Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

De Jaguar i-Pace

This site may earn commission on affiliate links.
Die DC-laders, CCS of Chademo, bestaan ook in een 20 kW-versie, geschikt voor aansluiting op een 3x32A aansluiting. Ik vroeg de prijs op, valt wat tegen: +5500€.
Maar nog eens: de i-pace krijgt een 3f lader.

Als ik hem nu zo bestellen, dan heeft hij hem niet.... (ik heb net nog gekeken)

Daarbij heeft nu zelfs een HSE van 105K€ ongeveer dezelfde opties als mijn S van 95K€.
Ook onderweg laad hij publiek maximaal maar 1fase en dat is meestal ook geen 32A aansluiting.
Je zou dan eigenlijk ook een lader willen hebben die je op een publieke 3p aansluiting kunt laten draaien.
Als je dan een prijsvergelijking gaat maken dan is hij met een losse 3p lader ineens ruim 15K€ duurder dan een S die zelfs al groter is.

Maar goed ik zal wel een fanboy zijn maar denk Tesla geloof ik inmiddels anders over.
 
  • Like
Reactions: Mars1
Geen discussie mogelijk over de stelling dat een i-pace beter een 3-fasige lader zou hebben. En dat inzicht hebben ze bij Jaguar zelf ondertussen ook wel. (Ook de Kona of de Niro of de Leaf hebben trouwens een enkelfasige lader)
Nog beter: exact de oplossing die Tesla heeft: een driefaselader die bij enkelfasig laden de totale stroom verdeelt over de drie verschillende laadcircuits. Want anders heb je wel een driefaselader van 3x16A maar kan je op een enkelfasige aansluiting toch niet aan 1x32A laden hetgeen bij Tesla wel mogelijk is.
Of wat de Zoe heeft: gewoon overal maximaal AC kunnen laden tot 40 kW.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Faiz71
En hier is het resultaat van een vergelijking in range en laden tussen de I-pace en de model X. Op basis van alles wat hier al langs is gekomen niet anders dan verwacht.
Resultaat is helaas behoorlijk negatief voor i-Pace. De flink grotere Model X komt toch een heel eind verder dan de i-Pace. Ik voorzie snel een neuscorrectie voor de i-Pace waarmee de aerodynamica een stuk verbetert.

i-Pace en Model X.jpeg
 
  • Like
Reactions: Hayden
Ik heb wel wat te doen met de testers, want je ziet z'n enthousiasme op het einde wel verbleken, terwijl ie zelf een I-Pace in bestelling heeft staan.
Is ook niet zo gek. Hij constateert een beetje zuur dat de i-Pace bij relatief lage snelheden - gemiddelde 93km/u - op de Autobahn het bereik rond 250 km is, in de winter nog minder.
Overigens denk ik dat Jaguar, als ze wat meer ervaring krijgen, het verbruik nog zal weten te verlagen. Dat is bij Tesla ook heel merkbaar gebeurd.
Vandaag op en neer naar Leiden. Op de heenweg 154 wH/km, op de terugweg 159 wH/km. Dat zijn waarden met een achterwiel aangedreven 85 met 21" velgen die in de beginjaren niet mogelijk waren. Zoals bekend met 103 km/h en ... - per ongeluk - uitgeschakelde airco.
 
Dislikes of niet, de i-Pace is geen reisauto voor de Autobahn.

Morgen rijd ik weer naar Oostenrijk met mijn Model S en als het net zo gaat als vorige week wordt het iets meer dan 8 uur rijden (incl. laden) met regelmatig Autopilot op 150 km/uur en verbruik ergens tussen 205 en 215 Wh/km.

Hiermee sluit ik mijn opmerkingen over i-Pace en vergelijkbare EQC en e-Tron af want het wordt meer van hetzelfde en raakt gevoelige tenen.
 
  • Like
Reactions: S-19910 and Mars1
Afgelopen weekend met een fietsendrager en 2 fietsen achterop de S ca. 170 km gereden. Verbruik lag met Autopilot op 115 km/uur ergens tussen 290 en 300 Wh/km. Dat viel me niet mee.
Als je de aerodynamische vorm van een Tesla op de door jou beschreven wijze vernielt, is dit het logische gevolg.
Bij 115 km/h begint dat echt aan te tikken. Bij 100 km/h wordt het 250 Wh/km.
 
Ik had vorige week een soortgelijke ervaring met de Model S: ik heb uit Venlo een 300 liter boiler opgehaald met de MS. Helaas was de diameter van de boiler met 67cm zo groot dat deze niet over de omgeklapte rugleuning paste - stootte tegen plafond. Toen moest ik rijden met de achterklep half open (natuurlijk even goed vastgezet) en na enige tijd geconstateerd dat het verbruik zo'n 60% hoger was dan normaal...
 
Enkele weken terug +80km met een aanhanger onderweg achter m'n Model X. In Trailer model dacht dat ding dat ik het nauwelijks ging halen, maar met een verbruik van 330Wh/km zat ik nog redelijk goed. Ik heb wel niet harder dan 96 km/u gereden, je moet het ook niet gaan zoeken.

Wel stiekem trailer mode uitgezet want zonder autopilot rijden vond ik maar niks. :oops: