jpet
Jan P.
Na de initiële rush zullen de Chinezen nu waarschijnlijk aan het wachten zijn op de P85D, die zullen niet gauw een obsolete model bestellen... En diegenen die voor die tijd besteld hadden hebben 'm waarschijnlijk gewoon weer afbesteld of geweigerd, met als gevolg meer inventory cars en minder nieuwe sales... Zal me niet verbazen als de achterstand weer ingelopen wordt in Q1/2.
Er zijn blijkbaar toch echt wel problemen van andere aard in China. Dingen die men zwaar onderschat heeft. De mensen daar vrezen geen verzwaarde elektriciteitsaansluiting te kunnen krijgen waardoor ze zich zorgen maken over het kunnen laden van de wagen. Velen zouden ook geen eigen garage hebben waardoor de wagen buiten moet blijven staan wat het laadprobleem nog groter maakt. En de echt rijken rijden zelf niet met de wagen maar laten zich rijden. Vandaar het uitbrengen van de executive versie. Dat is niet iets waar we hier of in de US op aan het wachten waren. Waarschijnlijk moet Elon met de billen bloot hierover bij de toelichting bij de cijfers eind februari en gaat hij dat meteen counteren door het feit dat ze nu die executive versie hebben uitgebracht. De grote merken leveren echter stretched modellen voor de Chinese markt en zo'n model is (nog) niet beschikbaar. Ook BMW heeft problemen in China. Het is nooit gezien dat een merk aan zijn Chinese dealers 800 miljoen dollar toestopt om de verliezen te compenseren door de slechter dan verwachte verkoop...
En intussen geraakt de Model X niet klaar omdat oa het maken van de executive versie focus en resources wegneemt van de Model X. Elon heeft vanacht gesteld dat de Model X lancering nu niet meer uitgesteld zal worden. Dus Q3 moet hij van de band beginnen rollen. Binnen een 2-tal maanden zou er meer nieuws zijn.