Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Cijfers en statistiek Model-S in NL

This site may earn commission on affiliate links.
Dit had ik vanmiddag op de TeslaBenelux Facebook pagina gepost, maar wellicht zijn er meer mensen in geïnteresseerd;

Cijfers uit het voertuigen register, onttrokken via OpenData (http://www.rdw.nl/Zakelijk/Paginas/Open-data.aspx):

Aantal Tesla's in het register geregistreerd: 1630
Aantal Model-S in het register geregistreerd: 1592


Kleuren:
BLAUW265
BRUIN77
GRIJS382
GROEN73
ROOD136
WIT145
ZWART514
2014-06-04_15-58-17.jpg


Nieuwe kentekenregistraties in mei: 138
Nieuwe kentekenregistraties in juni (tot 4 juni): 7

IMG_2711.PNG


Eerst geregistreerde Tesla Model-S in Nederland was op 5 augustus 2013; een zwarte met kenteken *KXH**

Groet,
Erik
Je moet toch wat als je wacht op je Model-S :cool:
 
Last edited:
Leuke cijfers, thanks! Het vaak gehoorde standpunt dat de verkoop van de MS (en EVs in het algemeen) met het wegvallen van de 0% bijtelling volledig in zou storten is hiermee wel ontkracht. Natuurlijk worden het er in 2014 niet evenveel als in 2013, maar daar zaten ook mensen tussen die al járen op hun MS hadden gewacht.

Wat me ook opviel: toch zoveel groene, nog? Ik zie regelmatig andere bruine, maar groen heb ik slechts een paar keer "live" gezien.
 
De laatste jaren zie je vaker een piek in de autoverkopen in december. Dit heeft met name te maken met de fiscale maatregelen die per 1-1 van het nieuwe jaar ingaan. In het verleden zat de piek in autoverkopen juist in januari, omdat het voor de inruilwaarde van de auto beter is/was. Dat de autoverkopen in de daarop volgende maanden (even) weer instort is niet meer dan normaal. Maar ik ben benieuwd waar Tesla op uit gaat komen dit jaar. Ik zal zo nu en dan dit draadje wel even van nieuwe data voorzien ;)

- - - Updated - - -

Nog een grappig weetje. De totale catalogus waarde van alle in NL rondrijdende Model-S'en is: 165.073.014 Euro :scared:, met een gemiddelde van 103.689 Euro.
 
De laatste jaren zie je vaker een piek in de autoverkopen in december. Dit heeft met name te maken met de fiscale maatregelen die per 1-1 van het nieuwe jaar ingaan. In het verleden zat de piek in autoverkopen juist in januari, omdat het voor de inruilwaarde van de auto beter is/was. Dat de autoverkopen in de daarop volgende maanden (even) weer instort is niet meer dan normaal. Maar ik ben benieuwd waar Tesla op uit gaat komen dit jaar. Ik zal zo nu en dan dit draadje wel even van nieuwe data voorzien ;)
Klopt, en voor de Tesla was 2013 natuurlijk wel een héél uitzonderlijk jaar, waarin alle MS-en die sinds 2011(!) (en misschien zelfs nog eerder) besteld waren in de laatste 4 maanden van 2013 geleverd en op kenteken gezet werden. Dat is met geen enkele trendlijn te vergelijken.

Maar ik ben ook heel benieuwd waar Tesla op uit gaat komen dit jaar. Ik denk dat 2200 auto's in totaal zeker haalbaar zou moeten zijn, hopelijk zelfs wat meer.
 
Klopt, en voor de Tesla was 2013 natuurlijk wel een héél uitzonderlijk jaar, waarin alle MS-en die sinds 2011(!) (en misschien zelfs nog eerder besteld) waren in de laatste 4 maanden van 2013 geleverd en op kenteken gezet werden. Dat is met geen enkele trendlijn te vergelijken.

Maar ik ben ook heel benieuwd waar Tesla op uit gaat komen dit jaar. Ik denk dat 2200 auto's in totaal zeker haalbaar zou moeten zijn, hopelijk zelfs wat meer.

Het enige wat mensen tegenhoud is de prijs.
Zodra ze het voor elkaar kunnen krijgen met hun bedrijf, gaan ze over op koop. (Althans in de meeste gevallen).
 
Leuke cijfers, thanks! Het vaak gehoorde standpunt dat de verkoop van de MS (en EVs in het algemeen) met het wegvallen van de 0% bijtelling volledig in zou storten is hiermee wel ontkracht. Natuurlijk worden het er in 2014 niet evenveel als in 2013, maar daar zaten ook mensen tussen die al járen op hun MS hadden gewacht.

Wat me ook opviel: toch zoveel groene, nog? Ik zie regelmatig andere bruine, maar groen heb ik slechts een paar keer "live" gezien.

Ik heb een groene en ben blijkbaar een zeldzame soort.
Op de E-rally waren het bijna allemaal zwarte, witte, rode en grijze (zie groepsfoto).
Gisteren op de Tesla Club Belgium event was ik de enige 'groene' op een 40-tal.
Nochtans krijg ik veel meeval over de kleur.
 
Ik heb een groene en ben blijkbaar een zeldzame soort.
Op de E-rally waren het bijna allemaal zwarte, witte, rode en grijze (zie groepsfoto).
Gisteren op de Tesla Club Belgium event was ik de enige 'groene' op een 40-tal.
Nochtans krijg ik veel meeval over de kleur.
Ik zit met bruin ook in een "niche" natuurlijk, maar ik vind het een schitterende kleur en zou hem zo weer bestellen (met enige twijfel over multicoat red, is ook wel HEEL gaaf). Maar ik had op empirische gronden verwacht dat er nog een ordergrootte verschil zou zijn tussen het aantal bruine en groene MS-en, en dat is blijkens dit tabelletje toch niet zo.
 
Ik zit met bruin ook in een "niche" natuurlijk, maar ik vind het een schitterende kleur en zou hem zo weer bestellen (met enige twijfel over multicoat red, is ook wel HEEL gaaf). Maar ik had op empirische gronden verwacht dat er nog een ordergrootte verschil zou zijn tussen het aantal bruine en groene MS-en, en dat is blijkens dit tabelletje toch niet zo.


Binnen 2 weken ook nog een bruine hier ;-)
 
Nog even over de kleuren - zouden "dolphin gray" en "zilver" op één hoop geveegd zijn?

Ja, ongetwijfeld. De RDW kent slechts de volgende kleuren toe aan auto's:

BEIGE, BLAUW, BRUIN, CREME, DIVERSEN, GEEL, GRIJS, GROEN, ORANJE, PAARS, ROOD, ROZE, WIT, en ZWART

Wanneer de auto in twee kleuren (evenredig oppervlak) is uitgevoerd, kent de RDW een tweede kleur toe (uit de zelfde reeks). Wanneer de auto uit meer dan 2 kleuren bestaat wordt "DIVERSEN" geregistreerd.
 
Gisteren trouwens de docu "The Revenge of the Electric Car" gezien (verplichte kost voor (aspirant) Tesla rijders trouwens :wink:) en ik was nieuwsgierig naar de verkopen (lees: registraties) van Model-S versus Leaf in Nederland. Nu, deze is als volgt (vanaf 1-1-2013 tot 1-6-2014):

TeslaLeaf.jpg


(disclaimer: gegevens zijn gebaseerd op het actuele kentekenregister. Deze kent geen historie, dus de daadwerkelijke aantallen kunnen door export en/of schrapping uit het register enigszins afwijken)
 
Gisteren trouwens de docu "The Revenge of the Electric Car" gezien (verplichte kost voor (aspirant) Tesla rijders trouwens :wink:) en ik was nieuwsgierig naar de verkopen (lees: registraties) van Model-S versus Leaf in Nederland. Nu, deze is als volgt (vanaf 1-1-2013 tot 1-6-2014):
(disclaimer: gegevens zijn gebaseerd op het actuele kentekenregister. Deze kent geen historie, dus de daadwerkelijke aantallen kunnen door export en/of schrapping uit het register enigszins afwijken)

2014-sales-chart-may-finalv3-750x485.png


In de VS is het een ander verhaal...