Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Bijtelling na eerste 60 maanden

This site may earn commission on affiliate links.
Na alles gelezen te hebben weet ik wat voor brief er van de fiscus uiteindelijk aan zit te komen.

Vraag word auto (P85) naar privé of nog een nieuwe bestellen tegen 4% en over 60 maanden deze naar privé trekken.

Iemand met dezelfde vraag al een keuze gemaakt ?

Kan deze zijn beargumentatie delen voor zijn keuze in deze ?
 
Ik heb zelf wat geanalyseerd met dit model: Auto van de zaak of in privé - waar is de auto het goedkoopste?
De omstandigheden zijn te zeer verschillend om een algemeen advies te geven, maar hiermee kun je vrij makkelijk een aantal scenario's doorrekenen. Je kunt ook makkelijk het scenario voor een nieuwe (of jonge occasion) doorrekenen, dan weet je waar je de komende jaren aan toe bent. Een nieuwe betekent uiteraard ook weer een nieuwe investering met bijbehorende afschrijving)

Voor mijn situatie (veel zakelijke kilometers, lage inruilwaarde) kom ik er op uit om dit jaar nog de 0% bijtelling te gebruiken en volgend jaar naar prive. Dan kun je nog een paar jaar door, en schrijf je 'm verder af naar een bedrag die ook voor de particuliere markt interessant is.
Tegen die tijd verwacht ik ook een groter aanbod van andere EV's.

Het risico zit 'm natuurlijk in de onverwachte onderhoudskosten die je nog gaat krijgen. Maar gezien de ervaring van de afgelopen jaren ben ik daar voorzichtig optimistisch over.

Hoe dan ook, ik zit volgende week bij de accountant om mijn modellen nog eens te toetsen.
 
  • Informative
Reactions: Exiteer and Steven
Ok, dilemma hier:
Nu rij ik zakelijk een door mijn BV gekochte 85D, 6/2015.
Ik overweeg om deze dit jaar nog door een nieuwe S te vervangen vanwege de nieuwe bijtellingsregels per 1/1.
Alternatief is de 85D nog twee jaar door te rijden en dan zien wat de alternatieven zijn.

Zijn er rijders die voor dezelfde afweging staan?

Ps Bestellen voor 31 jan is een pre maar voor mij niet echt noodzakelijk (gratis superchargen), want de suc zie ik bijna nooit, en lange buitenlandse trips maak ik niet veel.

Alvast mijn dank voor jullie input!
 
Ok, dilemma hier:
Nu rij ik zakelijk een door mijn BV gekochte 85D, 6/2015.
Ik overweeg om deze dit jaar nog door een nieuwe S te vervangen vanwege de nieuwe bijtellingsregels per 1/1.
Alternatief is de 85D nog twee jaar door te rijden en dan zien wat de alternatieven zijn.

Zijn er rijders die voor dezelfde afweging staan?

Ps Bestellen voor 31 jan is een pre maar voor mij niet echt noodzakelijk (gratis superchargen), want de suc zie ik bijna nooit, en lange buitenlandse trips maak ik niet veel.

Alvast mijn dank voor jullie input!

Dat dilemma heb ik ook, alleen dan bij de keuze om een nieuwe MS te kopen of een tweedehands.

Zolang niet vast staat welk bijtellingstarief er gaat gelden vanaf 2019 is het lastig rekenen.
Voor zover ik nu begrijp zal een MS die na 01-2019 uit de eerste 60 maanden komt een bijtelling krijgen van 7% over de eerste 50k plus 25% over alles boven 50k. Dus bij een nieuwprijs van 100k komt dat neer op 16% = €16.000 per jaar.
 
Dat dilemma heb ik ook, alleen dan bij de keuze om een nieuwe MS te kopen of een tweedehands.

Zolang niet vast staat welk bijtellingstarief er gaat gelden vanaf 2019 is het lastig rekenen.
Voor zover ik nu begrijp zal een MS die na 01-2019 uit de eerste 60 maanden komt een bijtelling krijgen van 7% over de eerste 50k plus 25% over alles boven 50k. Dus bij een nieuwprijs van 100k komt dat neer op 16% = €16.000 per jaar.

Daar kan je wel vanuit gaan... en dat is voldoende aanleiding om nog 5 jaar een 4% auto te willen rijden. Mijn85D kostte destijds, bijna full options, 104000 incl btw.
 
Wanneer worden die bijtelling regels voor 2019 eigenlijk definitief vastgesteld ?
Want ook ik zit nu te overwegen nog dit jaar voor een nieuwe te gaan ivm 5 jaar 4%.
Goede vraag, want zie dit: Bijtelling auto van de zaak 2018 | Belastingen voor auto en vervoer | Rijksoverheid.nl

Bijtelling volledig elektrische auto in 2018
Het bijtellingspercentage voor privégebruik van een volelektrische auto is 4%, net als in 2017. Dit blijft zo tot en met 2020. Het kabinet wil zo volledig elektrisch rijden stimuleren. En draagt zo bij aan een beter klimaat en milieu.

De link is wel weer naar Autobrief 2 daar onder en daar staat wel iets over 50.000
 
  • Informative
Reactions: robertvg
upload_2018-1-26_11-46-3.png


Uit de Autobrief II
 
Daar kan je wel vanuit gaan... en dat is voldoende aanleiding om nog 5 jaar een 4% auto te willen rijden. Mijn85D kostte destijds, bijna full options, 104000 incl btw.
Oktober 2015 zelfde prijs. Net toch een nieuwe S besteld ivm 4%. Ipv nog 1 3/4 jaar 4 % nu nog 4,5 jaar vanaf 1 januari 2019. Gratis SuC scheelt maar een paar honderd euro per jaar maar het is wel ontzettend leuk. Op vakantie in Europa voor niks, behalve peage, tol, vignet e.d. Waarschijnlijk houd ik vooral mijzelf financieel voor de gek, maar het is toch wel leuk om straks een 100D te rijden.