Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands: Tesla aandelen

This site may earn commission on affiliate links.
Mooie remonte vandaag. Met dank aan Yellen die de beurzen gisteren wat meer houvast heeft gegeven.
Dat is ook volgens mij de hoofdreden van de remonte, niet alleen bij Tesla trouwens. De beurzen worden al maanden omhoog gestuwd door de massale geldinjecties. Het is zelfs zo dat elke keer opnieuw, wanneer de beurzen door de knieën dreigen te gaan, er een belofte komt van nieuwe geldinjecties. De voorzitters van de centrale banken wisselen elkaar af. Vorige keer, in oktober, was er de belofte van een gigantische injectie door Japan, en nu is er het rapport van de FED en de toelichting door Yellen. De ECB heeft ook al tig keren gehint op geldinjectie, maar voorlopig volstaat de hint om de gewenste reactie te veroorzaken en zijn de reële injecties uitgebleven.
Voor mij is het duidelijk dat de markt geen significante terugval aankan. Waarschijnlijk is die vrees gegrond: er is meer dan ooit tevoren op margin gekocht (met geld dat men zelf niet bezit), een terugval van de aandelenmarkten veroorzaakt margin calls die op hun beurt gedwongen verkopen triggeren en zo de terugval nog versterken. Dat wil men duidelijk niet laten gebeuren.
Ik zeg er wel even bij dat ik een aanhanger ben van de "manipulatie-theorie": voor mij worden momenteel alle activa zwaar gemanipuleerd, kunstmatig op koers gehouden

  • obligaties, hierover is geen discussie mogelijk want ze worden gewoon door de FED ea openlijk opgekocht
  • aandelen via het bespelen van de financiële markten door gerichte en getimede toespraken
  • edelmetaal, olie en andere grondstoffen, ook hiervoor komen de bewijzen stilaan boven). die manipulatie loont door het inzetten van hefboomproducten (derivaten).
Wie nu instapt, vertrouwt erop dat die "manipulators" de zaak onder controle kunnen blijven houden. Tot vandaag lijkt dat ook te lukken.

spx.JPG
 
Last edited:
Ja, inderdaad ook aanhanger van manipulatie theorieën, hier.

Wil er nog eentje aan toevoegen:
De manipulatie richting de zogeheten max pain prijs door de 'professionals'. Dat is de koers/prijs (voor zover ik het goed formuleer) waarop de som van alle geschreven opties tegen de laagste prijs expireert. De gedachte is dat het vooral de 'professionals' zijn die opties schrijven en de 'particulieren' die ze kopen. De max pain prijs is dus de ideale prijs voor de professionals.

De max pain koers voor de december expiratie van TSLA is $ 220.
 
Ja, inderdaad ook aanhanger van manipulatie theorieën, hier.

Wil er nog eentje aan toevoegen:
De manipulatie richting de zogeheten max pain prijs door de 'professionals'. Dat is de koers/prijs (voor zover ik het goed formuleer) waarop de som van alle geschreven opties tegen de laagste prijs expireert. De gedachte is dat het vooral de 'professionals' zijn die opties schrijven en de 'particulieren' die ze kopen. De max pain prijs is dus de ideale prijs voor de professionals.

De max pain koers voor de december expiratie van TSLA is $ 220.

ik ben gauw op de trein gesprongen.
laatste Put-optie verkocht (nog steeds met winst, maar al veel verdampt tov woensdag); en wat calls gekocht.
van mij mag het opnieuw ophoog.
 
De max pain koers voor de december expiratie van TSLA is $ 220.

Zeer goed punt. Gisteren was het quadruple witching. Ik heb er gebruik van gemaakt om in de laatste 10 minuten 3 posities die fors waren gestegen te sluiten. Het advies van de pro's is op zo'n moment tegen het einde van de dag verkopen wat sterk stijgt en kopen wat sterk daalt (overshooting). Wat ik ook heb opgepikt is dat er statistisch gezien een grote kans is op een "Santa rally" tussen nu en de eerste week van januari. Als je posities wil sluiten zou het goed zijn hiermee nog even te wachten tot 5 januari.

Ben benieuwd of TSLA ook een Santa rally gaat beleven. Even kijken wat TSLA vorig jaar heeft gedaan in deze periode. Mmmm, niet om warm van te worden (zie rode pijltjes voor de periode 23/12 tot en met 3/1):

TSLA Santa rally 2013.jpg


Heeft iedereen echter de stijging gezien die daarop volgde in de aanloop van de resultaten eind februari?
 
Zeer goed punt. Gisteren was het quadruple witching. Ik heb er gebruik van gemaakt om in de laatste 10 minuten 3 posities die fors waren gestegen te sluiten. Het advies van de pro's is op zo'n moment tegen het einde van de dag verkopen wat sterk stijgt en kopen wat sterk daalt (overshooting). Wat ik ook heb opgepikt is dat er statistisch gezien een grote kans is op een "Santa rally" tussen nu en de eerste week van januari. Als je posities wil sluiten zou het goed zijn hiermee nog even te wachten tot 5 januari.

Ben benieuwd of TSLA ook een Santa rally gaat beleven. Even kijken wat TSLA vorig jaar heeft gedaan in deze periode. Mmmm, niet om warm van te worden (zie rode pijltjes voor de periode 23/12 tot en met 3/1):

Heeft iedereen echter de stijging gezien die daarop volgde in de aanloop van de resultaten eind februari?

Mooie grafiek. Wat voor software is dat?
 
Ik heb het verloop van de koers nog wat zitten analyseren en deel graag mijn bevindingen...
Het is momenteel (al dan niet bang) afwachten tot de resultaten van Q4 bekend worden gemaakt (eind februari).
Waarom bang, wel volgende week staat meer dan waarschijnlijk een "death cross" op het programma waarbij het 50-daags gemiddelde het 200-daags gemiddelde neerwaards kruist.

Sinds begin september zit de koers in een neerwaards gericht trendkanaal (ik heb het in het rood op de grafiek gezet).
En de meest voor de hand liggende verklaring is er één extern aan Tesla -> synchronisatie met de daling van de olieprijs.
Die is namelijk ook begin september door zijn steunlijn gegaan (zie 2de grafiek).

We zullen zien wat de resultaten brengen en of er intussen nog positief nieuws de wereld wordt ingestuurd.
Maandag gaat de Detroit Motor Show 2015 van start. Dat lijkt me een uitgelezen moment om nog eens iets spannends over de Model X te vertellen...

Tesla koersverloop voorbije 15 maanden 20150109.jpg


Evolutie prijs Crude Oil Brent 1 jaar op 20150109.jpg
 
Ik maak er een gewoonte van om op je (goede) analyses te reageren als je het niet erg vindt :)

Als je het opgaand trendkanaal verdubbelt (zie onderstaand plaatje - yahoo screenshot want ik heb geen TSLA data in mijn abbo - absoluut niet secuur getekend) dan zie je dat er (goh toevallig) in februari een kruising komt tussen de onderste trendlijn en het neergaand trendkanaal (oranje cirkel). Goede kans dat (afhankelijk van het nieuws en sentiment natuurlijk) er rond dat tijdstip een verandering van de trend gaat optreden en dat de prijs boven de onderste opwaartse trendlijn A blijft... Dit valt ook mooi samen met de groene steunlijn.

Maar, zoals gebruikelijk zit ik ongeveer 50% van de tijd goed met mijn lijntjes :)
Screen Shot 2015-01-11 at 01.44.21.png
 
Ik maak er een gewoonte van om op je (goede) analyses te reageren als je het niet erg vindt :)

Als je het opgaand trendkanaal verdubbelt (zie onderstaand plaatje - yahoo screenshot want ik heb geen TSLA data in mijn abbo - absoluut niet secuur getekend) dan zie je dat er (goh toevallig) in februari een kruising komt tussen de onderste trendlijn en het neergaand trendkanaal (oranje cirkel). Goede kans dat (afhankelijk van het nieuws en sentiment natuurlijk) er rond dat tijdstip een verandering van de trend gaat optreden en dat de prijs boven de onderste opwaartse trendlijn A blijft... Dit valt ook mooi samen met de groene steunlijn.

Maar, zoals gebruikelijk zit ik ongeveer 50% van de tijd goed met mijn lijntjes :)

Hoe meer reactie, hoe liever, Bas. Ook wanneer iemand een andere mening heeft. Maar we zitten momenteel op dezelfde "lijn" heb ik de indruk. :rolleyes:
Wat je schetst is volgens mij ook het meest aannemelijke scenario. Als we eenmaal door de 200 gaan, ga ik de RSI goed in de gaten beginnen houden.
Er is ook een minder positief scenario. Ik zou wel opnieuw (voorzichting) willen instappen in de buurt van 180 maar met een duidelijk stop-loss rond 175.
Indien de resultaten eind februari niet goed zijn en/of er ontstaat nog meer twijfel over 500.000 wagens tegen 2020 is er een goede kans dat we verder wegzakken.
Laat ons niet vergeten dat de P/E voor 2015 op 344,43 staat, dat we momenteel 12,87 keer de omzet betalen en 27,04 keer de boekwaarde.
Momenteel wordt 24,37% van de free float gehuurd door shorters. 3 maanden terug was dat nog 23,22% (het is dus stijgende).
Ik heb het al meermaals geschreven, TSLA is geen goede-huisvader aandeel.
 
GM kondigt de "Bolt" aan... 200-mijl-EV voor 30.000$ (7.500$ subsidie reeds afgetrokken) mogelijks morgen weer een paniekreactie dat de model 3 niet alleenheerser zal zijn wanneer hij uit komt.
 
De markt lijkt me meer dan ruim genoeg voor 2 betaalbare mid range fulltime EV'S toch?

Idd, laat de grote merken de markt maar verder maken. Zo hoeft Tesla die inspanning niet te doen. Ik zie dit eerder positief dan negatief voor Tesla. Ben vooral benieuwd of de andere merken Tesla qua technologie gaan kunnen inhalen. Dat is alles behalve vanzelfsprekend. Waarom gaan ze vandaag de competitie niet aan met de Model S? Omdat ze het niet kunnen...
 
Vandaag even door de 200 gegaan tot 199,25. Waarschijnlijk een gevolg van de verdere daling van de olieprijs. Morgen wordt het spannend. Elon gaat een speech geven op de Detroit Motor Show. De "grote" merken proberen "me too" te spelen met allerlei aankondigingen voor de toekomst. Ik hoop op een paar rake uitspraken van Elon aan hun adres. Stay tuned...
 
De markt lijkt me meer dan ruim genoeg voor 2 betaalbare mid range fulltime EV'S toch?

Tuurlijk is de automarkt groot genoeg. Maar je weet nooit hoe het publiek en de beurs gaat reageren.
Soit, het viel nog redelijk mee gisteren.

Nu verbaast me vooral de kortzichtigheid van de Amerikaanse kopers. Gisteren op Kanaal Z: de verkoop van SUV's trekt weer aan door de goedkope olie :crying::cursing:
 
Tuurlijk is de automarkt groot genoeg. Maar je weet nooit hoe het publiek en de beurs gaat reageren.
Soit, het viel nog redelijk mee gisteren.

Nu verbaast me vooral de kortzichtigheid van de Amerikaanse kopers. Gisteren op Kanaal Z: de verkoop van SUV's trekt weer aan door de goedkope olie :crying::cursing:
Ik ben benieuwd hoe ze tot zo'n conclusie komen, zo lang is de olie nog niet op dit prijspeil...
 
Na de initiële rush zullen de Chinezen nu waarschijnlijk aan het wachten zijn op de P85D, die zullen niet gauw een obsolete model bestellen... En diegenen die voor die tijd besteld hadden hebben 'm waarschijnlijk gewoon weer afbesteld of geweigerd, met als gevolg meer inventory cars en minder nieuwe sales... Zal me niet verbazen als de achterstand weer ingelopen wordt in Q1/2.