Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Domotica (DSMR, IOT, MQTT, etc.)

This site may earn commission on affiliate links.
Net even eerste aanzet gemaakt (1,5 uur werk), Kan de lader nu aansturen en heb de EPEX data (maak ik nog app van, mooier). Nu nog even Enphase, zal uurtje werk zijn (vrij eenvoudige authenticatie en heb niet veel endpoints nodig). Dan kan ik de processen gaan bouwen......Output van alle modules is JSON.

Met die easee charger kan wel heel veel nu ik de documentatie wat beter bekeken heb.


Easee api.jpg

EPEX data.jpg
 
  • Like
Reactions: Mark67
Enphase API (even snel doc bekeken), nu v4 (oude v2 stopt dit jaar). Authenticatie is wat meer werk in v4 zo te zien (v2 is eenvoudig, daar ging ik in eerste instantie vanuit).

v4 is echte partner API (met ook een gratis account), dan moet je jezelf authorisatie geven voor je eigen systeem (dus wat andere flow). Maar kan dan wel weer veel meer mee dan met v2. The Enlighten Systems API

Volgende week eens naar kijken (auth is wat meer werk), denk dat ik alleen de Production meter nodig heb.......


Enphase-API.jpg
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: Nowyony
Viel dus mee. Authenticatie flow is klaar. Kan nu elke installatie toevoegen en per installatie kun je dan toestemming geven door je eigen credentials op te geven (in dezelfde app krijg je dan het Enphase login scherm).

Zie ook in mijn eigen Enphase account dat ik toestemming heb gegeven voor API access vanuit deze applicatie. Krijg nu tokens en expire data. Zie ook API verkeer in het Enlighten dashboard. Nu rest testen.

Enphase-tokens.jpg
 
  • Like
Reactions: Mark67
En deze hebben we nodig. Productie van de laatste 15 minuten of langer. Enphase neemt 15 minuten intervals.
Denk dat ik gewoon alle endpoints erin zet voor het basis plan (zijn er niet zo veel).
Verbuik van je huis zit er ook in (consumption meter), dan kun je bepalen/zien wat je "over" hebt.

Heb nu de "bouwstenen", EPEX data, lader en PV (en accu, zit al in de enphase API).
Warmtepomp komt later (zijn er ook met API's), CV is ook niet echt moeilijk.


Enphase-stats.jpg
 
Last edited:
Nu zou ik wel wat input willen hebben, hoe de logica slim en simpel te maken.

Wat ik tot nu toe bedacht heb.

Maximaal laden (dus als je vol moet):
- Als ik MAXIMAAL wil laden: druk ik op app knopje max op mij telefoon (die zet dan variable op Yes) en dan gaat die altijd max laden, einde sessie zet die dan de boel weer op variabel laden (Max op No)

Variabel laden:
- Zodra de kabel aangesloten wordt ga ik dat zien (ik poll om de 15 minuten de charger), moet nog kijken of het via webhook kan (zo te zien niet)
- Ik heb dus 15 minuten vertraging, maar kan dat ook weer met knopje op de app doen: variable laden aan zetten (dan zet die hem gelijk op de juiste laadstroom)
- Tenzij ik een instant message kan krijgen...... zit er wel in maar is betaalde partner abbo, je kunt hem namelijk ook in een betaalsysteem hangen.

- Dan kijk ik wat ik over heb aan PV opbrengst (delta met consumptie) en ga daarmee laden (pas dan lader amperage aan), dat doe ik dan elke 15 minuten (op basis van de laatste 15 minuten opbrengst). Enphase rappoprteerd ok op 15 minuten intervals.
- Zolang er PV opbrengst is blijven laden (wordt straks anders met thuisaccu)

- Geen PV of te laag (wat is te laag, wat is min. amp ?): EPEX data bekijken (die zet ik in tabel): welke 5 uren zijn slim om te laden qua kosten
- Bij elke 15 minuten poll kijk ik dan in welk uurtarief ik zit
- Ik neem even 5 uur, omdat ik niet kan zien hoe leeg mijn accu is (dat is nog niet zo eenvoudig). Dus ruim nemen 5 goedkoopste gesorteerd op de goedkoopste en dat uur starten.
- Hoeveel uur kijk ik dan vooruit: 12 uur. Maar vanaf 00:00 is het vaak goedkoop en dan nog maar 6-8 uur (als je in de ochtend weg moet) en je toch goedkoop wil vol-laden.
- Wil ik wel VOL laden op net-stroom ? Zo ja aan welk tarief (wat vindt ik goedkoop). Ik heb dat niet nodig elke dag. Wellicht maar 2 uur pakken.


Kortom, wat is slim. Logica zit er er zo in, kan het ook heel snel aanpassen. Echter even brainstormen over de juiste setup.
Dus wellicht is een heel andere benadering slimmer.


Heb alles zo gemaakt, dat ik meerdere Enphase systemen en meerdere Easee sites en laders kan managen en niks is specifiek voor mijn systeem. Alle credentials zijn encrypted opgeslagen (zo kan iedereen het gebruiken). Dat is overigens erg gemakkelijk in Integromat/Make (want iedereen moet apps kunnen gebruiken).
 
  • Like
Reactions: Dikkie Dik
curl -X GET 'https://mijn.easyenergy.com/nl/api/...35.588Z&endTimestamp=2022-03-30T14:34:35.588Z'

Komt XML uit, zet ik om naar JSON. Kan iedereen bij.
Bij mij komt daar meteen JSON uit. De '-X GET' is trouwens overbodig, dat is de default.
Variabel laden:
- Zodra de kabel aangesloten wordt ga ik dat zien (ik poll om de 15 minuten de charger), moet nog kijken of het via webhook kan (zo te zien niet)
- Ik heb dus 15 minuten vertraging, maar kan dat ook weer met knopje op de app doen: variable laden aan zetten (dan zet die hem gelijk op de juiste laadstroom)
- Tenzij ik een instant message kan krijgen...... zit er wel in maar is betaalde partner abbo, je kunt hem namelijk ook in een betaalsysteem hangen.
Met "de lader" bedoel je de Easee charger die zo open is? Behalve dan dat je een betaald partner abonnement moet hebben? Poll je die lader lokaal (in je eigen netwerk) of naar een cloud server van Easee? In beide gevallen lijkt me om de 15 minuten erg weinig. Ik zou dan minimaal 1x per minuut doen.
- Dan kijk ik wat ik over heb aan PV opbrengst (delta met consumptie) en ga daarmee laden (pas dan lader amperage aan), dat doe ik dan elke 15 minuten (op basis van de laatste 15 minuten opbrengst). Enphase rappoprteerd ok op 15 minuten intervals.
Ook hier de vraag: poll je Ephase lokaal of een cloud server? 15 minuten is echt veel te langzaam. Waarom kan je niet direct je opbrengt van dat moment uitlezen? Eventueel zet je er een modbus (of Wifi) kWh meter tussen. 1x per minuut actuele data lijkt me ook hier het minimale wat je wilt hebben.
- Geen PV of te laag (wat is te laag, wat is min. amp ?)
Dat hangt van je auto en je laadpaal af. Via de API kan je een Tesla auto tot 2A instellen geloof ik. Ik weet niet wat het minimum is dat de Tesla Wall Charger kan adverteren/aanbieden.
Kortom, wat is slim. Logica zit er er zo in, kan het ook heel snel aanpassen. Echter even brainstormen over de juiste setup.
Dus wellicht is een heel andere benadering slimmer.
Dat is heel persoonlijk. Bouw het vooral hoe jij het wilt gebruiken. Verzoekjes voor aanpassingen komen dan vanzelf indien gewenst.
Alle credentials zijn encrypted opgeslagen (zo kan iedereen het gebruiken).
Opgeslagen waar? Waar draait deze software? Thuis op je eigen server hoop ik toch? En niet ergens in een cloud...
 
Bij mij komt daar meteen JSON uit. De '-X GET' is trouwens overbodig, dat is de default.
--> is curl (bij mij zit dit in een app ingebouwd), in de browser heb je alleen de URL nodig
Met "de lader" bedoel je de Easee charger die zo open is? Behalve dan dat je een betaald partner abonnement moet hebben? Poll je die lader lokaal (in je eigen netwerk) of naar een cloud server van Easee? In beide gevallen lijkt me om de 15 minuten erg weinig. Ik zou dan minimaal 1x per minuut doen.
--> Ja de Easee, geen betaald partner abbo nodig. Hebben Public USER API en die is gratis. Alles is cloud based. Hij hangt gewoon met wifi aan internet (maar heeft ook eigen sim en eigen draadloze communicatie tussen laders). Met je eens wil eigenlijk sneller weten of er een kabel aanhangt (moet support nog even vragen of ze push message of webhook hebben in de API..... 100% zeker dat die er is, zit namelijk in de app. Maar kan betaald abbo zijn.
Ook hier de vraag: poll je Ephase lokaal of een cloud server? 15 minuten is echt veel te langzaam. Waarom kan je niet direct je opbrengt van dat moment uitlezen? Eventueel zet je er een modbus (of Wifi) kWh meter tussen. 1x per minuut actuele data lijkt me ook hier het minimale wat je wilt hebben.
Ik kan Telemetry opvragen en dan weet ik het gelijk. Maar ik dacht dan loop ik om de minuut te sturen (kan net piek zijn of wolkje) en met 15 minuten vlak ik het uit (denk dat het niet veel uit maakt). Bovendien zit op de gratis Enphase account een rate limit. Maar kan er mee testen.
Dat hangt van je auto en je laadpaal af. Via de API kan je een Tesla auto tot 2A instellen geloof ik. Ik weet niet wat het minimum is dat de Tesla Wall Charger kan adverteren/aanbieden.
De Tesla API is onbruikbaar (die bestaat namelijk niet echt). Dus moet ik van de lader uitgaan.
Dat is heel persoonlijk. Bouw het vooral hoe jij het wilt gebruiken. Verzoekjes voor aanpassingen komen dan vanzelf indien gewenst.
Klopt, maar ik kijk vanuit mijn "bril". Wellicht mis ik dingen.
Opgeslagen waar? Waar draait deze software? Thuis op je eigen server hoop ik toch? En niet ergens in een cloud...
Juist niet op een eigen server. Alles is cloud based. Is Integromat/Make (enterprise grade, maar ook gratis account... is een soort Zapier on steroids). Hele bedrijven draaien erop. Werk er al jaren mee, net zoals email in de cloud, data in de cloud, mijn CV (tado) zit ook in de cloud. Ik doe niks meer met eigen servers. Veel flexibeler en goedkoper. Heb wel 2 vaste internetverbindingen (kabel en glas). Heb nog nooit zonder internet gezeten.

Als Integromat/make er een keer uitligt heb je het over uurtje per jaar (overigens nog niet meegemaakt)....... en dan werkt het nog steeds lokaal (easy heeft eigen communicatie tussen systemen). Enphase blijft ook gewoon werken. Stroom ligt er vaker uit hier en met accu los ik dat ook op.
 
Ik kan wel realtime gaan sturen, maar wat levert het op ?
Realtime streams hebben ze overigens ook (ook als user account).

Systeem moet gewoon efficient het overschot in de auto accu laden (en ja realtime is nauwkeuriger, maar ik denk dat het om procenten gaat qua winst).
 
Ik kan wel realtime gaan sturen, maar wat levert het op ?
Realtime streams hebben ze overigens ook (ook als user account).

Systeem moet gewoon efficient het overschot in de auto accu laden (en ja realtime is nauwkeuriger, maar ik denk dat het om procenten gaat qua winst).
Ik vermoed dat een veel kortere interval ook niet efficiënt is voor laden, zeker bij hoge/lage temperaturen.

Mijn begrip is dat laadefficiëntie vooral ook afhankelijk is van temperatuur en van laadvermogen. Moet een batterij niet eerst op de juiste temperatuur komen (verwarmen of koelen)? Is een kort laadinterval dan niet inefficiënt?
Daarnaast begrijp ik dat een hoog laadvermogen efficiënter is dan een laag vermogen. Ik las ergens dat 6A in het algemeen het minimum is (voor driefase is dat 3x6A oftewel 4kW).
Hier kan financiële efficiency dus afwijken van elektrische efficiency.
Als dat zo is en we willen zo efficiënt mogelijk laden, dan maakt dat een laadalgoritme nog wat ingewikkelder.
 
Ik vermoed dat een veel kortere interval ook niet efficiënt is voor laden, zeker bij hoge/lage temperaturen.

Mijn begrip is dat laadefficiëntie vooral ook afhankelijk is van temperatuur en van laadvermogen. Moet een batterij niet eerst op de juiste temperatuur komen (verwarmen of koelen)? Is een kort laadinterval dan niet inefficiënt?
Daarnaast begrijp ik dat een hoog laadvermogen efficiënter is dan een laag vermogen. Ik las ergens dat 6A in het algemeen het minimum is (voor driefase is dat 3x6A oftewel 4kW).
Hier kan financiële efficiency dus afwijken van elektrische efficiency.
Als dat zo is en we willen zo efficiënt mogelijk laden, dan maakt dat een laadalgoritme nog wat ingewikkelder.
Zit wat in ....... benieuwd wat het verlies is. Want laden op PV: gratis. Doe ik dat niet: terugleveren aan minder dan ik betaal (transportkosten). Dus neem ik later wel weer af van het net, dan betaal ik stuk meer. Dus niet efficient laden, moet wel heel veel verlies zijn wil het niet interessant zijn.
 
Ik vermoed dat een veel kortere interval ook niet efficiënt is voor laden, zeker bij hoge/lage temperaturen.

Mijn begrip is dat laadefficiëntie vooral ook afhankelijk is van temperatuur en van laadvermogen. Moet een batterij niet eerst op de juiste temperatuur komen (verwarmen of koelen)? Is een kort laadinterval dan niet inefficiënt?
Daarnaast begrijp ik dat een hoog laadvermogen efficiënter is dan een laag vermogen. Ik las ergens dat 6A in het algemeen het minimum is (voor driefase is dat 3x6A oftewel 4kW).
Hier kan financiële efficiency dus afwijken van elektrische efficiency.
Als dat zo is en we willen zo efficiënt mogelijk laden, dan maakt dat een laadalgoritme nog wat ingewikkelder.
bjorn heeft daar ooit een filmpje over gemaakt hoe het zit met de efficientie in de batterij.

je hebt dus ook een efficiency van de lader in de auto.

 
Productie van de laatste 15 minuten of langer. Enphase neemt 15 minuten intervals.

Wat wil je met deze data doen? 15 minuten is niet interessant voor load-balancing.

Wat is nou eigenlijk je doel?

- Wil je zo goedkoop mogelijk van het net trekken (EPEX)
- Wil je zo duur mogelijk je PV opbrengst terugleveren (EPEX + PV)
- Wil je loadbalancen en je Tesla puur met je PV laden (PV + P10 + Tesla API)? (Volgens mij niet, want je hebt heb steeds over 's nachts)

De Tesla API is onbruikbaar (die bestaat namelijk niet echt). Dus moet ik van de lader uitgaan.
Wat is onbruikbaar? Tesla API werkt hier anders prima om m'n Amps terug te brengen als ik via P10/DSMR reader boven de 25A kom.