Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

blauwe mennekes kabel vast in laadpaal (3e keer)

This site may earn commission on affiliate links.
Ha allem,

gisteren geladen bij een sauna via mijn new motion pas bij een paal van Greenflux. Aansluiten ging prima en de auto ben te laden. Nadat ik terug kwam kon ik wel de kabel loskoppelen van de auto maar bleef hij vast zitten in de paal van Greenflux. Telkens als ik mijn pasje ervoor hield gaf hij iets aan als 'verbinding gereed, verbind laadkabel met de auto'. Dus het leek wel alsof je alleen kon koppelen, maar niet loskoppelen. De paal had niet door dat ik juist wilde stoppen met laden.

Dit is de derde keer al op drie verschillende plekken. Doe ik iets verkeerd qua volgorde of? Hoe ik laad is:

kabel in de paal, pasje ervoor, dan pas de auto aan de kabel koppelen.

Mijn kabel hangt er nu nog steeds aangezien Greenflux in het weekend niet beschikbaar is....
 
De volgorde die ik altijd aanhoud, is 1) de stekker in de laadpaal, dan 2) de stekker in de auto en vervolgens 3) de pas aanbieden. Op basis van deze volgorde kunnen de auto en laadpaal direct met elkaar communiceren nadat ik mijn pas (ook NewMotion) heb aangeboden. Op basis van de volgorde die jij aanhoud, kan het zijn dat dit laatste niet goed verloopt. Bij loskoppelen de volgorde 1) de pas aanbieden, dan 2) de stekker uit de laadpaal en dan 3) de stekker uit de auto. Gaat altijd goed.

Vervelend dat jouw kabel nog aan de paal hangt......
 
  • Like
Reactions: Karim DB
Je zult het vast geprobeerd hebben, maar kon je niet opnieuw de kabel verbinden, nieuwe laadsessie starten en dan de kabel verwijderen? Wel waardeloos dat zo'n partij geen 24/7 ondersteuning heeft. Het zal je gebeuren op vakantie onderweg naar je bestemming...

Hoe heb je dat de voorgaande keren opgelost (er staat namelijk 3e keer)? Controleer ook even je blauwe kabel om te controleren of er niet iets kan blokkeren. Hoorde je hem wel losklikken bij de paal?
 
Je hoort hoe dan ook eerst de laadsessie te stoppen met je kaart. Als jij eerst de kabel van je auto los hebt gehaald en in de paal is hij nog vergrendeld dan heb je het dus niet goed gedaan. Eerst sessie stoppen met de pas, dan kabel aan de laderkant eruit en daarna pas uit je Tesla. Je veroorzaakt zelf continue de storing zo.
 
Last edited:
Inderdaad. De paal vertelt je toch ook dat hij verbinding met de auto wil. Volgorde in Nederland is:

bij starten sessie:
- aankoppelen aan paal
- aankoppelen aan auto
- sessie starten met laadpas

bij afsluiten sessie:
- sessie afsluiten met laadpas
- afkoppelen van paal
- afkoppelen van auto

Tenzij anders vermeld!

Let op: VZIW is het in Denemarken eerst aanmelden en dan pas aankoppelen etc.
 
Nou het maakt naar mijn inzien helemaal niets uit qua volgorde. Zelf alle verschillende optie gebruikt nooit ergens last van.

Maar heb wel ervaring met een laadpaal op de zaak die dit ook wel eens heeft gedaan. En ook van greenflux. Oplossing om de kabel los te krijgen was dan ook de hoofdschakelaar om te zetten. Greenflux melde namelijk dat de paal geen internet had en er niet bij kon. Met het stroomloos maken kwam de kabel vrij. Denk dat het zo 3x is gebeurd, nadat er een service monteur is langsgeweest is het nooit meer voorgekomen, in welke volgorde dan ook.
 
  • Like
Reactions: Exiteer
Toch is het in Nederland de voorgeschreven volgorde. Heb wel eens klachten gehad van EVBox dat mijn laadsessies niet goed afgesloten werden en dat ik die volgorde aan moest houden. Dat deed ik al, uiteindelijk is dat met een firmware update opgelost. ;)
 
  • Helpful
Reactions: Armandus
Dank allen, ik zal de aanbevolen volgorde eens gaan uitproberen. Misschien dat dat helpt. Sauna-eigenaar heeft inderdaad de stroom afgezet waardoor ik hem er zo uit kon trekken. De kabel heb ik dus weer terug!

Excuses voor de vele typefouten in mijn oorspronkelijke bericht, ik was wat gehaast.
 
Inderdaad. De paal vertelt je toch ook dat hij verbinding met de auto wil. Volgorde in Nederland is....Tenzij anders vermeld!

Let op: VZIW is het in Denemarken eerst aanmelden en dan pas aankoppelen etc.

Idd in buitenlanden kan het heel anders zijn, hieronder Zuid-Frankrijk daar moet je echt eerst met een pasje het kastje open zien te krijgen. Maar dan kunje wel oa. met Type 3C laden ( ! ),
upload_2019-8-25_17-57-15.png

..en deze is in Bremen, gewoon Mennekes, maar eerst pasje aanbieden ad straatkant ( dat duurde even voor we dat door hadden ) en dan pas kan de laadkabel erin.
upload_2019-8-25_17-59-19.png
 
Het zou niet moeten uitmaken welke volgorde je moet hanteren. Beide kanten zou je onafhankelijk van elkaar moeten kunnen ontgrendelen. Als dat niet kan dan is dat bijzonder gebruiksonvriendelijk en zou men het moeten aanpassen. Goed te weten dat je in NL in de praktijk het beste de sessie eerst kunt stoppen aan de paal.

Het niet verbonden zijn van laadpalen komt blijkbaar vaak voor. Bij een opdrachtgever van mij gebeurt dat ook regelmatig. Moet de beheerder een reset geven en dan werkt alles weer (een tijdje).
 
  • Like
Reactions: Armandus
Idd in buitenlanden kan het heel anders zijn, hieronder Zuid-Frankrijk daar moet je echt eerst met een pasje het kastje open zien te krijgen. Maar dan kunje wel oa. met Type 3C laden ( ! ),
View attachment 446251
..en deze is in Bremen, gewoon Mennekes, maar eerst pasje aanbieden ad straatkant ( dat duurde even voor we dat door hadden ) en dan pas kan de laadkabel erin.
View attachment 446252
Ook in Italië. Anders kun je de laadkabel niet koppelen met de paal.