Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Domotica (DSMR, IOT, MQTT, etc.)

This site may earn commission on affiliate links.
btw, met slimme meter bedoel je waarschijnlijk de DM (Digitale meter) die in wezen even dom is als een analoge meter.
Ja, zo heet dat ding in Nederland. Fraai stukje overhypen van de "capaciteiten" van het ding door de marketingafdeling van de Netbeheerders.

 
  • Funny
Reactions: Krisja
Ik heb 17 zonnepanelen verdeeld over zw en no en daardoor op een zonnige dag langdurig 3000-4000 watt per uur teruglevering (volgens domoticz gemeten op de p1 poort). Ik schakel dan in de tesla app terug naar 5a (x 3 fase) om zoveel mogelijk op de zon te laden. Realiseerde mij niet dat dit slecht voor de batterij is, of toch wel?

Ik weet het, slaat met de huidige salderingsregels rationeel sowieso nergens op, maar doe het lekker toch zolang het niet schadelijk is.
 
Ik heb 17 zonnepanelen verdeeld over zw en no en daardoor op een zonnige dag langdurig 3000-4000 watt per uur teruglevering (volgens domoticz gemeten op de p1 poort). Ik schakel dan in de tesla app terug naar 5a (x 3 fase) om zoveel mogelijk op de zon te laden. Realiseerde mij niet dat dit slecht voor de batterij is, of toch wel?

Ik weet het, slaat met de huidige salderingsregels rationeel sowieso nergens op, maar doe het lekker toch zolang het niet schadelijk is.
Het is niet schadelijk.
Er zijn twee ‘nadelen’:
1. Tijdens het opladen is je auto wakker, dat betekent dat er sluipstroom aanwezig is. Des te langer je auto aan het opladen is, des te langer je dus ook sluipstroom hebt.
Ik heb geen idee hoeveel dat precies is.
2. Het accupakket warmt langzamer op. Bij een koud accupakket, moet het pakket opgewarmd worden en dat kost energie.

Nummer 2 zal dus in de zomer best kunnen meevallen of als je net een rit hebt gemaakt.
 
  • Like
Reactions: inactive
Het is niet schadelijk.

Zeker wel, dagen lang je auto op lange spanning opladen is slecht voor je pack. Maar 5A*3f is met zonnepalen voltager al snel 5A*3f*240V is 3.600W en is helemaal niet zo laag. Een 75kWu pack is dan in 20 uur opgeladen.

Met lage spanningen doelde ik b.v. op een Schuko met 5A laden.

Daarnaast is het wel inefficient. Je hebt met behoorlijk wat verliezen te maken.

Waarom zou je dit doen als je kunt salderen? Dit is enkel interessant als je een dynamisch contract hebt en het kennelijk kosten technisch de toename aan verlies toch tot minder kosten resulteert.
 
Ik laat nu altijd maximaal op basis van uurprijzen en zon en ja soms moet ik dan afnemen van het net (op zonnige dagen dan, nacht laden zo-wie-zo), maar dat valt qua kosten reuze mee op een jaar. Was leuke oefening, maar uiteindelijk verdien je er niet veel mee.
 
Zeker wel, dagen lang je auto op lange spanning opladen is slecht voor je pack. Maar 5A*3f is met zonnepalen voltager al snel 5A*3f*240V is 3.600W en is helemaal niet zo laag. Een 75kWu pack is dan in 20 uur opgeladen.

Met lage spanningen doelde ik b.v. op een Schuko met 5A laden.

Daarnaast is het wel inefficient. Je hebt met behoorlijk wat verliezen te maken.

Waarom zou je dit doen als je kunt salderen? Dit is enkel interessant als je een dynamisch contract hebt en het kennelijk kosten technisch de toename aan verlies toch tot minder kosten resulteert.
Om de juiste termen te blijven gebruiken, je laadt altijd op dezelfde spanning, namelijk 240v. Of je dit nou op 3A of 16A doet.
Van wat ik weet over opladen is dat de cellen opgewarmd worden door een chemische reactie. Hoe sneller je dit doet, hoe meer hitte er wordt gegenereerd. Hitte zorgt in theorie juist voor meer slijtage aan een cel.
Aan de andere kant koelt een Tesla het accupakket als het te warm wordt. Dit merk je voornamelijk bij snelladen.

Ik weet niet waarom langzaam opladen het pakket zou kunnen beschadigen. Wellicht heb jij daar betere uitleg voor.
 
Om de juiste termen te blijven gebruiken, je laadt altijd op dezelfde spanning, namelijk 240v. Of je dit nou op 3A of 16A doet.

Behalve dat als de zon schijnt hier in de wijk de spanning soms wel 240V is en daarbuiten 230V dus deze varieert wel. Op de camping zakt deze gerust nog onder de 220V.


Nieuw voor mij. Bron?

Er is jaren terug ergens eens een document gedeeld hier op het forum over diverse manier van het opladen van batterijen en ik interpreteerde daaruit dat continue met weinig stroom dit chemisch process in stand houden voor meer degradatie zorgde.

Mijn interpretatie daarvan was dat een pack over meerdere dagen opladen op zeer laag vermogen waarbij het meeste vermogen voor verlies zorgt ipv energie opslag slecht is voor de cellen in je pack.

Hard bewijs heb ik niet maar voor mij klinkt het logisch dat dit toch stress veroorzaakt op de cellen met weinig winst.

Je 12V accu wordt om die reden ook niet continu bijgeladen maar maar een paar keer per dag. Anders had deze wel continu op laag vermogen 24x7 bijgeladen.
 
Er van uitgaande dat je theorie klopt, heb ik dus de keuze tussen:

1. Overdag op zonne-energie laden met 20% verlies (en overdag is er over het algemeen meer duurzame energie sowieso al beschikbaar)
2. 's nachts laden met 10% verlies (waarbij over het algemeen meer niet-duurzame energie voor nodig is)

Noem mij dan maar een energie verspiller ;)
 
  • Like
Reactions: inactive
Combineren met een batterij. 3,4 kW van je zonnecellen en 3,4 kW van de batterij.
Zo probeer ik het nu te doen, combi batterij en net, maar met het huidige weer is het een dikke tegenvaller.
al vindt ik dit niet helemaal de juiste manier van werken rekening houdend met de verliezen die je hebt.

Daarnaast is er in BE ook nog het capaciteitstarief, waarbij efficiënt laden aan 11kW financieel wordt afgestraft en zo bijdraagt aan de verspilling.

of je laadt efficiënt en je betaalt meer of je laadt goedkoper en je verbruikt meer. 🤯
 
Zo probeer ik het nu te doen, combi batterij en net, maar met het huidige weer is het een dikke tegenvaller.
al vindt ik dit niet helemaal de juiste manier van werken rekening houdend met de verliezen die je hebt.

Daarnaast is er in BE ook nog het capaciteitstarief, waarbij efficiënt laden aan 11kW financieel wordt afgestraft en zo bijdraagt aan de verspilling.

of je laadt efficiënt en je betaalt meer of je laadt goedkoper en je verbruikt meer. 🤯
Ik laad al bijna 7 jaar en 226000km monofase aan 7,4kW. Nog nooit een probleem geweest en bijna geen issue voor het capaciteitstarief.
 
Ik laad al bijna 7 jaar en 226000km monofase aan 7,4kW. Nog nooit een probleem geweest en bijna geen issue voor het capaciteitstarief.
het capaciteitstarief is op zich geen probleem. Het is uiteindelijk wat je er van wil maken. Met mijn opstelling zie ik het graag de helft van het jaar tegen de 0 aanschuren. en in de winter zo laag mogelijk. de eerst 2,5kW piek betaal je altijd. Al wat er bovenkomt wil ik graag vermijden. Als je maandelijks eens aan 11kW piek laadt dan wordt dit op een jaar 440€ ipv het minimum van 100€. Voor die 340€ kan je al iets doen.