Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

DAB radio of Tune inn

This site may earn commission on affiliate links.
Is er kwaliteitsverschil tussen DAB en Tune in? Beiden zijn digitaal alleen gaat de een via de “ether” en de ander via het net.

Ik gebruik nu tune in maar dat komt meer omdat ik het wel leuk vind dat bij de radio zenders de logo’s staan.

Bij mijn vorige auto was dit ook gewoon bij DAB maar bij Tesla denken ze daar blijkbaar anders over
 
Het hangt van het station op Tunein af wat de bitrate is, max bitrate is 320 kbit/s, en dat is inderdaad veel beter dan wat DAB+ kan bieden, 64 of 96 kbit/s.

Verschil tussen 320 kbit/s en cd is niet hoorbaar in een dubbelblinde test.
 
Last edited:
  • Like
  • Informative
Reactions: DucaTinus and JRY.
Het hangt van het station op Tunein af wat de bitrate is, max bitrate is 320 kbit/s, en dat is inderdaad veel beter dan wat DAB+ kan bieden, 64 of 96 kbit/s.

NPO Radio 4 wordt via DAB+ uitgezonden met een bitrate van 128 kbps. Ik merk bijvoorbeeld bij Passaggio, dat ook via TuneIn te horen is, geen verschil in geluidskwaliteit.
 
Ik zou graag TuneIn gebruiken, maar doe dat bijna nooit om de simpele reden dat Studio Brussel niet werkt op TuneIn in de (mijn?) Model 3. Dus in zuid NL of Belgie pluk ik 'm uit de lucht, en anders stream ik 'm via de telefoonapp.
 
Ik zou graag TuneIn gebruiken, maar doe dat bijna nooit om de simpele reden dat Studio Brussel niet werkt op TuneIn in de (mijn?) Model 3. Dus in zuid NL of Belgie pluk ik 'm uit de lucht, en anders stream ik 'm via de telefoonapp.

Das vreemd, alle belgische zenders werken voor mij perfect in binnen en buitenland. (ook Studio Brussel)
Sommige andere zenders niet maar na een paar keer proberen starten die ook meestal.

PS: Ik deed overlaatst een speedtest op de browser en ik merkte dat hij spontaan KPN servers gebruikt (in Belgie) ik vermoed dus dat KPN
de SIM en het data verkeer levert in de M3?
 
Das vreemd, alle belgische zenders werken voor mij perfect in binnen en buitenland. (ook Studio Brussel)
Sommige andere zenders niet maar na een paar keer proberen starten die ook meestal.

PS: Ik deed overlaatst een speedtest op de browser en ik merkte dat hij spontaan KPN servers gebruikt (in Belgie) ik vermoed dus dat KPN
de SIM en het data verkeer levert in de M3?
Was vroeger een Spaanse SIM. Kreeg je Spaanse reclame :D
 
  • Funny
Reactions: JanG007
DAB is een broadcast signaal, je pikt het op uit de ether in tegenstelling tot Tune-In die een stream download. Voor beide geldt dat het station uitzend in een specifieke CODEC en bitrate.

TuneIn onthoud niks van waar je bent op de Tesla. Het is helaas een zeer uitgeklede speler net als Spotify en zal nooit beter worden zolang Tesla geen open OS bied zodat TuneIn of Spotify zelf een app kunnen produceren.
 
Das vreemd, alle belgische zenders werken voor mij perfect in binnen en buitenland. (ook Studio Brussel)
Sommige andere zenders niet maar na een paar keer proberen starten die ook meestal.

PS: Ik deed overlaatst een speedtest op de browser en ik merkte dat hij spontaan KPN servers gebruikt (in Belgie) ik vermoed dus dat KPN
de SIM en het data verkeer levert in de M3?
Dank je, dan weet ik in ieder geval waar ik het niet moet zoeken. Ik krijg consequent deze foutmelding, ook na soft/ hard reboots en zelfs een software update. LTE/Wifi ook geen verschil. Ingelogd zijn of niet maakt niet uit. Raaaaarrrr.
 

Attachments

  • Screenshot 2019-12-17 at 12.10.28.png
    Screenshot 2019-12-17 at 12.10.28.png
    2.4 MB · Views: 224
Sorry van het omhoog schoppen van deze thread, maar hoe is jullie ervaring met het DAB bereik in de Model X? Bij mij komt deze amper boven de 'twee streepjes' uit, ook bij NPO Radio 1 / 2 en valt dus het eerste de beste viaductje al weg. Bij aangeven aan Tesla SC geeft men aan niet te weten of het bereik 'normaal' is en adviseert men TuneIn.

Heb helaas dit niet in de vervangende Model X'en die ik heb gereden, kunnen zien, dus nieuwsgierig naar jullie DAB bereik.
 
Sorry van het omhoog schoppen van deze thread, maar hoe is jullie ervaring met het DAB bereik in de Model X? Bij mij komt deze amper boven de 'twee streepjes' uit, ook bij NPO Radio 1 / 2 en valt dus het eerste de beste viaductje al weg. Bij aangeven aan Tesla SC geeft men aan niet te weten of het bereik 'normaal' is en adviseert men TuneIn.

Heb helaas dit niet in de vervangende Model X'en die ik heb gereden, kunnen zien, dus nieuwsgierig naar jullie DAB bereik.

DAB is in de randstad wisselend. Soms heel goed maar iedere tunnel valt het gelijk uit.
TuneIn loopt ca. 60s achter t.o.v. DAB en de rest staat in cache dus een tunnel is meestal geen probleem je bent er dan immers weer uit voor je cache leeg is.

DAB wisselt, bij een slecht signaal, bij mij wel zelf naar FM en dus is het maar afwachten wat je werkelijk hebt.
Soms ook prima DAB ontvangst bij
1644488398404.png
icoon dus hoe dat werkt geen idee.
 
DAB is in de randstad wisselend. Soms heel goed maar iedere tunnel valt het gelijk uit.
TuneIn loopt ca. 60s achter t.o.v. DAB en de rest staat in cache dus een tunnel is meestal geen probleem je bent er dan immers weer uit voor je cache leeg is.

DAB wisselt, bij een slecht signaal, bij mij wel zelf naar FM en dus is het maar afwachten wat je werkelijk hebt.
Soms ook prima DAB ontvangst bij View attachment 767277 icoon dus hoe dat werkt geen idee.
Dank. Kun je zien of je meer dan twee streepjes ontvangst (is als het goed is te zien) hebt in de Randstad? Ik luister veel naar DAB zenders die niet op FM zitten dus dan heb je ook geen terugschakeling. SC wil nog niet echt naar de antenne o.i.d. kijken, dus ik zoek eigenlijk vergelijkingsmateriaal qua signaalsterkte..
 
Dank. Kun je zien of je meer dan twee streepjes ontvangst (is als het goed is te zien) hebt in de Randstad? Ik luister veel naar DAB zenders die niet op FM zitten dus dan heb je ook geen terugschakeling. SC wil nog niet echt naar de antenne o.i.d. kijken, dus ik zoek eigenlijk vergelijkingsmateriaal qua signaalsterkte..

Ik heb er nog niet echt op zitten letten maar ik zie altijd maar weinig streepjes staan. Maar ontvang zelfs DAB als er volgens de streepjes geen ontvangst is.
Het lijkt mij dan ook eerder een weergave issue dan dat er feitelijk een slechte ontvangst is.
 
Gebruik nooit DAB maar even voor je gekeken bij m'n S. Alle stations 2 of 3 streepjes in Hoogvliet. Signaal schijnt verstuurt te worden vanaf de Waalhaven en dat is voor mij 7.2km hemelsbreed.

Even verder gezocht, dit zijn kennelijk de DAB+ masten in Nederland:

1644493959600.png


Bron: Overzicht van alle legale DAB+ zenders in Nederland


Dus wellicht interessant om richting een mast te rijden om te controleren of de streepjes dan toenemen.
 
  • Informative
Reactions: Maarten