Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

BVBA: Koudwatervrees

Hoe zien jullie het


  • Total voters
    23
This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb al wat zoekacties gedaan, geteld,....
en toch blijf ik een beetje "bang" van de uitgave.

Graag hoor ik van andere mede-ondernemers hoe ze dat nu aanvoelen, nadat ze de sprong waagden.
Ik weet dat ik de zoveelste ben, die komt melken hierover, waarvoor mijn excuses, maar kunnen praten met mensen in dezelfde situatie... dat is soms erg verfrissend. :)

Details onderneming:
- tussen de 110 en 130k inkomsten/jaar
- consultancy (dus weinig/geen andere onkosten)
- normale loonuitgaven voor de zaakvoerder, niets te zot

Details wagen waar ik over denk:
- Model X raven Ludicrous (ong 100k btw ex)
- rental (16%) restwaarde
- pakweg 1500/maand btw ex rentingprijs

Wiskundig haalbaar is het zeker, maar ik vraag me af zoals zovelen, is dit te krap en wacht ik beter tot ik boven de 130 of nog hoger zit... of heeft je onderneming best nog wel wat over naar het verder opbouwen van reserves in jullie ervaring.
 
Om het in de woorden van mijn boekhouder te zeggen: "iedereen maakt zijn eigen rekening". Ik zit zelf in een een gelijkaardige situatie, maar zou niet hoger gaan zelf dan een Model 3. Natuurlijk hangt het ook wat af van je reserves en cash.

Waarom renting trouwens? Destijd kwam een lening gewoon goedkoper uit door de lage rente. En dan heb je het voordeel dat je gewoon langer kan rijden met je wagen, iets wat milieuvriendelijker is gezien de vrij hoge productielast van o.a. de batterij.
 
Zezke, ik snap je mening, dat zegt de boekhouder ook: hangt er vanaf wat je wilt doen met het geld!
Is er een stelregel in je hoofd die je gebruikt waardoor je zegt: model 3 of is dat op buikgevoel.
Overigens: mijn kinders moeten er mee in kunnen en op vakantie, dus model 3 is krap.

XFrank, zat je dan in een vergelijkbare situatie qua inkomst/kosten? Of was je toen al een van de hogere goden ;)
 
Zezke, ik snap je mening, dat zegt de boekhouder ook: hangt er vanaf wat je wilt doen met het geld!
Is er een stelregel in je hoofd die je gebruikt waardoor je zegt: model 3 of is dat op buikgevoel.
Overigens: mijn kinders moeten er mee in kunnen en op vakantie, dus model 3 is krap.

XFrank, zat je dan in een vergelijkbare situatie qua inkomst/kosten? Of was je toen al een van de hogere goden ;)
Ik zat ongeveer in dezelfde situatie,
Maar kind was buiten en het huis bijna afbetaald;)
 
Ik begrijp de vraag niet. Het gaat niet om het absolute bedrag, maar om het verschil met wat je anders zou rijden.

En over 5 tot 10 jaar gezien is het kostenplaatje misschien wel gunstiger (bijtelling, Mia, wegenbelasting, onderhoud)
 
Verschil tussen renten en lenen kwam op 50 euro/maand verschil uit in de berekening die ik kreeg.
De renting is overigens met een aankoopoptie van 16%.
Die maandprijs is irrelevant. Het totaalplaatje is wat telt. Door aan de parameters te draaien kan je die maandprijs in beide scenario's aanzienlijk beïnvloeden en dan weet je nog niks.

Wat wel belangrijk is, is dat bij renting je de BTW niet in één ruk moet betalen, maar lekker maandelijks kan afrekenen. Financiering is altijd ex BTW want de BTW moet je direct betalen.
 
Veel belangrijker dan jouw omzet is eerst te berekenen wat jouw huidige beschikbare inkomen is en of je eventueel investeringen zal moeten doen in de nabije toekomst.

De ene leeft al wat Bourgondischer/luxueuzer (zeker die van Antwerpen ;)) dan de andere, of hebben een zware hypotheek, dure (ex)partner/minnaar/minnares, kinderen op kot,...

20% van de brutowinst aan een wagen hangen, kan perfect indien de andere kosten gering zijn, indien je nog steeds in staat bent om het spaarpotje “voor de oude dag” aan te dikken en indien je op korte termijn geen investeringen voorziet om te kunnen groeien (nieuw/groter kantoor, secretaresse,...)
 
Wat heb je anders aan dat geld, als het op een spaarrekening staat (of komt).
Unieke kans om plezier te beleven aan het geld dat in je firma zit.
Op 4 of 5 jaar heb je dezelfde TCO als met een goed uitgeruste Mercedes E of BMW 5, het is dus niet slecht besteed.

Wat mij het meest deed twijfelen, was de exposure. Een wagen van 100K€ is eigenlijk geen spek voor onze bek. En uiteindelijk hebben jouw klanten die betaald. De eerste keer bij een klant probeer ik nog steeds uit het zicht te parkeren.
Dit voelt nu al wat beter aan.
 
Ik heb al wat zoekacties gedaan, geteld,....
en toch blijf ik een beetje "bang" van de uitgave.

Graag hoor ik van andere mede-ondernemers hoe ze dat nu aanvoelen, nadat ze de sprong waagden.
Ik weet dat ik de zoveelste ben, die komt melken hierover, waarvoor mijn excuses, maar kunnen praten met mensen in dezelfde situatie... dat is soms erg verfrissend. :)

Details onderneming:
- tussen de 110 en 130k inkomsten/jaar
- consultancy (dus weinig/geen andere onkosten)
- normale loonuitgaven voor de zaakvoerder, niets te zot

Details wagen waar ik over denk:
- Model X raven Ludicrous (ong 100k btw ex)
- rental (16%) restwaarde
- pakweg 1500/maand btw ex rentingprijs

Wiskundig haalbaar is het zeker, maar ik vraag me af zoals zovelen, is dit te krap en wacht ik beter tot ik boven de 130 of nog hoger zit... of heeft je onderneming best nog wel wat over naar het verder opbouwen van reserves in jullie ervaring.

Ik heb het gedaan, twee maal zelfs. En ik voel mij geen ezel.
De ModelS is 6 jaar geleden gekocht op de toenmalige BVBA, en dat was bij verre de duurste aankoop ook. Maar ook beste koop ooit, ikke blij.
Gezien de rentes toen (en de reserves) gewoon zelf gefinancierd.
Drie jaar geleden owv ziekte de BVBA opgedoekt, en de S privé overgenomen.

Uiteindelijk midden vorig jaar opnieuw de oude geworden, begin dit jaar een nieuwe Comm.V. opgericht, en een 3 gekocht; dit maal gezien de rentestand via renting. Nu ook m'n vrouw blij. ;-)
 
  • Like
Reactions: Frank C and Phil V
Bij twijfel kun je er ook voor kiezen om de auto wat uit te kleden en daarmee de maandkosten te verlagen.
Gaat het je voor de wind dan kun je de auto altijd nog over enkele jaren inruilen voor een beter aangekleed model met de dan beschikbare nieuwste snufjes...
 
Ik heb al wat zoekacties gedaan, geteld,....
en toch blijf ik een beetje "bang" van de uitgave.

Graag hoor ik van andere mede-ondernemers hoe ze dat nu aanvoelen, nadat ze de sprong waagden.
Ik weet dat ik de zoveelste ben, die komt melken hierover, waarvoor mijn excuses, maar kunnen praten met mensen in dezelfde situatie... dat is soms erg verfrissend. :)

Details onderneming:
- tussen de 110 en 130k inkomsten/jaar
- consultancy (dus weinig/geen andere onkosten)
- normale loonuitgaven voor de zaakvoerder, niets te zot

Details wagen waar ik over denk:
- Model X raven Ludicrous (ong 100k btw ex)
- rental (16%) restwaarde
- pakweg 1500/maand btw ex rentingprijs

Wiskundig haalbaar is het zeker, maar ik vraag me af zoals zovelen, is dit te krap en wacht ik beter tot ik boven de 130 of nog hoger zit... of heeft je onderneming best nog wel wat over naar het verder opbouwen van reserves in jullie ervaring.

Het zou een heel stuk makkelijker zijn om te weten waar je zo mee twijfelt. Schrik voor het 1ste jaar? Restwaarde? Je verdient 110k en doet geen kosten en twijfelt voor aankoop van een Model X?
Wat is het alternatief? Niets doen met je geld of iets anders kopen? Waarmee rijd je nu? We kunnen niet gewoon wat blijven zeggen zodat we ooit eens terecht komen bij het punt waarover je twijfelt.

110k inkomsten, pak een uitgaven van 40.000. dus op 70.000 betaal jij €24.000 belastingen.

Als je een X aankoop voor 110k, trek je nog eens 35% van de btw terug. Dus de auto wordt in kosten opgenomen voor 103k voor een periode van 4 jaar.
Dus de volgende 4 jaar betaal je €8.250 minder aan belastingen, omdat je een auto hebt gekocht. En je zaak moet in de plaats maar €1500 per maand aflossen. Daarboven kan aan je zaak kWh kosten aanrekenen omdat je privé elektriciteit gebruikt. Niet belastbaar!

Zonder Tesla:
110k inkomsten - 40k kosten - 24k belastingen = 46k winst
Met Tesla:
110k inkomsten - 58k kosten - 16k belastingen = 36k winst

Een BMW, Mercedes aankopen van 60.000k+ is een slechtere keuze als een Tesla. Zeker als je de auto voor een langere tijd wilt gebruiken dan 4 jaar. Je gaat renten, dus cashflow matig zie ik echt het probleem niet. Waarom denk je dat je krap zit?
 
Ik had BMW's de helft van de prijs, en beiden ingeruild op een Model X en een Model 3. Van de Model X hebi ik al gemerkt wat een effect dat dat heeft gehad: aanzienlijke daling in maandelijkse brandstofkosten, en jaarlijks een flinke slok extra van aftrekbare kosten en bijgevolg minder winst en bijgevolg minder belastingen. Om nog te zwijgen van VAA.
 
Details wagen waar ik over denk:
- Model X raven Ludicrous (ong 100k btw ex)
Heb je al een keer gereden in zowel de MX als de M3? Persoonlijk rij ik voornamelijk alleen in de auto en dan ben ik blij met mijn M3. Heb gereden in de MX. Leuk voor een keertje maar de M3 is leuker qua rij ervaring. Heb zelf getwijfeld tussen de MS en de M3 en ben blij dat ik voor de M3 gekozen heb. Ben zelf ook consultant en heb geen issues bij mijn klanten met de M3.
 
Ik heb een Model 3 en Model X en ik vind het zitcomfort in de Model X toch erg beter. De Model 3 ligt wel beter op de weg door het lagere gewicht, maar de Model X gaat toch ook hard van z'n plek hoor. De Ludicrous zelfs nog gekker dan de Model 3 Performance...

Maar ik vraag me ook af of Ludicrous wel nodig is. Natuurlijk niet, maar als ik zou kunnen had ik natuurlijk ook graag een P gehad :D
 
Ik heb zelf gekozen voor een MX in een vergelijkbare situatie. Ideaal met drie kinderen en 6 Seats uitvoering! (Die rust op de achterbank is ook wat waard). Ook voor mij geldt: de kosten zijn lager dan verwacht (Stroomkosten zijn veel lager dan brandstofkosten. Vaak kan ik ook gratis laden). Daarnaast ben ik voor een model gegaan met 4% bijtelling. Wellicht is dat een optie? Tot voor kort had Tesla nog 2018 showroommodellen met 4% bijtelling....
 
Ik heb zelf gekozen voor een MX in een vergelijkbare situatie. Ideaal met drie kinderen en 6 Seats uitvoering! (Die rust op de achterbank is ook wat waard). Ook voor mij geldt: de kosten zijn lager dan verwacht (Stroomkosten zijn veel lager dan brandstofkosten. Vaak kan ik ook gratis laden). Daarnaast ben ik voor een model gegaan met 4% bijtelling. Wellicht is dat een optie? Tot voor kort had Tesla nog 2018 showroommodellen met 4% bijtelling....
Voor mensen die belasting in Nederland betalen wellicht wel, maar de OP heeft een BVBA (België)...
 
  • Like
Reactions: S-19910