Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Ontevreden na aankoop model y performance

This site may earn commission on affiliate links.
Je besteed >60k voor een auto en doet zelf geen sanity checks / vooronderzoek over het merk Tesla en product wat je koopt? Dat verbaasd mij dan weer.
Deze persoon heeft een proefrit gemaakt, nagenoeg dezelfde auto besteld en krijgt zonder communicatie een afwijkend product waarbij sommige opties ontbreken. Het verbaast mij dat het jou verbaast dat deze persoon verbaast is dat hij iets anders ontvangen heeft dan in koopcontract stond.
 
Zolang deze vraag niet beantwoord is, zou ik niet beginnen klagen.
Meer nog, de vraag is, remmen ze voldoende?
Het heeft geen zin om te veel te remkracht te hebben. Meer remmen heeft pas effect als de wagen niet gaat doorslippen. Als hij gaat slippen, moet de ABS toch de rem lossen.

Tesla heeft niet de gewoonte om te betalen voor iets wat geen toegevoegde waarde heeft, zoals in dit geval (misschien) overgedimensioneerde remmen. Ze verminderen ook nog eens de uitwisselbaarheid van onderdelen over de verschillende modellen. Die kost is ook niet te onderschatten.
Hier ga je uit van 1x flink remmen. Grotere geventileerde remmen heb je zodat je keer op keer hard kunt remmen. Niet raar als je een performance model koopt met track mode en geadverteerd met performance brakes.....
 
Hier ga je uit van 1x flink remmen. Grotere geventileerde remmen heb je zodat je keer op keer hard kunt remmen. Niet raar als je een performance model koopt met track mode en geadverteerd met performance brakes.....
Klopt maar we moeten ook niet overdrijven over het hele “Performance brake” verhaal natuurlijk.

Je koopt de performance voor de extra oemf, verlaagde onderstel en de velgen.
De remschoenen in het rood geven een extra touch en styling/herkenbaarheid.

Voor de rest sta je naast een RWD of LR mee in de file en heb je die extra remkracht niet nodig.
Laat staan dat je er ooit mee op circuit gaat en al zeker niet met een MY. (mag dat wel met leasing?)

In het dagelijks gebruik, heb ik nooit verschil gemerkt trouwens en voor op circuit hoor je sowieso naar keramische schijven te kijken.

Je hebt een performance (pakket) gekocht en geen sportremmen op zich. Uiteraard, als er geen verschil is met de standaard remmen stinkt het. Indien er een ander type, beter dan de standaard, werden geplaatst, begin ik het meer en meer een scheet in een fles te vinden.

(sensoren/vision only verhaal is wel een klein dingetje maar raakt wel opgelost)
 
  • Like
Reactions: RobsEV
Idd, je kunt los van performance remmen ook performance remblokken kopen en dat is prima voor op een circuit.
Echter voor normaal remmen is het weer k@t want het remt alleen goed als ze goed warm zijn.

Performance remmen op een straatauto zijn in de regel gewone remmen met een leuker uiterlijk omdat echte perfomance/sport remmen koud gewoon heel slecht remmen.
 
  • Like
Reactions: Dix0r and Phil V
Hier ga je uit van 1x flink remmen. Grotere geventileerde remmen heb je zodat je keer op keer hard kunt remmen.
Ik rem enkel hard bij noodgevallen. Ik mag door het regeneratief remmen bijna zeggen ik rem enkel hard bij noodgevallen. Dat is altijd slechts 1 keer. Het mag nog 10 keer zijn. 9 keer over als veiligheidsmarge.
trouwens en voor op circuit hoor je sowieso naar keramische schijven te kijken.
Dit dus.

Blijven niet veel cases over waar het verschil dus nuttig is. Eigenlijk geen.
 
  • Like
Reactions: Mars2020 and RobsEV
Deze persoon heeft een proefrit gemaakt, nagenoeg dezelfde auto besteld en krijgt zonder communicatie een afwijkend product waarbij sommige opties ontbreken. Het verbaast mij dat het jou verbaast dat deze persoon verbaast is dat hij iets anders ontvangen heeft dan in koopcontract stond.
Hier ga je dus de mist in.

1. Er zijn geen opties aangekocht die niet geleverd zijn. De opties zijn:
- kleur
- velgen
- trekhaak
- kleur interieur
- eap/fsd

Ik kan niet geloven dat de auto niet volgens de gekocht opties geleverd is.

2. Waar heeft Tesla iets anders gedaan wat in het koopcontract stond? Tesla geeft helemaal niet zulke details. Wat ze zeggen is: je krijgt performance remmen. Die heb je ook gekregen, alleen andere dan dat anderen hebben gehad. Allemaal gewoon nog binnen de spec zoals in je koopcontract staat.

3. Enige waar je over zou kunnen klagen zijn de sensoren, maar ook daar slaat die de plank mis door niet gelijk, maar pas na een prijsverlaging te gaan klagen.

Al met al zou ik zeggen; welkom bij de tesla experience, ik zou maar gewoon genieten van de auto want al het andere is verspeelde negatieve energie :)
 
  • Like
Reactions: MikerG_MC and Dix0r
Ik snap je frustratie, zelf niet gehad met de Tesla, wel met andere auto's waarbij de besteltermijn wat langer was dan gewenst (jaren geleden alweer). Was meestal van het niveau dat er iets in het standaard pakket was aangepast wat net anders uitpakte. Ook een keer gehad dat ik een belletje kreeg met de vraag of ik niet over wilde naar het nieuwere model (en dan iets kwijt zou raken), maar met een nee was dat geregeld. Dat is de beste manier, maar niet altijd mogelijk.

Toch veel plezier met de auto hoop ik.
 
Raymon toen ik mijn P100DL+ net een paar maanden had ging er 30.000 van de prijs af. Of iets dergelijks. Tja. "Resistance is futile".
Je hebt alsnog een van de beste EV's gekocht die er op de markt zijn. Look at it that way. Niet te lang bij stilstaan, wordt je ongelukkig van. Geniet van dat apparaat. :)
En, heb je enige vorm van compensatie gehad? Ps: was jouw aankoop een prive of zakelijke aankoop? Dat maakt ook nogal wat uit namelijk.
 
En, heb je enige vorm van compensatie gehad? Ps: was jouw aankoop een prive of zakelijke aankoop? Dat maakt ook nogal wat uit namelijk.

Ik heb er niet eens om gevraagd. Zou een volstrekt zinloze aktie zijn geweest. Verspilde tijd en energie. Ze konden de prijs in 2018 hoog houden omdat je toen nog 4% bijtelling kreeg over de gehele waarde. Ik rij altijd zakelijk dus veel activa en veel afschrijven is helemaal niet erg :)
 
  • Like
Reactions: RobsEV
Deze persoon heeft een proefrit gemaakt, nagenoeg dezelfde auto besteld en krijgt zonder communicatie een afwijkend product waarbij sommige opties ontbreken. Het verbaast mij dat het jou verbaast dat deze persoon verbaast is dat hij iets anders ontvangen heeft dan in koopcontract stond.
Welke te kiezen opties? Dit is nu precies Tesla.

Verder heeft TS welgeteld 1 post op dit forum zonder verder te investeren in dit topic.

Ben benieuwd naar zijn algehele aankoop verhaal. 3 op 4 van zijn punten had hij op voorhand kunnen weten. Daarnaast had hij de auto direct kunnen retourneren.
 
  • Like
Reactions: harrydijkstra
Welke te kiezen opties? Dit is nu precies Tesla.

Verder heeft TS welgeteld 1 post op dit forum zonder verder te investeren in dit topic.

Ben benieuwd naar zijn algehele aankoop verhaal. 3 op 4 van zijn punten had hij op voorhand kunnen weten. Daarnaast had hij de auto direct kunnen retourneren.
Nee, met 13 posts ben jij de expert geworden. Misschien heeft hij urenlang YouTube filmpjes gekeken, reviews gelezen en een proefrit gemaakt. Meer research zou ik ook niet doen, ga niet bij elk product eerst 23.000 posts nonsense doorlezen van ons gekibbel hier. Dan zou ik nooit meer een auto kunnen kopen. o_O

En de auto teruggeven binnen 1000 kilometer/7 dagen 'no questions asked' is Tesla al lang mee gestopt (hoe zou dat kunnen???)
 
  • Like
Reactions: Dix0r
Raymon toen ik mijn P100DL+ net een paar maanden had ging er 30.000 van de prijs af. Of iets dergelijks. Tja. "Resistance is futile".
Je hebt alsnog een van de beste EV's gekocht die er op de markt zijn. Look at it that way. Niet te lang bij stilstaan, wordt je ongelukkig van. Geniet van dat apparaat. :)
Vermoedelijk moet je dan wel het volledige verhaal vertellen en dat is dat je nog wel 4% bijtelling hebt. Zij die 30.000 euro minder betaald hebben, hebben dat niet.

Dat is mijn ervaring nl ook (nouja, ander model, andere prijzen).

Maargoed.. Nederlanders zijn algemeen beter in zien wat ze niet hebben dan zien wat ze wel hebben.
 
  • Like
Reactions: djerro1234
Welke auto je ook koopt, in de kleine lettertjes staat altijd dat de specificaties bij aflevering kunnen afwijken van die op het moment van aankoop.
blijft de prijsverlaging, dat is lullig, maar *sugar* happens, ook dure *sugar*.