Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Domotica (DSMR, IOT, MQTT, etc.)

This site may earn commission on affiliate links.
Hij krijgt nu stroom via de USB-aansluiting van de wagen omdat ie zich moet voordoen als USB drive. 5V via ODB-II is leuk, maar wil ook niet constant 5V want dan zie je phantom drain werken. En krijgt ODB-II nog wel stroom zonder Sentry Mode? Met Sentry Mode krijgt de USB stroom, nl.
Nog niet opgevallen. Heb sentry-mode eigenlijk altijd aan staan. Maar met Home Assistant kan je prima Sentry Mode bij thuiskomst nog een paar minuten aanlaten en dan uitzetten. Volgens mij binnen een paar minuten in een automatisering te zetten.
 
  • Like
Reactions: jr_gn and adjego
M'n automatisering weer uitgebreid! Nu dus met laad start calculator.

Ik haal 1x per dag de prijzen op bij enever en plemp die in een Postgresql database. Daarnaast heb ik een even driven stukje logica dat reageert op de TeslaMate mqtt events:


Deze publiceert de ideale starttijd op een topic:

1674492859458.png


Daarom reageert weer een ander stukje logica dat checked of ik aan de laadpaal hang en zo ja, start dan het laden op het tijdstip van het topic.

Werkt al een aantal dagen als een tierelier :)
 
Mijn laatste sessie via m'n software Tesla API load balancer is niet goed verlopen. Op de Amps wijzigen via de Tesla API zit een onwijs lange vertraging.
De response van Tesla is 200 OK maar de onboard lader past het niet meteen aan.

Sterker, om onduidelijke redenen zet de charger de Amps diverse keren op 9A.

Erg vreemd, voltage blijft boven de 230V dus het is een beveiligingsmechanisme.

Anderen die soortgelijk gedrag zien?

1674649754429.png
 
@ramonneke Ik heb wel eens storingen meegemaakt met de API: dat die er gewoon helemaal uit lag of dat de API het wel deed maar mijn Tesla gewoon niet meer antwoordde. Maar ik heb niet gezien dat de Amps API call "200 OK" gaf maar dat de auto dan de amps niet aanpast. De aanpassing van de amps is bij mij gewoonlijk binnen 20 seconden zichtbaar op de P1 poort van mijn meter. Ik heb dus na de API call wel een extra sleep in het script gezet om pendelen tussen 2 waardes te voorkomen. Misschien de auto eens resetten?
 
Gaat het laden verder tijdens het resetten?

Geen idee, lijkt me wel maar de MCU verzorgt de uplink met de Tesla. Tijdens een MCU reset kun je niet de Tesla API aanspreken.

Nu bezig met een laadsessie en lijkt weer te werken. Amps worden niet door de auto naar beneden gezet. Zo even bakje koffie zetten om te kijken of de software load balancer de amps bijwerkt en de onboard charger via de Tesla API binnen een aantal seconden reageert.

Leuk weetje, de Tesla API heeft de volgende API:


In de app kun je enkel per 15 minuten schedulen dus :00 :15 :30 of :45 maar de API kun je op hele minutes schedulen. Ik gebruik nu de native scheduling van de auto ipv m'n eigen custom scheduled trigger.
 
  • Like
Reactions: wooter
Heeft even geduurd (3 volle dagen :) ) maar dan heb je ook iets:


Een aangepaste versie van (originele) TWC Manager die je slimme meter via de P1 poort uitleest (met behulp van DSMR Reader) en op basis daarvan de laadstroom voor de TWC aanpast. API niet meer nodig, stekker erin en laden maar.

Met dank aan de MQTT code van @RichieB die me op het goede pad zette. Ben zelf geen developer en Python is dan ook nieuw voor me, suggesties en verbeteringen van harte welkom.

Scherm­afbeelding 2023-02-11 om 17.16.43.png
Scherm­afbeelding 2023-02-11 om 17.16.00.png
 
Ah ja zo. Ik zat er nog aan te denken om dat te maken maar om dan ook een contactor aan te sturen die 2 van de 3 fases afkoppelt anders moet je minimaal 15*230=3.450 Watt terugleveren om op 0 uit te komen. Ik krijg hier over een paar weken zonnepanelen, wie weet 🙂
 
Ik krijg ook over een maand ofzo een lading zonnepanelen op het dak. Heb nu geen TWC maar een andere lader icm. een Maxem voor load balancing. Mocht ik dat niet lekker aan de praat krijgen icm. zonnepanelen dan misschien maar eens een twc kopen en het op jouw manier doen.
 
Ik krijg ook over een maand ofzo een lading zonnepanelen op het dak. Heb nu geen TWC maar een andere lader icm. een Maxem voor load balancing. Mocht ik dat niet lekker aan de praat krijgen icm. zonnepanelen dan misschien maar eens een twc kopen en het op jouw manier doen.
Als ik zonnepanelen erop heb liggen ga ik er weer mee aan de slag. Zoals de instellingen nu zijn (load balancing en een vaste waarde) is het vrij onzinnig. Ik wil de volgende opties maken:
  • Max charge (met load balancing)
  • Solar only (eventueel met terugschakeling naar 1-fase maar geen idee hoe de TWC daarop reageert)
  • Vaste waarde (16A bijvoorbeeld)
Voor solar only hoef je in feite geen extra koppeling te maken, je kijkt gewoon naar wat er teruggeleverd wordt volgens de slimme meter.

To be continued
 
Maandag zijn bij mij 12 400wp zonnepanelen verdeeld over 2 dakvlakken geplaatst en ik ben de afgelopen dagen lekker aan het hobbyen geweest met Home Assistant op mijn Synology. Ik heb de boel nu zover dat ik al het 'overschot' in mijn Tesla kan stoppen. Ik heb geen API voor de lader, dus ik stuur de boel aan met de Tesla API. Ik vermoed alleen dat laden op zulke lage amperages niet super slim is ivm. lage efficentie, maar het is dan ook meer een proof of concept zolang we nog 100% mogen salderen.
Ik heb een slidertje toegevoegd waarmee je kunt aangeven wanneer hij het laden moet triggeren. Omdat het minimaal 1A (x 3 fasen) is zou hij pas beginnen met laden bij 720w overschot, maar door die slider kan ik het laden bijvoorbeeld forceren bij 400w overschot (en pakt hij dan dus ca 320 uit het net). Ik gebruik als input voor stroomverbruik en teruglevering nu de waarden uit DSMR Reader via mqtt. Ik heb wel een API voor de (Autarco) omvormer, maar deze update maar eens in de 15 minuten dus dat schiet niet echt op. De laadsnelheid wordt nu aangepast van 1 tot 5A afhankelijk van hoeveel stroom er beschikbaar is. Daarnaast een master switch om dit hele gebeuren aan en uit te kunnen zetten (ook in Homekit beschikbaar) zodat ik ook nog normaal kan laden.
Tijdens het laden poll ik trouwens elke 30 seconden want soms springt de lader vanzelf naar 5A (het minimum wat je via de app kunt instellen).
Een heleboel automations, custom entities, helpers en geklooi verder heb ik nu het volgende overzicht en lijkt het behoorlijk stabiel te werken.


Scherm­afbeelding 2023-04-19 om 13.12.12.png