TMC is an independent, primarily volunteer organization that relies on ad revenue to cover its operating costs. Please consider whitelisting TMC on your ad blocker or making a Paypal contribution here: paypal.me/SupportTMC

Cijfers en statistiek Model-S in NL

Discussion in 'Belgium and the Netherlands' started by ErikR, Jun 4, 2014.

1. ErikR

ErikR Member

#1 ErikR, Jun 4, 2014
    Last edited: Jun 4, 2014
    Dit had ik vanmiddag op de TeslaBenelux Facebook pagina gepost, maar wellicht zijn er meer mensen in geïnteresseerd;

Cijfers uit het voertuigen register, onttrokken via OpenData (http://www.rdw.nl/Zakelijk/Paginas/Open-data.aspx):

Aantal Tesla's in het register geregistreerd: 1630
    Aantal Model-S in het register geregistreerd: 1592

Kleuren:
    BLAUW265
    BRUIN77
    GRIJS382
    GROEN73
    ROOD136
    WIT145
    ZWART514
    2014-06-04_15-58-17.jpg

Nieuwe kentekenregistraties in mei: 138
    Nieuwe kentekenregistraties in juni (tot 4 juni): 7

IMG_2711.PNG

Eerst geregistreerde Tesla Model-S in Nederland was op 5 augustus 2013; een zwarte met kenteken *KXH**

Groet,
    Erik
    Je moet toch wat als je wacht op je Model-S :cool:

2. pebell

pebell Member

Leuke cijfers, thanks! Het vaak gehoorde standpunt dat de verkoop van de MS (en EVs in het algemeen) met het wegvallen van de 0% bijtelling volledig in zou storten is hiermee wel ontkracht. Natuurlijk worden het er in 2014 niet evenveel als in 2013, maar daar zaten ook mensen tussen die al járen op hun MS hadden gewacht.

Wat me ook opviel: toch zoveel groene, nog? Ik zie regelmatig andere bruine, maar groen heb ik slechts een paar keer "live" gezien.

3. ErikR

ErikR Member

De laatste jaren zie je vaker een piek in de autoverkopen in december. Dit heeft met name te maken met de fiscale maatregelen die per 1-1 van het nieuwe jaar ingaan. In het verleden zat de piek in autoverkopen juist in januari, omdat het voor de inruilwaarde van de auto beter is/was. Dat de autoverkopen in de daarop volgende maanden (even) weer instort is niet meer dan normaal. Maar ik ben benieuwd waar Tesla op uit gaat komen dit jaar. Ik zal zo nu en dan dit draadje wel even van nieuwe data voorzien ;)

- - - Updated - - -

Nog een grappig weetje. De totale catalogus waarde van alle in NL rondrijdende Model-S'en is: 165.073.014 Euro :scared:, met een gemiddelde van 103.689 Euro.

4. pebell

pebell Member

Klopt, en voor de Tesla was 2013 natuurlijk wel een héél uitzonderlijk jaar, waarin alle MS-en die sinds 2011(!) (en misschien zelfs nog eerder) besteld waren in de laatste 4 maanden van 2013 geleverd en op kenteken gezet werden. Dat is met geen enkele trendlijn te vergelijken.

Maar ik ben ook heel benieuwd waar Tesla op uit gaat komen dit jaar. Ik denk dat 2200 auto's in totaal zeker haalbaar zou moeten zijn, hopelijk zelfs wat meer.

5. martinve

martinve Active Member

Het enige wat mensen tegenhoud is de prijs.
    Zodra ze het voor elkaar kunnen krijgen met hun bedrijf, gaan ze over op koop. (Althans in de meeste gevallen).

6. leysfi

leysfi Member

Da's dus het equivalent van zo'n slordige 11.000 rondrijdende Fiat Punto's! Daarmee wordt Tesla plots de meest verkochte wagen van het land, zeker?

7. pebell

pebell Member

Nog even over de kleuren - zouden "dolphin gray" en "zilver" op één hoop geveegd zijn?

8. LuckyLuke

LuckyLuke Model S P85DL

En multicoat rood en signature rood wss ook.
    Toch fijn om 1-van-de-136 te zijn ;)

9. Foxtrot

Foxtrot Member

Ik heb een groene en ben blijkbaar een zeldzame soort.
    Op de E-rally waren het bijna allemaal zwarte, witte, rode en grijze (zie groepsfoto).
    Gisteren op de Tesla Club Belgium event was ik de enige 'groene' op een 40-tal.
    Nochtans krijg ik veel meeval over de kleur.

10. martinve

martinve Active Member

Lol fijn om 2-van-de-136 te zijn :)

11. pebell

pebell Member

Ik zit met bruin ook in een "niche" natuurlijk, maar ik vind het een schitterende kleur en zou hem zo weer bestellen (met enige twijfel over multicoat red, is ook wel HEEL gaaf). Maar ik had op empirische gronden verwacht dat er nog een ordergrootte verschil zou zijn tussen het aantal bruine en groene MS-en, en dat is blijkens dit tabelletje toch niet zo.

12. Hans69

Hans69 Member

Binnen 2 weken ook nog een bruine hier ;-)

13. ErikR

ErikR Member

Ja, ongetwijfeld. De RDW kent slechts de volgende kleuren toe aan auto's:

BEIGE, BLAUW, BRUIN, CREME, DIVERSEN, GEEL, GRIJS, GROEN, ORANJE, PAARS, ROOD, ROZE, WIT, en ZWART

Wanneer de auto in twee kleuren (evenredig oppervlak) is uitgevoerd, kent de RDW een tweede kleur toe (uit de zelfde reeks). Wanneer de auto uit meer dan 2 kleuren bestaat wordt "DIVERSEN" geregistreerd.

14. Jean

Jean Member

Ik zie duidelijk twee tinten grijs (en ook twee tinten rood) in het diagram:wink:

15. ErikR

ErikR Member

Woensdag zijn er twee Tesla's op tenaamgesteld met (opvolgende) kentekens *TTT**. Een Blauwe en een Grijze. Mazzelaars :)

16. redevries

redevries René de Vries

Al volop in de CountDown, Hans? De laatste loodjes zijn het zwaarst :)

17. ErikR

ErikR Member

Gisteren trouwens de docu "The Revenge of the Electric Car" gezien (verplichte kost voor (aspirant) Tesla rijders trouwens :wink:) en ik was nieuwsgierig naar de verkopen (lees: registraties) van Model-S versus Leaf in Nederland. Nu, deze is als volgt (vanaf 1-1-2013 tot 1-6-2014):

TeslaLeaf.jpg

(disclaimer: gegevens zijn gebaseerd op het actuele kentekenregister. Deze kent geen historie, dus de daadwerkelijke aantallen kunnen door export en/of schrapping uit het register enigszins afwijken)

18. Hans69

Hans69 Member

Hej Rene, Heb al veel wagens in mijn leven gehad (reed vroeger tot 120.000km/jaar) - is de eerste keer dat ik zo aftel. We spreken zeker eens af na levering als we in Oosterhout (of jullie in Oudenaarde) zijn.

19. xxl

xxl Member

2014-sales-chart-may-finalv3-750x485.png

In de VS is het een ander verhaal...

20. S-19910

S-19910 Driving Model-S #19910

Share This Page