Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands: Tesla aandelen

This site may earn commission on affiliate links.
Je moet volgens mij dan ook geen calls schrijven of puts kopen voorbij 19 januari. Als 't een beetje meezit komen de cijfers al op 18 januari en naast een verrassende brutowinst op auto's (want naast meer geleverde S-en en X-en, steeds meer Y performance in de mix en groeiende FSD verkopen zijn ook de kosten (inkoopprijs van de verkopen) naar mijn verwachting gedaald), verwacht ik ook langzamerhand dat energy behoorlijk gewaardeerd zal gaan worden (dat heeft na mijn eerste post hierover meer jaren gekost dan ik dacht, maar de huidige energiecrisis zal helpen de focus van analisten wat meer in balans te gaan krijgen). In lijn hiermee heb ik mijn geschreven kortlopende calls (23/12 en 30/12) uitgebreid, maar ook mijn langlopende puts (2025). Het geld hou ik vast want ik denk nog steeds dat t in de aanloop naar 2 januari helaas nog even uithuilen wordt. De -P 125 voor 6 januari heb ik dan ook -nu het een half uur geleden nog neutraal kon- opgeruimd, veiligheidshalve, mochten de deliveries toch wat tegenvallen. de -P 135 voor 20 januari laat ik staan (en rol ik een week door als de jaarcijfers toch pas 25 januari komen).
 
Last edited:
En zorg dat je heel ver van margin calls af zit de komende 4 weken, want als het nog harder misgaat dan wij allen hopen wil je niet in de situatie zijn dat je tegen een lage prijs moet sluiten en daarvoor ook nog eens tegen een spotprijs je aandelen MOET verkopen. . (c.q. geleend geld voor aandelen. Zijn er hier die dat doen? Dat is absoluut een doodzonde en vragen om de problemen die in dit soort markten komen bovendrijven. Het kan je echt alles kosten)
 
Wat vandaag volgens mij een rol speelt is dat de lijst met auto's die in de US voor de tax-credit in aanmerking komen pas 1/3 beschikbaar zal zijn en niet 1/1.
Misschien moet eerst duidelijk worden of je achteraf nog wel je credit krijgt voordat de remmen losgaan. 100% zeker ben je nooit, maar als je voor een Tesla de credit niet krijgt dan krijg je hem voor geen enkele auto, volgens mij. (Bepalend is onder meer waar het overgrote deel van de grondstoffen en batterijen vandaan komen). Tesla koop t zo dicht mogelijk bij de fabriek, vandaar mijn uitspraak.
En dat tegen een achtergrond van twijfel bij autokopers überhaupt, (en bij financiers, die een tsunami aan repo's verwachten, nu de tweedehandsmarkt in elkaar stort en kopers van nieuwe auto's hun lening op deze manier doorrollen (gewoon de oude niet meer betalen en dan de bijbehorende auto laten ophalen. Slecht voor je rating, maar dat los je wel weer op als de rente laag is))
Dus men rekent op kortingen tot 1/3/23 (en dat gewoon koste van de winstmarge van de fabrikant) of een lagere omzet in januari en februari.
 
En weer dat grote volume luitjes (3/4 van een dagvolume in twee uur tijd). Denk dat zelfs de hedgefunds het niet meer bijhouden.
Mijn vermoeden is dat deze nu straffeloos (zonder shortsqueeze te veroorzaken) hun inkopen aan het doen zijn en we per ultimo ongeveer geen shortposities (in de zin van echt uitgeleende aandelen) meer zullen zien. Dan kan de koers oplopen en kan hun spel opnieuw beginnen.
Goed voor je IB-aangifte 2023 in ieder geval...
(daarover sprekend: God moge verhoeden dat we in 2024 of '25 overstappen naar een vermogensaanwasbelasting, dan mogen we nog een keer belasting betalen over dezelfde aandelen)
 
Wat win je bij een volle Bingo kaart 🤔😂


A8696132-4187-4CB0-BEEB-385D61B77367.jpeg



Ff kijken of de volgende kooporder op $138 ook nog valt 🍿
 
  • Like
  • Funny
Reactions: Maurice1 and Nick-m