Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Domotica (DSMR, IOT, MQTT, etc.)

This site may earn commission on affiliate links.
@prettig Je logische uitdagingen klinken bekend. Je kan in mijn code opzoeken hoe ik dat heb opgelost.
Had ik al gedaan, maar ik wil de Tesla niet pollen en aansturen (ook omdat de Tesla API niet echt officieel is en alles dan Tesla only is). Jouw code werkt ook prima (en is ook compact). De geo locatie check vond ik overigens wel creatief bedacht.

De ontwikkelaar in mij heeft last van het not-invented-here syndroom :) Wil dit gewoon zelf uitzoeken en kijken of ik het via standaard api's zonder code kan maken en EV merk/type onafhankelijk, Wel afhankelijk van de lader, PV systemen hebben meestal wel API om productie te meten.
 
Last edited:
Ik heb een leuke feature in m'n loadbalancer code:

Ik lees via MQTT `charger_actual_current` uit en leg deze vast als `TeslaChargeCurrentMax` als ik nog niet aan het laden ben. Hierdoor kan ik b.v. kiezen om m'n auto met max 10A te laden laden. Dit door 10A te selecteren en dan het laden te starten. Hierdoor zal deze nog wel kunnen zakken al zal dat in de praktijk nooit gebruiken.

Anyway, handig omdat laden op hoge Amps minder efficient is en zo kan ik makkelijk bepalen of ik een sessie met max 24A, 16A, of 10A wil laden.
 
  • Like
Reactions: prettig
Wel leuk die verschillende benaderingen.......(hoeveelheid van jullie basis code valt me overigens reuze mee, heb al andere oplossingen gezien met veel meer code).

Heb meeste nu klaar, zodra een auto gekoppeld wordt, gaat alles automatisch.
PV only laden (elk amperage) tenzij EPEX nul of negatief dan dynamisch naar max.
PV drempel is nog 3000w op 3-fases, gaat naar 1200w op 1-fase (of zelfs lager).

Als niet genoeg PV dan dynamisch laden in de goedkoopste uren (EPEX). Negeer logica via app button.
 
Last edited:
Zoals altijd met automatisering: soms klik je ingewikkelde functies in een uurtje bij elkaar en soms ben je met, voor je gevoel, heel eenvoudige functies uren aan het prutsen.

Zoals eerder vermeld wil ik laden als de zon schijnt en mijn panelen voldoende energie geven. Op jullie advies Home assistant geinstalleerd met de interface naar de P1 poort van de slimme meter, een interface naar de omvormer van mijn panelen (SMA) en naar de Tesla api. Binnen een paar avondjes had ik alles bij elkaar staan op een dashboard van Homeassistant. Je voelt je Een hele Piet.

Ik had mij voorgenomen om eerst alles op dat dashboard bij elkaar te zetten en dan pas een verbindend script te maken. Dus ik op zoek hoe ik de laadstroom kan instellen op het Homeassistant dashboard. Lijkt simpel want met drie klikken had ik een knop om het laden te starten en te stoppen. Maar ik kon die laadstroom max niet vinden. In principe staan alle in te stellen en actuele waardes in zogenaamde entiteiten, en zoals bij al dat soort open source software (in dit geval de Tesla API integratie) is dat niet gedocumenteerd en heb je alleen een lange lijst met namen. Het duurde lang voor ik er achter kwam dat die entiteiten een tweede laag kunnen hebben. In dit geval zit onder de entiteit “charging rate sensor” een lijst met kenmerken, waaronder “charge_current_request”. Het was daarna simpel om die waarde op het dashboard te tonen, maar hij leek niet te veranderen als ik met de Telsa app een andere laadstroom instelde. Tot ik na veel lezen vond dat de standaard poll rate op 11 minuten staat. Oftewel: het kan 11 minuten duren voor je zo’n wijziging ziet op je dashboard. Dat moest ik ergens vinden in een lange forumdiscussie. Eigenlijk is het toeval dat je die instelling vindt, maar misschien moet je de code induiken en kun je het daar vinden.

Maar toen: hoe kun je die waarde instellen? Homeassistant heeft veel mooie knoppen, meters enz waarmee je een dashboard kan bouwen, maar geen enkele functie (een card) waarmee je een entiteit kan instellen, laat staan een kenmerk van een entiteit. Heb wel een slider card gevonden, maar dat krijg ik niet werkend. Ik ga het maar opgeven, want tenslotte hoef ik die laadstroom helemaal niet op het dashboard in te kunnen stellen, dat doe ik wel via de Tesla app. Maar het blijft vreemd dat je in Homeassistant geen cards hebt om waardes in te stellen. Wordt vervolgd.
 
  • Informative
Reactions: Hbrink
Wat updates. Enphase snapt het niet. Ze hadden eerst een lokale API voor de Envoy (zowat realtime data), die is dicht gezet. Hun Gratis plan is nu zwaar beperkt qua limieten (je kunt er zowat niks meer mee, van 10.000 naar 1000 per maand en 10/minuut). Dus moet je naar flink betaald abbonement. En ook dat lukt ze ook om niet goed te doen: data moet om de 15 minuten beschikbaar zijn, maar regelmatig gewoon een uur niks.

Kortom, onbruikbare API (denk dat ze geld willen verdienen, maar ze snappen het nog niet).

Die van Easee werkt overigens prima. Snel en zeer ruime limieten.
 
Toevallig iemand hier die een Homekit native (of anders via Ikea Tradfri hub) oplossing heeft gevonden / kent voor zwarte lichtschakelaars? Dus of ergens zwarte schakelaars heeft gevonden die (indirect) aansluiten op Homekit, of anders middels een witch slim te maken zijn? In geval van een switch wel graag een officieel product, want ik heb geen zin om Chinees (al dan niet geflashed) prul dat mogelijk niet aan veiligheidsnormen voldoet in mijn huis te gebruiken.

Tot nu toe ken ik enkel de Sonoff M5 schakelaars die niet volledig met Homekit te gebruiken zijn, maar alleen via Siri (spraak). Kan, maar is niet ideaal. Native Homekit schakelaars zijn alleen in wit te verkrijgen. Althans, zover ik weet. Bij voorbaat dank voor mogelijke info.
 
Ik gebruik deze inbouw zigbee dimmers in combinatie met een simpele pulsdrukker van Berker. Die hebben ze vast ook wel in een zwarte uitvoering. De dimmers kunnen daarnaast worden bestuurd met de Hue-bridge. De dimmers zijn niet officieel Hue en werken (dus) niet standaard met Homekit, maar daarvoor heb ik Homebridge met een Hue-plugin draaien op een oude RPi. Allemaal relatief eenvoudig te doen en draait zonder problemen.
 
  • Like
Reactions: NielsA
Toevallig iemand hier die een Homekit native (of anders via Ikea Tradfri hub) oplossing heeft gevonden / kent voor zwarte lichtschakelaars? Dus of ergens zwarte schakelaars heeft gevonden die (indirect) aansluiten op Homekit, of anders middels een witch slim te maken zijn? In geval van een switch wel graag een officieel product, want ik heb geen zin om Chinees (al dan niet geflashed) prul dat mogelijk niet aan veiligheidsnormen voldoet in mijn huis te gebruiken.

Tot nu toe ken ik enkel de Sonoff M5 schakelaars die niet volledig met Homekit te gebruiken zijn, maar alleen via Siri (spraak). Kan, maar is niet ideaal. Native Homekit schakelaars zijn alleen in wit te verkrijgen. Althans, zover ik weet. Bij voorbaat dank voor mogelijke info.

Er zijn niet zoveel krachtstroom schakelaars te vinden voor 16A of zelfs zwaarder. Als je zelf een beetje handig bent kun je het wellicht zelf in elkaar rommelen. Neem een "simpele" wifi schakelaar en laat die een eigen relais circuitje aansturen die gewoon 4 zware relais inschakelt.
 
Weet niet of het in dit draadje hoort, maar probeer voordat ik mijn LR krijg, ook de Teslamate op een RPI ter krijgen. Volg exact de stappen zoals op docs.teslamate.org.
Alles verloopt volgens de manual, maar zodra ik bij de eerste stap wil inloggen op poort 4000, krijg ik geen verbinding, wel op poort 3000.
Wie kan me een tip geven, waar ik eventueel iets over het hoofd zie.
Verschillende google site verder, maar geen passende oplossing.
Wat doe ik fout....
 
sode knetter, dan zie 1000+ regels voorbij vliegen. Terug naar begin zie ik al een fout met het password van teslamate.
database_1 | 2022-12-07 22:32:48.454 UTC [70] FATAL: password authentication failed for user "teslamate"

Heb de .yml file eerst copied in een tekst file en daarin keurig nieuwe pw gezet en daarna geüpload naar de RPI.
mmmm, zou het kunnen zijn dat het pw geen bepaalde tekens mag bevatten of maximale lengte

edit: het is alsnog gelukt, ff geheel over nieuw begonnen met clean BullsEye en refresh Install.
Ik had in de .yml file op die regels waar het pw moet staan, verschillende staan, dat mag natuurlijk niet.😳
Nu kan ik wel op poort 4000 komen.

Nu nog wachten op de auto:)
 
Last edited:
Let erop dat als je Teslamate op een Raspberry Pi gaat draaien, al die logs op de achtergrond je SD kaartje zwaar belasten. Mijn eerste kaartjes gingen een jaar mee, en toen was de data corrupt.

Nu heb ik ze met SanDisk High Endurance kaartjes, en gebruik ik Log2RAM om de logs op een RAM disk weg te schrijven.

Maar bovenal zijn RPi's niet zo geschikt voor dergelijk werk. Liever ergens een NAS waar je dat extra kan op draaien met echte SSD/HDD schrijven, of nog beter een VPS die in een echt datacenter draait, en dus niet uit gaat wanner er iemand in de straat een graafmachine in het voetpad zet.
 
  • Like
Reactions: nico180
Let erop dat als je Teslamate op een Raspberry Pi gaat draaien, al die logs op de achtergrond je SD kaartje zwaar belasten. Mijn eerste kaartjes gingen een jaar mee, en toen was de data corrupt.

Nu heb ik ze met SanDisk High Endurance kaartjes, en gebruik ik Log2RAM om de logs op een RAM disk weg te schrijven.

Maar bovenal zijn RPi's niet zo geschikt voor dergelijk werk. Liever ergens een NAS waar je dat extra kan op draaien met echte SSD/HDD schrijven, of nog beter een VPS die in een echt datacenter draait, en dus niet uit gaat wanner er iemand in de straat een graafmachine in het voetpad zet.

De Rapi 4 is hier echt prima toe in staat. Ik heb alles draaien op een SSD en draait al jaren top!
Ik draai er ook niet alleen Teslamate op maar ook nog domotica gerelateerde zaken.
 
Dank voor jullie advies, zal eens kijken naar een SSD disk, maar neem aan als een RPI even niet beschikbaar is, die data toch voor xxx uur/dagen op de Tesla beschikbaar blijft om alsnog op te halen
Kunnen jullie daar iets over toelichten.
Nee dat klopt niet. De Tesla API geeft realtime data en wat je niet op dat moment uitleest, ben je kwijt.

Daarom dat TeslaMate best draait op iets wat een betrouwbare internetverbinding heeft, en zelf maandenlang ongestoord kan werken.
 
  • Like
Reactions: ramonneke