Net wakker. Hele nacht liggen navigeren voor mijn gevoel. Na 30cm je hoofd op je kussen leggen. 'Wat is de eerste letter van de vrouw die naast je ligt?'. Bij het voeteneind linksaf. Na 1.20 meter rechts uit je bed donderen...De knop moet duidelijk nog even om, straks maak ik mijn ontbijt nog met een bol-pijl benadering klaar.
Wij hebben ook weer genoten, al was ik in alle eerlijkheid de eerste twee edities net iets enthousiaster. Ik vond hem dit jaar moeilijker dan de vorige twee jaren denk ik. Misschien omdat er hier en daar wat onduidelijke situaties waren. Een viersprong na een dijkje dat niet op een viersprong leek, vier keer links nog net vóór een doodlopende weg i.p.v. na het bord van de doodlopende weg wat de instructie leek te suggereren, en zo nog een paar. Maar het zal er wel bijhoren, het moet natuurlijk ook niet al te triviaal worden allemaal. Bovenal hebben we zelf een fout gemaakt bij het bol-pijl traject. Helemaal eigen schuld, al zagen we op dat moment absoluut niet wat we fout deden. Daarmee waren we het traject volledig kwijt en dan kom je er dus ook gewoon niet meer op terug. Ik heb uiteindelijk de eerste volgende straatnaam die weer eens in een vakje genoemd werd (kleine Woldweg) maar in de navigatie gegooid en daar (13km) naartoe gereden. Daarmee hadden we 14 vakjes uit de instructies gemist. Al gingen we heus niet voor de winst, we voelden ons ineens even helemaal buitenspel gezet en dat had wel even invloed op het plezier.
Een tip nog (bedankt Ingmar!) is om je gps op je telefoon te gebruiken, bijvoorbeeld via je runkeeper app. Die is veel nauwkeuriger en al denk je je niet te kunnen vergissen in 50 meter meer of minder, dat kan dus wel. De dagteller van de tesla is gewoon kl*te, die verspringt soms pas na 400 meter.
Verder voel je je soms een jonge hond in puppytraining dat net iets vaker een koekje verdient als beloning. Wat duurt het soms een eeuwigheid voordat je weer met een letter wordt beloond. Vooral op het laatste stuk van het kaartlezen en de laatste trajecten leken wat minder speels en vooral gericht op de terugkeer naar Amsterdam, en op die stukken trof je ook niet veel meer aan qua controles. Nog wel een wat verdekte H op een dikke boom en een P die omgekeerd stond in een weiland...was dat trouwens de bedoeling, of hebben onverlaten die baldadig omgedraaid? Wij hebben hem niet opgeschreven in de veronderstelling dat anderen de route misschien in omgekeerde route moesten rijden, maar bij dat traject leek me dat eigenlijk sterk. Ik heb daar de wel of niet opschrijven discussie van mijn vrouw verloren.
Overigens zonder ook maar enigszins kritisch op de organisatie te willen zijn, laat dat duidelijk zijn. Ik vond het weer een geweldig evenement en we hebben het vooral zelf verknald dit jaar. Ik had mijn zoon voor het eerst mee, en ik had het instructieboek vooraf niet echt gelezen, er vanuit gaande dat mijn vrouw en zoon voldoende op de hoogte waren. We waren vergevorderd met de bol-pijl navigatie toen mijn vrouw ineens zei: 'Oh...wat moeten we eigenlijk met die foto's die er boven staan?'. Ik bedoel maar...
Tot slot was het weer erg gezellig. De lunch was voor ons echt haasten, ik had amper tijd om een soepje en broodje te eten dus daar hebben we niemand gesproken, maar na afloop bij Tesla heerlijk in de zon met een biertje en een burgertje staan praten met diverse mensen. Ook leuk om dit jaar wat meer mensen te herkennen van het forum door de wat herkenbaardere avatar die de meesten nu hebben. Wij waren net vertrokken omdat we mijn dochtertje nog moesten ophalen toen ik er door een aantal van jullie via berichten op werd geattendeerd dat er toch nog eeuwige roem behaald was...een tweede plaats in de behendigheidsproef! Dat maakte die 56e plaats overall dan toch weer een beetje goed ;-)
Organisatie van Rally en Meer en jullie forumleden die vrijwillig helpen (en daarmee zelfs je eigen deelname opofferen), super bedankt!
Hij staat genoteerd, 20 mei 2017. Een jaar wachten, jammer hoor.