Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands: Tesla aandelen

This site may earn commission on affiliate links.
Morgen de Q4 cijfers.

- BYD heeft 526,409 verkocht in Q4 en mogelijk Tesla verslagen in verkoop van BEV aantallen.
- Noorwegen: 82% van de nieuwe auto's is Tesla.
- Zweden zet een record verkoop neer voor Tesla


 
Morgen de Q4 cijfers.

- BYD heeft 526,409 verkocht in Q4 en mogelijk Tesla verslagen in verkoop van BEV aantallen.
- Noorwegen: 82% van de nieuwe auto's is Tesla.
- Zweden zet een record verkoop neer voor Tesla


Volgens mij staat in het artikel dat 82.4% van de nieuw verkochte auto's elektrisch is. 20% van de verkochte auto's is een Tesla. Desalniettemin dus het grootste aandeel verkochte auto's in Noorwegen.
 
  • Like
Reactions: RobsEV

Q4 2023​

ProductionDeliveriesSubject to operating lease accounting
Model 3/Y476,777461,5382%
Other Models18,21222,9693%
Total494,989484,5072%


2023​

ProductionDeliveries
Model 3/Y1,775,1591,739,707
Other Models70,82668,874
Total1,845,9851,808,581
 

Q4 2023​

ProductionDeliveriesSubject to operating lease accounting
Model 3/Y476,777461,5382%
Other Models18,21222,9693%
Total494,989484,5072%


2023​

ProductionDeliveries
Model 3/Y1,775,1591,739,707
Other Models70,82668,874
Total1,845,9851,808,581
Mooi dan heeft Tesla de verwachtingen van Wall street verslagen, al had ik stiekem gehoopt dat ze meer richting 2 mln productie hadden gehaald.
In aantal is BYD Tesla voorbij.
 
Maar dat aantal zegt helemaal niks, daar zitten heel veel budget modelletjes bij, BYD wordt gewoon de Samsung van de EV wereld en Tesla blijft de Apple.
Dat is nu net het imago dat onterecht aan Tesla blijft kleven omdat ze eerst de S en de X op de markt brachten en zo in de 100k categorie terecht kwamen, zonder premium te zijn.
Dat imago komt er door de dure ontwikkelkosten en de batterijkost.
Als je die weglaat, is Tesla echt geen Apple. Alles wordt zo goedkoop mogelijk geconcipieerd om de nieuwe ‘Volks(e )wagen’ te zijn, binnen het EV gamma.
Andere merken bijten hun tanden hierop stuk. Als hun klanten in de 60-100k€ range komen, verwachten ze premium modellen. Ze proberen die premium kwaliteit te leveren, maar scheuren er door de hoge ontwikkel- en batterijkosten hun broek aan.
Tesla levert gewoon veel functionaliteit voor de laagste mogelijke prijs. Function over beauty. Bijvoorbeeld: geen fancy wagenbreed scherm, maar gewoon een standaard tablet scherm. Geen ontwikkelkosten om de apps aan te passen aan een niet standaard schermformaat. Geen logo op de grond geprojecteerd onder de deuren (geen toegevoegde waarde), geen schuifdak meer (datacaptatie gaf aan dat dit bijna niet gebruikt werd), geen heads-up scherm, voegt weinig toe aan een wagen die bedoeld is om automatisch te rijden, eenvoudige, maar praktische hoedenplank. Geen knopjes (er zit een MCU in die toch met alles geconnecteerd is). Geen 100 opbergvakjes…
Ik heb het graag zo.
 
Dat is nu net het imago dat onterecht aan Tesla blijft kleven omdat ze eerst de S en de X op de markt brachten en zo in de 100k categorie terecht kwamen, zonder premium te zijn.
Dat imago komt er door de dure ontwikkelkosten en de batterijkost.
Als je die weglaat, is Tesla echt geen Apple. Alles wordt zo goedkoop mogelijk geconcipieerd om de nieuwe ‘Volks(e )wagen’ te zijn, binnen het EV gamma.
Andere merken bijten hun tanden hierop stuk. Als hun klanten in de 60-100k€ range komen, verwachten ze premium modellen. Ze proberen die premium kwaliteit te leveren, maar scheuren er door de hoge ontwikkel- en batterijkosten hun broek aan.
Tesla levert gewoon veel functionaliteit voor de laagste mogelijke prijs. Function over beauty. Bijvoorbeeld: geen fancy wagenbreed scherm, maar gewoon een standaard tablet scherm. Geen ontwikkelkosten om de apps aan te passen aan een niet standaard schermformaat. Geen logo op de grond geprojecteerd onder de deuren (geen toegevoegde waarde), geen schuifdak meer (datacaptatie gaf aan dat dit bijna niet gebruikt werd), geen heads-up scherm, voegt weinig toe aan een wagen die bedoeld is om automatisch te rijden, eenvoudige, maar praktische hoedenplank. Geen knopjes (er zit een MCU in die toch met alles geconnecteerd is). Geen 100 opbergvakjes…
Ik heb het graag zo.
Alles is relatief, als BYD modelletjes maakt van 10K, dan vind ik nog steeds dat Tesla met Apple te vergelijken is. In China is Tesla zo'n beetje het duurste merk. De Chinese markt is gewoon allesbepalend de komende jaren.
 
  • Like
Reactions: Maurice1
IMG_3322.png
 
  • Funny
Reactions: Dikkie Dik

Ach het “vakwerk” van ‘journalist’ bij ANP.
Even onderstaand stuk van CNBC door Google translate halen, wat met de woorden husselen en het werk voor de dag zit er weer op: /s

Het heeft niet zoveel zin om ze in de kaart te spelen door die onzin naar hier te kopiëren.
Ik doe het nu zelf toch maar een keer om te laten zien hoe de FUD wordt verspreid.
Tesla heeft van tevoren duidelijk aangegeven dat de verwachting 1.8 miljoen leveringen was.
Elon heeft wel een opmerking geplaatst dat het 2 miljoen zou kunnen worden als alles mee zou zitten.
En dat wordt nu gebruikt alsof het de verwachting was, wat een onzin ....
 
Last edited: