Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Cijfers en statistiek Model-S in NL

This site may earn commission on affiliate links.
Ook interessant om te zien.
Jammer dat er geen kolom met marktaandeel in het betreffende land bijstaat (t.o.v. alle autoverkopen en t.o.v. alle stekkerauto's). Denk dat Noorwegen dan ver bovenaan zou staan.

Misschien heb je hier iets aan?
Verkoopcijfers auto's Nederland - AutoWeek.nl (klik door op het merk)
Tesla verkoopcijfers Nederland. Sinds 1983 - AutoWeek.nl
Autoverkoop daalt 17 procent - NOS Nieuws
http://www.dealersupportnet.nl/static/downloadcenter/2014/06/merken-pc-ytm-05-2014.pdf
 
Aangezien het mooi weer is om wat met grafiekjes en data te klooien....

Momenteel zijn er in totaal 1876 Tesla's (en dan heb ik het hier over de Model-S natuurlijk) geregistreerd in het actuele Nederlandse kentekenregister van de RDW. De laatst uitgegeven Tesla's hebben kenteken *-XGX-**. Het kleurenpalet van de Tesla's is momenteel als volgt:

Kleuren_201408.jpg


De totale cataloguswaarde van alle actueel geregistreerde Tesla's is € 191.715.865, met een gemiddelde van € 102.193.

54 Tesla's zijn niet op dezelfde dag tenaamgesteld als dat ze voor het eerst in het register zijn geregistreerd. Register technisch gezien is de auto niet van de eerste eigenaar. Het kan dus zijn dat de auto enige tijd op een bedrijfsvoorraad heeft gestaan (showroom model, demo model), maar ook dat de auto van eigenaar is gewisseld.

OpnieuwTenaamgesteld.jpg


Hieronder de verkopen* van volledige EV's met elkaar vergeleken (ik heb even de meest interessante modellen er uit gepikt volgens mij. Als hier nog iets mist hoor ik het graag). Wat opvalt is dat de Model-S toch nog steeds marktleider is en alleen in Juni de Nissan Leaf meer verkocht werd. Helaas moet ik ook constateren dat de verkoop van volledig elektrische auto's nu niet bepaald in de lift zit. De trend na 1-1-2014 is helaas toch nog steeds naar beneden.

Verkoop_EVs_tot_201408.jpg


De verkopen* van Plug-in hybrids of Electric met Range extenders:

Verkoop_EVs_Rex_tot_201408.jpg


Wat hier opvalt is dat de Outlander behoorlijk populair is, maar óók nog steeds ná 1-1-2014. Of wat eigenlijk opvalt is dat de verkoop van Plug-In Prius'en en Ampera's helemaal wegvalt. Hieronder nog even dezelfde vergelijking maar zonder de Outlander:

Verkoop_EVs_Rex_zonderOutlander_tot_201408.jpg


Nogmaals: het kan zijn dat ik zo snel wat merken/typen vergeet die een significante bijdrage leveren aan het totale EV park. Ik zet ze er met plezier tussen ;-)

*Aantallen gebaseerd op het actueel register, maar het benadert de daadwerkelijk verkochte aantallen.
 

Attachments

  • OpnieuwTenaamgesteld.jpg
    OpnieuwTenaamgesteld.jpg
    41.2 KB · Views: 213
Aangezien het mooi weer is om wat met grafiekjes en data te klooien....

Momenteel zijn er in totaal 1876 Tesla's (en dan heb ik het hier over de Model-S natuurlijk) geregistreerd in het actuele Nederlandse kentekenregister van de RDW. (knip)

Over anderhalve maand loopt het 3e kwartaal af, dan zullen de cijfers voor Tesla er wel weer anders uitzien omdat (zo te zien aan de grafiekjes) de meeste auto in de 3e maand van het kwartaal worden afgeleverd. Het lijkt erop dat de verkoop redelijk in de buurt ligt van het aantal dat vorig jaar verkocht is... ware het niet dat die maar in de laatste 4 maanden van het jaar uitgeleverd zijn ipv over het hele jaar... Dus ja, er zit niet echt een stijgende lijn in...