Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands: Tesla aandelen

This site may earn commission on affiliate links.
Ik zie het toch ook niet al te positief in voor het Westen.
De VS hadden in 2022 een tekort van 5,5% van het BBP en een schuldratio van 110% van het BBP. Niet dramatisch maar afgezet tegen de inkomsten van de Amerikaanse overheid is er echt wel een probleem. Het overheidsbeslag is zeer klein en zeker bij stijgende rentevoeten wordt het moeilijk om aan de verplichtingen te blijven voldoen zonder de belastingen te verhogen. Azië is minder bereid om Amerikaans schuldpapier op te kopen. De enige mogelijkheid die rest is dat de FED het overtollige schuldpapier opkoopt, al dan niet verdoken, net zoals Japan dat al jaren doet. Maar ook dat wordt moeilijker sinds de inflatie te hoog oploopt. Overzicht van de nationale schulden ifv BBP.
Bovendien staat het statuut van dé reservemunt van de wereld van de dollar onder druk. Dat statuut komt met zeer veel voordelen waardoor de VS het zich jarenlang kon permitteren een zwaar negatieve handelsbalans te hebben. Landen die dat statuut in twijfel trekken en zeker zij die actief stappen ondernemen om het statuut onderuit te halen worden door de VS agressief behandeld en krijgen vaak 'toevallig' met oorlog te maken of worden uitgesloten van het internationaal betalingssysteem.
Europa heeft het ook moeilijk. De goedkope energiebevoorrading vanuit Rusland valt grotendeels weg en doet vooral Duitsland als motor van de Europese economie pijn. De energie kwam een tijdlang voor een deel uit de VS tegen een veelvoud van de prijs.
En er is de stroom vluchtelingen. Hoewel extra arbeidskrachten op zich niet negatief zijn, zal het tijd kosten vooraleer die relatief grote groep mensen ingeschakeld kan worden. Europese landen hebben ook een aanzienlijke schuldenlast die gemiddeld vrij goedkoop gefinancierd is, maar met de stijgende rente toch duurder zal worden.
China wordt weggezet als de grote dreiging met de medewerking van de 'vrije pers' uit het Westen en de VS doen ook daar al wat ze kunnen om Taiwan tegen China op te zetten. Een beetje vergelijkbaar met hoe Oekraïne tegen Rusland werd opgejut. De kans bestaat dat het daardoor ook tot een gewapend conflict (een volgende proxy war) komt tussen China en Taiwan in de hoop op die manier China enigszins te verzwakken.
Voilà, een alternatieve kijk op de geopolitieke en geo-economische situatie.
 
Maar je doet nu net alsof iedereen onderhavig aan is aan variable rente, wat gewoon niet zo is. Elke lening is in de basis een vaste rente. Banken kopen geld in en zetten het hoger weg. Daarom was er ook een hypotheek rente van 1.7%, terwijl je geld toe kreeg bij geld lenen bij de DNB/ECB. Dat geen ertussen, is gewoon marge voor de bank. Rente is niet iets magisch wat zomaar veranderd op je rentedragende instrumenten, het is de prijs van geld dat je met elkaar afspreekt op moment dat je de transactie doet.

En ja, er bestaan variabele leningen de trant van Libor + x of euribor + x, maar die boer met zijn tractor (die overigens super happy mag zijn dat hij de goedkoopste tractor aller tijden heeft ;)) zit gewoon nog op zijn afgesproken rente.

De stijgende rente was ook niet de directe aanleiding van SVB dat die omviel natuurlijk; het was alleen dat hun obligatieposities minder waard bleken toen ze die moesten verkopen. Het was het feit dat ze deze obligaties moesten verkopen dat ze er pas verlies op maakte, niet per se dat de rente op die obligaties veranderde voor hén. De rente op nieuwe obligaties waren hoger, waardoor hun obligaties minder waard werden. Nogmaals, geen enkel probleem als je je obligaties niet wil verkopen; wel een probleem als je obligaties weer snel moet omzetten naar cash.

De enige reden dat ze hun posities moesten liquideren was omdat er al een bank run gaande was. Gebasseerd op rumors, niks meer dan een good old fashion bank run. SVB had geen enkel inherent probleem, tot dat de klanten het een probleem maakte. Elke bank valt om als alle klanten hun geld ophalen. Dus daarom zegt 'men' ook: geen paniek, niks aan de hand. Er is namelijk ook niks aan de hand, tot dat er (onnodige) paniek is.

Het voorbeeld zal zeker niet voor iedereen gelden. Wel als je uitgaat van de gemiddelde EU inwoner. Het is al heel lang geleden dat NL demonstreerde voor meer salaris. Maar is de afgelopen tijd wel een feit geworden. Dat betekend dat bij velen het water aan de lippen staat en we weten al dat het nog erger gaat worden.

Overigens heb ik een iets ander beeld bij de good old fashion bankrun zoals men het nu tracht weg te spin-doctor´eren. De pijn zit in het feit dat ze de zaken niet op orde hebben en SVG is een best grote jongen. Niet voor niets dat de FED aangeeft dat er ruimte is voor een pauze. Die is er niet, maar ze kunnen niet anders.

ps. Je kent het gezegde± `Als Amerika niest zijn wij verkouden`?
 
De toon is misschien niet de mijne, maar @fivari raakt wel een aantal punten die ik ook zo zie. Plus nog wat andere dingetjes. geldontwaarding (en dalend vertrouwen in het financiële systeem) is nu ons grootste probleem en doet een overheid altijd minder pijn (sterker, zij veroorzaken inflatie) dan ons. Dus zorg voor goede rendementen anders kun je er steeds minder mee en loopt de geldzak door inflatie steeds sneller leeg. Ik heb verder nog wat gepost in Wiki - Selling TSLA Options - Be the House.
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Ter aanvulling:als de rente op obligaties hoog is, maar je bij de bank nog steeds bijna 0 rente krijgt, denk je dan dat er meer geld bij de bank blijft staan. Geen directe bank-run, maar als er meer geld naar obligaties gaat verdwijnt dat ook uit de bank. Dus de banken zullen hun klanten daar niet over informeren, omdat ze dan hun eigen bankrun starten, maar hun klanten denken zelf ook na en gaan op zijn minst hogere rente eisen, die de bank niet kan betalen…
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Wordt tijd dat banken gaan weer doen wat ze moeten doen: je geld bewaren en al die onzin eromheen verbieden. Gewoon afsplitsen en ga het maar doen met je eigen geld ;), kijken of je dan nog gouden kranen kunt betalen.

Banken zijn bedrijven die een vergunning hebben om geld te bewaren en dat moeten ze veilig doen. Nu zijn het bedrijven die risico's kunnen nemen met andermans geld er is geen bank die daadwerkelijk heeft wat er op de rekeningen staat...... dat is toch gewoon zot.
 
Weer een puike dag-analyse van PapaFox:



Voor vandaag staan de ‘China Numbers’ weer op het programma. Kan interessant worden als die weer goed zijn.
 
Wordt tijd dat banken gaan weer doen wat ze moeten doen: je geld bewaren en al die onzin eromheen verbieden. Gewoon afsplitsen en ga het maar doen met je eigen geld ;), kijken of je dan nog gouden kranen kunt betalen.

Banken zijn bedrijven die een vergunning hebben om geld te bewaren en dat moeten ze veilig doen. Nu zijn het bedrijven die risico's kunnen nemen met andermans geld er is geen bank die daadwerkelijk heeft wat er op de rekeningen staat...... dat is toch gewoon zot.
Dat is wat europese banken doen en volgens aangescherpte regels na 2008 moeten doen (minimaal 25% cash, en dus de reden dat die niet omvallen) (CS viel niet onder Europees regime)
Dus dit speelt in Amerika en niet hier zo lang er geen grote Amerikaanse jongens omvallen. Wel wordt TSLA meegezogen, maar daar ging je punt niet over.
 
Ik ben bullish, zeker gezien het nieuws wat @Dikkie Dik bracht. Obligaties investment grade. Alhoewel ik rating agencies niet vertrouw, ik ga mee in de flow :).

Put 170 terug gekocht en de put 190 geschreven. USD 610 voor gekregen. Positie is dus nu als volgt:

1 april C190
-2 april C210
1 april C230
-1 april P190
1 april P140

35 dollar gekregen voor deze positie. Die 35 dollar schrijf ik wel weg als transactiekosten gedurende de looptijd tot april.

Belangrijk is nu dat ik een gratis butterfly heb. Risico ligt aan de downside. Dat risico neem ik omdat ik bullish op Tesla ben.
Update:

Tsja, er gebeurt weinig spannends. De koers beweegt wel wat maar niet spectaculair. Als je dan een butterfly long zit en een P190 short zit met een long P140, dan gebeurt er niet zoveel. Ten opzichte van vorige week is de positie wel verder in de plus gekomen. Heeft te maken met een dalende vola van het aandeel TSLA en de theta van de opties.

De posities die ik aanga zijn over het algemeen vrij behoudend en saai, maar je verdient wel geld. Dat vind ik het belangrijkste. Spanning en sensatie heb ik al voldoende in mijn relatie :D
 
  • Like
Reactions: Nick-m
F45A86A0-39FD-4770-BD60-E0478F778F3F.jpeg

En wat is het goede nieuws van vandaag?
 
  • Like
Reactions: djerro1234
Update:

Tsja, er gebeurt weinig spannends. De koers beweegt wel wat maar niet spectaculair. Als je dan een butterfly long zit en een P190 short zit met een long P140, dan gebeurt er niet zoveel. Ten opzichte van vorige week is de positie wel verder in de plus gekomen. Heeft te maken met een dalende vola van het aandeel TSLA en de theta van de opties.

De posities die ik aanga zijn over het algemeen vrij behoudend en saai, maar je verdient wel geld. Dat vind ik het belangrijkste. Spanning en sensatie heb ik al voldoende in mijn relatie :D
Toch een kleine aanpassing. Heb de P190 terug gekocht en de P200 geschreven. Daar kreeg ik USD 365 voor. Om het gat niet al te groot te laten worden het ik een P160 gekocht en de 140 gekocht. Dat kostte me USD 86 (wel USD 1000 minder risico op deze positie).

Met deze transactie dus USD 279 ontvangen. Positie is nu (expiratie 21 april):

1 C190
-2 C210
1 C230
-1 P200
1 P160
 
Toch een kleine aanpassing. Heb de P190 terug gekocht en de P200 geschreven. Daar kreeg ik USD 365 voor. Om het gat niet al te groot te laten worden het ik een P160 gekocht en de 140 gekocht. Dat kostte me USD 86 (wel USD 1000 minder risico op deze positie).

Met deze transactie dus USD 279 ontvangen. Positie is nu (expiratie 21 april):

1 C190
-2 C210
1 C230
-1 P200
1 P160
Sorry, kon geen edit meer doen. Ik ga er eigenlijk van uit dat men het wel begrijpt maar de 140 put heb ik niet gekocht maar verkocht uiteraard.... De 160 put gekocht, dat wel.
 
View attachment 923463
En wat is het goede nieuws van vandaag?
Ja ik heb mijn 120 aandeeltjes verkocht. Ik verwacht dat het bij voorbaat als een slecht kwartaal wordt gezien, just because. Als ik ernaast zit heb ik een mooie winst al op zak, als ik gelijk heb dan koop ik het weer terug, want ik denk dat het te laag gewaardeerd is.

(En waar ik zeg “ik verwacht” of “ik denk” moet je niets anders voor je zien dan een chimpansee die het weerbericht voorspelt)