fivari
Maker van de Fivari-charger
Ik heb het gecorrigeerd.Inderdaad frappant. (Je bedoelt vast 22 kWh/100km = 220 Wh/km)
You can install our site as a web app on your iOS device by utilizing the Add to Home Screen feature in Safari. Please see this thread for more details on this.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Ik heb het gecorrigeerd.Inderdaad frappant. (Je bedoelt vast 22 kWh/100km = 220 Wh/km)
Als je gelijk laadvermogen hebt en voldoende beschikbare laders dan wordt het verschil in reistijd enkel bepaald door:
De voorsprong van 50 kWh die de jag had bij vertrek, speelde hij geleidelijk aan kwijt door een hoger verbruik.
- de extra hoeveelheid initiële energie in de volgeladen batterij bij vertrek
- het verbruik per km.
Ik rekende ooit de theoretische vergelijking uit dat wanneer een Zoe @ 90 km/u en 13 kWh/100km tegen een Tesla MS 70D @120 km/u en 22 kWh/100km op een traject naar Zuid-Frankrijk (1200km) zou racen en er geen gebruik mocht gemaakt worden van de SUCs, maar dus enkel type 2 22 kW, de Zoe op die lange afstand, dus na het kwijtspelen van de initiële extra energie in de batterij sneller zou zijn dan de MS. Verbruik van de auto's is maar een inschatting, dus pin me er niet op vast. Uiteraard zou de Tesla ook trager kunnen rijden enz... maar ik vond het toch een opmerkelijke bevinding.
View attachment 342169
Het is een zuiver theoretische berekening, maar die wel verklaart waarom de I-Pace zijn voorsprong systematisch verliest. Had de i-Pace gebruik kunnen maken van de snellere laadpalen en kunnen laden aan 80 kW, dan had het verschil groter geweest.
Ook absoluut te vermijden is doorladen aan een vermogen dat afneemt, bv. vanaf 80% SOC, maar dat wist men hier al.
Voor zo'n vergelijking is de laadsnelheid in km/u belangrijk. Daarom ook dat de Kona het zo goed deed tegen de MX. De laadsnelheid in km/u ligt bijna even hoog.
Is dat het snellaad model?Dan ga je er wel van uit dat de Zoé niet zoals de mijne de helft van de tijd staat te niksen bij de lader met een knipperende rode neus. Niks mis met de lader zeggen ze dan bij de Renault garage, ligt aan de paal. Zo was er volgens hen ook niks mis met de ontvangst van de autoradio die ze de afgelopen drie jaar 3x hebben nagekeken. Wel gek dat mijn vrouw vorige maand bij het opruimen een kleine antenne vond onder de bijrijdersstoel. Sinds ze die op het dak geschroefd heeft is de ontvangst een stuk beter.
In mei 2015 werd de batterij, de omvormer en de drivetrain in mijn Zoe Q210 vervangen. Sindsdien heb ik eigenlijk geen laadproblemen meer gehad.Dan ga je er wel van uit dat de Zoé niet zoals de mijne de helft van de tijd staat te niksen bij de lader met een knipperende rode neus. Niks mis met de lader zeggen ze dan bij de Renault garage, ligt aan de paal. Zo was er volgens hen ook niks mis met de ontvangst van de autoradio die ze de afgelopen drie jaar 3x hebben nagekeken. Wel gek dat mijn vrouw vorige maand bij het opruimen een kleine antenne vond onder de bijrijdersstoel. Sinds ze die op het dak geschroefd heeft is de ontvangst een stuk beter.
Toen ik de i-Pace proef reed viel het mij op dat de numerieke weergave van het verbruik zeer nerveus schommelde, ook bij constante snelheid: tientallen kW verschil, een op en neer springen. Alsof ze het regelsysteem te agressief hebben ingesteld.In een van Bjorn Nyland zijn video's, had hij het over het hoge energiegebruik zelfs wanneer hij achter een vrachtwagen reed met 85 km/u. Hij denkt daarom dat niet alleen de aerodynamica te wensen overlaat, maar ook de aandrijving op zich. Hopelijk kan Jaguar daar met een update wat aan doen. Blijft een prima auto voor mensen die maar af en toe een lange rit maken.
Toen ik de i-Pace proef reed viel het mij op dat de numerieke weergave van het verbruik zeer nerveus schommelde, ook bij constante snelheid: tientallen kW verschil, een op en neer springen. Alsof ze het regelsysteem te agressief hebben ingesteld.
Bijna een week verder inmiddels 80 i-Paces geregistreerd. Dat gaat hard de goede kant op!nee.. heb me vergist, ik zag er ook 68 -![]()
Zou in elke ev moeten zitten, airco zit er toch al in.
Leuk filmpje. Bijzonder dat 2 auto’s met zo’n groot prijsverschil over langere afstand toch gelijk kunnen eindigen. Er vielen me nog een paar andere zaken op:KIA Soul Ev met 30 kWh accu en I-Pace met 85-90 kWh accu; en ze komen gelijk aan?
(Er waren alleen 50kW chargers onderweg naar schijnt, maar alsnog...)
Een goede warmtepomp heeft echt nog wel een rendement boven 200% bij 5 tot 10 graden vorst buitentemperatuur. Dus dat is het punt niet.m.i. heeft een warmtepomp in een EV geen zin:
- Ik heb bij buitentemperaturen boven de ~8 graden geen verwarming aan. Om een of andere manier verwarmt de auto zelf al voldoende. Verwarming hoeft dan dus weinig te doen, waardoor het verschil tussen weerstandverwarming of warmtepomp ook maar klein is.
- Onder de ~5 graden werkt een warmtepomp al een stuk minder efficient en onder het vriespunt is het amper tot niet efficienter tov weerstandsverwarming.
- De verwarming in een Tesla is als ik het goed heb maar ~2 kW. Dat is niet zoveel. Ben je tijdens een trip van 2 uur 4 kWh extra kwijt als ie vol aan staat.
- Warmtepomp is een technisch complexer ding, vergt onderhoud, kan makkelijker stuk, bewegende delen, etc, etc. Weerstandsverwarming straalt van eenvoud en is nagenoeg onverwoestbaar.
Ik denk dat Tesla een goede weloverwogen keuze heeft gemaakt om reguliere weerstandsverwarming te gebruiken. Ik vond het mooi dat in 1 van die iPace filmpjes op een beurs de verkoper ook aangaf bij verschillen tussen de iPace en Jaguar: 'De iPace heeft een warmtepomp, waarbij ik niet zeg dat dat perse beter is'.
Als je Björn een tijdje volgt met zijn Kona, Niro, Ioniq ea dan valt dat meteen op. Bijna elke rit is er ergens wel iets met de laadpalen. Ze doen het niet, stoppen er spontaan mee waar hij dan zelf toevallig achterkomt of hij moet een servicenummer bellen voordat het gaat werken. Björn doet daar zelf niet moeilijk over, maar ik zou daar gek van worden. Vooral omdat je toch al een uur of meer moet staan om 40-50 kWh te laden, lijkt het me een crime om dan ook nog van laadpaal naar laadpaal te moeten of zelf van laadstation naar laadstation omdat de lader het niet doet.- Als de iPace aankomt bij de laatste laadstop voor de ‘finish’ lijkt er een probleem te zijn met de CCS lader. En uit het commentaar van Björn begrijp ik dat dat geen uitzondering is. Kennelijk is er nog een alternatief, maar toch merkwaardig dat je zoveel leest over haperende snelladers. Als Tesla rijder zijn we gewend geraakt aan laders die het nagenoeg altijd doen. En als er dan toch eentje kuren heeft zijn er zat andere laders die je kunt gebruiken.
Een Tesla rijder die overstapt naar een Jaguar i-Pace is toch wel bijzonder. Had die man niet even beter moeten nadenken?Quote uit het Jaguar IPace forum
"What is the free data allowance on the JLR sim? We are switching from a Tesla (where such things are never considerations) and are admittedly a little surprised by "old" feel that the tech solutions by JLR are giving off. Slow, un-intuitive and now silly things like a data limit. Are we really going to have to buy our own larger data allowance for the car to work as intended? Just silly and old fashioned thinking...
Much like the 1-phase charger and the (to date) much higher energy consumption we've been reading about - so less efficient or fast without a true solution for longer drives where it actually becomes more of an issue (let's rely on someone else's charging network).
Jag appears to have built a great car but executed the whole EV-thing poorer than Tesla - who started 6 (!) years ago with the above. It can't be a surprise to JLR..."
Geheel in lijn met het beeld dat hier ook al was ontstaan. Jaguar heeft een auto met een elektrische aandrijving gebouwd ipv een EV.