Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands: Tesla aandelen

This site may earn commission on affiliate links.
Na de initiële rush zullen de Chinezen nu waarschijnlijk aan het wachten zijn op de P85D, die zullen niet gauw een obsolete model bestellen... En diegenen die voor die tijd besteld hadden hebben 'm waarschijnlijk gewoon weer afbesteld of geweigerd, met als gevolg meer inventory cars en minder nieuwe sales... Zal me niet verbazen als de achterstand weer ingelopen wordt in Q1/2.

Er zijn blijkbaar toch echt wel problemen van andere aard in China. Dingen die men zwaar onderschat heeft. De mensen daar vrezen geen verzwaarde elektriciteitsaansluiting te kunnen krijgen waardoor ze zich zorgen maken over het kunnen laden van de wagen. Velen zouden ook geen eigen garage hebben waardoor de wagen buiten moet blijven staan wat het laadprobleem nog groter maakt. En de echt rijken rijden zelf niet met de wagen maar laten zich rijden. Vandaar het uitbrengen van de executive versie. Dat is niet iets waar we hier of in de US op aan het wachten waren. Waarschijnlijk moet Elon met de billen bloot hierover bij de toelichting bij de cijfers eind februari en gaat hij dat meteen counteren door het feit dat ze nu die executive versie hebben uitgebracht. De grote merken leveren echter stretched modellen voor de Chinese markt en zo'n model is (nog) niet beschikbaar. Ook BMW heeft problemen in China. Het is nooit gezien dat een merk aan zijn Chinese dealers 800 miljoen dollar toestopt om de verliezen te compenseren door de slechter dan verwachte verkoop...

En intussen geraakt de Model X niet klaar omdat oa het maken van de executive versie focus en resources wegneemt van de Model X. Elon heeft vanacht gesteld dat de Model X lancering nu niet meer uitgesteld zal worden. Dus Q3 moet hij van de band beginnen rollen. Binnen een 2-tal maanden zou er meer nieuws zijn.
 
Aan de andere kant.... Zo lang je alles verkoopt wat je kunt maken, is China nog een luxe probleem. In hetzelfde gesprek kwam dit naar voren:-

"Our aspiration was to deliver 33,000 cars" last year. "We sold, in terms of cars, far more than that."

Interessant is natuurlijk het verschil tussen 'sold' en delivered. En, de quote van de dag gaat naar het antwoord op de vraag over wanneer de Model X geleverd gaat worden....

[...tromgeroffel....]

"I think I have an issue with punctuality."
 
Aan de andere kant.... Zo lang je alles verkoopt wat je kunt maken, is China nog een luxe probleem. In hetzelfde gesprek kwam dit naar voren:-

"Our aspiration was to deliver 33,000 cars" last year. "We sold, in terms of cars, far more than that."

Interessant is natuurlijk het verschil tussen 'sold' en delivered. En, de quote van de dag gaat naar het antwoord op de vraag over wanneer de Model X geleverd gaat worden....

[...tromgeroffel....]

"I think I have an issue with punctuality."

En vervolgens stelde hij dat het telkens opschuiven van de release datum nu wel achter de rug zou zijn. We zullen zien. Laat het ons hopen. De druk zal nu wel hoog zijn bij de engineers.

De Europese markt zou wel goed draaien trouwens. Ben benieuwd of er met de introductie van de P85D nu ook schot gaat komen in Duitsland want daar was de verkoop zeer gering.
 
Aan de andere kant.... Zo lang je alles verkoopt wat je kunt maken, is China nog een luxe probleem. In hetzelfde gesprek kwam dit naar voren:-

"Our aspiration was to deliver 33,000 cars" last year. "We sold, in terms of cars, far more than that."

Interessant is natuurlijk het verschil tussen 'sold' en delivered. En, de quote van de dag gaat naar het antwoord op de vraag over wanneer de Model X geleverd gaat worden....

[...tromgeroffel....]

"I think I have an issue with punctuality."
En deze uitspraak markeert het feit dat Elon zich er (nu?) van bewust is dat hij in dienst is van een beursgenoteerd bedrijf waarvan de aandeelhouders eigenaar zijn. Ik hoop dat ie dit issue weet op te lossen.
 
een paar opvallende uitspraken van Elon tijdens het interview op de Detroit motor show:
- Als de Gigafactory draait, voorziet deze niet 100% in de behoefte van cellen om batterypacks te maken. Van de 50 GwH output van de packs, komt zo'n 35 GwH uit eigen fabriek (30% wordt dus elders ingekocht);
- Binnen enkele maanden komen ze met een revolutionair nieuw service concept ("should feel like invisble love"). Je merkt niet eens dat je auto service krijgt, en als je hem terug bent ben je blij met het resultaat.
 
een paar opvallende uitspraken van Elon tijdens het interview op de Detroit motor show:
- Als de Gigafactory draait, voorziet deze niet 100% in de behoefte van cellen om batterypacks te maken. Van de 50 GwH output van de packs, komt zo'n 35 GwH uit eigen fabriek (30% wordt dus elders ingekocht);
- Binnen enkele maanden komen ze met een revolutionair nieuw service concept ("should feel like invisble love"). Je merkt niet eens dat je auto service krijgt, en als je hem terug bent ben je blij met het resultaat.

Het is inderdaad een misterieus gegeven. Het was in de context van het schalen van hun service delivery maar ik zie niet meteen hoe dat met invisible love kan gelinkt worden. Misschien gaan ze het "always on-line" gegeven nog meer inzetten om een heel individueel serviceplan te verzorgen. Dan is het niet meer nodig om volgens een vast interval (om de 20K of 1 keer per jaar) langs te gaan in een service center. Via monitoring kunnen ze bepalen wat wanneer nodig is. Weer iets leuks om over te fantaseren. :rolleyes:
 
Het is inderdaad een misterieus gegeven. Het was in de context van het schalen van hun service delivery maar ik zie niet meteen hoe dat met invisible love kan gelinkt worden. Misschien gaan ze het "always on-line" gegeven nog meer inzetten om een heel individueel serviceplan te verzorgen. Dan is het niet meer nodig om volgens een vast interval (om de 20K of 1 keer per jaar) langs te gaan in een service center. Via monitoring kunnen ze bepalen wat wanneer nodig is. Weer iets leuks om over te fantaseren. :rolleyes:
Of misschien bedoelen ze dat ze meer auto's op locatie gaan servicen zodat je niet zelf naar een SeC hoeft? Dan hoef je niets van zo'n servicebeurt te merken inderdaad...
 
Dat zou best kunnen voor een "kleine" service. Een mobiel service center dat bij je thuis of langs het werk komt (zoals Carglass dat ook doet). Maar wat met al die drivetrain en battery swaps...
Dat kan dan natuurlijk in zo'n enorme knightrider truck plaatsvinden waar ze 'm dan op volle snelheid naar binnen rijden :cool:
KITTenteringSemi2.png
 
Last edited:
Na een dieptepunt stijgen we gelukkig al een paar daagjes. Wat zegt de technische analyse?

Ik zie weinig. Het volume is ook al een paar dagen aan het dalen. Zo lang de koers beneden het 50-daags en 200-daags gemiddelde blijft is er volgens mij weinig reden om te bewegen. Als ik naar verklaringen moet zoeken voor de stijging van de laatste dagen denk ik aan het bericht van een paar dagen terug dat de olieprijs aan het uitbodemen zou zijn. Er was ook het bericht dat Tesla met nieuwe modellen komt voor de Chinese markt. Na wat onderzoek bleek men het over de P85D en de Model X te hebben dus niets nieuws. Vandaag herhaalde Credit Suisse nog eens hun koersdoel van $325: Credit Suisse On Tesla: Checks Point To Strong Demand - Yahoo Finance

En waarschijnlijk de belangrijkste reden: Elon Musk heeft zondag een guest appearance gemaakt in The Simpsons. :biggrin:

Ik blijf heel voorzichtig en wacht rustig mijn moment af om opnieuw in te stappen. Intussen lijkt de uitlevering van de 85D wat vertraging op te lopen. De productie van de P85D loopt, na eerst de problemen met de next gen seats, nog steeds niet vlot. De Chinese markt levert niet het verhoopte succes. En we kunnen maar hopen dat de prijselasticiteit van de Model S voldoende is om de verkoop in Europa niet te fnuiken na de prijsstijging van afgelopen week. Dit zijn geen major issues maar Tesla moet in 2015 50% meer wagens kunnen bouwen en verkopen dan in 2014. De lancering van de Model X kan hier bij helpen maar ook hier zal de steeds duurder wordende dollar de verkoop buiten de US geen goed doen.

Tesla koersverloop voorbije 6 maanden 20150127.jpg
 
Ik heb er niks aan toe te voegen :). Het lijkt erop dat iedereen die wilde verkopen op dit moment dat ook gedaan heeft, dus dan dwaalt de prijs op laag volume weer een beetje opwaarts. Lijkt erop dat er een accumulatiefase in gegaan is.
 
Ongeveer 2 weken vroeger dan vorig jaar:

Tesla (NASDAQ: TSLA) announces that it will post its financial results for the fourth quarter and full year ended December 31, 2014, after market close on Wednesday, February 11, 2015. At that time, Tesla will issue a brief advisory release containing a link to the Q4 and Full Year 2014 Shareholder Letter, available on the company website. Tesla management will hold a live question & answer webcast at 2:30pm Pacific Time (5:30pm Eastern Time) to discuss the Company's financial and business results and outlook.
 
Sinds een dikke week zit de koers weer in stijgende modus. Met de aankondiging van de cijfers op 11/2 zijn er een horde analysten en bloggers wakker geschoten en die komen met verhalen die overwegend positief zijn. Er was het, al dan niet toevallig, spotten van het testen van de Model X. Het stijgen van de olieprijs. Het verhaal dat 70% van de onderdelen in een Tesla van buiten de US komt en een sterke USD hierdoor positief zou zijn voor Tesla. En tevens verschillende beurshuizen die hun hogere koersdoelen herbevestigen.

Technisch is er vandaag iets belangrijks gebeurd en daarom deze post: de koers is terug boven het 50-daags gemiddelde geklommen.
Boven de 228.50 geraken is nu een key challenge. Daarmee zou het aandeel terug boven de laatste top van 26/12 komen en ook boven het neerwaards trendkanaal, gestart op 4/9/2014, geraken.

Ik hou 'em in de gaten... :wink:

Tesla koersverloop voorbije 6 maanden 20150203.jpg
 
Sinds een dikke week zit de koers weer in stijgende modus. Met de aankondiging van de cijfers op 11/2 zijn er een horde analysten en bloggers wakker geschoten en die komen met verhalen die overwegend positief zijn. Er was het, al dan niet toevallig, spotten van het testen van de Model X. Het stijgen van de olieprijs. Het verhaal dat 70% van de onderdelen in een Tesla van buiten de US komt en een sterke USD hierdoor positief zou zijn voor Tesla. En tevens verschillende beurshuizen die hun hogere koersdoelen herbevestigen.

Technisch is er vandaag iets belangrijks gebeurd en daarom deze post: de koers is terug boven het 50-daags gemiddelde geklommen.
Boven de 228.50 geraken is nu een key challenge. Daarmee zou het aandeel terug boven de laatste top van 26/12 komen en ook boven het neerwaards trendkanaal, gestart op 4/9/2014, geraken.

Ik hou 'em in de gaten... :wink:

View attachment 71217
Yep, mee eens. Als ie uit het kanaal breekt zal ie wel eventjes terugtesten, maar hopelijk wel boven de bovenste lijn van het kanaal blijven. Die terugtest zal een mooi (bij)koop moment zijn...