Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

De Jaguar i-Pace

This site may earn commission on affiliate links.
Als je gelijk laadvermogen hebt en voldoende beschikbare laders dan wordt het verschil in reistijd enkel bepaald door:
  • de extra hoeveelheid initiële energie in de volgeladen batterij bij vertrek
  • het verbruik per km.
De voorsprong van 50 kWh die de jag had bij vertrek, speelde hij geleidelijk aan kwijt door een hoger verbruik.
Ik rekende ooit de theoretische vergelijking uit dat wanneer een Zoe @ 90 km/u en 13 kWh/100km tegen een Tesla MS 70D @120 km/u en 22 kWh/100km op een traject naar Zuid-Frankrijk (1200km) zou racen en er geen gebruik mocht gemaakt worden van de SUCs, maar dus enkel type 2 22 kW, de Zoe op die lange afstand, dus na het kwijtspelen van de initiële extra energie in de batterij sneller zou zijn dan de MS. Verbruik van de auto's is maar een inschatting, dus pin me er niet op vast. Uiteraard zou de Tesla ook trager kunnen rijden enz... maar ik vond het toch een opmerkelijke bevinding.
View attachment 342169

Dan ga je er wel van uit dat de Zoé niet zoals de mijne de helft van de tijd staat te niksen bij de lader met een knipperende rode neus. Niks mis met de lader zeggen ze dan bij de Renault garage, ligt aan de paal. Zo was er volgens hen ook niks mis met de ontvangst van de autoradio die ze de afgelopen drie jaar 3x hebben nagekeken. Wel gek dat mijn vrouw vorige maand bij het opruimen een kleine antenne vond onder de bijrijdersstoel. Sinds ze die op het dak geschroefd heeft is de ontvangst een stuk beter.
 
Het is een zuiver theoretische berekening, maar die wel verklaart waarom de I-Pace zijn voorsprong systematisch verliest. Had de i-Pace gebruik kunnen maken van de snellere laadpalen en kunnen laden aan 80 kW, dan had het verschil groter geweest.
Ook absoluut te vermijden is doorladen aan een vermogen dat afneemt, bv. vanaf 80% SOC, maar dat wist men hier al.
Voor zo'n vergelijking is de laadsnelheid in km/u belangrijk. Daarom ook dat de Kona het zo goed deed tegen de MX. De laadsnelheid in km/u ligt bijna even hoog.
 
Het is een zuiver theoretische berekening, maar die wel verklaart waarom de I-Pace zijn voorsprong systematisch verliest. Had de i-Pace gebruik kunnen maken van de snellere laadpalen en kunnen laden aan 80 kW, dan had het verschil groter geweest.
Ook absoluut te vermijden is doorladen aan een vermogen dat afneemt, bv. vanaf 80% SOC, maar dat wist men hier al.
Voor zo'n vergelijking is de laadsnelheid in km/u belangrijk. Daarom ook dat de Kona het zo goed deed tegen de MX. De laadsnelheid in km/u ligt bijna even hoog.

In een van Bjorn Nyland zijn video's, had hij het over het hoge energiegebruik zelfs wanneer hij achter een vrachtwagen reed met 85 km/u. Hij denkt daarom dat niet alleen de aerodynamica te wensen overlaat, maar ook de aandrijving op zich. Hopelijk kan Jaguar daar met een update wat aan doen. Blijft een prima auto voor mensen die maar af en toe een lange rit maken.
 
  • Informative
Reactions: Tozz
Dan ga je er wel van uit dat de Zoé niet zoals de mijne de helft van de tijd staat te niksen bij de lader met een knipperende rode neus. Niks mis met de lader zeggen ze dan bij de Renault garage, ligt aan de paal. Zo was er volgens hen ook niks mis met de ontvangst van de autoradio die ze de afgelopen drie jaar 3x hebben nagekeken. Wel gek dat mijn vrouw vorige maand bij het opruimen een kleine antenne vond onder de bijrijdersstoel. Sinds ze die op het dak geschroefd heeft is de ontvangst een stuk beter.
Is dat het snellaad model?
 
Dan ga je er wel van uit dat de Zoé niet zoals de mijne de helft van de tijd staat te niksen bij de lader met een knipperende rode neus. Niks mis met de lader zeggen ze dan bij de Renault garage, ligt aan de paal. Zo was er volgens hen ook niks mis met de ontvangst van de autoradio die ze de afgelopen drie jaar 3x hebben nagekeken. Wel gek dat mijn vrouw vorige maand bij het opruimen een kleine antenne vond onder de bijrijdersstoel. Sinds ze die op het dak geschroefd heeft is de ontvangst een stuk beter.
In mei 2015 werd de batterij, de omvormer en de drivetrain in mijn Zoe Q210 vervangen. Sindsdien heb ik eigenlijk geen laadproblemen meer gehad.
 
In een van Bjorn Nyland zijn video's, had hij het over het hoge energiegebruik zelfs wanneer hij achter een vrachtwagen reed met 85 km/u. Hij denkt daarom dat niet alleen de aerodynamica te wensen overlaat, maar ook de aandrijving op zich. Hopelijk kan Jaguar daar met een update wat aan doen. Blijft een prima auto voor mensen die maar af en toe een lange rit maken.
Toen ik de i-Pace proef reed viel het mij op dat de numerieke weergave van het verbruik zeer nerveus schommelde, ook bij constante snelheid: tientallen kW verschil, een op en neer springen. Alsof ze het regelsysteem te agressief hebben ingesteld.
 
Toen ik de i-Pace proef reed viel het mij op dat de numerieke weergave van het verbruik zeer nerveus schommelde, ook bij constante snelheid: tientallen kW verschil, een op en neer springen. Alsof ze het regelsysteem te agressief hebben ingesteld.

Waarschijnlijk is Jaguar hard aan het leren nu.
Iets dat Tesla ook heeft gedaan en nog steeds doet.
Maar wel met een schone lei begon, goed natuurkundige principes heeft beschouwd en nu een flinke voorsprong heeft opgebouwd.
Toch prima dat Jaguar dit probeert, alleen jammer van het missen van een aantal van die zo voor de hand liggende zaken.
 
  • Like
Reactions: Pepp
Mijn collega was vandaag voor een bandenwissel met zijn Range Rover (Yes.....) bij een dealer waar ook de I-Pace stond.

Hij is er even mee gaan rijden en vroeg daarna naar het opladen. Ze waren zich erg bewust van het ontbreken van 3-fase laden. Het zou volgend jaar echt komen.
 
  • Informative
Reactions: Mars1, Adm and Pepp
Zou in elke ev moeten zitten, airco zit er toch al in.

m.i. heeft een warmtepomp in een EV geen zin:

- Ik heb bij buitentemperaturen boven de ~8 graden geen verwarming aan. Om een of andere manier verwarmt de auto zelf al voldoende. Verwarming hoeft dan dus weinig te doen, waardoor het verschil tussen weerstandverwarming of warmtepomp ook maar klein is.

- Onder de ~5 graden werkt een warmtepomp al een stuk minder efficient en onder het vriespunt is het amper tot niet efficienter tov weerstandsverwarming.

- De verwarming in een Tesla is als ik het goed heb maar ~2 kW. Dat is niet zoveel. Ben je tijdens een trip van 2 uur 4 kWh extra kwijt als ie vol aan staat.

- Warmtepomp is een technisch complexer ding, vergt onderhoud, kan makkelijker stuk, bewegende delen, etc, etc. Weerstandsverwarming straalt van eenvoud en is nagenoeg onverwoestbaar.

Ik denk dat Tesla een goede weloverwogen keuze heeft gemaakt om reguliere weerstandsverwarming te gebruiken. Ik vond het mooi dat in 1 van die iPace filmpjes op een beurs de verkoper ook aangaf bij verschillen tussen de iPace en Jaguar: 'De iPace heeft een warmtepomp, waarbij ik niet zeg dat dat perse beter is'.
 
Gezien een airco er reeds in zit moet er eigenlijk geen extra onderdelen of complexiteit worden toegevoegd. Dat is net het punt. Verwarming bij tesla kan tot 6kw zijn. In winterse koude werkt de warmtepomp praktisch als gewone elektrische verwarming maar alle andere dagen is er een winst.
 
  • Like
Reactions: Rprp
KIA Soul Ev met 30 kWh accu en I-Pace met 85-90 kWh accu; en ze komen gelijk aan?

(Er waren alleen 50kW chargers onderweg naar schijnt, maar alsnog...)
Leuk filmpje. Bijzonder dat 2 auto’s met zo’n groot prijsverschil over langere afstand toch gelijk kunnen eindigen. Er vielen me nog een paar andere zaken op:
- De video geeft ook een aardig beeld van het interieur en de bediening van de auto’s. Duidelijk is dat daar wel een groot verschil tussen zit. Dat mag natuurlijk ook wel als je het prijsverschil in aanmerking neemt, maar geeft maar aan dat ik denk dat er voor beide auto’s een markt is.
- Als de iPace aankomt bij de laatste laadstop voor de ‘finish’ lijkt er een probleem te zijn met de CCS lader. En uit het commentaar van Björn begrijp ik dat dat geen uitzondering is. Kennelijk is er nog een alternatief, maar toch merkwaardig dat je zoveel leest over haperende snelladers. Als Tesla rijder zijn we gewend geraakt aan laders die het nagenoeg altijd doen. En als er dan toch eentje kuren heeft zijn er zat andere laders die je kunt gebruiken.
 
m.i. heeft een warmtepomp in een EV geen zin:

- Ik heb bij buitentemperaturen boven de ~8 graden geen verwarming aan. Om een of andere manier verwarmt de auto zelf al voldoende. Verwarming hoeft dan dus weinig te doen, waardoor het verschil tussen weerstandverwarming of warmtepomp ook maar klein is.

- Onder de ~5 graden werkt een warmtepomp al een stuk minder efficient en onder het vriespunt is het amper tot niet efficienter tov weerstandsverwarming.

- De verwarming in een Tesla is als ik het goed heb maar ~2 kW. Dat is niet zoveel. Ben je tijdens een trip van 2 uur 4 kWh extra kwijt als ie vol aan staat.

- Warmtepomp is een technisch complexer ding, vergt onderhoud, kan makkelijker stuk, bewegende delen, etc, etc. Weerstandsverwarming straalt van eenvoud en is nagenoeg onverwoestbaar.

Ik denk dat Tesla een goede weloverwogen keuze heeft gemaakt om reguliere weerstandsverwarming te gebruiken. Ik vond het mooi dat in 1 van die iPace filmpjes op een beurs de verkoper ook aangaf bij verschillen tussen de iPace en Jaguar: 'De iPace heeft een warmtepomp, waarbij ik niet zeg dat dat perse beter is'.
Een goede warmtepomp heeft echt nog wel een rendement boven 200% bij 5 tot 10 graden vorst buitentemperatuur. Dus dat is het punt niet.
Volgens mij heeft Tesla gekozen om de warmte die vrijkomt in de motor en accu te gebruiken voor het interieur. Alleen het eerste kwartier is die warmte er niet (net als bij een ICE, haha), dus dan werkt het met verwarmingselement. Dat verklaart het hogere verbruik bij korte ritten.
 
  • Informative
Reactions: Duke-U
- Als de iPace aankomt bij de laatste laadstop voor de ‘finish’ lijkt er een probleem te zijn met de CCS lader. En uit het commentaar van Björn begrijp ik dat dat geen uitzondering is. Kennelijk is er nog een alternatief, maar toch merkwaardig dat je zoveel leest over haperende snelladers. Als Tesla rijder zijn we gewend geraakt aan laders die het nagenoeg altijd doen. En als er dan toch eentje kuren heeft zijn er zat andere laders die je kunt gebruiken.
Als je Björn een tijdje volgt met zijn Kona, Niro, Ioniq ea dan valt dat meteen op. Bijna elke rit is er ergens wel iets met de laadpalen. Ze doen het niet, stoppen er spontaan mee waar hij dan zelf toevallig achterkomt of hij moet een servicenummer bellen voordat het gaat werken. Björn doet daar zelf niet moeilijk over, maar ik zou daar gek van worden. Vooral omdat je toch al een uur of meer moet staan om 40-50 kWh te laden, lijkt het me een crime om dan ook nog van laadpaal naar laadpaal te moeten of zelf van laadstation naar laadstation omdat de lader het niet doet. :confused:

Het is niet zo bedoeld, maar die testen zijn een echte reclame voor het superchargernetwerk van Tesla.
 
Quote uit het Jaguar IPace forum

"What is the free data allowance on the JLR sim? We are switching from a Tesla (where such things are never considerations) and are admittedly a little surprised by "old" feel that the tech solutions by JLR are giving off. Slow, un-intuitive and now silly things like a data limit. Are we really going to have to buy our own larger data allowance for the car to work as intended? Just silly and old fashioned thinking...

Much like the 1-phase charger and the (to date) much higher energy consumption we've been reading about - so less efficient or fast without a true solution for longer drives where it actually becomes more of an issue (let's rely on someone else's charging network).

Jag appears to have built a great car but executed the whole EV-thing poorer than Tesla - who started 6 (!) years ago with the above. It can't be a surprise to JLR..."

Geheel in lijn met het beeld dat hier ook al was ontstaan. Jaguar heeft een auto met een elektrische aandrijving gebouwd ipv een EV.
 
  • Informative
Reactions: S-19910
Quote uit het Jaguar IPace forum

"What is the free data allowance on the JLR sim? We are switching from a Tesla (where such things are never considerations) and are admittedly a little surprised by "old" feel that the tech solutions by JLR are giving off. Slow, un-intuitive and now silly things like a data limit. Are we really going to have to buy our own larger data allowance for the car to work as intended? Just silly and old fashioned thinking...

Much like the 1-phase charger and the (to date) much higher energy consumption we've been reading about - so less efficient or fast without a true solution for longer drives where it actually becomes more of an issue (let's rely on someone else's charging network).

Jag appears to have built a great car but executed the whole EV-thing poorer than Tesla - who started 6 (!) years ago with the above. It can't be a surprise to JLR..."

Geheel in lijn met het beeld dat hier ook al was ontstaan. Jaguar heeft een auto met een elektrische aandrijving gebouwd ipv een EV.
Een Tesla rijder die overstapt naar een Jaguar i-Pace is toch wel bijzonder. Had die man niet even beter moeten nadenken?
En ja, data limits en betalen voor je navigatie DvD's zijn bekend bij 'big auto'.
Elon is soms een rare snaak maar old school auto's produceren en de klanten uitmelken is hem gelukkig vreemd.
 
ik denk dat dat nadenken is begonnen.. en deze bijdrage daar een uiting van is.. zal wel een I-pace in bestelling hebben.
de meeste mensen zoeken naar zekerheden in het leven.. (zoals we vroeger ook altijd met IBM in zee gingen..) als Jaguar het niet kan, wie dan wel.. en dan die Amerikanen, die kunnen toch geen auto's bouwen? en Tesla gaat failliet, dat zegt iedereen..
Zo blijft het me altijd weer verbazen dat overheidsopdrachten nog gewoon naar een Cap blijven gaan.. na alle debacels die we gehad hebben..
 
  • Like
Reactions: ebullio