wat terugvallen. De volgende spurt zal er dan pas komen naar aanleiding van concrete resultaten rond Full Self Drive (concreet = software effectief uitgerold in een bepaalde regio + wetgeving die het daar toelaat).
Dries