Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Bij classic Model S remlichten niet actief boven de 136 km/u bij regen remmen

This site may earn commission on affiliate links.
Ik zal t ook eens checken maar ik zie bij afremmen vanaf hoge snelheid (>150) iig niet direct remlichten bij mijn weten. Twijfel ook of je dan wel direct regen hebt.

De regen loopt langzaam op zodat het comfortabel rijden blijft. Ik geloof dat tijdens mijn testrit gisterenavond pas na een vertraging met ongeveer 8 km/u de regen voldoende krachtig was (meer dan 30 kW) om de remlichten te laten branden.
 
Precies altijd al het idee gehad dat het wel of niet aangaan van de remlichten gekoppeld is aan de vertraging.
Boven een bepaalde vertraging gaan de remlichten aan.
Nooit bij stilgestaan (en op gelet) dat die vertraging bij hogere snelheden niet gehaald wordt.

Ik zou verwachten dat dit gewoon met een sensor gemeten wordt.
Zou me verbazen als ze dit hard aan de snelheid van de auto + level regen zouden hebben gekoppeld.

Dus wie test het even? Eerst bij verschillende snelheden steil bergop vol in de regen en daarna zelfde trucje bergaf. Dan zou die harde grens van 85mph toch moeten verschuiven.

Hier een grafiekje met dank aan Excel dat de relatie tussen maximale vertraging (in g, de normale "valversnelling" op aarde als je een baksteen uit het raam gooit, dus niet een toonsoort) en de snelheid waarbij je je pedaaltje loslaat..
RegenBreak.jpg

Zie je goed hoe Regenerative braking vooral bij lagere snelheden harder remt. Boven de ca. 120 is er nog maar 20% van de remkracht over in vergelijking met 30 km/u.
Komt rechtsreeks uit relatie energie-snelheid-kracht. Overigens zelfs bij 30km/u ook dan nog maar zo'n 0,3 g.
Overigens vraag ik me af of de Dual Drives niet meer vermogen uit RegenerationBraking kunnen halen dan de rear wheel drives. En het is goed mogelijk dat de P85D / P90D vanwege de grotere inverter nog meer vermogen (en flexibiliteit) kunnen opwekken terug de batterijtjes in. Lijkt me dus meer van type (D of geen D) en uitvoering (to P or not to P) af te hangen dan van de AutoPilot feature.

Over sensortjes: Dat is echt niet het geval. Veel te gevoelig voor afwijkingen over de jaren heen, lastig te calibreren etc.
Vertraging kan de ModelS eenvoudig zelf berekenen uit afname in snelheid. Die meet ie toch al, en kan heel exact en acuut gemeten worden via de pulsentellertjes van het ABS systeem. Alleen maar software...

En nog eentje: Stond ergens op een site dat de remweg van 100 naar 0 km/u voor een S ongeveer 34,4 meter is. Engelsen hadden dat getest. Als je dat omrekent (S=0,5*a-t-kwadraat etc.) kom je op een vertraging van ongeveer 1,14 g en een 100 tot 0 tijd van 2,4 seconden.

Dus samengevat: Die 0-100 in bijna 3 seconden voor de P90DL is echt een hele goede, je moet ook bochtsnelheden kunnen maken met 1,14 g-krachten, friction brakes blijven goud waard en die rode lampjes hoeven echt niet aan voor regenerative braking boven de 100...

En nu weer leuke dingen doen!!!
 
Overigens vraag ik me af of de Dual Drives niet meer vermogen uit RegenerationBraking kunnen halen dan de rear wheel drives. En het is goed mogelijk dat de P85D / P90D vanwege de grotere inverter nog meer vermogen (en flexibiliteit) kunnen opwekken terug de batterijtjes in. Lijkt me dus meer van type (D of geen D) en uitvoering (to P or not to P) af te hangen dan van de AutoPilot feature.

JB Straubel heeft in een filmpje op Youtube eens verteld dat de regen op de voorste motor het meest efficient is omdat de auto daar meer gewicht heeft bij afremmen. Net zoals het gewicht zich verplaatst bij versnellen naar de achterste wielen en daar de grotere motor zit (P versies en RWD). Ik weet niet of natuurkundig mijn verhaal correct verteld is, maar dit is de kern van het verhaal in eenvoudige woorden.
 
JB Straubel heeft in een filmpje op Youtube eens verteld dat de regen op de voorste motor het meest efficient is omdat de auto daar meer gewicht heeft bij afremmen. Net zoals het gewicht zich verplaatst bij versnellen naar de achterste wielen en daar de grotere motor zit (P versies en RWD). Ik weet niet of natuurkundig mijn verhaal correct verteld is, maar dit is de kern van het verhaal in eenvoudige woorden.
Dat is absoluut waar. Daarom slijten bij een ICE de voorremmen en voorbanden ook harder dan achter (bij voorwielaandrijvers inderdaad nog groter verschil).
 
Vanmorgen getest en bij mij ook.
Vanaf 135km/u gaan de lichten aan.
Vanaf 160km/u tot aan 135km/u blijven ze netjes uit.

Ook al is de vertraging minder dan op lage snelheden, er is een behoorlijke vertraging.
Indien de auto achter je niet meteen oplet bij deze snelheid zit hij veel te snel dichtbij en is het risoco op een ongeluk beduidend groter.
 
Volgens mij werken de remlichten enigszins variabel. Als je bij lagere snelheden plots het go-pedal los laat maar de regen niet boven de 30kw laat komen gaan de remlichten toch soms branden. Daarnaast heb ik volgens mij ook meegemaakt dat ze niet gingen branden bij geleidelijk opvoeren van de regen bij hogere snelheden (maar wel onder de 136km/u) wel tot 40kw zonder remlichten. Iemand anders dit ook opgevallen?
 
Ik herinner mij dat ik in het classic tijdperk (december 2013 om juist te zijn, ik kwam van bij de detailer) op de snelweg lange tijd achter een S aan reed, met een paar wagens tussen ons.
Het viel mij toen op hoe goed de remlichten werken : ze gingen zowat in faze met die van alle ICE-wagens (bij het invoegen, file etc).


Deze morgen heb ik even achter een P85D gehangen.
Het was irritant hoe de remlichten werkten. Een kerstboom zou jaloers zijn.
 
Ligt inderdaad aan de chauffeur. In het begin (zoals velen wel kunnen herinneren) heeft het even wat tijd nodig om effectief om te gaan met het acceleratie pedaal.
Waar je vroeger het pedaal volledig los liet, laat je nu het pedaal langzaam terug om zo rustig en effectief af te remmen.
Rijdt je de Tesla op een "ouderwetse" manier, dan heb je inderdaad een jaloerse kerstboom.

Neemt niet weg dat ongeacht de snelheid, als je het acceleratie pedaal volledig lost laat, moeten de remlichten aan gaan.
 
Ligt inderdaad aan de chauffeur. In het begin (zoals velen wel kunnen herinneren) heeft het even wat tijd nodig om effectief om te gaan met het acceleratie pedaal.
Waar je vroeger het pedaal volledig los liet, laat je nu het pedaal langzaam terug om zo rustig en effectief af te remmen.
Rijdt je de Tesla op een "ouderwetse" manier, dan heb je inderdaad een jaloerse kerstboom.

En ook meer verbruik. Ideaal is om zo weinig mogelijk regen te "moeten" gebruiken en dus zo veel mogelijk proberen "uit te bollen" door te anticiperen.
Ik heb dit soort van rijden nooit geleerd met een ICE en het vergt oefening. Ik verdenk Hans en John er van meesters te zijn in deze techniek (al dan niet bewust). :smile:
 
En ook meer verbruik. Ideaal is om zo weinig mogelijk regen te "moeten" gebruiken en dus zo veel mogelijk proberen "uit te bollen" door te anticiperen.
Ik heb dit soort van rijden nooit geleerd met een ICE en het vergt oefening. Ik verdenk Hans en John er van meesters te zijn in deze techniek (al dan niet bewust). :smile:
[NUTTELOZE INFO]
Bij een (minder oude) ICE moet je niet uitbollen in vrij, maar op de motor afremmen, dan verbruikt een ICE namelijk niets omdat de brandstoftoevoer afgesloten wordt.
Bij oudere ICE's moet je juist wel in vrij uitbollen, is wel minder veilig...
[/NUTTELOZE INFO]
 
Valt mee vind ik. Een ICE met een matige luchtweerstand kan best net zo snel "afremmen" zonder rempedaal te bedienen als een Tesla met regen... wellicht is het daarom niet actief boven die snelheid (en dus bewust).
+1
Een ICE met hoge compressieverhouding zal ontzettend veel vertragen op de motor, en daar is ook geen remlicht verplichting of voorziening voor aanwezig. Oplettendheid zal zowel de Tesla als de andere rijders moeten behoeden van problemen. De Tesla rijder zal bij het opmerken dat achteropkomend verkeer mogelijk niet door heeft dat er afgeremd wordt toch even lichtjes zijn rempedaal aan moeten raken om de remlichten te bedienen, net als ICE rijders dat al jaren moeten doen bij afremmen op de motor.

Een storm in een glas water volgens mij, en onnodige bangmakerij.
 
Andere tijden: met de MB E220cdi in 2004 de eerste generatie Distronic gehad, die remde alleen maar met het (1e generatie) electronisch remsysteem. Veel te vaak heb ik begrepen. Maar ja, niet mijn probleem dus, had er € 3.750 voor betaald dus altijd aanzetten!

Deze tijd: geen remlichten in de MS boven de 136km/h, ik vind het goed.
 
Heren,

Gevalletje middelbare school natuurkunde.

Max vermogen Regen is circa 60 kW.

Energie = Kracht x Afstand.
Vermogen = Energie per Tijd = Kracht x Afstand / Tijd
Afstand / Tijd = Snelheid.
Dus bij hoge snelheid en vaste (max) Regen vermogen Kleine Kracht.
Kracht = Massa x Versnelling (of vertraging)

Daarom bij hoge snelheid kleine vertraging door Regen en dus geen reden voor rode lampjes.

Helder?

Kan je ook de getallen invullen :) ?



---edit---

Ik heb zelf eens een poging gedaan :
Gewicht : 2.400kg, snelheid 150km/h --> kinetische energie = 2.000 kJ
Remmen met 60Kw, en zonder rekening te houden met luchtweerstand of wrijving --> na 1 seconde (-60kJ); kinetische energie = 1.940 kJ -> snelheid is 147.73 km/u (-2.27km/u)

Gewicht : 2.400kg, snelheid 50km/h --> kinetische energie = 222 kJ
Remmen met 60Kw, en zonder rekening te houden met luchtweerstand of wrijving --> na 1 seconde (-60kJ); kinetische energie = 162 kJ -> snelheid is 42.7 km/u (-7.3km/u)


of zoals mijn oude prof mechanica ooit gezegd heeft : kinetische energie = 1/2 * massa * snelheid in het kwadraat : speed kills.:wink:

Door de enkele duizenden kilometers ervaring nu met de B-klasse (Tesla-inside...) heb ik nog een bedenking gemaakt. Want diens recuperatief remmen is (naar gevoel) een heel pak minder dan de Tesla.
Het technisch maximale regen-remmen dat een EV aan kan moet afhankelijk zijn van de capaciteit van de batterij.

Ik verklaar mij nader:
De Tesla remt aan maximaal 60kW (zijnde 60kW/85kWh= 0,7 C)
Als de B-klasse dan ook aan maximaal 0,7C remt is dit 33kWh x 0,7= 23kW...
 
  • Informative
Reactions: AnalysiZ
De Zoe remt tot 43 kW (=2C) regeneratief hetgeen in verhouding tot de batterijcapaciteit en het motorvermogen zeer veel is. Om zo sterk te regenereren moet wel de rem ingedrukt worden. Bij enkel lossen van het versnellingspedaal is het remvermogen afhankelijk van de snelheid maar beperkt tot ongeveer 20 kW.
 
De Zoe remt tot 43 kW (=2C) regeneratief hetgeen in verhouding tot de batterijcapaciteit en het motorvermogen zeer veel is. Om zo sterk te regenereren moet wel de rem ingedrukt worden. Bij enkel lossen van het versnellingspedaal is het remvermogen afhankelijk van de snelheid maar beperkt tot ongeveer 20 kW.

Hoeveel kW exact kan ik in de B-Klasse niet aflezen. Kan alleen mijn remgevoel (mijn g-sensor zeg maar :D) laten spreken.