Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
  • The latest TMC Podcast (#14) is now available on YouTube and all major podcast networks. We covered FSD Beta's exciting v11 update, Enhanced Autopilot coming to the U.S. and Canada, and more!

Domotica (DSMR, IOT, MQTT, etc.)

prettig

Active Member
Apr 16, 2019
1,232
705
Soesterberg
@prettig Je logische uitdagingen klinken bekend. Je kan in mijn code opzoeken hoe ik dat heb opgelost.
Had ik al gedaan, maar ik wil de Tesla niet pollen en aansturen (ook omdat de Tesla API niet echt officieel is en alles dan Tesla only is). Jouw code werkt ook prima (en is ook compact). De geo locatie check vond ik overigens wel creatief bedacht.

De ontwikkelaar in mij heeft last van het not-invented-here syndroom :) Wil dit gewoon zelf uitzoeken en kijken of ik het via standaard api's zonder code kan maken en EV merk/type onafhankelijk, Wel afhankelijk van de lader, PV systemen hebben meestal wel API om productie te meten.
 
Last edited:

ramonneke

Active Member
Moderator
Apr 26, 2018
4,485
3,099
Rotterdam
Ik heb een leuke feature in m'n loadbalancer code:

Ik lees via MQTT `charger_actual_current` uit en leg deze vast als `TeslaChargeCurrentMax` als ik nog niet aan het laden ben. Hierdoor kan ik b.v. kiezen om m'n auto met max 10A te laden laden. Dit door 10A te selecteren en dan het laden te starten. Hierdoor zal deze nog wel kunnen zakken al zal dat in de praktijk nooit gebruiken.

Anyway, handig omdat laden op hoge Amps minder efficient is en zo kan ik makkelijk bepalen of ik een sessie met max 24A, 16A, of 10A wil laden.
 
  • Like
Reactions: prettig

prettig

Active Member
Apr 16, 2019
1,232
705
Soesterberg
Wel leuk die verschillende benaderingen.......(hoeveelheid van jullie basis code valt me overigens reuze mee, heb al andere oplossingen gezien met veel meer code).

Heb meeste nu klaar, zodra een auto gekoppeld wordt, gaat alles automatisch.
PV only laden (elk amperage) tenzij EPEX nul of negatief dan dynamisch naar max.
PV drempel is nog 3000w op 3-fases, gaat naar 1200w op 1-fase (of zelfs lager).

Als niet genoeg PV dan dynamisch laden in de goedkoopste uren (EPEX). Negeer logica via app button.
 
Last edited:
Zoals altijd met automatisering: soms klik je ingewikkelde functies in een uurtje bij elkaar en soms ben je met, voor je gevoel, heel eenvoudige functies uren aan het prutsen.

Zoals eerder vermeld wil ik laden als de zon schijnt en mijn panelen voldoende energie geven. Op jullie advies Home assistant geinstalleerd met de interface naar de P1 poort van de slimme meter, een interface naar de omvormer van mijn panelen (SMA) en naar de Tesla api. Binnen een paar avondjes had ik alles bij elkaar staan op een dashboard van Homeassistant. Je voelt je Een hele Piet.

Ik had mij voorgenomen om eerst alles op dat dashboard bij elkaar te zetten en dan pas een verbindend script te maken. Dus ik op zoek hoe ik de laadstroom kan instellen op het Homeassistant dashboard. Lijkt simpel want met drie klikken had ik een knop om het laden te starten en te stoppen. Maar ik kon die laadstroom max niet vinden. In principe staan alle in te stellen en actuele waardes in zogenaamde entiteiten, en zoals bij al dat soort open source software (in dit geval de Tesla API integratie) is dat niet gedocumenteerd en heb je alleen een lange lijst met namen. Het duurde lang voor ik er achter kwam dat die entiteiten een tweede laag kunnen hebben. In dit geval zit onder de entiteit “charging rate sensor” een lijst met kenmerken, waaronder “charge_current_request”. Het was daarna simpel om die waarde op het dashboard te tonen, maar hij leek niet te veranderen als ik met de Telsa app een andere laadstroom instelde. Tot ik na veel lezen vond dat de standaard poll rate op 11 minuten staat. Oftewel: het kan 11 minuten duren voor je zo’n wijziging ziet op je dashboard. Dat moest ik ergens vinden in een lange forumdiscussie. Eigenlijk is het toeval dat je die instelling vindt, maar misschien moet je de code induiken en kun je het daar vinden.

Maar toen: hoe kun je die waarde instellen? Homeassistant heeft veel mooie knoppen, meters enz waarmee je een dashboard kan bouwen, maar geen enkele functie (een card) waarmee je een entiteit kan instellen, laat staan een kenmerk van een entiteit. Heb wel een slider card gevonden, maar dat krijg ik niet werkend. Ik ga het maar opgeven, want tenslotte hoef ik die laadstroom helemaal niet op het dashboard in te kunnen stellen, dat doe ik wel via de Tesla app. Maar het blijft vreemd dat je in Homeassistant geen cards hebt om waardes in te stellen. Wordt vervolgd.
 
  • Informative
Reactions: Hbrink

prettig

Active Member
Apr 16, 2019
1,232
705
Soesterberg
Wat updates. Enphase snapt het niet. Ze hadden eerst een lokale API voor de Envoy (zowat realtime data), die is dicht gezet. Hun Gratis plan is nu zwaar beperkt qua limieten (je kunt er zowat niks meer mee, van 10.000 naar 1000 per maand en 10/minuut). Dus moet je naar flink betaald abbonement. En ook dat lukt ze ook om niet goed te doen: data moet om de 15 minuten beschikbaar zijn, maar regelmatig gewoon een uur niks.

Kortom, onbruikbare API (denk dat ze geld willen verdienen, maar ze snappen het nog niet).

Die van Easee werkt overigens prima. Snel en zeer ruime limieten.
 

Products we're discussing on TMC...

About Us

Formed in 2006, Tesla Motors Club (TMC) was the first independent online Tesla community. Today it remains the largest and most dynamic community of Tesla enthusiasts. Learn more.

Do you value your experience at TMC? Consider becoming a Supporting Member of Tesla Motors Club. As a thank you for your contribution, you'll get nearly no ads in the Community and Groups sections. Additional perks are available depending on the level of contribution. Please visit the Account Upgrades page for more details.


SUPPORT TMC
Top