Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands: Tesla aandelen

This site may earn commission on affiliate links.
Ik zie nog wel wat meer wolken aankomen die later dit jaar gaan strijden met het ongetwijfeld ook positieve nieuwtjes binnen Tesla zelf.
"Fundamenteel zeer gezond" was altijd mijn sterke argument om niet bearish te worden. Voor Tesla op de lange termijn is dat onveranderd, maar ik denk dat macro dit jaar wel een heel grote invloed begint te krijgen op de totale markt, nu een recessie onvermijdelijk is.
Ook Tesla zal er zeker door geraakt worden, maar er staan wel plussen tegenover ieder argument, dus ik denk dat de koers lang tussen bepaalde waarden (persoonlijk denk ik 600 en 850) zal gaan laveren, afwisselend goed en slecht nieuws.
Voorbehoud (en mijn hoop maar ook verwachting) is dat we geen WO3 krijgen, want dan heeft welke belegging dan ook geen enkele waarde meer (geld ook niet trouwens).
-Aanhoudende inflatie zorgt dat mensen minder geld overhouden. Grote aankopen worden uitgesteld.
+Fomo omdat alles nóg duurder wordt, kun je dan niet beter nu die straks nog duurdere autokopen? Een Tesla (of andere EV) behoudt meer waarde dan een ICE
+Markt van alle auto's was al 2 jaar slecht, dus er zitten heel veel klanten tegen de vervangingsvraag aan te hikken en wie gaat er dan nu nog een (t.z.t. onverkoopbare) ICE kopen?

-Als de gaskraan (snel) dichtgaat is Duitsland zwaar de klos en zal men komende winter misschien moeten kiezen tussen mensen laten bevriezen of industrie stilleggen. Giga Berlin zal moeten sluiten, evenals BMW/Audi/VW/Mercedes.
+ Energie wordt zo duur dat efficiëntie nog belangrijker wordt en dan wint EV van ICE. ICE rijden wordt onbetaalbaar (het blijft een kachel op wieltjes

- Stijgende rente leidt tot dalende waarderingen (in dcf-valuaties is rente een belangrijke factor) en meer sparen (wat weer de-inflatoir is)
hier kan ik niks positiefs tegenover zetten (wie wel: graag reageren)

-Nog steeds het immer groter wordende risico van steeds snellere ineenstorting van de chinese vastgoedmarkt (nu daar ook de hypotheken niet meer netjes betaald worden en geen chinees nog een nieuw huis kan of wil kopen). Dat gaat vroeg of laat overslaan, zeker bij stijgende rente. Er zit veel Chinees geld in europees vastgoed. Dat zal deels geliquideerd moeten worden. Je huis niet meer met winst kunnen verkopen verkleint de populatie Tesla-wannahaves.
+Vooralsnog zijn er genoeg kopers, gezien de lange levertermijnen en producten als cybertruck en roadster die maar worden uitgesteld.
+Robotaxi zal zorgen dat er heel veel km's bijkomen die nu vanwege de te dure auto's niet of met OV worden gemaakt. Voorbehoud FSD complete.

Winnaars in deze onzekere situatie zijn bedrijven die snel kunnen reageren en niet de kolossen die als een tanker rechtdoor moeten/willen.
Dat laatste argument maakt dat Tesla het snelst zal herstellen van klappen.

De vraagt waar de bodem ligt kan niemand beantwoorden maar ik denk dat het mes nog wel even valt. Met aandelen valt er weinig te verdienen, maar met opties des te meer, mede omdat de uitslagen weliswaarwaar groot, maar toch binnen bepaalde bandbreedtes blijven. Dat is in iedere geval zo, zolang er geen groot nieuws van de slagvelden Oekraïne en China komt. Ook de stock-split (als die al doorgaat...) of twitter-wijzigingen gaan daar weinig aan doen. De kat wordt uit de boom gekeken en we gaan de 6 nog wel zien als eerste cijfer, zoals ik vorige week al schreef.
Er is hier toch nog iemand zonder paardenbril die de realiteit toelaat in zijn analyse.
 
Het was gisteren een mooie dag om weer bij te kopen. 😇
 
  • Like
Reactions: Maurice1 and Xfrank
Vooral deze zin: We are, by all appearances, potentially dancing around the very bottom of this big macro dip, and that's the time when the big dogs who want to sink TSLA put in max effort.
 
  • Like
Reactions: robertvg
"Keep in mind that serious news overrides technicals." zoals ik al schreef, alles wacht op goed nieuws, Misschien dat Powell vanavond om 8 uur alvast een leuke duit in het zakje doet. En/of dat Elon Musk meldt dat de twitter deal definitief off is dan kon @JanG007 wel eens zijn zin krijgen zodat we weer voor-twitterse koersen gaan zien.
Mocht dat het geval zijn is het nieuws logischerwijs tegelijk met de form4 donderdagochtend.
Mijn verkochte calls voor vrijdag staan dan nog steeds ruim genoeg (1015) die van volgende week misschien niet meer (980)
 
Last edited:
  • Like
Reactions: JanG007
Kent iemand eigenlijk de exacte milestones die EM nog te gaan heeft? Mijn hypothese is dat hij alle milestones al bereikt heeft die aan de aandelenprijs gekoppeld zijn en dat hij zich nu focust op de resterende milestones. Ik dacht dat dit winst of turnover is? Dat hij zich daarom nu inzet om zo veel mogelijk inkomsten te genereren zonder te veel in te zitten met de aandelenprijs. Dus bijvoorbeeld prijs auto's omhoog, volle focus op productie winstgevende modellen, prijs supercharger omhoog, pre-orders terug openstellen. Maar de exacte milestones vind ik dus niet terug, noch info over hoe ver hij er van verwijderd is. Bijkomende hypothese: eenmaal alle milestones bereikt, is zijn interesse in Tesla helemaal op en komt er een nieuwe CEO.
 
Kent iemand eigenlijk de exacte milestones die EM nog te gaan heeft? Mijn hypothese is dat hij alle milestones al bereikt heeft die aan de aandelenprijs gekoppeld zijn en dat hij zich nu focust op de resterende milestones. Ik dacht dat dit winst of turnover is? Dat hij zich daarom nu inzet om zo veel mogelijk inkomsten te genereren zonder te veel in te zitten met de aandelenprijs. Dus bijvoorbeeld prijs auto's omhoog, volle focus op productie winstgevende modellen, prijs supercharger omhoog, pre-orders terug openstellen. Maar de exacte milestones vind ik dus niet terug, noch info over hoe ver hij er van verwijderd is. Bijkomende hypothese: eenmaal alle milestones bereikt, is zijn interesse in Tesla helemaal op en komt er een nieuwe CEO.
Optimus gemist?
Hyperscalen van productie? Wat de daadwerkelijke getallen zijn weet niemand geloof ik maar wellicht 10x van nu. Optimus zou hier heel goed op aansluiten, stel je voor dat die alle behoefte van verder personeel zou kunnen overnemen en het huidige personeel alleen ingezet zou hoeven worden op plekken waar het echt onmogelijk/niet rendabel zou zijn.
 
  • Helpful
Reactions: Klaas
Stijn heeft het over de milestones waar Elon dan toegang krijgt tot meer aandelenopties.

Ik denk overigens dat zijn interesse in Tesla als autobouwer wel voorbij is. Maar voor hem is Tesla nu een AI robot bouwer, en daar heeft ie wel nog interesse in.

Dat hoeft overigens geen probleem te zijn; je kan vinden dat Apple misschien niet meer zo innovatief is zonder Jobs en Ive, maar de Apple Watch, iPad modellen, MacBooks en iPhones zijn nog altijd trendsetters en zowat de beste producten uit hun categorie.
 
  • Like
Reactions: Klaas
19 augustus is "AI day 2" aangekondigd.

1652860086358.png
 


Maar in ruil voegt men 5 energiebedrijven toe...

 
Kwam onderstaande tweet van Gary ook op het Engelstalige deel tegen. Hoe dichter we het laagste punt van het dal bereiken, des te meer doemgeluiden we horen. Deze tweet geeft daaraan tegenwicht.

Ook onderstaande post van 18 maart 2020 even oplichten. Deze werd gepost tussen alle sombere geluiden destijds, bij aanvang van de coronasituatie. Circa 2 dagen later werd toen het laagste koerspunt van rond de 85 dollar post-split bereikt en ging het omhoog.
This too, will pass

 
Ik heb al eerder geschreven dat ruzie maken met POTUS nou niet echt verstandig is vanuit Tesla pov. Aankondigen in the USA dat je van de Dem's naar de Republikeinen overstapt waarbij de D toch stevig in instituties zitten is dat mi ook niet.

NB geen waardeoordeel, puur bedrijfsmatig.
 
Ik heb al eerder geschreven dat ruzie maken met POTUS nou niet echt verstandig is vanuit Tesla pov. Aankondigen in the USA dat je van de Dem's naar de Republikeinen overstapt waarbij de D toch stevig in instituties zitten is dat mi ook niet.

NB geen waardeoordeel, puur bedrijfsmatig.

Op zich ben ik dat met je eens.
Anderzijds is er vanuit het Witte Huis en de Dem's een constante stroom van aanvallen op EM en Tesla.

Niets doen en je als een mak lammetje naar de slachtbank laten leiden is ook geen optie denk ik.
 
Kwam onderstaande tweet van Gary ook op het Engelstalige deel tegen. Hoe dichter we het laagste punt van het dal bereiken, des te meer doemgeluiden we horen. Deze tweet geeft daaraan tegenwicht.

Ook onderstaande post van 18 maart 2020 even oplichten. Deze werd gepost tussen alle sombere geluiden destijds, bij aanvang van de coronasituatie. Circa 2 dagen later werd toen het laagste koerspunt van rond de 85 dollar post-split bereikt en ging het omhoog.


41, 73, 32, 62, 66 kijken we dan voor het gemak maar niet naar :(
 
41, 73, 32, 62, 66 kijken we dan voor het gemak maar niet naar :(
Op zich niet onlogisch, gezien zijn stelling is dat het de vorige 3x als de S&P 500 zo hard gedaald is (+- 17% of hoger) er een serieuze stijging was tussen dag 95 en het einde van het jaar. In die andere jaren was de daling minder uitgesproken dan nu.

Ik snap je punt wel hoor, je kan de toekomst namelijk nooit voorspellen.
In 41, 73, 62 en 66 gingen we trouwens vanaf het referentiepunt wel terug omhoog. Uiteindelijk nog rode cijfers, maar wel hoger dan hoe het nu stond.
 
  • Helpful
Reactions: Klaas