Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Bijtelling na eerste 60 maanden

This site may earn commission on affiliate links.
...Dat maakt tweedehands tesla's (van 5 jaar of ouder) dus volledig oninteressant voor zakelijke rijders.
Nu is inkomstenbelasting uiteraard de meest complexe materie in het universum, maar ik zie toch een lichtpuntje in die consequentie. Want door die onaantrekkelijkheid zijn dergelijke auto's nog goedkoper uit een bv naar privé te halen. Maximale afschrijving in de bv en minimale privé overnamesom.
 
... Dat maakt tweedehands tesla's (van 5 jaar of ouder) dus volledig oninteressant voor zakelijke rijders.

Nu is inkomstenbelasting uiteraard de meest complexe materie in het universum, maar ik zie toch een lichtpuntje in die consequentie. Want door die onaantrekkelijkheid zijn dergelijke auto's nog goedkoper uit een bv naar privé te halen. Maximale afschrijving in de bv en minimale privé overnamesom.

En des te interessanter voor particulieren. Laat die zakenlui maar fijn een nieuwe bestellen bij Tesla, hoe meer EV's op de weg, hoe beter! ;)
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
Ik zie vooral veel tesla’s uit 2013 en 2014 naar het buitenland verdwijnen door dit fiscale regime. Zeker voor tesla’s geldt dat zij uitstekend verhandelbaar zijn binnen de Europese Unie (met dank aan het gegeven dat je niet met dealers of importeurs te maken hebt). De marktprijs wordt dan ook door de totale vraag in de EU bepaald.

Tweedehands tesla’s zijn dan nog steeds veel te duur voor de gemiddelde particulier. Export voor zakelijk gebruik in het buitenland ligt dan veel meer voor de hand...
 
Ik zie vooral veel tesla’s uit 2013 en 2014 naar het buitenland verdwijnen door dit fiscale regime. Zeker voor tesla’s geldt dat zij uitstekend verhandelbaar zijn binnen de Europese Unie (met dank aan het gegeven dat je niet met dealers of importeurs te maken hebt). De marktprijs wordt dan ook door de totale vraag in de EU bepaald.

Tweedehands tesla’s zijn dan nog steeds veel te duur voor de gemiddelde particulier. Export voor zakelijk gebruik in het buitenland ligt dan veel meer voor de hand...

Met een iets andere aanvliegroute is dit als een voordeel te beschouwen. Zakelijke rijders zijn de kilometervreters. Willen we zoveel mogelijk gereden kilometers converteren naar elektrische kilometers is het goed dat de EV's in eerste instantie daar worden ingezet, waarbij het er niet zoveel toe doet waar ze rijden.

Veel particulieren rijden weinig kilometers, ik wil het niet hebben om het rondje om de kerk. Dan zet het minder zoden aan de dijk als daar een S of X wordt ingezet. (ook als we meetellen dat juist die kleine ritjes verhoudingsgewijs de meeste vervuiling geven).
 
Op het Forum van de belastingdienst werd door de redactie daarvan afgelopen week een uitgebreide handreiking geplaatst over privé gebruik van auto's door werknemers nav de wijzigingen per 1 1 2017.
Ze geven hier duidelijkheid over auto's van 2011-2020.
Op de bijlage een pdf hiervan.
 

Attachments

  • Forum Salaris_ Bijtellingspercentages auto 2011 - 2020 dec 2017.pdf
    186.2 KB · Views: 224
Op het Forum van de belastingdienst werd door de redactie daarvan afgelopen week een uitgebreide handreiking geplaatst over privé gebruik van auto's door werknemers nav de wijzigingen per 1 1 2017.
Ze geven hier duidelijkheid over auto's van 2011-2020.
Op de bijlage een pdf hiervan.

Dus over 12 maanden een nieuwe om nog 60 maanden te kunnen rekenen met 4% bijtelling.
 
Op het Forum van de belastingdienst werd door de redactie daarvan afgelopen week een uitgebreide handreiking geplaatst over privé gebruik van auto's door werknemers nav de wijzigingen per 1 1 2017.
Ze geven hier duidelijkheid over auto's van 2011-2020.
Op de bijlage een pdf hiervan.
Hehe eindelijk een compleet en duidelijk overzicht, dank je wel! Nu begrijp ik waar de 25% en 22% vandaan komt.
Dus over 12 maanden een nieuwe om nog 60 maanden te kunnen rekenen met 4% bijtelling.
Inderdaad, plus nog een paar jaar langer kunnen afschrijven. Een en ander natuurlijk sterk afhankelijk van de prijs die je voor je huidige krijgt bij inruil...
 
Met een iets andere aanvliegroute is dit als een voordeel te beschouwen. Zakelijke rijders zijn de kilometervreters. Willen we zoveel mogelijk gereden kilometers converteren naar elektrische kilometers is het goed dat de EV's in eerste instantie daar worden ingezet, waarbij het er niet zoveel toe doet waar ze rijden.

Veel particulieren rijden weinig kilometers, ik wil het niet hebben om het rondje om de kerk. Dan zet het minder zoden aan de dijk als daar een S of X wordt ingezet. (ook als we meetellen dat juist die kleine ritjes verhoudingsgewijs de meeste vervuiling geven).

Ik denk dat tweedehands auto’s uit deze prijsklasse (50k) sowieso overwegend naar zakelijke rijders gaan. Met deze regeling zullen dat echter zakelijke rijders in het buitenland zijn. Ik kan mij niet voorstellen dat dat de bedoeling is.

Ik zie dus geen enkel voordeel, niet voor NL en niet voor de wereld.
 
Ik denk dat tweedehands auto’s uit deze prijsklasse (50k) sowieso overwegend naar zakelijke rijders gaan. Met deze regeling zullen dat echter zakelijke rijders in het buitenland zijn. Ik kan mij niet voorstellen dat dat de bedoeling is.

Ik zie dus geen enkel voordeel, niet voor NL en niet voor de wereld.

Lees mijn post nog eens. Zakelijke rijders kopen een Tesla omdat ze veel kilometers maken. Of ze dat in NL doen of daarbuiten maakt geen verschil. Of het niet fijner is als ze in NL blijven staat daar buiten, dat is natuurlijk zo.

Maar een S die uit de 4% komt kan beter naar het buitenland gaan als hij daar zakelijk 50k km per jaar omzet van brandstof naar elektrisch dan dat hij in NL blijft en 10k km per jaar rijdt. Dat alles zolang er schaarste is wat EV's betreft.
 
Lees mijn post nog eens. Zakelijke rijders kopen een Tesla omdat ze veel kilometers maken. Of ze dat in NL doen of daarbuiten maakt geen verschil. Of het niet fijner is als ze in NL blijven staat daar buiten, dat is natuurlijk zo.

Maar een S die uit de 4% komt kan beter naar het buitenland gaan als hij daar zakelijk 50k km per jaar omzet van brandstof naar elektrisch dan dat hij in NL blijft en 10k km per jaar rijdt. Dat alles zolang er schaarste is wat EV's betreft.
Ik heb jouw post gelezen. Mijn punt is dat privé rijders sowieso geen tweedehands auto in deze prijsklasse kopen. Daarmee is het dus geen relevant argument.

En dat ev’s die met behoorlijke fiscale stimuleringsregelingen het Nederlandse wagenpark zijn ingestroomd, na 4 of 5 jaar uit Nederland verdwijnen, dat is in mijn optiek wel erg moeilijk verteerbaar.
 
Ik heb jouw post gelezen. Mijn punt is dat privé rijders sowieso geen tweedehands auto in deze prijsklasse kopen. Daarmee is het dus geen relevant argument.

En dat ev’s die met behoorlijke fiscale stimuleringsregelingen het Nederlandse wagenpark zijn ingestroomd, na 4 of 5 jaar uit Nederland verdwijnen, dat is in mijn optiek wel erg moeilijk verteerbaar.

Zo te zien hebben we het niet over dezelfde post.

Ik bedoel deze:
Met een iets andere aanvliegroute is dit als een voordeel te beschouwen. Zakelijke rijders zijn de kilometervreters. Willen we zoveel mogelijk gereden kilometers converteren naar elektrische kilometers is het goed dat de EV's in eerste instantie daar worden ingezet, waarbij het er niet zoveel toe doet waar ze rijden.

Veel particulieren rijden weinig kilometers, ik wil het niet hebben om het rondje om de kerk. Dan zet het minder zoden aan de dijk als daar een S of X wordt ingezet. (ook als we meetellen dat juist die kleine ritjes verhoudingsgewijs de meeste vervuiling geven).
 
Zo te zien hebben we het niet over dezelfde post.

Ik bedoel deze:
Met een iets andere aanvliegroute is dit als een voordeel te beschouwen. Zakelijke rijders zijn de kilometervreters. Willen we zoveel mogelijk gereden kilometers converteren naar elektrische kilometers is het goed dat de EV's in eerste instantie daar worden ingezet, waarbij het er niet zoveel toe doet waar ze rijden.

Veel particulieren rijden weinig kilometers, ik wil het niet hebben om het rondje om de kerk. Dan zet het minder zoden aan de dijk als daar een S of X wordt ingezet. (ook als we meetellen dat juist die kleine ritjes verhoudingsgewijs de meeste vervuiling geven).
Beste Hans,

Over dat bericht heb ik het: de voorgestane fiscale regelgeving mbt de bijtelling van ev’s ouder dan 60 maanden is in mijn optiek op geen enkele wijze, via welke aanvliegroute dan ook, als een voordeel te beschouwen.

Zie mijn voorgaande berichten voor de onderbouwing van deze mening.
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
Beste Hans,

Over dat bericht heb ik het: de voorgestane fiscale regelgeving mbt de bijtelling van ev’s ouder dan 60 maanden is in mijn optiek op geen enkele wijze, via welke aanvliegroute dan ook, als een voordeel te beschouwen.

Zie mijn voorgaande berichten voor de onderbouwing van deze mening.

We zijn aardig aan het één tweejen. Natuurlijk is die regeling verkeerd en helpt het niet de EV op de weg te krijgen. Net zo min als de `Tesla regel van >50k. Dacht je dat ik dat een goede zaak vind? Dan heb ik mij niet goed gepositioneerd hoewel ik daar al behoorlijk op geschoten heb. Daar in Den Haag zitten niet de hoogvliegers wat inzicht en onafhankelijkheid (van lobby's) betreft, advocaten uitgezonderd.

Wat ik wil zeggen is dat, zolang er niet voor iedereen EV's zijn, deze het beste kunnen worden ingezet bij die rijders die veel kilometers maken en dus veel fossiele kilometers omzetten in elektrische. Het gaat er uiteindelijk niet om om zoveel mogelijk EV's op de opritten te krijgen, maar om zoveel mogelijk van de fossiele kilometers te vervangen. De rest komt dan vanzelf.

Zijn we het, hoop ik, toch op de valreep voor de feestdagen eens :) (?)
 
We zijn aardig aan het één tweejen. Natuurlijk is die regeling verkeerd en helpt het niet de EV op de weg te krijgen. Net zo min als de `Tesla regel van >50k. Dacht je dat ik dat een goede zaak vind? Dan heb ik mij niet goed gepositioneerd hoewel ik daar al behoorlijk op geschoten heb. Daar in Den Haag zitten niet de hoogvliegers wat inzicht en onafhankelijkheid (van lobby's) betreft, advocaten uitgezonderd.

Wat ik wil zeggen is dat, zolang er niet voor iedereen EV's zijn, deze het beste kunnen worden ingezet bij die rijders die veel kilometers maken en dus veel fossiele kilometers omzetten in elektrische. Het gaat er uiteindelijk niet om om zoveel mogelijk EV's op de opritten te krijgen, maar om zoveel mogelijk van de fossiele kilometers te vervangen. De rest komt dan vanzelf.

Zijn we het, hoop ik, toch op de valreep voor de feestdagen eens :) (?)
Beste Hans,

Daar zijn wij het inderdaad over eens, ik viel over jouw kwalificatie "positief". Zoals je merkt ben ik behoorlijk pissig over de kortzichtigheid van deze regeling: extra opbrengsten gaat de regeling niet genereren (wie koopt hier in Nederland immers een tweedehands tesla uit 2013 met een cataloguswaarde van € 110.000,- om daarover vervolgens 7% bijtelling te betalen over de eerste € 50.000 en 25% bijtelling over de resterende € 60.000,-).

Gevolg is wel dat deze auto's naar het buitenland gaan...

Ik denk er serieus over na om actief tweede kamer leden te gaan benaderen over deze kwestie.
 
Beste Hans,

Daar zijn wij het inderdaad over eens, ik viel over jouw kwalificatie "positief". Zoals je merkt ben ik behoorlijk pissig over de kortzichtigheid van deze regeling: extra opbrengsten gaat de regeling niet genereren (wie koopt hier in Nederland immers een tweedehands tesla uit 2013 met een cataloguswaarde van € 110.000,- om daarover vervolgens 7% bijtelling te betalen over de eerste € 50.000 en 25% bijtelling over de resterende € 60.000,-).

Gevolg is wel dat deze auto's naar het buitenland gaan...

Ik denk er serieus over na om actief tweede kamer leden te gaan benaderen over deze kwestie.

Goed plan, en 't is om de hoek. Maar echt, ik ben ook heel kwaad over die onzinnige maatregel.
 
Ik heb jouw post gelezen. Mijn punt is dat privé rijders sowieso geen tweedehands auto in deze prijsklasse kopen. Daarmee is het dus geen relevant argument.

En dat ev’s die met behoorlijke fiscale stimuleringsregelingen het Nederlandse wagenpark zijn ingestroomd, na 4 of 5 jaar uit Nederland verdwijnen, dat is in mijn optiek wel erg moeilijk verteerbaar.
Dat er helemaal geen particuliere kopers zijn in de hogere prijsklassen geloof ik niet. Er zijn altijd mensen met geld en graag een mooie gebruikte auto voor de deur én die nog een respectabel aantal kms maken. Tenslotte vinden de duurdere Duitse occasions vaak ook wel een particuliere koper. En juist ten opzichte van een diesel uit het hogere segment met dure MRB laat de oudere Tesla (met nog een aantal jaren garantie op de drivetrain ook nog) best een gunstig plaatje zien. En het is natuurlijk een mooie en praktisch bruikbare auto!