Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Bug: navigatie presentatie doet vreemd

This site may earn commission on affiliate links.
Ik zie niet echt een bug. Alleen verkeerde interpretatie.
Bij het eerste kruispunt (ik schat 100m) moet je rechtdoor. De navigatie toont meestal niets als je rechtdoor moet. Bij het volgende kruispunt (op 300m) moet je linksaf. Bij de navigatie staat dan ook duidelijk 300m.
De navigatie zet bij elk stoplicht in welke baan je moet, maar hier wordt steeds de banen van het volgende stoplicht getoond. In andere plaatsen wordt wel de huidige situatie getoond - daar geldt:
  • Wit kader: huidige situatie.
  • Grijs kader: opvolgende situatie.
Zie hier een situatie voor en na versie 2024.2, waar je uitleg totaal niet opgaat.

Foto uit 2021. Hier moet ik waar voorsorteren? Getoond wordt dus de situatie bij het volgende stoplicht, en had dus in het grijze kader moeten staan.
signal-2024-02-04-214213.jpeg


Hieronder is exact zelfde situatie en route, zoals ik het makkelijk kan interpreteren. :) Je ziet duidelijk een kader voor de huidig situatie en een kader voor de volgende situatie.

Alleen zijn er ineens 3 banen, en de derde baan zou rechtdoor gaan - ik ben bang dat er nog weer nieuwe problemen zijn. :/
signal-2024-02-04-214233.jpeg
 
De navigatie zet bij elk stoplicht in welke baan je moet, maar hier wordt steeds de banen van het volgende stoplicht getoond. In andere plaatsen wordt wel de huidige situatie getoond - daar geldt:
  • Wit kader: huidige situatie.
  • Grijs kader: opvolgende situatie.
Zie hier een situatie voor en na versie 2024.2, waar je uitleg totaal niet opgaat.

Foto uit 2021. Hier moet ik waar voorsorteren? Getoond wordt dus de situatie bij het volgende stoplicht, en had dus in het grijze kader moeten staan.
View attachment 1015243

Hieronder is exact zelfde situatie en route, zoals ik het makkelijk kan interpreteren. :) Je ziet duidelijk een kader voor de huidig situatie en een kader voor de volgende situatie.

Alleen zijn er ineens 3 banen, en de derde baan zou rechtdoor gaan - ik ben bang dat er nog weer nieuwe problemen zijn. :/
View attachment 1015244
Als je rekening houdt met de aangegeven afstand van 300m is er toch geen probleem?
Vroeger waren er klachten dat de navigatiesystemen te veel aandacht opeisten door te veel onnodige schermen. Daarom hebben ze de kruispunten, waar je rechtdoor moet, er uit gefilterd.
Verder zie je nu al of je 5 kruispunten verder naar links moet. Enkel wel rekening houden met de afstand dus. Je kan dus vroeger beginnen opschuiven.
 
Als je rekening houdt met de aangegeven afstand van 300m is er toch geen probleem?
Dat zou vreemd zijn dat je de situatie van 300 meter verderop (nadat je linksaf bent gegaan) eerder weergegeven wordt dan de situatie 100 meter verderop voordat je linksaf moet slaan.

Wat hier weergegeven wordt met de vier pijlen omhoog is de afrit. Zo worden afritten weergegeven. Niet altijd met het correcte aantal rijstroken.
 
Ah, @MaartenD begrijpt me. Dank je.

Gelukkig is het in de nieuwe versie verbeterd. De komende tijd zal ik de plekken bezoeken waar mij bekend is dat de banen van de volgende situatie eerst in het witte kader werd aangegeven, en nu hopelijk in het grijze kader. Dit zijn grotendeels de op- en afritten van de Amsterdamse ring, maar ook in enkele andere steden waar meerdere stoplichten achter elkaar staan.
 
Situatie van 100m wordt niet weergegeven. Omdat je daar geen actie moet ondernemen. Gewoon rechtdoor rijden.
Ik denk dat je het nog niet helemaal begrijpt, of je vind mijn gezwabber met het woord fanboy niet leuk. Ik doelde op de mensen die *altijd* Tesla het voordeel van de twijfel geven, en daar schaar ik jou niet onder. Anders had ik niet eens het geduld opgebracht om het op een andere manier uit te leggen.

Het gaat allemaal om de kaders.

Hoe ik de navigatie normaal lees, is dat één tot soms drie kaders zijn:
  • Het eerste kader geeft een actie en eventueel een locatie aan - je ziet dat bij eenvoudige afslagen er geen banen aangegeven worden en het kader dus kleiner is, terwijl bij complexere verkeerssituaties er wel de banen worden weergegeven.
  • Het tweede kader is de opvolgende situatie, waarbij 'rechtdoor' meestal overgeslagen wordt.
  • Het derde kader zie ik maar soms. Wordt erg gewaardeer als je binnen 1 km meer dan 3 voorsorteringen hebt.
Dus dit alles heeft niets te maken met overslaan van een logische immer geradeaus. Het zijn beschrijvingen van opvolgende situaties, waarbij bij de eerste zowel een actie als een locatie wordt weergegeven, en de opvolgende kaders meer nadruk hebben op locatie op de weg.

Nu toegepast op de foto's.

In de eerste foto (oude software, 2021) breekt die binding van kaders:
  • kader 1:
    • actie: afslaan over 90 m
    • locatie: rechter 2 banen (wat de situatie bij het volgende stoplicht is!)
  • kader 2: na de huidige situatie (90m) nog 200 meter om af te slaan naar rechts (hint: hou rechts aan, of ff duwen)
Screenshot 2024-02-05 at 14-38-13 Bug navigatie presentatie doet vreemd.png


In de tweede foto (nieuwe software) klopt het wel:
  • kader 1:
    • actie: afslaan over 90 m
    • locatie: linker 2 banen (wat inderdaad de huidige situatie is)
  • kader 2: zoals eerst, en het volgende stoplicht wordt overgeslagen. Dit is een kwestie van smaak en gewenning - out of scope in deze discussie

1707141276524.png


Dus als in de oude versie er een apart grijs kader was voor de ligging van de baan, dan was er geen probleem. En als je lette op de kaders, dan zag je het ook zo voorbij komen. Bijvoorbeeld een simpele afslag met daaropvolgend een stoplicht met meer banen.

Dus hopelijk zie je nu dat in de oude versie de volgende situatie (ook al was het immer geradeaus) getoond werd en met de huidige software de huidige situatie.
 
  • Like
Reactions: Phil V
Enkele foto's waar de volgende situatie wordt getoond ipv de huidige, wat bij mij voor veel verwarring zorgde.

Over 4,8km moet ik rechtsaf. Dit werd al aangegeven direct toen ik de snelweg af ging (!). Ja, er staat 4.8km, maar als de bijrijder met de muziek bezig was (en ik de route naar Artis niet kende), dan was ik waarschijnlijk verkeerd gereden. Een vergelijkbare situatie in Leiden (geen foto van) en eentje op vakantie in Frankrijk resulteerde wel in de touristische route.
signal-2024-02-05-150242.jpeg



Het is een geluk dat het aantal banen totaal niet klopt, maar ik ben vele situatie voorgekomen waar het huidige aantal banen bij het volgende stoplicht hetzelfde is. Deze situatie wordt al getoond vanaf het moment dat je de snelweg af gaat, en ik heb 2 vragen: waar moet ik heen en hoe sorteer ik het beste voor?
signal-2024-02-05-150327.jpeg



Hier sorteer ik goed voor op de 6 banen, of moet ik voorsorteren op de 3de baan? (Antwoord: toevallig klopt beide)
signal-2024-02-05-150148.jpeg
 
  • Like
Reactions: Phil V
Retourtje Ikea gedaan met diverse op- en afritten van de ring. en het was geweldig! 💯
  • snelheidsborden: 100%. Beter dan Flitsmeister
  • matrix-borden: 100%, ook voor mijn huidige baan
  • afritten: in alle gevallen *exact* zoals de situatie
  • opritten: idem
  • stoplichten: alleen een *ping!* als het mijn stoplicht was en niet die van de buren
Dit ziet er uit als een flinke verbetering! Niet alleen de banen, maar ook snelheidsaanduidingen en stoplichten.
Deze route was bezaaid met situaties waar ik totaal negeerde wat de navigatie aangaf - wel goed voor mijn sarcasme, niet goed voor de veiligheid.

Ik heb nog een paar andere routes die ik wil testen, voordat ik zeker weet dat het opgelost is. Zo ja, dan hoop ik dat Tesla weer vaker 3 kaders gaat weergeven, of dat ik dat in kan stellen.
 
  • Like
Reactions: Krisja and Mars2020
Ik heb (nog) niet alle reacties gelezen maar EINDELIJK iemand die dit probleem ook ziet mbt navigatie. Sinds 2019 rij ik Tesla en heb al vaak door de onduidelijkheid van aangeven verkeerde afslagen genomen. Precies zoals @Stream aangeeft. Het is soms gewoon niet duidelijk. Moet ik NU hier links voorsorteren of moet ik nog even doorrijden?

En ik dacht eerst dat het aan mij lag, dat ik de navigatie niet snapte, maar op een punt waar ik door de navigatie de mist in ging, heb ik later een vriend het ook gevraagd en die snapte de aanwijzingen ook niet.