Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Ontevreden na aankoop model y performance

This site may earn commission on affiliate links.
Goedemorgen,

Mijn naam is Raymon en rij sinds eind december in een model Y Performance . Nu na 3 weken rijden ben ik toch erg teleurgesteld. Zo ie zo beviel mij het opdringerige gedrag dat ik de auto eind december moest afnemen al niet, maar nu zijn er een aantal zaken aan het licht gekomen die ik echt niet vind kunnen. De demo auto waar ik mee gereden had blijkt nu anders te zijn dan de auto die ik geleverd heb gekregen. In de tijd tussen bestellen en leveren heeft Tesla besloten om een aantal wijzigingen door te voeren die niet gecommuniceerd zijn.

De eerste is dat ze vanaf Q4 geen parkeersensoren meer leveren op de nieuwe auto’s. Dit zouden ze in de toekomst willen gaan doen via de camera’s op de auto, maar voor nu mag je dus maanden zonder rijden. Aangezien het best een forse auto is maakt dit het soms lastig op smalle plekjes.

Het tweede punt is dat je betaald voor grotere performance remmen maar deze dus niet krijgt. Tesla heeft besloten om van leverancier Brembo af te stappen en monteert nu dezelfde remmen onder de performance als onder de long range van een ander merk.

Het 3e punt is dat de prijs nu in Januari 3 weken na mijn betaling met €6000 verlaagd is op een performance model. Wat Tesla doet is niet te volge. Eerst een prijsverhoging in juni 2022 dan onderdelen schrappen van de auto en vervolgens weer een verlaging.

Kan en mag Tesla dit allemaal maar doen? Ik koop een nieuwe auto na een rit in een demo model. Dan mag ik toch verwachten dat ik dezelfde auto geleverd krijg.

Zijn er meer nieuwe model y eigenaren die er zo in staan en zouden stappen te ondernemen zijn? De dealer geeft niet thuis.
 
Goedemorgen,

Mijn naam is Raymon en rij sinds eind december in een model Y Performance . Nu na 3 weken rijden ben ik toch erg teleurgesteld. Zo ie zo beviel mij het opdringerige gedrag dat ik de auto eind december moest afnemen al niet, maar nu zijn er een aantal zaken aan het licht gekomen die ik echt niet vind kunnen. De demo auto waar ik mee gereden had blijkt nu anders te zijn dan de auto die ik geleverd heb gekregen. In de tijd tussen bestellen en leveren heeft Tesla besloten om een aantal wijzigingen door te voeren die niet gecommuniceerd zijn.

De eerste is dat ze vanaf Q4 geen parkeersensoren meer leveren op de nieuwe auto’s. Dit zouden ze in de toekomst willen gaan doen via de camera’s op de auto, maar voor nu mag je dus maanden zonder rijden. Aangezien het best een forse auto is maakt dit het soms lastig op smalle plekjes.

Het tweede punt is dat je betaald voor grotere performance remmen maar deze dus niet krijgt. Tesla heeft besloten om van leverancier Brembo af te stappen en monteert nu dezelfde remmen onder de performance als onder de long range van een ander merk.

Het 3e punt is dat de prijs nu in Januari 3 weken na mijn betaling met €6000 verlaagd is op een performance model. Wat Tesla doet is niet te volge. Eerst een prijsverhoging in juni 2022 dan onderdelen schrappen van de auto en vervolgens weer een verlaging.

Kan en mag Tesla dit allemaal maar doen? Ik koop een nieuwe auto na een rit in een demo model. Dan mag ik toch verwachten dat ik dezelfde auto geleverd krijg.

Zijn er meer nieuwe model y eigenaren die er zo in staan en zouden stappen te ondernemen zijn? De dealer geeft niet thuis.
Daarom heb je 2 weken de tijd om van de aankoop af te zien. Maar die zijn nu wel net voorbij.
 
Goedemorgen,

Mijn naam is Raymon en rij sinds eind december in een model Y Performance . Nu na 3 weken rijden ben ik toch erg teleurgesteld. Zo ie zo beviel mij het opdringerige gedrag dat ik de auto eind december moest afnemen al niet, maar nu zijn er een aantal zaken aan het licht gekomen die ik echt niet vind kunnen. De demo auto waar ik mee gereden had blijkt nu anders te zijn dan de auto die ik geleverd heb gekregen. In de tijd tussen bestellen en leveren heeft Tesla besloten om een aantal wijzigingen door te voeren die niet gecommuniceerd zijn.

De eerste is dat ze vanaf Q4 geen parkeersensoren meer leveren op de nieuwe auto’s. Dit zouden ze in de toekomst willen gaan doen via de camera’s op de auto, maar voor nu mag je dus maanden zonder rijden. Aangezien het best een forse auto is maakt dit het soms lastig op smalle plekjes.

Het tweede punt is dat je betaald voor grotere performance remmen maar deze dus niet krijgt. Tesla heeft besloten om van leverancier Brembo af te stappen en monteert nu dezelfde remmen onder de performance als onder de long range van een ander merk.

Het 3e punt is dat de prijs nu in Januari 3 weken na mijn betaling met €6000 verlaagd is op een performance model. Wat Tesla doet is niet te volge. Eerst een prijsverhoging in juni 2022 dan onderdelen schrappen van de auto en vervolgens weer een verlaging.

Kan en mag Tesla dit allemaal maar doen? Ik koop een nieuwe auto na een rit in een demo model. Dan mag ik toch verwachten dat ik dezelfde auto geleverd krijg.

Zijn er meer nieuwe model y eigenaren die er zo in staan en zouden stappen te ondernemen zijn? De dealer geeft niet thuis.
Dat er geen Parkeersensoren op zitten had je na dag 1 al door en had je hem per direct terug kunnen inleveren. Wat betreft de remmen denk ik niet dat dit een groot verschil gaat maken tenzij je gaat circuit rijden. Wat betreft de prijsdaling dat is inderdaad een bittere pil. Maar dat mag de pret niet drukken toch?
 
En toen je dit wist heb je meteen de auto teruggebracht ? Parkeersensoren had je meteen kunnen merken, de remmen dat heb je zelf ondervonden of kwam je erachter omdat het gemeld werd ? Niet een nette aktie van Tesla overigens vind ik. Prijs , tja, nu werkt het in je nadeel, had ook in je voordeel kunnen werken. You win some, you loose some.
 
Goedemorgen,

Mijn naam is Raymon en rij sinds eind december in een model Y Performance . Nu na 3 weken rijden ben ik toch erg teleurgesteld. Zo ie zo beviel mij het opdringerige gedrag dat ik de auto eind december moest afnemen al niet, maar nu zijn er een aantal zaken aan het licht gekomen die ik echt niet vind kunnen. De demo auto waar ik mee gereden had blijkt nu anders te zijn dan de auto die ik geleverd heb gekregen. In de tijd tussen bestellen en leveren heeft Tesla besloten om een aantal wijzigingen door te voeren die niet gecommuniceerd zijn.

De eerste is dat ze vanaf Q4 geen parkeersensoren meer leveren op de nieuwe auto’s. Dit zouden ze in de toekomst willen gaan doen via de camera’s op de auto, maar voor nu mag je dus maanden zonder rijden. Aangezien het best een forse auto is maakt dit het soms lastig op smalle plekjes.

Het tweede punt is dat je betaald voor grotere performance remmen maar deze dus niet krijgt. Tesla heeft besloten om van leverancier Brembo af te stappen en monteert nu dezelfde remmen onder de performance als onder de long range van een ander merk.

Het 3e punt is dat de prijs nu in Januari 3 weken na mijn betaling met €6000 verlaagd is op een performance model. Wat Tesla doet is niet te volge. Eerst een prijsverhoging in juni 2022 dan onderdelen schrappen van de auto en vervolgens weer een verlaging.

Kan en mag Tesla dit allemaal maar doen? Ik koop een nieuwe auto na een rit in een demo model. Dan mag ik toch verwachten dat ik dezelfde auto geleverd krijg.

Zijn er meer nieuwe model y eigenaren die er zo in staan en zouden stappen te ondernemen zijn? De dealer geeft niet thuis.

Welkom in de wereld van de gemiddelde Tesla rijder.

Jammer te zien dat je de omgekeerde loterij hebt gewonnen, maar even per punt hierop in gaand om hopelijk de pijn wat te verzachten.

Een demo auto is nooit vergelijkbaar met de auto die je geleverd krijgt of denkt te kopen - dan had je immers de demo auto moeten aanschaffen en niet een nieuw model. In vele gevallen is dit echter een goed punt - je koopt vaak een modernere versie van de demo (behalve als je nieuwe aanschaf reeds op voorraad is).

Parkeersensoren lijkt mij een punt waar je gelijk aan de bel had moeten trekken mocht het echt een deal-breaker zijn qua keuze van een auto. Dat haalt de ontevredenheid niet weg van het lang wachten op een auto die je vervolgens terug stuurt, maar dat terzijde.

Het performance remmen verhaal is niet geheel duidelijk. Hoezo "krijg je deze niet"? Bij huidige nieuwe orders wordt nog steeds geadverteerd met deze optie als "extra" bij een Y Performance. De geleverde remmen verschillen toch gewoon ten opzichte van een RWD of LR?

Het derde punt is inderdaad even slikken, en een manier van opereren die in de auto industrie redelijk uniek is. Tesla gedraagt zich hier nogsteeds meer als een snelgroeiend tech- bedrijf dan een autofabrikant. Helaas dat je net op een cutoff zit, enkel gebeurt dit ook de andere richting op bij schaarste.

Desalniettemin - welkom bij de groep. Die 6k ben je snel vergeten de volgende keer dat je een GTI eruit trekt.
 
  • Like
Reactions: nico180
Het performance remmen verhaal is niet geheel duidelijk. Hoezo "krijg je deze niet"? Bij huidige nieuwe orders wordt nog steeds geadverteerd met deze optie als "extra" bij een Y Performance. De geleverde remmen verschillen toch gewoon ten opzichte van een RWD of LR?
In het begin had de P voor en achter Brembo remmen.
Nu heeft hij voor nog steeds Brembo voor en achter hetzelfde merk als de LR.

Als een andere merk dat doet dan heet dat het optimaliseren, als Tesla dat doet zie je berichten van oplichting etc in de media voorbij komen en daar reageert hij kennelijk op.
 
In lijn met de voorgaande antwoorden, helemaal eens.

Ook wat betreft de prijsverlaging dat lijkt een bittere pil, anderzijds vind ik het vooral te prijzen dat Tesla actief de prijzen aanpast en een keertje niet alleen omhoog zoals eigenlijk alle autofabrikanten doen. Als je de prijzen verlaagd kan je het nooit goed doen voor huidige eigenaren. Maar om daarom nou de prijzen niet te verlagen.....

Natuurlijk kan je huidige eigenaren compenseren zou je zeggen, maar dan krijg je de discussie waar je de grens moet trekken. doe je het bij 2 weken heb je het weer aan de stok met de eigenaren die 3 weken geleden geleverd hebben gekregen, en ga zo maar door.
 
Een demo auto is nooit vergelijkbaar met de auto die je geleverd krijgt of denkt te kopen - dan had je immers de demo auto moeten aanschaffen en niet een nieuw model.
Daarom heb ik de demo gekocht waarmee ik gereden heb 😂.

Het is allemaal wat ongelukkig voor je maar over een tijdje ben je dit allemaal vergeten en geniet van een van de beste en veiligste auto’s op de automarkt op dit moment 👍.
 
  • Like
Reactions: nico180
Het tweede punt is dat je betaald voor grotere performance remmen maar deze dus niet krijgt. Tesla heeft besloten om van leverancier Brembo af te stappen en monteert nu dezelfde remmen onder de performance als onder de long range van een ander merk.
Dat er een ander merk remmen onder zit zou ik nog niet zo wakker van liggen. Maar als deze remmen minder remcapaciteit hebben als de initieel gekochte Brembo's, dan zou ik daar zeker werk van maken. Je gaat toch niet een performance model kopen die niet de bijpassende remkracht heeft?

Dus de hamvraag is: hoeveel remverschil zit tussen de Brembo's t.o.v. de nieuwe LR-remmen?

modelybrakes.png
 
Last edited:
Dat er een ander merk remmen onder zit zou ik nog niet zo wakker van liggen. Maar als deze remmen minder remcapaciteit hebben als de initieel gekochte Brembo's, dan zou ik daar zeker werk van maken. Je gaat toch niet een performance model kopen die niet de bijpassende remkracht heeft?

Dus de hamvraag is: hoeveel remverschil zit tussen de Brembo's t.o.v. de nieuwe LR-remmen?

View attachment 897538


Er zit blijkbaar nog steeds een verschil tussen de LR en P.
1674150242098.png


Diameter is hetzelfde. De dikte is anders.
Tesla beloofde geen Brembo ze beloofde betere remmen en betere remmen zijn er geleverd.

Ze in het stuk claimen dat de Brembo's beter waren. Dat zou kunnen.
 
  • Like
Reactions: SebastienBonny
Toen ik mijn M3P kreeg waren er ook net een paar zaken gewijzigd, waaronder het verwijderen van dimmende buitenspiegels. Ik vind het niet kunnen dat opgelijste features verwijderd worden na het ondertekenen van de aankoopovereenkomst. Tesla deed initieel heel kinderachtig (eerst ontkennen, dan zeggen dat mijn bewijs niet voldoende zou zijn). Na vele weken wel een compensatie gekregen.

De prijsverlaging vind ik dan weer correct. Je hebt gewoon de prijs die je afsprak. Dikke pech. In omgekeerde richting heb je geluk.
 
Goedemorgen,

Mijn naam is Raymon en rij sinds eind december in een model Y Performance . Nu na 3 weken rijden ben ik toch erg teleurgesteld. Zo ie zo beviel mij het opdringerige gedrag dat ik de auto eind december moest afnemen al niet, maar nu zijn er een aantal zaken aan het licht gekomen die ik echt niet vind kunnen. De demo auto waar ik mee gereden had blijkt nu anders te zijn dan de auto die ik geleverd heb gekregen. In de tijd tussen bestellen en leveren heeft Tesla besloten om een aantal wijzigingen door te voeren die niet gecommuniceerd zijn.

De eerste is dat ze vanaf Q4 geen parkeersensoren meer leveren op de nieuwe auto’s. Dit zouden ze in de toekomst willen gaan doen via de camera’s op de auto, maar voor nu mag je dus maanden zonder rijden. Aangezien het best een forse auto is maakt dit het soms lastig op smalle plekjes.

Het tweede punt is dat je betaald voor grotere performance remmen maar deze dus niet krijgt. Tesla heeft besloten om van leverancier Brembo af te stappen en monteert nu dezelfde remmen onder de performance als onder de long range van een ander merk.

Het 3e punt is dat de prijs nu in Januari 3 weken na mijn betaling met €6000 verlaagd is op een performance model. Wat Tesla doet is niet te volge. Eerst een prijsverhoging in juni 2022 dan onderdelen schrappen van de auto en vervolgens weer een verlaging.

Kan en mag Tesla dit allemaal maar doen? Ik koop een nieuwe auto na een rit in een demo model. Dan mag ik toch verwachten dat ik dezelfde auto geleverd krijg.

Zijn er meer nieuwe model y eigenaren die er zo in staan en zouden stappen te ondernemen zijn? De dealer geeft niet thuis.
Niet leuk zo’n start, maar als je er een tijdje mee hebt gereden ben je alles snel vergeten schat ik in.
Het voordeel van Tesla is dat je in de toekomst er functionaliteit bij krijgt die je niet hebt gekocht en ook niet in de demo auto zaten, daar hoef je niets voor te betalen. Bij een ander merk zal dat niet zo snel gebeuren.
 
Dat er een ander merk remmen onder zit zou ik nog niet zo wakker van liggen. Maar als deze remmen minder remcapaciteit hebben als de initieel gekochte Brembo's, dan zou ik daar zeker werk van maken. Je gaat toch niet een performance model kopen die niet de bijpassende remkracht heeft?

Dus de hamvraag is: hoeveel remverschil zit tussen de Brembo's t.o.v. de nieuwe LR-remmen?

View attachment 897538
Klopt, maar dat is tot hiertoe niet echt duidelijk. Er zitten andere calipers op maar remmen ze ook minder krachtig?
Er zal binnenkort wel een youtuber een filmpje tonen. Ik vermoed dat het gaat meevallen, indien niet het geval, is het wel een zeer bedenkelijke actie.
 
Klopt, maar dat is tot hiertoe niet echt duidelijk. Er zitten andere calipers op maar remmen ze ook minder krachtig?
Zolang deze vraag niet beantwoord is, zou ik niet beginnen klagen.
Meer nog, de vraag is, remmen ze voldoende?
Het heeft geen zin om te veel te remkracht te hebben. Meer remmen heeft pas effect als de wagen niet gaat doorslippen. Als hij gaat slippen, moet de ABS toch de rem lossen.

Tesla heeft niet de gewoonte om te betalen voor iets wat geen toegevoegde waarde heeft, zoals in dit geval (misschien) overgedimensioneerde remmen. Ze verminderen ook nog eens de uitwisselbaarheid van onderdelen over de verschillende modellen. Die kost is ook niet te onderschatten.
 
Ik kan me de frustratie van Raymon wel voorstellen. Voor de ervaren Tesla rijders is het inmiddels wel duidelijk dat Tesla regelmatig wijzigingen aanbrengt in de voertuigen, vaak om deze beter te maken maar met regelmaat ook om kosten te besparen of tegemoet te komen aan leveringsproblemen. Dat laatste zou wel eens een belangrijke drive kunnen zijn geweest om de parkeersensoren te laten vallen. Een en ander neemt echter niet weg dat Raymon bij de koop bepaalde verwachtingen heeft gehad en dat Tesla de verplichting heeft om naar gelang te leveren, zeker wanneer Tesla daar actief over heeft gecommuniceerd.

De eerlijkheid gebied te zeggen dat het ook regelmatig positief uitpakt voor nieuwe kopers, maar het voorbeeld van de parkeersensoren vind ik persoonlijk echt een kwalijk punt. Voor mij persoonlijk is dit gewoon een belangrijk onderdeel van de wagen. De overstap naar Vision only is er ook zo-een (met verminderde functionaliteit, in ieder geval voor de korte termijn). En persoonlijk denk ik dat er best al wat consumenten zijn geweest die zich met succes hebben beklaagd bij Tesla. Het is niet voor niets dat Tesla voortaan vroeg om deze update te accepteren voordat er werd uitgeleverd.