Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands: Tesla aandelen

This site may earn commission on affiliate links.
Nog een interessant weetje (als ik het tenminste goed uitreken).
In oktober 2014 verkocht Daimler hun aandeel in Tesla voor 780 miljoen dollar; een winst van 730 miljoen dollar.
Dat klinkt natuurlijk goed, maar...
De prijs van het aandeel Tesla was in oktober 2014 ca. 50 dollar.
Dat betekent dat Daimler op dat moment zo'n 15,6 miljoen aandelen Tesla had.
Dat zouden na de recentelijke splitsing 78 miljoen aandelen zijn geweest.
Bij de huidige koers praten we dus over 32,76 miljard dollar.
Kortom: met het besluit om de aandelen Tesla te verkopen heeft Daimler zo'n 32 miljard dollar laten lopen. Ai...
 
(als ik het tenminste goed uitreken).

Het is eigenlijk eenvoudiger: Daimler nam bij de ontwikkeling van de Smart electric een belang van 10% in Tesla. Dat is bij de huidige marktkapitalisatie bijna 40 miljard dollar.

Los van ‘hindsight’ begreep ik toen eigenlijk al niet wat nu eigenlijk het voordeel was van de verkoop van dat belang. Mijn vrouw rijdt nog altijd met veel plezier in een B electric drive, met de drive-train en het accupack uit de Model S. Het leek me dat juist Daimler dankzij het belang in Tesla relatief gemakkelijk CO2-boetes kon ontlopen (wat FiatChrysler nu doet). De koerswinst was misschien niet te voorzien, maar de naderende boetes toch wel. Er is gegokt op een effectieve lobby. Dom.
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
Het is eigenlijk eenvoudiger: Daimler nam bij de ontwikkeling van de Smart electric een belang van 10% in Tesla. Dat is bij de huidige marktkapitalisatie bijna 40 miljard dollar.

Los van ‘hindsight’ begreep ik toen eigenlijk al niet wat nu eigenlijk het voordeel was van de verkoop van dat belang. Mijn vrouw rijdt nog altijd met veel plezier in een B electric drive, met de drive-train en het accupack uit de Model S. Het leek me dat juist Daimler dankzij het belang in Tesla relatief gemakkelijk CO2-boetes kon ontlopen (wat FiatChrysler nu doet). De koerswinst was misschien niet te voorzien, maar de naderende boetes toch wel. Er is gegokt op een effectieve lobby. Dom.
Waar ze op hebben gegokt, horen we pas over een jaar of tien, denk ik.
Kan inderdaad op marktbescherming door de overheid zijn geweest, gestimuleerd door een paar miljard 'lobby'geld, samen met de andere, Europese autoconglomeraten.
Maar ook vertrouwen op het eigen kunnen, of geloven in waterstofsprookjes kunnen een verklaring zijn.
Zelf denk ik dat heel veel banaler is, namelijk het verdringen van eventueel gezichtsverlies door de gigantische ego's aan de top. Luisteren naar hun eigen experts (die begrepen het toen echt wel) zat er niet in. Mensen die hun carrière hebben gemaakt met een inmiddels achterhaalde technologie staan doorgaans niet bepaald open voor innovatie. Daarom is de huidige beweging bij VAG wel bijzonder, als ze die echt doorzetten in de komende jaren.
Dom vind ik te kort door de bocht. Elk bedrijf heeft de leiding die bij hun missie en visie past; blijkbaar liepen die zaken toentertijd bij Daimler niet parallel met Tesla's visie.
 
  • Like
Reactions: ebullio and Maarten
Waar ze op hebben gegokt, horen we pas over een jaar of tien, denk ik.
Kan inderdaad op marktbescherming door de overheid zijn geweest, gestimuleerd door een paar miljard 'lobby'geld, samen met de andere, Europese autoconglomeraten.
Maar ook vertrouwen op het eigen kunnen, of geloven in waterstofsprookjes kunnen een verklaring zijn.
Zelf denk ik dat heel veel banaler is, namelijk het verdringen van eventueel gezichtsverlies door de gigantische ego's aan de top. Luisteren naar hun eigen experts (die begrepen het toen echt wel) zat er niet in. Mensen die hun carrière hebben gemaakt met een inmiddels achterhaalde technologie staan doorgaans niet bepaald open voor innovatie. Daarom is de huidige beweging bij VAG wel bijzonder, als ze die echt doorzetten in de komende jaren.
Dom vind ik te kort door de bocht. Elk bedrijf heeft de leiding die bij hun missie en visie past; blijkbaar liepen die zaken toentertijd bij Daimler niet parallel met Tesla's visie.
Dat ja, op C-level zitten bij big auto meestal mannen die tegen hun pensioen lopen, dan ga je niet nog even omschakelen naar een nieuwe technologie die je hele bedrijfsmodel omgooit. 'Het zal mijn tijd wel duren' denken zij.
 
Dom vind ik te kort door de bocht. Elk bedrijf heeft de leiding die bij hun missie en visie past; blijkbaar liepen die zaken toentertijd bij Daimler niet parallel met Tesla's visie.

Ja, dom is misschien wat te gemakkelijk gezegd. De missie van Mercedes luidt: “Innovatie & Design”. Dieter Zetsche leek tussen 2012-2014 op de goede weg met uitspraken als “Software ist Treibstoff der Zukunft”, investeringen in “Autonom fahren” en implementatie daarvan in de nieuwe S-klasse (2014).

Maar ik vind het raadselachtig hoe in die missie een besluit paste om de eerste en enige EV zonder snellaadfunctie op de markt te brengen terwijl het batterypack daarvoor geschikt was en een 10% belang in de batterypackleverancier te verkopen (Tesla).

Misschien verwachtte de snor toen nog dat de eerste ECQ een competitief voertuig zou worden. Of, waarschijnlijker: dat het allemaal niet zo’n vaart zou lopen. Waarna hij weer snel de aandacht verlegde naar de laatste innovaties in de S-klasse: een parfumeringssysteem en stoelmassage met hot stone functie. Ik denk dat hij iets te vaak in slaap gevallen is in die stoelen.
 
Last edited:
Ja, dom is misschien wat te gemakkelijk gezegd. De missie van Mercedes luidt: “Innovatie & Design”. Dieter Zetsche leek tussen 2012-2014 op de goede weg met uitspraken als “Software ist Treibstoff der Zukunft”, investeringen in “Autonom fahren” en implementatie daarvan in de nieuwe S-klasse (2014).

Maar ik vind het raadselachtig hoe in die missie een besluit paste om de eerste en enige EV zonder snellaadfunctie op de markt te brengen terwijl het batterypack daarvoor geschikt was en een 10% belang in de batterypackleverancier te verkopen (Tesla).

Misschien verwachtte de snor toen nog dat de eerste ECQ een competitief voertuig zou worden. Of, waarschijnlijker: dat het allemaal niet zo’n vaart zou lopen. Waarna hij weer snel de aandacht verlegde naar de laatste innovaties in de S-klasse: een parfumeringssysteem en stoelmassage met hot stone functie. Ik denk dat hij iets te vaak in slaap gevallen is in die stoelen.
Wat ik destijds begreep is dat dat Daimler door haar 10% aandeel in Tesla een plekje in de Board had verkregen. Echter na wat slimme zetten door Elon, verloor Daimler die positie, ondanks haar 10% belang. Daarna gaf Tesla aan dat hun patenten ook gebruikt mochten worden door andere partijen. Daarmee verloor Daimler ieder strategisch belang in Tesla. Immers, geen insight info meer in wat er op top-niveau bij Tesla gebeurt, noch een voordeel ten opzichte van concurrenten om als eerste gebruik te kunnen maken van de kennis van Tesla.
 
Ja en nee. In 2014 was het koffiedikkijken of men in 2020 zo een rally zou krijgen, en als Daimler in 2014 dat geld nodig had, was het misschien toen geen slecht idee.

Hindsight 20/20.
Daimler had de aandelen gekocht in verband met het leveren van de drivetrain van de B klasse, battery packs en een aantal andere onderdelen. Ik denk dat ze wel meer hebben laten liggen dan 32 miljard, als ze de samenwerking hadden uitgebouwd was Daimler een stuk verder dan wat ze nu zijn, en was de waarde van Daimler zelf ook een stuk hoger.

[edit: inderdaad het verhaal hierboven speelde ook mee]