Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

BlackVue dashcams.

This site may earn commission on affiliate links.
Kan iemand me uitleggen wat het voordeel is om een dashcam te plaatsen ? Ik ken helemaal niemand met een dashcam dus verwonderd mij een beetje dat hier zoveel om te doen is. Of heeft het iets met verzekering te maken in Nederland?
 
Kan iemand me uitleggen wat het voordeel is om een dashcam te plaatsen ? Ik ken helemaal niemand met een dashcam dus verwonderd mij een beetje dat hier zoveel om te doen is. Of heeft het iets met verzekering te maken in Nederland?
Eén voordeel is alvast dat er geen discussie is wie er over de lijn reed bij een ongeval. De vrachtwagenchauffeur zei dat ik naar links kwam, ik vond dat hij naar rechts kwam. De beelden uit de dashcam achteraan bewezen dat ik gelijk had.
Nu de verzekering van de chauffeur nog overtuigen dat ze de beelden moeten geloven :(
 
Kan iemand me uitleggen wat het voordeel is om een dashcam te plaatsen ? Ik ken helemaal niemand met een dashcam dus verwonderd mij een beetje dat hier zoveel om te doen is. Of heeft het iets met verzekering te maken in Nederland?
Het is alweer ruim twee jaar geleden dat een Tesla medewerker mijn auto ophaalde voor een garantiekwestie.
Deze medewerker botste op een stilstaande file. 'Kon ie helemaal niks aan doen'. Tot ... de dashcam beelden aantoonden dat ie 30 km te hard reed en portaalborden die aangaven dat ie i.v.m. filevorming maar 50 km/u mocht rijden, geheel en al negeerde.
Dan ben je wel blij met een dashcam.
 
Het is alweer ruim twee jaar geleden dat een Tesla medewerker mijn auto ophaalde voor een garantiekwestie.
Deze medewerker botste op een stilstaande file. 'Kon ie helemaal niks aan doen'. Tot ... de dashcam beelden aantoonden dat ie 30 km te hard reed en portaalborden die aangaven dat ie i.v.m. filevorming maar 50 km/u mocht rijden, geheel en al negeerde.
Dan ben je wel blij met een dashcam.

Aha, dus dat is de reden dat Tesla medewerkers tegenwoordig altijd de stroom van de dashcam afhalen :D
 
  • Like
Reactions: FVO and Wim S.
Aha, dus dat is de reden dat Tesla medewerkers tegenwoordig altijd de stroom van de dashcam afhalen :D
Er is ook een dergelijke reden waarom ‘Remote Access’ wordt uitgeschakeld. Ik klokte mijn Model S in 2014 (ofzo) met ruim 160 km/h op de A10, dankzij VisibleTesla. Achter het stuur iemand van het Tesla A’dam SeC of van ABS Splinter, daar ben ik nooit helemaal achter gekomen.
 
  • Informative
Reactions: robertvg
Aangezien dit (ondanks de titel) eigenlijk hét algemene dashcamdraadje is geworden:

Ik overweeg ook een dashcam. Ik heb er al eentje, maar die past niet goed in de MX. Misschien dat ik die nog voor de achterkant ga gebruiken. Voor de voorkant overweeg ik nu de Topfit Full HD Dashcam. Die is vast wel bekend, omdat hij naadloos in het interieur van een Tesla past en ook nog een doodsimpel te installeren is, zonder dat je rekening hoeft te houden met kabels (die worden doorgeschakeld). *Ik snap niet dat niet meer fabrikanten dat concept hebben overgenomen - ik heb geen vergelijkbare alternatieven gevonden* De stroom gaat vanzelf uit - dat is handig en onhandig tegelijk; hij belast de stroom daardoor niet, maar maakt ook geen foto's/video tijdens het stilstaan. De beeldkwaliteit schijnt voldoende te zijn, maar zo strak als BlackVue.

Zijn er Topfit eigenaren hier die dat kunnen beamen?

Het alternatief is een BlackVue-systeem met twee camera's. Dat is natuurlijk fors duurder en wat mij betreft te complex om zelf te doen (cq. alle kabels netjes weg te werken). Als dat dan toch de keus wordt, dan vraag ik me weer af of de ingebouwde accu voldoende is (er is ook een externe optie). Tips? Voor die prijs had ik alleen wel iets meer verwacht dan 1080p (1440p bijvoorbeeld).
 
Helaas.....na updaten van de firmware naar de laatste versie van mijn Blackvue DR650S-2ch, wat uiteindelijk wel lukte via mijn iPhone, blijft de Dashcam toch herstarten. Dit gebeurd in ieder geval tijdens een rit, maar waarschijnlijk ook tijdens de tijd dat de auto stil staat. Vandaag is de dashcam tenminste twee keer opnieuw gestart binnen 45 minuten.

SD kaart is origineel, maar door mij nog nooit opnieuw geformatteerd. Of formatteren werkt betwijfel is, want de herstart vindt niet continue plaats. Daarnaast staat mij bij dat bij een firmware update de kaart sowieso wordt geformatteerd, maar dat weet ik niet zeker (niet gecontroleerd).

In de log bestanden van de Blackvue kan ik zien dat er regelmatig opnieuw wordt gestart. Er staan niet echt duidelijke foutcodes in de logging behalve:
[01:35:18][BB_COMM_AUDIO_AencProc2:1173][s_f:601]EOUT0-6
[01:35:18]<< [BB_COMM_AUDIO_AencProc2:1189] Free Node NULL : return -1 >>

Wellicht weet iemand wat de oplossing is??
 
Snelste diagnose is een andere SD-kaart. Ik lees toch veel dat dat vaak helpt, dat 't kaartje rot is.
Ik heb nu mijn derde SD kaartje erin. Als het kaartje het gaat begeven vertoont de BlackVue vreemd gedrag. Hij stopt het opnemen zonder melding of vraagt om opnieuw geformatteerd te worden. Dat lukt soms in de BlackVue zelf, soms niet en dan wil formatteren in de computer een enkele keer nog lukken. Terug in de BlackVue doet het kaartje het ogenschijnlijk weer maar al snel komen de problemen terug.
Vervangen van het kaartje lost de problemen een tijd op.
Mijn derde kaartje zit er nu een half jaar in en werkt nog goed.
 
Snelste diagnose is een andere SD-kaart. Ik lees toch veel dat dat vaak helpt, dat 't kaartje rot is.

Ga ik als eerste eens proberen, maar......

Ik heb nu mijn derde SD kaartje erin. Als het kaartje het gaat begeven vertoont de BlackVue vreemd gedrag. Hij stopt het opnemen zonder melding of vraagt om opnieuw geformatteerd te worden. Dat lukt soms in de BlackVue zelf, soms niet en dan wil formatteren in de computer een enkele keer nog lukken. Terug in de BlackVue doet het kaartje het ogenschijnlijk weer maar al snel komen de problemen terug.
Vervangen van het kaartje lost de problemen een tijd op.
Mijn derde kaartje zit er nu een half jaar in en werkt nog goed.

Ik heb dergelijke problemen / meldingen niet. Opnemen verloopt prima, maar het apparaat gaat spontaan opnieuw starten. Soms twee of drie keer kort na elkaar (met 5 - 15 minuten ertussen) en soms pas na uren of misschien wel dagen. Ik zit natuurlijk niet continue in de auto, dus valt het opnieuw starten niet zo op.

Maar goed...stap 2 is dus een nieuw kaartje proberen. Stap 1 was updaten.
 
Het kan goed zijn dat enkele blokken (equivalent van sectoren op een ouderwetse hardeschijf) van het kaartje niet leesbaar of niet schrijfbaar zijn. Als het apparaat daar niet al te goed mee om gaat en "dan maar" gaat resetten kan het goed zijn dat het er weinig logica in lijkt te zitten qua timing.
 
De SD kaartjes worden normaal gebruikt in een fotocamera of video camera, waar hooguit enkele minuten per dag iets op geschreven wordt. In deze camera's worden ze 24/7 beschreven en gewist. En de temperatuur is ook nog hoog. Vandaar dat ze het wel eens begeven.
In de DR750 heb ik nog geen foute kaarten gezien, dus hopen dat deze ze minder snel "opeet". Blackvue geeft wel een goede garantie op de originele kaartjes
 
  • Informative
Reactions: EddieW
De SD kaartjes worden normaal gebruikt in een fotocamera of video camera, waar hooguit enkele minuten per dag iets op geschreven wordt. In deze camera's worden ze 24/7 beschreven en gewist. En de temperatuur is ook nog hoog. Vandaar dat ze het wel eens begeven.
In de DR750 heb ik nog geen foute kaarten gezien, dus hopen dat deze ze minder snel "opeet". Blackvue geeft wel een goede garantie op de originele kaartjes

MIjn ervaring met de DR750zijn veel beter dan met de 650
Met de 650 heb ik verscheidene malen kaartjes moeten vervangen en regelmatig moeten formatteren.
Met de 750 nog niet éénmaal
 
  • Like
Reactions: HWS and herb_k
MIjn ervaring met de DR750zijn veel beter dan met de 650
Met de 650 heb ik verscheidene malen kaartjes moeten vervangen en regelmatig moeten formatteren.
Met de 750 nog niet éénmaal

Lijkt erop dat de Blackvue's steeds beter worden.
Mijn DR650 dual channel draait nu 7 maanden op het eerste SD kaartje, mijn DR500 uit 2013 was een stuk instabieler, en heeft de nodige SD-kaartjes 'gegeten' in de 3 jaar dat de camera het uithield.
Goed te weten dat de 750 nog beter is.