Niet geheel toevallig (denk ik) komt tegen die tijd de model 3 beschikbaar, die voor veel meer mensen te betalen is, en die (bijna) volledig binnen de 50k€ valt.
Als je daarmee een aangeklede model S of X vergelijkt, dan is die gewoon belachelijk hoog geprijsd. 23k€ voor 20kWh extra batterij? Daar nog eens 35k€ bij voor een iets zwaardere elektromotor en andere kalibratie? Moet de overheid daar nou echt aan meebetalen?
Ik begrijp prima dat Tesla geld nodig heeft om de productie van de model 3 op gang te brengen etc. en vraagt wat ze vragen kunnen, maar ik begrijp ook heel erg goed dat de overheid dat maar tijdelijk wil bekostigen, toevallig net totdat die productie goed en wel op gang is.
Op dit ogenblik komt er 3x zoveel budget uit het MIA potje voor een aangeklede model S/X als voor een model 3. Dat betekent dus dat straks als de model 3 er is, er uit hetzelfde budget 2 auto's minder van MIA korting kunnen worden voorzien wanneer er een dikke model S wordt aangemeld (want ik hoop/verwacht dat het jaarlijks budget dan wel echt op gaat door gigantische populariteit van de model 3).
Dus mijn mening is dat er wel degelijk ambtenaren zijn die verrekkes goed weten wat ze aan het doen zijn en hard nadenken hoe ze het beschikbare budget het beste in kunnen zetten.
En ja ik baal er ook van dat ik over 5 jaar meer kwijt ben aan autorijden (wanneer ik de huidige X inruil), of in een kleiner model moet stappen, maar ik hoop ook dat tegen die tijd de belachelijk hoge prijzen voor middenklasse EV's (want dat zijn de model S/X qua aankleding en afwerking) onder andere als gevolg van concurrentie flink gedaald zijn... (een beetje wishful thinking?)
Edit: uhm herlezend zie ik dat ik bijtelling en MIA door elkaar haal, maar goed de strekking is hetzelfde.