Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Bug: navigatie presentatie doet vreemd

This site may earn commission on affiliate links.
Misschien al eens opgevallen dat je voor een stoplicht met 6 banen staat, maar dat er maar 4 worden weergegeven. Of dat het aantal banen wel klopt, maar aangegeven wordt dat je de andere kant moet voorsorteren. Voor wie voor hun rijgebied geografisch sterk onderlegd is en de navigatie niet gebruiken, deel later nog een paar foto's met voorbeelden.

Wat blijkt. De situatie iets verderop wordt aangegeven! Bijvoorbeeld hoe je het kruispunt moet verlaten ipv hoe je het kruispunt moet betreden. Echter is deze informatie vaak totaal nutteloos als de context van de huidige situatie niet wordt aangegeven.

Het gewenste gedrag is dat situaties waar attentie nodig is (afslagen, stoplichten, rotondes, bochten waar geremd wordt, kiezen van de juiste baan, etc) allemaal aangegeven wordt. Als er meer situaties in korte tijd zijn, dan onder elkaar met een max van 3. Dit heeft ie een korte tijd gedaan (voornamelijk rotondes en stoplichten).

Omdat het rapporteren van een bug bij Tesla ontzettend vermoeiend is, zet ik het maar hier neer. Mocht ik de enige zijn met dit probleem, dan hoop ik dat hier te ontdekken.
 
20210912_100727.jpg


Het volgende kruispunt (paar honderd meter verderop) moet ik naar links, maar nu nog niet. Dit werd ruim voor het huidige stoplicht aangegeven, alsof het voor dit stoplicht zou gelden.
 
View attachment 710664

Het volgende kruispunt (paar honderd meter verderop) moet ik naar links, maar nu nog niet. Dit werd ruim voor het huidige stoplicht aangegeven, alsof het voor dit stoplicht zou gelden.
Bij deze situatie zie ik geen probleem. Wat ik wel zie is dat jij hier de situatie verkeerd inschat en je verkeerd voorsorteert om aan de volgende verkeerslichten links af te draaien.
Er staan toch dubbele pijlen op het voorsorteervak, de eerste voor de eerste afslag, de tweede voor de tweede afslag.
 
  • Like
Reactions: Phil V
Bij deze situatie zie ik geen probleem. Wat ik wel zie is dat jij hier de situatie verkeerd inschat en je verkeerd voorsorteert om aan de volgende verkeerslichten links af te draaien.
Er staan toch dubbele pijlen op het voorsorteervak, de eerste voor de eerste afslag, de tweede voor de tweede afslag.
Het is inderdaad nog erger!! Het is niet het stoplicht dat je ziet, dat wordt aangegeven, maar degene erna!!
 
Last edited:
De foto nog eens wat beter bekeken en dan zie ik dat je bij de eerste afslag helemaal niet af mag. Dus is er helemaal geen verwarring mogelijk.
Je snapt me bijna helemaal. Dus als ik de navigatie gevolgd had, dan was ik de snelweg weer opgegaan!

Je kan de blauwe lijn en "300 meter" zien. Dat is de situatie die getoond wordt, niet de huidige. De verwarring is nog groter omdat dit ruim voor het huidige stoplicht getoond wordt.
 
Ik denk dat ik hem heb.
Jij moet dus links aan "De Spartaan". Dat kan inderdaad netter aangegeven worden, alhoewel er wel duidelijk staat dat jouw afslag zich pas binnen 300 meter aanbiedt. En de lichten over de brug staan hoogstens 100 meter verwijderd van je huidige plaats...

De situatie op de linkerkant van je scherm is toch identiek aan de situatie waar je nu staat. Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt met "De situatie iets verderop wordt aangegeven! Bijvoorbeeld hoe je het kruispunt moet verlaten ipv hoe je het kruispunt moet betreden."
 
Last edited:
Volgens mij is dat gewoon hoe navigatie werkt…..ik zie er ook niks raars of onduidelijks aan.
Dus jouw mening is dat het normaal is dat ie soms het huidige, soms het volgende en soms het daarop volgende stoplicht weergeeft? Kun je me de logica uitleggen? Het hangt niet af van of het een afslag is of de weg rechtdoor gaat.

Vind je het ook normaal dat Google en Waze wel altijd het huidige stoplicht aangeven? Dus zijn die dan abnormaal?
 
Ik kan alleen maar zeggen dat het enige 'probleem' wat ik wel eens heb is dat niet alle rijstroken worden herkend. Dus er maar twee worden weergegeven op een vierbaansweg ... Maar dat is op de snelweg. In de stad nog nooit jouw probleem gezien.
 
Ik kan alleen maar zeggen dat het enige 'probleem' wat ik wel eens heb is dat niet alle rijstroken worden herkend. Dus er maar twee worden weergegeven op een vierbaansweg ... Maar dat is op de snelweg. In de stad nog nooit jouw probleem gezien.
Dat klinkt als dit, want het aantal banen komt uit een database.

Kun je de volgende keer kijken of het aantal banen van een volgende situatie is?
 
Ik ben so-wie-so van mening dat de Tesla navigatie vrij basic is. TomTom geeft de afslagen grafisch veel beter weer. Als je twee baanwisselingen vlak achter elkaar hebt geeft TomTom dat ook heel goed aan, bijvoorbeeld “na 50 m rechts afslaan daarna links afslaan“. Dit geeft je de mogelijkheid om daarop te anticiperen.
 
View attachment 710664

Het volgende kruispunt (paar honderd meter verderop) moet ik naar links, maar nu nog niet. Dit werd ruim voor het huidige stoplicht aangegeven, alsof het voor dit stoplicht zou gelden.
Deze bug lijkt in software 2024.2 te zijn aangepakt. Ik heb nog niet alles getest.
Ik zie niet echt een bug. Alleen verkeerde interpretatie.
Bij het eerste kruispunt (ik schat 100m) moet je rechtdoor. De navigatie toont meestal niets als je rechtdoor moet. Bij het volgende kruispunt (op 300m) moet je linksaf. Bij de navigatie staat dan ook duidelijk 300m.
Even voor de duidelijkheid. Ik wil vooral weten of ik de enige ben die dit heeft, want dan moet ik een service-afspraak maken. Ben het zat om mijn mobieltje te moeten gebruiken in een Tesla.
Ja, ik heb dat ook al een vaak gehad. Maar ik neem de schuld dan op mij omdat ik geen rekening gehouden heb met de aangegeven afstand.
En ik heb dat bij mijn vorige wagens ook vaak gehad. Heeft dus niet met fanboy gehalte te maken.
Altijd de afstand bekijken vooraleer je afslaat.