Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

BlackVue dashcams.

This site may earn commission on affiliate links.
Hoeveel drain geeft zo'n Blackvue 750 als ie op de "altijd aan" 12v bus zit? Leuk natuurlijk dat ie ook opneemt als je stil staat, maar is bij een 3 weekjes op Schiphol parkeren je accu dan niet leeg?
Nee hoor. De 12 volt accu wordt op niveau gehouden door de grote batterij. Het verbruik is zo laag dat je dat niet aan je grote accu zult merken. Wel in instellingen 'always connected' uitzetten. Dan ook niet steeds contact zoeken met de auto, dan verbruikt ie zeker meer dan de BlackVue.
 
  • Like
Reactions: Flaker
Hoeveel drain geeft zo'n Blackvue 750 als ie op de "altijd aan" 12v bus zit? Leuk natuurlijk dat ie ook opneemt als je stil staat, maar is bij een 3 weekjes op Schiphol parkeren je accu dan niet leeg?
Hij “trekt” ongeveer 8 Watt (gemeten).
Dat is per dat dus nog geen 200W/h per dag.
Dus je zou verwachten nog geen km per dag.
ECHTER.........
Doordat je de 12V kleine accu belast, zal de DC-DC converter (zeg maar accolades) steeds bijspringen om de 12V op spanning te houden. En dat kan het bereik toch behoorlijk beïnvloeden. Soms wel 8 km/dag...
 
wij hebben de auto drie weken op Schiphol geparkeerd en ik was van plan om de dashcam uit te zetten. Echter vergat ik dat en dacht ik pas weer aan toen ik al in het vliegtuig zat. Ik had er wel voor gezorgd dat ik “always connected” van te voren had uitgeschakeld en ik heb gedurende de drie weken geen enkele keer contact gezocht met de auto. Op mijn iPhone voor de zekerheid ook de Tesla widget uitgeschakeld en toen we terug kwamen was de totale drain 130 km (in 22 dagen). Iemand anders meldde toen slechts 28 km drain in 22 dagen te hebben gehad. Zoals ik het begreep had die persoon geen dashcam. Mijn advies is dus om de dashcam uit te schakelen bij lang parkeren.
 
wij hebben de auto drie weken op Schiphol geparkeerd en ik was van plan om de dashcam uit te zetten. Echter vergat ik dat en dacht ik pas weer aan toen ik al in het vliegtuig zat. Ik had er wel voor gezorgd dat ik “always connected” van te voren had uitgeschakeld en ik heb gedurende de drie weken geen enkele keer contact gezocht met de auto. Op mijn iPhone voor de zekerheid ook de Tesla widget uitgeschakeld en toen we terug kwamen was de totale drain 130 km (in 22 dagen). Iemand anders meldde toen slechts 28 km drain in 22 dagen te hebben gehad. Zoals ik het begreep had die persoon geen dashcam. Mijn advies is dus om de dashcam uit te schakelen bij lang parkeren.

Meest bekende getal is ongeveer 1% verlies per dag (4a5km) dus die 28km in 22 dagen klinkt erg ongeloofwaardig
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
wij hebben de auto drie weken op Schiphol geparkeerd en ik was van plan om de dashcam uit te zetten. Echter vergat ik dat en dacht ik pas weer aan toen ik al in het vliegtuig zat. Ik had er wel voor gezorgd dat ik “always connected” van te voren had uitgeschakeld en ik heb gedurende de drie weken geen enkele keer contact gezocht met de auto. Op mijn iPhone voor de zekerheid ook de Tesla widget uitgeschakeld en toen we terug kwamen was de totale drain 130 km (in 22 dagen). Iemand anders meldde toen slechts 28 km drain in 22 dagen te hebben gehad. Zoals ik het begreep had die persoon geen dashcam. Mijn advies is dus om de dashcam uit te schakelen bij lang parkeren.
28 km in 22 dagen is wel heel weinig, 130 km wat veel. Maar misschien is dat het toch wel waard als er achteraf blijkt dat opnamen zinvol blijken.
 
De dashcam (uitgaande van een BlackVue) gebruikt 7 Watt. Dat is dus een kleine 4kw/h over 22 dagen, dus ongeveer 20 km in range.
Maar doordat de dashcam vermogen uit de 12V batterij gebruikt, schakelt de batterijlader (DC-DC converter) vaker in. En deze gebruikt wel neer vermogen.

Je hebt voor €5,20 wel je auto beveiligd voor 22 dagen. Is dat het waard?
 
  • Like
Reactions: FVO
De dashcam (uitgaande van een BlackVue) gebruikt 7 Watt. Dat is dus een kleine 4kw/h over 22 dagen, dus ongeveer 20 km in range.
Maar doordat de dashcam vermogen uit de 12V batterij gebruikt, schakelt de batterijlader (DC-DC converter) vaker in. En deze gebruikt wel neer vermogen.

Je hebt voor €5,20 wel je auto beveiligd voor 22 dagen. Is dat het waard?
Zoals Paul al eerder zei moet de eenhedenpolitie ook bij dashcaminstallateurs een oogje in het zeil houden!

7Wx24h=168Wh x 22dagen =ca. 4000Wh of 4kWh
 
  • Like
  • Disagree
Reactions: PaulusdB and herb_k
...
Je hebt voor €5,20 wel je auto beveiligd voor 22 dagen. Is dat het waard?
Daarin zit dan wellicht ook al de afschrijving van de apparatuur en installatie verwerkt.
4 kWh kost in Nederland minder dan € 0,80 incl. BTW. Laat dat met wat laad- en conversieverliezen in extremo het dubbele zijn, dan hebben we het nog steeds maar over ruim € 1,00 aan zakelijk verrekenbare kosten.
 
Daarin zit dan wellicht ook al de afschrijving van de apparatuur en installatie verwerkt.
4 kWh kost in Nederland minder dan € 0,80 incl. BTW. Laat dat met wat laad- en conversieverliezen in extremo het dubbele zijn, dan hebben we het nog steeds maar over ruim € 1,00 aan zakelijk verrekenbare kosten.
Het gaat over 130 km in 22 dagen. Zonder BlackVue heb je altijd wel een drain van 2 km per dag. Dus blijft netto rond 86 km per 22 dagen over. Reken met conversie op 250 wH/km. Dan heb je je het over 21,5 kWh x 0,20 = € 4,30.
Dat heb ik graag over voor 22 dagen 'bewaking' van mijn auto.
 
  • Like
Reactions: FVO
Het gaat over 130 km in 22 dagen. Zonder BlackVue heb je altijd wel een drain van 2 km per dag. Dus blijft netto rond 86 km per 22 dagen over. Reken met conversie op 250 wH/km. Dan heb je je het over 21,5 kWh x 0,20 = € 4,30.
Dat heb ik graag over voor 22 dagen 'bewaking' van mijn auto.
Je aanname van 2 km per dag 'vampire drain’ is te positief. 5 km/dag komt ook voor, zeker bij een buitenslaper. Een dashcam voor een binnenslaper is natuurlijk eigenlijk niet zo interessant, maar dan hang je de auto sowieso beter aan het lichtnet of, nog beter, aan een 12V druppellader.
 
Je aanname van 2 km per dag 'vampie drain’ is te positief. 5 km/dag komt ook voor, zeker bij een buitenslaper. Een dashcam voor een binnenslaper is natuurlijk eigenlijk niet zo interessant, maar dan hang je de auto sowieso beter aan het lichtnet of, nog beter, aan een 12V druppellader.
Toch wil ik ook in een parkeergarage zien wat er gebeurt. Het zal niet de eerste keer zijn dat een vertrekkende achteruit rijdende auto een ander aanrijdt.
Toen ik nog zonder dashcam reed was mijn vampire drain 3,6 km per 24 uur. Mijn S staat buiten onder een carport.
 
3,6 km is al heel wat meer dan 2, maar hoeveel is die drain nu, incl. dashcam, dan? Zou hooguit iets van 1 a 2 km/dag mogen schelen.
Nog los van seizoensinvloeden en verschillende softwareversies, trouwens.
Dan is die 7W = 168Wh/dag toch richtinggevend genoeg?

Ik beaam dan ook Wim zijn stelling dat dit een kleine prijs is voor de graad van bewaking die je ervoor terugkrijgt.
 
Ik dacht dat @Wim S. die 168 Wh/dag betwijfelde, al dan niet uit eigen waarneming.

Is natuurlijk bijna niks, die 0,168 kWh. Waarom het toch enig invloed heeft, is omdat de capaciteit van de 12V accu maar vrij klein is. Dat zijn bij een Model S AGM accu's van 33 Ah. Bij 12 V is dat dus maar een capaciteit van 0,400 kWh. Het gebruik van de dashcam veroorzaakt dus ongeveer één extra laadcyclus per twee dagen.
 
De dashcam (uitgaande van een BlackVue) gebruikt 7 Watt. Dat is dus een kleine 4kw/h over 22 dagen, dus ongeveer 20 km in range.
Maar doordat de dashcam vermogen uit de 12V batterij gebruikt, schakelt de batterijlader (DC-DC converter) vaker in. En deze gebruikt wel neer vermogen.

Je hebt voor €5,20 wel je auto beveiligd voor 22 dagen. Is dat het waard?
Is het niet zo dat hij maar ca 4 dagen opneemt op een sd kaartje en daarna alles weer overschrijft