Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands: Tesla aandelen

This site may earn commission on affiliate links.
Klopt. Je deelt uiteraard ook door een zeer klein getal met een winst van 0,5$ per aandeel. Er zijn ook aandelen die geen winst maken en dus zelfs geen PE hebben.
Maar de waardering per verkochte auto is toch wel waanzinnig genoeg, zou ik denken.
Het geeft toch aan dat er ENORME verwachtingen zijn.
 
  • Funny
Reactions: michelh
Klopt. Je deelt uiteraard ook door een zeer klein getal met een winst van 0,5$ per aandeel. Er zijn ook aandelen die geen winst maken en dus zelfs geen PE hebben.
Maar de waardering per verkochte auto is toch wel waanzinnig genoeg, zou ik denken.
Het geeft toch aan dat er ENORME verwachtingen zijn.

Ik denk dat je als je de Tesla waardering wil begrijpen je je beter kunt richten op de de verwachte batterij-productie. Op battery day is 3 TWh aangekondigd in 2030, maar ga eens uit van 1 TWh jaarlijkse batterijproductie op afzienbare termijn (2025). Dat is 1 miljard (1.000.000.000) kWh aan jaarlijkse batterij-productie capaciteit.
Als je om die 100kWh batterijen een carrosserie vouwt en als auto verkoopt met 10.000$ marge verdien je 100$/kWh. En als je daarnaast die batterijen voedt met solar panels en superchargers die ook iets opleveren dan nog iets meer. En als je die batterijen als power storage verkoopt met goede toegevoegde waarde door aan peak shaving te verdienen en middels software het net helpt balanceren dan levert dat zeker ook zulke marges op. En nog wat van dat soort zaken als FSD, etc.

Dus voor het idee: 100$ marge/kWh maal 1.000.000.000 kWh levert je 100.000.000.000$ winst op. Met een P/E ratio van 10 zou dit een marktwaarde van 1.000.000.000.000 = 1.000 miljard $ opleveren. En dat geeft een ander beeld dan kijken naar historische auto-verkoop. Dat vergelijk gaat inderdaad mank, en daar hebben notoire shorts zich al aan verbrand.
 
Klopt. Je deelt uiteraard ook door een zeer klein getal met een winst van 0,5$ per aandeel. Er zijn ook aandelen die geen winst maken en dus zelfs geen PE hebben.
Maar de waardering per verkochte auto is toch wel waanzinnig genoeg, zou ik denken.
Het geeft toch aan dat er ENORME verwachtingen zijn.
Je formuleert het correct. Enorm dat legacy (v.h. BIG) auto wordt verpulverd omdat ze niet echt willen meespelen met een wiet rokende en anderszins excentrieke man’s bedrijf, ondanks uitnodigingen in de fase waarin zij het met gemak hadden kunnen crushen. Dat is een enorme prestatie. En niet te vergeten dat die rare man heeft voorspeld dat een “en passant” tevens ontwikkelde energietak (solar en opslag) NOG GROTER gaat worden dan de auto-tak. Tesla wordt één van de grootste bedrijven ter wereld. Maar niet iedereen wil dat begrijpen, gelukkig. De aandelen zijn daardoor nog steeds goedkoop in mijn ogen. Traditionele normen gelden niet voor disruptors, bewezen Google  en Amazon hiervoor al.
[Edit] en al zijn voorspellingen zijn uitgekomen, in het verleden vaak wel wat laat, maar tegenwoordig zelfs vroeger dan voorspeld.
Vergeet de software niet, zowel auto (FSD) als energie (Autobidder)
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Klaas
Ik denk dat je als je de Tesla waardering wil begrijpen je je beter kunt richten op de de verwachte batterij-productie. Op battery day is 3 TWh aangekondigd in 2030, maar ga eens uit van 1 TWh jaarlijkse batterijproductie op afzienbare termijn (2025). Dat is 1 miljard (1.000.000.000) kWh aan jaarlijkse batterij-productie capaciteit.
Als je om die 100kWh batterijen een carrosserie vouwt en als auto verkoopt met 10.000$ marge verdien je 100$/kWh. En als je daarnaast die batterijen voedt met solar panels en superchargers die ook iets opleveren dan nog iets meer. En als je die batterijen als power storage verkoopt met goede toegevoegde waarde door aan peak shaving te verdienen en middels software het net helpt balanceren dan levert dat zeker ook zulke marges op. En nog wat van dat soort zaken als FSD, etc.

Dus voor het idee: 100$ marge/kWh maal 1.000.000.000 kWh levert je 100.000.000.000$ winst op. Met een P/E ratio van 10 zou dit een marktwaarde van 1.000.000.000.000 = 1.000 miljard $ opleveren. En dat geeft een ander beeld dan kijken naar historische auto-verkoop. Dat vergelijk gaat inderdaad mank, en daar hebben notoire shorts zich al aan verbrand.
ik begrijp die $10k marge per auto wel zolang de subsidie meer dan $10k per auto is. De subsidies vloeide tot dit jaar vooral richting Tesla. Vraag is of dat in 2025 ook zo blijft
 
ik begrijp die $10k marge per auto wel zolang de subsidie meer dan $10k per auto is. De subsidies vloeide tot dit jaar vooral richting Tesla. Vraag is of dat in 2025 ook zo blijft
Jazeker, als de daling van de kostprijs van batterijen zich volgens dezelfde learning curve doorzet kost het pack van een S of X in 2025 iets tussen de 5.500 en 10.000 dollar. Komt nog wat metaal en wat glas en wat kunststof en wat chips bij. Reken uit je winst. Analoog voor andere modellen, inclusief 3, Y en Semi. Subsidie niet meer relevant.

Grote essentiele verschil met old auto is dat Tesla de productie van batterijen meer en meer in eigen hand gaat nemen, terwijl dit voor old auto grotendeels een inkoop item blijft. Dat blijven marketing bedrijven met een inkoopafdeling en een assemblage-apparaat. Die nooit die leverage uit batterijen kunnen halen die Tesla behaalt.

Een wezenlijk verschil.
 
Jazeker, als de daling van de kostprijs van batterijen zich volgens dezelfde learning curve doorzet kost het pack van een S of X in 2025 iets tussen de 5.500 en 10.000 dollar. Komt nog wat metaal en wat glas en wat kunststof en wat chips bij. Reken uit je winst. Analoog voor andere modellen, inclusief 3, Y en Semi. Subsidie niet meer relevant.

Grote essentiele verschil met old auto is dat Tesla de productie van batterijen meer en meer in eigen hand gaat nemen, terwijl dit voor old auto grotendeels een inkoop item blijft. Dat blijven marketing bedrijven met een inkoopafdeling en een assemblage-apparaat. Die nooit die leverage uit batterijen kunnen halen die Tesla behaalt.

Een wezenlijk verschil.
Leuk dat je Model X noemt. Hoeveel denk je dat er daarvan in 2025 nog zullen worden verkocht?
E808AFA7-B272-4907-8C6A-FD3BD54DFEB1.png
 
Leuk dat je Model X noemt. Hoeveel denk je dat er daarvan in 2025 nog zullen worden verkocht?View attachment 611423

Jij en Fivari zitten in hetzelfde schuitje als de talloze shorts. Die blijven bij hun ongeloof over de koers van TSLA en zoeken voortdurend argumenten om daaraan koste wat kost te kunnen vasthouden. Terwijl het financieel toch een stuk slimmer zou zijn om een open mind te hebben en te erkennen dat je er misschien naast zou kunnen zitten.

Ik heb mijn niet misselijke inleg in 2 jaar tijd vertienvoudigd en verwacht dat binnen 5-8 jaar nog een keer te kunnen doen. Door open te staan voor wat Elon Musk en Tesla kunnen bereiken - de tekenen zijn er (battery day, gigafactories, FSD, metal casting) - en niet star vast te houden aan de talking points van de shorters, zoals het gedaalde marktaandeel in Noorwegen, panel gaps of de aflopende emission credits.

Tesla is eind van dit decennium het meest waardevolle bedrijf ter wereld. Doe er je voordeel mee.
 
Jij en Fivari zitten in hetzelfde schuitje als de talloze shorts. Die houden stevig vast aan hun ongeloof over de koers van TSLA en zoeken voortdurend argumenten om daaraan koste wat kost te kunnen vasthouden. Terwijl het financieel toch een stuk slimmer zou zijn om een open mind te hebben en te erkennen dat je er misschien naast zou kunnen zitten.

Ik heb mijn niet misselijke inleg in 2 jaar tijd vertienvoudigd en verwacht dat binnen 5-8 jaar nog een keer te kunnen doen. Door open te staan voor wat Elon Musk en Tesla kunnen bereiken - de tekenen zijn er (battery day, gigafactories, FSD, metal casting) en niet star vast te houden aan de talking points van de shorters, zoals het gedaalde marktaandeel in Noorwegen, panel gaps of de aflopende emission credits.

Tesla is eind van dit decennium het meest waardevolle bedrijf ter wereld. Doe er je voordeel mee.
Ik had het niet beter kunnen zeggen:)
 
Ik zeg het anders (niet noodzakelijk beter). Los van alle inhoudelijke bespiegelingen.

Er zijn nog steeds heel veel mensen die $TSLA moeten kopen. En niet zo veel die willen verkopen.

Kopers zijn de shorters voorop; de indexfondsen en ETFs erachteraan en dan nog allerlei sector- en groeifondsen. Daarna komen nog heel veel particuliere beleggertjes die voldoende moed verzameld hebben, zoals wij jaren geleden hadden.
 
Vraag is of dat in 2025 ook zo blijft

Hoeveel denk je dat er daarvan in 2025 nog zullen worden verkocht?

In de toekomst kijken is lastig en maar ik kan er wel een scenario bij gooien.

In 2025 heeft Tesla een markt aandeel van 70% en in 2026 over de 90%.
Niet omdat tesla zoveel meer gaat verkopen, tegen die tijd rond de 7-10mln auto’s, maar omdat de auto markt gekrompen is. Van 100mln tot een schamele 10mln auto’s.

Een niet-tesla die vandaag verkocht heeft een gemiddelde bezetting van minder dan 4%. Dat is erg weinig voor een productiemiddel. Met een beetje handig delen is dit omhoog te krijgen naar 40%, 50% of nog meer.
Dat handig delen kan door auto’s autonoom te laten rijden als een taxi zonder chauffeur, tegen een belachelijk laag tarief maar met een winstmarge van meer dan 100%.

Gaat dat gebeuren? Jazeker, en als het gebeurd lijkt Tesla de beste uitgangspositie te hebben en heeft zijn auto's erop voorbereid.
Eén van mijn AI-specialisten voorspeld dat Musk de eerste triljoenair ter wereld word.

Het is maar een scenario, je moet zelf je scenarios kiezen natuurlijk.
 
Leuk dat je Model X noemt. Hoeveel denk je dat er daarvan in 2025 nog zullen worden verkocht?

Nul (nieuw). Want ergens tussen 2025 en 2030 is het de vraag wie uberhaupt nog een eigen auto koopt, vanwege een welbekend bedrijf dat een autonoom rijdende EV-taxi ontwikkelt. De Cybertruck wordt denk ik mijn laatste nieuwe auto. Mijn drie oldtimers probeer ik komend voorjaar te verkopen aan mensen die blind zijn voor de toekomst.
 
Jullie optimisme werkt op mijn lachspieren. Ik probeer mij toch ook voor te stellen met welke OTA update mijn Model 3 ergens tussen 2025 en 2030 als Robotaxi het interieur schoon houdt, de laadkabel aansluit en hoe mijn Robotaxi zal reageren als een klant de besturing overneemt.

Ja, ik vraag mij ook altijd af wie toch afgelopen avond (?) mijn kantoor heeft schoongemaakt -;)
Laadkabel aansluiten is prima te automatiseren. En besturing overnemen? geen denken aan, zelf rijden wordt straks verboden - veel te veel risico! (Wat dat betekent voor mijn old-timer weet ik nog niet zo goed...)
 
maar ga eens uit van 1 TWh jaarlijkse batterijproductie op afzienbare termijn (2025).
Xfrank post vanavond een interview met het mompelende orakel over zijn laatste visioenen voor de biggest battery factory in the world. Hij probeert er iets groots van te maken maar komt vanavond niet verder dan 100 GWh, in time maybe 200 GWh.
Klopt het plaatje dan nog voor de geprojecteerde marktwaarde van $ 1000 miljard?
 
Jullie optimisme werkt op mijn lachspieren. Ik probeer mij toch ook voor te stellen met welke OTA update mijn Model 3 ergens tussen 2025 en 2030 als Robotaxi het interieur schoon houdt, de laadkabel aansluit en hoe mijn Robotaxi zal reageren als een klant de besturing overneemt.

Och, dat optimisme leidde sinds 2016 tot uitstekende beleggingsresultaten...

Toegegeven. Het valt niet mee om vooruit te kijken. De youtubelink brengt je naar 1998. Toen werkte de gedachte aan een draagbare telefoon op de lachspieren van mensen op straat. Op 39 seconden proest een moeder: ,,Dan zit je op de fiets en dan word je gebeld!”

[/QUOTE][/QUOTE]