Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands: Tesla aandelen

This site may earn commission on affiliate links.
In De Standaard stond gisteren een artikel met daarin enkele redenen waarom het aandeel zo'n zware terugval kende. Dit is zeker niet de visie van de echte fanboy maar wie eerlijk is, kan toch moeilijk volhouden dat het complete onzin is.

Waarom Tesla dan toch niet het Apple van de autosector is.

Waarschijnlijk kan niet iedereen het artikel lezen, daarom de vier verwachtingen die het niet langer kan waarmaken:
  1. De eerste was dat Tesla de hoge waardering verdiende van een topsoftwarebedrijf. Andere autobouwers zouden grote bedragen betalen voor het gebruik van de software. Dat is niet het geval. Met als subtitel en voorbeeld bij uitstek: De zelfrijdende auto rijdt nergens heen.
  2. De tweede grote verwachting was dat Tesla als pure elektrische autobouwer de traditionele concurrenten altijd een stap voor zou blijven dankzij betere batterijen. Het artikel vermeldt Tesla als goed in vergelijkende studies, maar het heeft niet langer een significante voorsprong. (note van fivari: het betrekt trouwens heel wat batterijen van Chinese en andere fabrikanten)
  3. De derde verwachting was dat Tesla met de bouw van zijn megafactories een vliegwiel voor ongeziene groei en efficiëntie zou bezitten. Berlijn kent opstartproblemen, totale capaciteit zou met de huidige productie-units naar 2,5 miljoen/jaar gaan. De ambitie van 20 miljoen/jaar wordt niet bevestigd door de aankondiging van nieuwe megafactories.
  4. En dan de vergelijking met Apple: Dat een geniale ceo en een creatief team van Tesla de autoversie van Apple zouden maken, was de laatste verwachting die het bedrijf niet kon inlossen. Het zou een merk zijn met een zeer trouwe, grote en blijvende fanbasis, dankzij zijn uniek design en ecosysteem. Ook dat lijkt niet het geval. Andere autobouwers brengen nu in alle maten en gewichten elektrische auto’s uit die qua afwerking vaak beter zijn dan Tesla. Op een moment dat het de markt al lang niet meer voor zich alleen heeft, slaagt Tesla er niet in nieuwe modellen te lanceren. Het laatste model dateert van 2020. En ongeleid projectiel Elon Musk als uithangbord blijkt meer in het nadeel dan in het voordeel van Tesla te werken. Een groot contrast met de afgemeten communicatie van wijlen Steve Jobs.
 
Nobelprijs economie Paul Krugman (die ik altijd al apprecieerde) heeft blijkbaar ook niet al te veel goeds over voor de waardering van Tesla en maakt de vergelijking met Bitcoin. Jammer dat ik het artikel niet kan lezen.

Je kan het door 12ft ladder heen gooien.


Astu.

Altijd geïnteresseerd in een goed onderbouwde Bear Case.
 
Last edited:
Toch lijkt gisteren een (in ieder geval voorlopige maar in ieder geval) stevige bodem gelegd met het hoogste volume van 2022 en omhoog. Niet wetende wie al die kopers zijn ben ik even voorzichtig, maar er zouden wel eens wat institutionele beleggers op dit koopje kunnen zijn afgekomen. Zeker ook veel particulieren. Maar hoe het ook zijn geen partijen die net als de meesten heir een daling van 70% achter de kiezen hadden en dat vermoedelijk ook nooit gaan meemaken vanaf het punt dat ze instapten (een koers van 40 dollar lijkt me wel heel erg "ambitieus". Hierboven zie ik veel over auto staan; dat komt op zich wel goed nu we (eind 2023) het begin van de valley of death in een diseruptie naderen (ICE leveringen lopen terug, maar er is voor deze gigantische EV-markt voorlopig onvoldoende aanbod om de vraag te kunnen vullen. Als dan tegelijkertijd de vraag naar energie na de recessie stijgt, olie duurder wordt (incl Rusland definitief uitgeschakeld als totaal onbetrouwbare partij, als ze zich al hebben teruggetrokken uit Oekraïne), wordt het rijden in een ICE weer duurder, ondertussen de EV's goedkoper... En ja Tesla kan met hun eigen 4680 de druk opvoeren én tegelijkertijd hun langetermijn-vraag richting andere leveranciers continueren. Komt het goedkope model eraan en worden cybertrucks en masse gemaakt én verkocht..
Ik weet niet hoor, Alle modellen worden goedkoper, is met de S en X immers ook gebeurd. En een 5% lagere prijs leidt in de auto-industrie bij de middenklasse tot een veelvoud daarvan aan stijgende vraag. Ik zal hopelijk aan deze post nog een berekening toevoegen.
Maar dan vergeten we nog even energy, vooral opslag en autobidder plus het licenseren van FSD zodra gereed, Semi, Teslabot?
 
het artikel


In dit draadje, met de argumenten tegen zijn positie.

 
  • Like
Reactions: Nick-m
NB Er lijkt zich (o.b.v. voorbeurs) een island-reversal te hebben gevormd als we boven 120 gaan openen en daarboven blijven. (als je niet weet wat dat is moet je dat eind van de dag, als zich dat voltrokken heeft maar eens opzoeken. Belangrijk is dan de openingskoers en het niet weer terugvallen. Zou kunnen betekenen dat de kopers van gisteren en eergisteren spekkopers waren (en ik op t verkeerde moment de puts heb gesloten en aandelen daarvoor verkocht (had nog nieuwe geopend). That's all in the game.)
 
In De Standaard stond gisteren een artikel met daarin enkele redenen waarom het aandeel zo'n zware terugval kende. Dit is zeker niet de visie van de echte fanboy maar wie eerlijk is, kan toch moeilijk volhouden dat het complete onzin is.

Waarom Tesla dan toch niet het Apple van de autosector is.

Waarschijnlijk kan niet iedereen het artikel lezen, daarom de vier verwachtingen die het niet langer kan waarmaken:
  1. De eerste was dat Tesla de hoge waardering verdiende van een topsoftwarebedrijf. Andere autobouwers zouden grote bedragen betalen voor het gebruik van de software. Dat is niet het geval. Met als subtitel en voorbeeld bij uitstek: De zelfrijdende auto rijdt nergens heen.
  2. De tweede grote verwachting was dat Tesla als pure elektrische autobouwer de traditionele concurrenten altijd een stap voor zou blijven dankzij betere batterijen. Het artikel vermeldt Tesla als goed in vergelijkende studies, maar het heeft niet langer een significante voorsprong. (note van fivari: het betrekt trouwens heel wat batterijen van Chinese en andere fabrikanten)
  3. De derde verwachting was dat Tesla met de bouw van zijn megafactories een vliegwiel voor ongeziene groei en efficiëntie zou bezitten. Berlijn kent opstartproblemen, totale capaciteit zou met de huidige productie-units naar 2,5 miljoen/jaar gaan. De ambitie van 20 miljoen/jaar wordt niet bevestigd door de aankondiging van nieuwe megafactories.
  4. En dan de vergelijking met Apple: Dat een geniale ceo en een creatief team van Tesla de autoversie van Apple zouden maken, was de laatste verwachting die het bedrijf niet kon inlossen. Het zou een merk zijn met een zeer trouwe, grote en blijvende fanbasis, dankzij zijn uniek design en ecosysteem. Ook dat lijkt niet het geval. Andere autobouwers brengen nu in alle maten en gewichten elektrische auto’s uit die qua afwerking vaak beter zijn dan Tesla. Op een moment dat het de markt al lang niet meer voor zich alleen heeft, slaagt Tesla er niet in nieuwe modellen te lanceren. Het laatste model dateert van 2020. En ongeleid projectiel Elon Musk als uithangbord blijkt meer in het nadeel dan in het voordeel van Tesla te werken. Een groot contrast met de afgemeten communicatie van wijlen Steve Jobs.

1. Het zegt wel wat als mensen in de Tech sector graag voor Tesla aan de slag gaan, ondanks de reputatie van Tesla in de media...
De software is nog niet klaar, dus vrij logisch dat er nog niet voor betaald wordt

2. Niet alleen met batterijen, maar ook met functionaliteit, de app, de manieren waarop je de auto kunt bedienen, heb je weleens in een ID product gezeten en wat rond geswiped op de kaart? zelfs mijn classic-S deed dat beter :D
Verder is inmiddels vrij duidelijk dat Tesla en op een afstandje Kia flink winst maken op hun producten. VW moet enkel bijleggen.

3. maarom hebben we het hier niet over 5 jaar ruim 50% groei YoY? lijkt me een aardige groei, doen andere EV bouwers dat?

4. "slaagt Tesla er niet in nieuwe modellen te lanceren"
ze bouwen meer EV's dan alle andere producenten bij elkaar in de afgelopen 3 jaar. De Semi is dichtbij massa productie en die gekke Cybertruck gaan ze ook nog bouwen... wat een gekkie's.
VW heeft overigens net hun doel weer bijgesteld om Tesla per 2030 pas van de troon te gaan stoten.... over niet slagen gesproken, dat doel hebben ze inmiddels al 5 keer bij moeten stellen sinds de introductie van de Model-S in 2012
 
In De Standaard stond gisteren een artikel met daarin enkele redenen waarom het aandeel zo'n zware terugval kende. Dit is zeker niet de visie van de echte fanboy maar wie eerlijk is, kan toch moeilijk volhouden dat het complete onzin is.

Waarom Tesla dan toch niet het Apple van de autosector is.

Waarschijnlijk kan niet iedereen het artikel lezen, daarom de vier verwachtingen die het niet langer kan waarmaken:
  1. De eerste was dat Tesla de hoge waardering verdiende van een topsoftwarebedrijf. Andere autobouwers zouden grote bedragen betalen voor het gebruik van de software. Dat is niet het geval. Met als subtitel en voorbeeld bij uitstek: De zelfrijdende auto rijdt nergens heen.
  2. De tweede grote verwachting was dat Tesla als pure elektrische autobouwer de traditionele concurrenten altijd een stap voor zou blijven dankzij betere batterijen. Het artikel vermeldt Tesla als goed in vergelijkende studies, maar het heeft niet langer een significante voorsprong. (note van fivari: het betrekt trouwens heel wat batterijen van Chinese en andere fabrikanten)
  3. De derde verwachting was dat Tesla met de bouw van zijn megafactories een vliegwiel voor ongeziene groei en efficiëntie zou bezitten. Berlijn kent opstartproblemen, totale capaciteit zou met de huidige productie-units naar 2,5 miljoen/jaar gaan. De ambitie van 20 miljoen/jaar wordt niet bevestigd door de aankondiging van nieuwe megafactories.
  4. En dan de vergelijking met Apple: Dat een geniale ceo en een creatief team van Tesla de autoversie van Apple zouden maken, was de laatste verwachting die het bedrijf niet kon inlossen. Het zou een merk zijn met een zeer trouwe, grote en blijvende fanbasis, dankzij zijn uniek design en ecosysteem. Ook dat lijkt niet het geval. Andere autobouwers brengen nu in alle maten en gewichten elektrische auto’s uit die qua afwerking vaak beter zijn dan Tesla. Op een moment dat het de markt al lang niet meer voor zich alleen heeft, slaagt Tesla er niet in nieuwe modellen te lanceren. Het laatste model dateert van 2020. En ongeleid projectiel Elon Musk als uithangbord blijkt meer in het nadeel dan in het voordeel van Tesla te werken. Een groot contrast met de afgemeten communicatie van wijlen Steve Jobs.
Apple zit momenteel op een 52 week all time low….geen haan die erover kraait…..wat heeft de Standaard daar over te zeggen 😂

Nee, serieus, Tesla is 4 jaar “echt” bezig als auto constructeur…..4 jaar geven ze de rest al constant rond de oren maar nu we (bijna) in een recessie zitten en het (meest geshorte) aandeel naar beneden gaat, krijgen we dit soort (toch wel redelijk subjectieve) artikels weer.

Ik ben heel benieuwd wat 2023 voor de andere constructeurs gaat brengen want het is niet dat men daar op bergen geld zit….maar niets hierover in de media.

Musk zou zich wel inderdaad beter gedeisd houden zodat wanneer Tesla het zoveelste delivery record weer verbreekt, dit zich ook in de koers weerspiegelt.

Ik heb ook geen glazen bol maar dit artikel beschouw ik toch ook niet als investeringsadvies waardig 😂
 
Ik begrijp dat de in het artikel opgegeven redenen volgens jullie niet de juiste zijn. Dus niets te maken met niet ingeloste verwachtingen of wat lucht uit de ballon.
En dus is de vraag: waaraan is die 70% daling dan wel te wijten? Houden we het dan toch maar gewoon op de shorters?
 
Ik begrijp dat de in het artikel opgegeven redenen volgens jou niet de juiste zijn.
En dus is de vraag: waaraan is die 70% daling dan wel te wijten? Houden we het dan toch maar gewoon op de shorters?
Ik dacht ook eerst Elon, maar aangezien andere tech aandelen even hard gezakt zijn, moet ik ook toegeven dat dit geen Elon of Tesla dingetje is…
 
  • Like
Reactions: robertvg
Het is niet waar dat de andere tech even hard gedaald zijn. Op Stockcharts.com kan je twee aandelenkoersen delen. Zo krijg je een relatieve performance van de aandelen van de twee bedrijven. Vanaf oktober loopt het voor TSLA duidelijk veel slechter dan voor de rest. Hierbij het resultaat van TSLA:QQQ. Voor de vergelijking met individuele aandelen varieert het resultaat van dergelijke berekening uiteraard. Dus toch de TWTR-saga?

1672319184866.png
1672319184866.png
 
Dus toch de TWTR-saga?


Zeker een factor maar imo zijn de continue berichten over de vraag en groei in met name China belangrijker.

Het hele groei verhaal wordt door de markt ernstig in twijfel getrokken, in mijn ogen onterecht.

Uiteindelijk wordt de markt geregeerd door emoties en is elke rationalisatie zinloos.

Deze dip is niet zo uitzonderlijk in de geschiedenis van TSLA en is altijd gevolgd door een rebound.

Belangrijk voor de korte termijn zijn de p&d cjjfers 2 januari en de earnings call met de guidance voor 2023.