Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Betrouwbare bronnen ter onderbouwing van EV superioriteit

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb net een felle discussie met m'n schoonvader over EVs en de Davos H2 coalitie gehad.
Hij begon weer over de EVs en PHEVs die hij betaald heeft. Ik heb hem beloofd met betrouwbare bronnen te komen om mijn verhaal te onderbouwen. Om te beginnen met het feit dat de olie-industrie de meeste subsidie ter wereld krijgt.
Laten we hier onze gezamenlijke kennis hier bundelen zodat we snel met onderbouwing van ons verhaal kunnen komen bij onze schoonvaders.
 
Je bedoelt informatie als deze:
9 euro per jaar per inwoner aan duurzame energie, 340 aan vervuilende:
Nederlander betaalt €340 per jaar aan subsidies fossiele brandstoffen

Of deze: wereldwijd 5,3 biljoen (en jawel, Nederlandse biljoenen, oftewel 5.300 miljard) aan jaarlijkse subsidie en lastenverlichting aan steenkool en olie.
IMF: 5.300 miljard dollar subsidie voor steenkool en olie is ‘schokkend’

Oftewel, voor alle mensen op deze aarde gooien we ongeveer 1,5 zonnepanelen per jaar weg aan vervuiling. Wetende dat deze 20 jaar mee gaan, kan je eigenlijk iedereen op deze aarde van 30 op zonnepanelen voorzien (mag ook windmolens hoor) zonder dat het iemand geld kost. Oftewel ruim voldoende voor gas, licht, water en transport.
 
Bedoel je zoiets, of moet er een review bij :rolleyes:

De lijst is ook goed voor doorvragende schoonvaders, dus niet alleen voor wie niet gelooft in de stimulering van de fossiele industrie met maatschappelijke middelen (want pas op, "subsidie" is niet zomaar een dekkende term).

https://willemsenolivier.wordpress.com/2016/02/04/co2-uitstoot-elektrische-auto/

http://co2emissiefactoren.nl/

http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/wetenschap/1.2756166

https://www.youtube.com/watch?v=xKCuDxpccYM

http://www.duurzaambedrijfsleven.nl/finance/1190/nederlander-betaalt-e340-per-jaar-aan-subsidies-fossiele-brandstoffen

http://web.stanford.edu/group/efmh/jacobson/Articles/I/CountryGraphs/TimelineWorld.jpg

https://www.imf.org/external/pubs/ft/survey/so/2015/NEW070215A.htm?utm_source=twitterfeed&utm_medium=twitter

http://www.ucsusa.org/clean-vehicles/electric-vehicles/life-cycle-ev-emissions#.WJ-EKGdgUdm

https://www.youtube.com/watch?v=BQpX-9OyEr4&feature=youtu.be

http://energypost.eu/toyota-vs-tesla-can-hydrogen-fuel-cell-vehicles-compete-electric-vehicles/

https://www.bloomberg.com/features/2016-ev-oil-crisis/

https://www.facebook.com/oevadotorg/photos/a.384838638019.165959.138510433019/10153658506413020/?type=3&theater

http://www.reuters.com/article/us-daimler-ceo-batteries-idUSKCN0VT0K0

https://jaspervis.wordpress.com/2016/04/11/alle-autos-op-duurzame-elektriciteit/

http://insideevs.com/ihs-global-hydrogen-fuel-cell-vehicle-market-to-exceed-70000-by-2027/

http://www.dailykos.com/stories/2016/5/6/1524012/-Someone-is-lying-about-electric-cars-on-the-internet?detail=facebook

http://www.groen7.nl/fijnstofuitstoot-elektrische-autos-toch-echt-4x-lager/

https://ssj3gohan.tweakblogs.net/blog/11470/why-fuel-cell-cars-dont-work-part-1

https://ssj3gohan.tweakblogs.net/blog/11493/why-fuel-cell-cars-dont-work-part-2

https://ssj3gohan.tweakblogs.net/blog/11556/why-fuel-cell-cars-dont-work-part-3

https://ssj3gohan.tweakblogs.net/blog/11572/why-fuel-cell-cars-dont-work-part-4
 
Ik heb net een felle discussie met m'n schoonvader over EVs en de Davos H2 coalitie gehad.
Hij begon weer over de EVs en PHEVs die hij betaald heeft. Ik heb hem beloofd met betrouwbare bronnen te komen om mijn verhaal te onderbouwen. Om te beginnen met het feit dat de olie-industrie de meeste subsidie ter wereld krijgt.
Laten we hier onze gezamenlijke kennis hier bundelen zodat we snel met onderbouwing van ons verhaal kunnen komen bij onze schoonvaders.
Waardeer je doorzettingsvermogen. Ik heb het allang opgegeven om anderen te overtuigen. Ik schaar ze in categorie mensen die nog denken dat de aarde plat is.
 
Hij begon weer over de EVs en PHEVs die hij betaald heeft. Ik heb hem beloofd met betrouwbare bronnen te komen om mijn verhaal te onderbouwen. Om te beginnen met het feit dat de olie-industrie de meeste subsidie ter wereld krijgt.

Eerlijk is eerlijk. Het overgrote gedeelte van de berekeningen van die zogenaamde subsidies aan de olie-industrie in Nederland gaat over emissierechten. Dwz, het is geen subsidie maar het verkrijgen van een korting op belasting. Dat vind ik niet correct als subsidie te tellen.

Ik vind dat we ons zelf beliegen als we niet eerlijk vaststellen dat herbruikbare energie gebruiken in de meeste gevallen nog steeds meer inspanning vergt dan het goedje simpelweg de grond uit te pompen. En meer inspanning vertaalt zich uiteindelijk, uiteindelijk, uiteindelijk in de prijs. Dat is economie 101.

Waar we integendeel moeten op hameren is dat die extra inspanning het meer dan waard is. Gewoon, dat als je buurman zijn koude benzine wagen staat op te warmen die vieze vuile geur alleen al. Weg ermee.
 
  • Informative
Reactions: basvk
Eerlijk is eerlijk. Het overgrote gedeelte van de berekeningen van die zogenaamde subsidies aan de olie-industrie in Nederland gaat over emissierechten. Dwz, het is geen subsidie maar het verkrijgen van een korting op belasting. Dat vind ik niet correct als subsidie te tellen.

Ik vind dat we ons zelf beliegen als we niet eerlijk vaststellen dat herbruikbare energie gebruiken in de meeste gevallen nog steeds meer inspanning vergt dan het goedje simpelweg de grond uit te pompen. En meer inspanning vertaalt zich uiteindelijk, uiteindelijk, uiteindelijk in de prijs. Dat is economie 101.

Waar we integendeel moeten op hameren is dat die extra inspanning het meer dan waard is. Gewoon, dat als je buurman zijn koude benzine wagen staat op te warmen die vieze vuile geur alleen al. Weg ermee.
Klopt,
Er werd al eerder gesteld dat het veelal andere vormen van financiële voordelen zijn dan subsidie, maar dat is ook de term die de anti EVers gebruiken voor de belastingkortingen die wij krijgen.
 
Eerlijk is eerlijk. Het overgrote gedeelte van de berekeningen van die zogenaamde subsidies aan de olie-industrie in Nederland gaat over emissierechten. Dwz, het is geen subsidie maar het verkrijgen van een korting op belasting. Dat vind ik niet correct als subsidie te tellen.
Volgens die definitie is MIA (, KIA) en lage bijtelling van een EV dan ook geen subsidie.
 
Gewoon zorgen voor een level playing field voor alle vormen van energie. Daarbij ook maatschappelijke kosten bij de betreffende energiebronnen doorberekenen in belasting of accijnzen.
Volgens mij is de strijd dan snel gestreden...
 
Eerlijk is eerlijk.
Is dit een roep om alternatieve feiten? Wat is eerlijk?
Als een kolencentrale op een industrieterrein, met ons aller bijdrage aangelegd, de grond tegen een symbolisch bedrag verkrijgt, is dat dan een belastingvermindering of een subsidie?
Als een haven uitgediept wordt met publieke middelen om grote schepen toegang te geven maar de enige verwachte grote schepen de bulkcarriers zijn met olie, is dat dan een subsidie of belasting vermindering?
Als je een windmolen met een op een stuk grond neerzet van 100 vierkante meter maar je gaat vervolgens een fictieve waarde vermindering toekennen aan de 10 hectare, 100.000m2, daarom heen, is dat dan een belastingheffing of subsidiebeperking?
Als kolencentrales voor €4 miljard belastinggeld houtsnippers uit Canada bijstoken, is dat dan subsidie of belastingvermindering?
Als we je premie voor de zorgverzekering met €10 omhoog moet vanwege gezondheidsproblemen door uitstoot van auto's is dat dan een belastingvermindering of een subsidie voor auto's?
Het onderscheid belastingvermindering of subsidie is fictie. In dit debat bestaat eerlijk niet. Het is een smerig gevecht waarbij de fossiele industrie geen enkel middel schuwt. Niet dat je hieraan mee hoeft te doen, maar het goed praten is ook niet nodig.
 
Leuk argument in die discussie is ook dat wij elektrischrijders 2.5x zo veel belasting betalen over onze 'brandstof'.

En dus eigenlijk meebetalen aan de diesel van je schoonvader, @ebullio.

Elektrische auto veel zwaarder belast dan diesel
Maarten poneert dat vrolijk in zijn stuk maar onderbouwt die 2,5x niet.

Als je het per afgelegde kilometer bekijkt:
Over 1 liter diesel wordt 48,1 cent aan accijns afgedragen. Stel daar rij je 25 kilometer mee. Dan is dus de belasting 1,92 cent per kilometer.
Over 1 kWh elektriciteit wordt (maximaal) 10 cent aan energiebelasting afgedragen. Daar rijden we dan 5 kilometer mee. Dat is 2 cent per kilometer.
Waar haalt Maarten die 2,5 keer vandaan????


Edit: door ergens in de kleine lettertjes aan te geven dat een BEV bijna 3x zo efficient omgaat met de energie. Dat is leuk, maar het is nep. Belasting per gereden kilometer is de enige goede metric.

Het onwetenschappelijk bureau van TMC beoordeelt de stelling dan ook als: MISLEIDEND.
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: ePeter and ebullio
Maarten poneert dat vrolijk in zijn stuk maar onderbouwt die 2,5x niet.

Als je het per afgelegde kilometer bekijkt:
Over 1 liter diesel wordt 48,1 cent aan accijns afgedragen. Stel daar rij je 25 kilometer mee. Dan is dus de belasting 1,92 cent per kilometer.
Over 1 kWh elektriciteit wordt (maximaal) 10 cent aan energiebelasting afgedragen. Daar rijden we dan 5 kilometer mee. Dat is 2 cent per kilometer.
Waar haalt Maarten die 2,5 keer vandaan????
Betreft een berekening van de belasting per energie-eenheid, bijv. Joule. Imho ook de enige correcte manier.
 
  • Informative
Reactions: ebullio
Subsidie is geld dat direct uit de schatkist wordt betaald. Die schatkist wordt grotendeels gevuld met belastingen.
Belastingvoordeel zorgt voor het minder vullen van die schatkist.
Het resultaat is in beide gevallen gelijk: de schatkist is minder gevuld na het uitdelen van subsidies of belastingvoordelen. (Ok bij belastingvoordeel merkt de schatkist het pas een paar jaar later, oftewel na de volgende verkiezingen...)

Het verschil tussen subsidie en belastingvoordeel is dat je aan belastingvoordeel niks hebt wanneer je geen winst maakt... Oftewel daarmee kan de overheid sturen hoe de "subsidie" wordt uitgedeeld.
Met belastingkorting zorg je ervoor dat vooral succesvolle (lees: veel belasting betalende) bedrijven geïnteresseerd worden voor datgene dat de overheid graag wil pushen. Bij EV's en andere milieu en energiebesparende maatregelen is dat nuttig, bij kunst, muziek etc. niet.

Dus ik deel de mening dat belastingkorting en subsidie eigenlijk hetzelfde is.
 
Maarten poneert dat vrolijk in zijn stuk maar onderbouwt die 2,5x niet.

Als je het per afgelegde kilometer bekijkt:
Over 1 liter diesel wordt 48,1 cent aan accijns afgedragen. Stel daar rij je 25 kilometer mee. Dan is dus de belasting 1,92 cent per kilometer.
Over 1 kWh elektriciteit wordt (maximaal) 10 cent aan energiebelasting afgedragen. Daar rijden we dan 5 kilometer mee. Dat is 2 cent per kilometer.
Waar haalt Maarten die 2,5 keer vandaan????


Edit: door ergens in de kleine lettertjes aan te geven dat een BEV bijna 3x zo efficient omgaat met de energie. Dat is leuk, maar het is nep. Belasting per gereden kilometer is de enige goede metric.

Het onwetenschappelijk bureau van TMC beoordeelt de stelling dan ook als: ONWAAR.


Belasting per gereden kilometer is kilometerheffing. Die hebben we (nog) niet in Nederland toch?
Volgens mij zou je moeten kijken naar hoeveel belasting/accijnzen er procentueel worden geheven.
Hoe efficiënt een auto al dan niet omgaat met benzine, diesel of elektriciteit is niet van belang.
 
Belasting per gereden kilometer is de enige goede metric

Ai daar had je toch echt bijna je derde disagree te pakken :eek::p:D (ik durf dat knopje niet meer aan te raken)

Belasting per energie-eenheid is de enige goede metric, het feit dat een ICE 3x meer energie moet omzetten om dezelfde afstand af te leggen wordt anders verdoezeld.
Oftewel met de huidige belastingtarieven kun jij fiscaal gratis 3x meer energie omzetten met een ICE dan met een EV en dat vindt de heer Steinbuch (en ik ook) oneerlijk.
Dat die 3x meer energie door een ICE wordt omgezet in nutteloze warmte doet er niet toe...