Wel geinig te zien hoe verschillend men tegen de markt aan kijkt. Ik blijf long en koop bij op dips. Long omdat:
- Nieuwe 3, huidige verkoopt nog steeds goed...... deze gaat het beter doen
- De Y (enorm populair) en daar komt ook een nieuwe van
- Cybertruck, alleen al de media aandacht is goud waard en een beetje veel pre-orders
- FSD (gewoon hoge marges) en haast niet meer in te halen data voorspong (data is goud !)
- Supercharging netwerk (zie dat overigens niet als enorm verdienmodel)
- MEGA packs, dat blijft maar groeien
- SEMI, enorme markt, ramp up is nog slow, maar dat ding heeft flinke voorspong op de rest (Pesi is gewoon de test case). Die gaat echt flink verkopen.
- Tesla maakt winst, veel zelfs.
Wat verder weg (maar niet erg ver meer):
- DOJO licensing (daar zit volgens mij een zeer winstgevende markt)
- De Tesla Bot (Elon ziet dit als de grote money maker) en net als de Cybertruck: de aandacht zal enorm zijn.
- De "budget" Tesla.... gaat gewoon komen en die gaat de Y voorbij in aantallen
- Robotaxi, is in feite een Tesla met FSD, denk dat met name de regulering daar nog wel eens voor vertraging kan zorgen. Potentieel is er wel.
En dat in een markt waar de rest er niks van bakt en verlies maakt op EV's. Die hebben alleen EV's...... de rest helemaal niet en lopen ook nog eens jaren achter op Tesla EV's. Op de andere zaken heeft Tesla vaak nog een veel grotere voorsprong (data, FSD, DOJO en denk ook de Bot straks).
Ze hebben niet echt veel concurrenten.
Macro: er gaan een aantal old-auto flink in de problemen komen en wie profiteert daar weer van....... Tesla. Die old-auto gaat nu wel zielig doen en lobbien om de ICE langer in de markt te houden (het H2O offensief is aardig mislukt).
Omdat de meeste analisten een brein heeft dat maximaal 3 maanden vooruit kan denken en het grote plaatje niet zien weet ik dat het aandeel (flink) zal fluctueren.
Zolang ze dit in dit tempo blijven doen zie ik niet in waarom de waarde blijvend fors lager moet zijn. En heb z'n flauw vermoeden dat er nog meer moois gaat komen.