Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

De Jaguar i-Pace

This site may earn commission on affiliate links.
Denk je dat er nog steeds meer vraag is naar Tesla dan aanbod?
Zolang dat blijkt uit hun productie en verkoopcijfers, ja. Nog altijd is er bij elk kwartaal een tekort aan auto's en zijn de parkings leeg.

Ik ga niet ontkennen dat Tesla ook gericht hun beschikbaarheden stuurt, maar het is nog vroeg om te zeggen dat de markt verzadigd is.
 
Zal ik dan maar zo eerlijk zijn dat ik vooral bij Tesla ben uitgekomen, omdat ik die 4% bijtelling wel zag zitten en dat ik genoeg had van de overheid spekken met een hoge bijtelling, zware accijns en een absurd hoge wegenbelasting?

Idem, maar zou nu weer voor tesla gaan (toen weinig keuze). Gebruik zelden superchargen maar als ik het gebruik is er altijd plek en zo weer weg (gewoon rust als je weet dat het kan, goed is en snel). Updates zijn top. En ze rijden geweldig. En ik ben inmiddels blij met de ipad op een plank (is gewoon goed doordacht). Enige waar ik over zou kunnen zeuren is afwerkingsniveau van het interieur (niet slecht maar geen premium).

En principieel, steun ze omdat die dinosaurussen eens wakker moeten worden.
 
Bij een merk dat de vraag niet aankan, moet je een half jaar of langer wachten.
Dat klopt voor merken waar elke auto doorheen de configurator van 10 pagina's gaat, maar voor Tesla moet je eerlijk zijn dat met 3 types, 5 exterieurkleuren, 3 velgen en 2 interieurkleuren je maar een beperkt aantal variaties hoeft te maken. En hoog-volume-modellen zijn ook relatief snel leverbaar; bij BMW duurde een 3-serie ook geen 3 maanden.

Mijn boekhouder heeft overigens iets meer dan 6 maanden moeten wachten op zijn Model 3.
 
Wat er dus op wijst dat ze de vraag perfect aankunnen.
Voor zover je in Europa, Noord-Amerika, het zuidoosten van Australië, Oost-China, Zuid-Korea en Japan woont. En je de Model 3 wenst.

En het is niet alsof de concurrentie hun productie evenaren.

Global%20Plug-In%20Electric%20Car%20Sales%20–%20December%202019%20EV%20Sales%20Blog%20models.jpg

Global EV Sales For 2019 Now In: Tesla Model 3 Totally Dominated

upload_2020-10-15_8-27-28.png

Audi: e-tron Is The Top-Selling Electric SUV In Europe
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Het gaat niet over absolute aantallen maar over de bewering dat de vraag groter zou zijn dan het aanbod; dat Tesla de vraag niet zou aan kunnen.
De productiecapaciteit werd door Tesla flink uitgebreid, met GF Berlijn nog op komst. Het is nu afwachten of de verkoopcijfers volgen.
De prijsverlaging van de MS wijst er toch ook op dat ze hem aan de huidige prijs niet voldoende verkocht krijgen. Of is ook dat een teken dat ze daar de vraag niet aan kunnen?
 
  • Like
Reactions: Hippogrief
En non-argument, F.
Tesla verlaagt de prijzen continu als uitwerking van de missie. Ook wanneer dit niet strikt noodzakelijk is. Marges zijn desondanks nog steeds uitstekend.
(Het belangrijkste nadeel is de waardedaling van reeds verkochte auto’s, maar zelfs dat valt in de praktijk heel erg mee. De afschrijving is nog steeds verrassend laag.)

Ik heb wel eens de vergelijking gemaakt van de EV-verkoop met het scheppen van bekertjes water uit een badkuip. Dat schiet niet op, dus neemt men een emmertje, dat zou beter moeten opschieten. Maar dan blijkt de badkuip een zwembad te zijn en schiet het nog steeds niet op. Vervolgens rekruteert men een peloton geniesoldaten met extra grote emmers. Dan blijkt echter dat het zwembad een open verbinding met een meertje heeft. ... Ooit komen de grote pompen van een baggeraar aan de beurt. Die uiteindelijk gewoon water uit de oceaan blijken op te pompen.

Het heeft dus weinig zin om over het volume van het bekertje/emmertje te praten in relatie tot het waterpeil in de veronderstelde badkuip.