Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands: Tesla aandelen

This site may earn commission on affiliate links.
Een kennis van mij werkt in de financiële wereld, heeft kennis van zaken van grootbankieren en was een van de eerste Nederlanders die uitgenodigd werd in Fremont om kennis te maken met Tesla. Hij was (namens zijn werkgever) een van de eerste geldschieters om EVs in Nederland te krijgen. Hij rijdt zelf ook Tesla. Toch heeft hij medio vorig jaar zijn aandelen Tesla de deur uitgedaan, met name omdat hij verwacht dat de Chinezen heel rap de boel gaan overnemen.

Van Bitcoin moet hij overigens helemaal niets weten. Jullie begrijpen, we hebben regelmatig leuke gesprekken ;)
Ben benieuwd naar zijn gedachte. Wetende dat Tesla de auto's goedkoper kan produceren dan BYD en meer marge heeft. Dat van Bitcoin vind ik dan wel een grote tekortkoming aan zijn zijde 😉. Komende halving zien we wat de waarheid is.
 
Ik zie het zo:

Tesla is Apple, China is Android en Legacy is Nokia.
Nu zeker nog.
Het businessplan van Tesla is echter duidelijk gericht op heel veel betaalbare EV's op de markt. Dan ben je geen Apple meer. Hooguit met de S en de X.
Als volgend jaar Giga Mexico up and running is, dan is Tesla de nieuwe Toyota met heel veel afzet. Het verschil is het aantal modellen.
 
Nu zeker nog.
Het businessplan van Tesla is echter duidelijk gericht op heel veel betaalbare EV's op de markt. Dan ben je geen Apple meer. Hooguit met de S en de X.
Als volgend jaar Giga Mexico up and running is, dan is Tesla de nieuwe Toyota met heel veel afzet. Het verschil is het aantal modellen.

+20% Global market share en +20% marge.

Als Gen3 werkelijk een 50% kosten reductie inhoud en de 4680 loopt (~$50/kWh) wordt het geen Toyota marge maar Apple marge.

En dan laten we Energy, FSD-Robotaxi en Optimus nog even buiten beschouwing.
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Nu zeker nog.
Het businessplan van Tesla is echter duidelijk gericht op heel veel betaalbare EV's op de markt. Dan ben je geen Apple meer. Hooguit met de S en de X.
Als volgend jaar Giga Mexico up and running is, dan is Tesla de nieuwe Toyota met heel veel afzet. Het verschil is het aantal modellen.
Inderdaad en Tesla heeft geeft eigenlijk geen vergelijkbare andere. Daar is het te uniek voor. We zijn op het verkeerde been gezet doordat ze met een luxeversie gestart zijn. Dat luxe(Apple)denken blijft hangen bij de publieke opinie. Maar ik herhaal wat ik elders in de forum al zei. De MY wordt de kever van de EV’s. En ik ben nu ook aan het vergelijken, maar vergelijk hier het commodity gehalte, niet het product zelf.
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Dat luxe(Apple)denken blijft hangen bij de publieke opinie


Apple noem ik enkel voor wat betreft marges en marktaandeel, en wellicht de integratie van soft- en hardware.

Er is geen enkele reden om aan te nemen dat Tesla op een 20K ModelQ geen 20-25% marge gaat halen.

Dat is ook exact wat Kirkhorn ons verteld heeft tijdens Investor Day.

Papafox had vandaag weer een mooie analyse en hij ziet de komende jaren als volgt:

2023 als het jaar van de 4680, 2024 het jaar van de CyberTruck, 2025 het jaar van Giga Mexico en Gen3.

De stappen die Tesla de komende jaren gaat zetten worden ongekend en de basis voor een van de meest bepalende bedrijven ooit.

-superBull modus uit-
 
Apple noem ik enkel voor wat betreft marges en marktaandeel, en wellicht de integratie van soft- en hardware.

Er is geen enkele reden om aan te nemen dat Tesla op een 20K ModelQ geen 20-25% marge gaat halen.

Dat is ook exact wat Kirkhorn ons verteld heeft tijdens Investor Day.

Papafox had vandaag weer een mooie analyse en hij ziet de komende jaren als volgt:

2023 als het jaar van de 4680, 2024 het jaar van de CyberTruck, 2025 het jaar van Giga Mexico en Gen3.

De stappen die Tesla de komende jaren gaat zetten worden ongekend en de basis voor een van de meest bepalende bedrijven ooit.

-superBull modus uit-
Great minds think alike.
 
BYD is een concurrent voor Tesla de rest eigenlijk niet meer. Ik mis dus wel degelijk BYD.
BYD teert nu nog op de Chinese (staats-) voordelen.
Vraag is hoe lang dit nog volgehouden wordt en hoe lang de wereld dit nog accepteert.
Tesla is al hard aan het plan-B aan het werken voor het geval productie in China niet meer (voordelig) kan.
 
4 stuks call Mei 185 terug gekocht en 2 stuks call Mei 170 verkocht. USD 285 voor ontvangen.

Pijnpunt blijft toch die Mei 185 puts. Maar met dit soort stijgingen komen ze hard mijn kant op. Voorlopig maar premie blijven vangen aan de call kant met de puts 185 Mei als verzekering.
Ik verkoop nog een 170 call voor 450 USD,

Positie nu dus:
-2 Mei P185
-3 Mei C170

Per saldo flink premie ontvangen. Risico tussen een koers van 170 en 185 tot volgende week vrijdag.
 
CPI 4.9%, laagste in twee jaar, netjes.

In de VS uiteraard 😅
Van 5 naar 4.9. Voor mij is dat nagenoeg onveranderd. (evt. komt er nog een correctie later, die niemand leest).

Ter info....
CPI Categories by Weight as of March 2023
GroupWeight
Housing34.5%
Food13.5%
Transportation5.8%
Commodities21.3%
Health Care6.5%
Energy7.0%
Education4.9%
Other Expenses6.5%
Total Expenses100%
 
  • Like
Reactions: Nick-m
Ik zie vooral een mooie stijging vandaag. Met de rente die hopelijk niet meer word verhoogt en de USA verkiezingen om de hoek. ( geen verkiezing in een recessie) voorzie ik dat we weer de goede kant op kunnen gaan. PS. Deze week ook wat Palentir gekocht voordat de kwartaalcijfers uit waren. 🚀📈 +26% in 3 dagen.
Tesla nog steeds -26% al veel te lang.

Lets go Tesla
 
Reden van de stijging?
Screenshot_20230511_224117_Samsung Internet.jpg