Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Draagarmen constructiefout in Model S

Zijn jouw draagarmen vervangen?

  • Ja

    Votes: 54 45.0%
  • Nee

    Votes: 66 55.0%

  • Total voters
    120
This site may earn commission on affiliate links.
Aangezien de speling bij de fuseekogels van de draagarmen bij mijn Tesla een aandachtspunt waren bij de laatste APK en er een redelijke kans was dat het de eerstvolgende keer een afkeurpunt zou worden, heb ik besloten ze te vervangen.
Forumlid (en zo langzamerhand goede kennis geworden) @Gtech heb ik gelukkig bereid gevonden om dat klusje te klaren.
Zelf heb ik bij Tesla de draagarmen gekocht voor ca. 800 euro excl. BTW.
Gisteren was de dag en zijn de draagarmen vervangen, bijgaand wat foto's.

Bij her vervangen geconstateerd dat het rubberen hoesje rond de fuseekogels scheuren vertoonde. Vrijwel zeker omdat tijdens de APK er te onvoorzichtig een stuk staal tussen geduwd is, om te kijken of er speling in de ophanging zit. Dan scheurt deze bescherming en kan men het jaar erna constateren dat het niet meer goed is.... :mad:
Volgende keer zal ik de keurmeester er op wijzen dat ik er van uitga dat hij voorzichtig omgaat met de fuseekogelhoesjes. Weer een nieuw woord geleerd!

Extra uitgevoerd: in het verleden had ik er last van dat de auto, achteruit draaiend van de afrit, bij maximale stuuruitslag een vervelende klonk maakte. Waarschijnlijk lag dat aan een bout die te lang was en dan tegen het chassis aan kwam. Dat heeft @Gtech gelijk aangepast door er simpelweg een stukje af te halen (is ook een officiële modificatie van Tesla).
Nu komende maandag de hele handel weer laten uitlijnen. Maar ik kon nu al merken dat de auto weer strakker stuurde.

Assen-1.jpg

In jackmode, klaar voor de operatie.

Assen-2.JPG

Master @Gtech aan het werk.

Assen-3.jpg

De oude voorspanbouten (kwaliteit 10.9), die doorgezaagd moeten om de oude draagarmen te vervangen.

Assen-4.jpg

Eén van de draagarmen, oud en nieuw. Goed te zien dat deze ondertussen gemodificeerd is.

Assen-5.jpg

De andere draagarm, met blauwe plastic bescherming over de fuseekogelhoes.

Assen-6.jpg

De nieuwe draagarmen gemonteerd.

Assen-7.jpg

En nog een foto met de nieuwe draagarmen. Het stophout was een tijdelijke veiligheid voordat de steunen onder de vooras gezet werden.
 
Last edited:
Aangezien de speling bij de fuseekogels van de draagarmen bij mijn Tesla een aandachtspunt waren bij de laatste APK en er een redelijke kans was dat het de eerstvolgende keer een afkeurpunt zou worden, heb ik besloten ze te vervangen.
Forumlid (en zo langzamerhand goede kennis geworden) @Gtech heb ik gelukkig bereid gevonden om dat klusje te klaren.
Zelf heb ik bij Tesla de draagarmen gekocht voor ca. 800 euro excl. BTW.
Gisteren was de dag en zijn de draagarmen vervangen, bijgaand wat foto's.

Bij her vervangen geconstateerd dat het rubberen hoesje rond de fuseekogels scheuren vertoonde. Vrijwel zeker omdat tijdens de APK er te onvoorzichtig een stuk staal tussen geduwd is, om te kijken of er speling in de ophanging zit. Dan scheurt deze bescherming en kan men het jaar erna constateren dat het niet meer goed is.... :mad:
Volgende keer zal ik de keurmeester er op wijzen dat ik er van uitga dat hij voorzichtig omgaat met de fuseekogelhoesjes. Weer een nieuw woord geleerd!

Extra uitgevoerd: in het verleden had ik er last van dat de auto, achteruit draaiend van de afrit, bij maximale stuuruitslag een vervelende klonk maakte. Waarschijnlijk lag dat aan een bout die te lang was en dan tegen het chassis aan kwam. Dat heeft @Gtech gelijk aangepast door er simpelweg een stukje af te halen (is ook een officiële modificatie van Tesla).
Nu komende maandag de hele handel weer laten uitlijnen. Maar ik kon nu al merken dat de auto weer strakker stuurde.

View attachment 557577
In jackmode, klaar voor de operatie.

View attachment 557578
Master @Gtech aan het werk.

View attachment 557579
De oude voorspanbouten (kwaliteit 10.9), die doorgezaagd moeten om de oude draagarmen te vervangen.

View attachment 557580
Eén van de draagarmen, oud en nieuw. Goed te zien dat deze ondertussen gemodificeerd is.

View attachment 557582
De andere draagarm, met blauwe plastic bescherming over de fuseekogelhoes.

View attachment 557583
De nieuwe draagarmen gemonteerd.

View attachment 557584
En nog een foto met de nieuwe draagarmen. Het stophout was een tijdelijke veiligheid voordat de steunen onder de vooras gezet werden.
Zijn deze Draagarmen niet bij Mercedes Benz te bestellen of in de vrije markt? Bij mijn weten stamt de voortrein van de MB CLS af. Moet toch voor heel wat minder kunnen.
 
assen-4-jpg.557580

Eén van de draagarmen, oud en nieuw. Goed te zien dat deze ondertussen gemodificeerd is.
(zonder er veel verstand van te hebben) andere giettechniek zo te zien, de onderste lijkt lost-foam of lost-wax methode (voor kleine series), bovenste met matrijzen (voor hoge productieaantallen). Zijn de rubbers bij de bovenste ingegoten of zijn ze geperst zoals bij de onderste?
 
Zijn deze Draagarmen niet bij Mercedes Benz te bestellen of in de vrije markt? Bij mijn weten stamt de voortrein van de MB CLS af. Moet toch voor heel wat minder kunnen.
Ik denk dat de draagarm zelf (het gietstuk) specifiek Tesla is, maar je zou op zoek kunnen gaan naar losse draagarmrubbers (ca. 15€ per stuk) en fuseekogels (ca 20€ per stuk), deze kun je zo te zien gewoon uit de draagarm persen.

Goede kans dat die inderdaad overeenkomen met MB CLS.

Edit: losse draagarmrubbers en fuseekogels passend op Tesla zijn gewoon te vinden in de onderdelenhandel, bijv deze: Koop OPTIMAL DRAAGARMRUBBER Vooras bovenaan Artikelnr.: F8-8526, EAN 4058787206180 online
(geen OEM, geen idee hoe de kwaliteit is).
 
Last edited:
Graag gedaan hoor @Maarten :)


En hoe zit het met de bovenste draagarm? Slijten die of zijn die wel goed gebleven?

Ook de bovenste slijten, meer dan 1mm boven fabrieksspeling is apk afkeur.

Hier een filmpje van de S mijn collega van zijn bovenste draagarm:


Naast de draagarmen wat stond er nog meer op je boodschappenlijst bij tesla? ik neem aan ook de bouten die zijn doorgeslepen?

We hebben ze doorgezaagd ipv doorgeslepen, dit is naar mijn idee beter omdat er dan niet overal slijpsel onder de auto komt wat weer gaat roesten.

Zijn deze Draagarmen niet bij Mercedes Benz te bestellen of in de vrije markt? Bij mijn weten stamt de voortrein van de MB CLS af. Moet toch voor heel wat minder kunnen.

Ik heb er inderdaad naar gezocht of deze worden gedeeld met bijv een Mercedes maar er staat ook een ingegoten logo van Tesla in de draagarmen, dit wijst vaak op eigen productie. Alle andere gedeelde onderdelen zoals schakelaars etc staan Mercedes logo's en zelfs part nummers van de andere OEM fabrikanten in.

Ik denk dat de draagarm zelf (het gietstuk) specifiek Tesla is, maar je zou op zoek kunnen gaan naar losse draagarmrubbers (ca. 15€ per stuk) en fuseekogels (ca 20€ per stuk), deze kun je zo te zien gewoon uit de draagarm persen.

Goede kans dat die inderdaad overeenkomen met MB CLS.

Edit: losse draagarmrubbers en fuseekogels passend op Tesla zijn gewoon te vinden in de onderdelenhandel, bijv deze: Koop OPTIMAL DRAAGARMRUBBER Vooras bovenaan Artikelnr.: F8-8526, EAN 4058787206180 online
(geen OEM, geen idee hoe de kwaliteit is).

Het kan altijd goedkoper, echter, dit is dan mijn mening maar het vervangen van fuseekogels en draagarmrubbers in aluminum draagarmen zou ik zelf niet zo snel doen, alumium is erg bros en je moet echt goed weten wat je doet om het niet te verzwakken, met persen komen er grote krachten op te staan die de draagarm kunnen verzwakken zonder dat je het ziet met het blote oog. Ook zijn de draagarmen van een S niet heel stevig (er staan een aantal topics in het Amerikaanse gedeelte van mensen met gebroken draagarmen en dan vaak op de plekken bij een fuseekogel of rubber. Ik zou dit toch niet graag op mijn geweten willen hebben dat iemand daardoor tegen een boom beland. Maar dat moet iedereen voor zich weten maar ik doe het niet. Er zijn verbeteringen toegebracht in de huidige draagarmen, ze zijn namelijk al een paar revisies omhoog gegaan met de part nummers.

Echter bij een stalen draagarm is dit geen enkel probleem, die kunnen veel meer hebben. Hier kun je prima de rubbers los vervangen.
De draagarm aan de voorkant bij de veerschotel (die van het filmpje) is wel van staal en daar zou ik het wel aandurven, de link die jij stuurde gaat ook over de bovenste draagarm en niet de onderste draagarmen van aluminium.

Untitled.png



Bedankt voor de link, ik hou de vervangingsmarkt (en de prijzen daarvan) al een tijdje in de gaten en het klopt dat daar nu gelukkig alternatieven voor zijn. Maarten had zijn draagarmen al een half jaar liggen en in afgelopen half jaar is er veel gebeurt in de vrije markt.

Een half jaar geleden waren de prijzen van de universele draagarmen zelfs duurder dan de originelen, ik denk dat dit kwam vanwege dat Tesla zijn onderdelen aanvoer minder goed op orde had.

Ook zou ik me kunnen voorstellen dat sommige mensen liever originele onderdelen gebruiken ondanks dat ze duurder zijn.
 
Last edited:
Het kan altijd goedkoper, echter, dit is dan mijn mening maar het vervangen van fuseekogels in aluminum draagarmen zou ik zelf niet zo snel doen, alumium is erg bros en je moet echt goed weten wat je doet om het niet te verzwakken, met persen komen er grote krachten op te staan die de draagarm kunnen verzwakken zonder dat je het ziet met het blote oog. Ook zijn de draagarmen van een S niet heel stevig (er staan een aantal topics in het Amerikaanse gedeelte van mensen met gebroken draagarmen en dan vaak op de plekken bij een fuseekogel of rubber. Ik zou dit toch niet graag op mijn geweten willen hebben dat iemand daardoor tegen een boom beland.
Je hebt absoluut gelijk dat je daar geen risico's mee wilt nemen!
Mijn opmerkingen hierboven moeten jullie dan ook vooral zien als hypothetisch ;););), en als het puur om de prijs gaat: ik denk niet dat het lonend is om rubbers/kogels te vervangen gezien de prijs van een nieuw alu armpje.
 
  • Like
Reactions: Gtech
Dat is wel een stuk goedkoper geworden? Als ik zie dat Maarten 800 ex betaald heeft voor enkel de draagarmen.

kun je dat bevestigen?

Dit zijn de exl. btw prijzen van Tesla van ongeveer een maand geleden, alle draagarmen van de voorkant:

Screenshot_20200826-102114_WhatsApp.jpg


243 zijn de bovenste (wishbones)
219 zijn de rechte waar de schokdemper op staat
181 zijn de 'kromme' van fusee naar subframe

Let op, voor de wishbone rechterzijde boven moet de 12V accu er uit dus is wat meer werk dan de linkerzijde.
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: FairFrank
Ik heb mijn account maar weer eens opgezocht, gisteren bij achteruitrijden vanaf een parkeerplek is er een draagarm linksvoor gebroken. De auto is 4,5 jaar oud met 69.000 km. Stel dat dit op de snelweg was gebeurd, dan had de auto direct naar links afgeslagen!

Reactie Tesla: Geen garantie, breng de auto maar (autoambulance) en we kijken wat de kosten zijn. Jou zou toch minstens coulance verwachten voor zo'n essentieel onderdeel.
 

Attachments

  • 20200825_142707 - kopie.jpg
    20200825_142707 - kopie.jpg
    494.8 KB · Views: 398
  • 20200825_160333 - kopie.jpg
    20200825_160333 - kopie.jpg
    521.9 KB · Views: 135
  • Informative
  • Helpful
Reactions: Eriksc and Maurice1
Ik heb mijn account maar weer eens opgezocht, gisteren bij achteruitrijden vanaf een parkeerplek is er een draagarm linksvoor gebroken. De auto is 4,5 jaar oud met 69.000 km. Stel dat dit op de snelweg was gebeurd, dan had de auto direct naar links afgeslagen!

Reactie Tesla: Geen garantie, breng de auto maar (autoambulance) en we kijken wat de kosten zijn. Jou zou toch minstens coulance verwachten voor zo'n essentieel onderdeel.
Als je rechtsbijstand hebt zou ik er zeker een zaak van maken. Er zijn al heel veel Tesla's waarbij dit onderdeel defect is geraakt of preventief vervangen is. Idd zoals.je aangeeft, wat als dit zo op de snelweg zou zijn gebeurd. M.i. zou dit richting een terugroepactie moeten gaan.
 
Als je rechtsbijstand hebt zou ik er zeker een zaak van maken. Er zijn al heel veel Tesla's waarbij dit onderdeel defect is geraakt of preventief vervangen is. Idd zoals.je aangeeft, wat als dit zo op de snelweg zou zijn gebeurd. M.i. zou dit richting een terugroepactie moeten gaan.

Ik denk dat je geen schijn van kans maakt.
Als je op google draagarm afgebroken intikt dan kom je van zo'n beetje ieder merk en type afgebroken draagarmen tegen.
In 99,9% van de gevallen is een te diepe put, drempel, of stoeprand de oorzaak.
Zuur als het je tref maar een draagarm is nu eenmaal niet bom proef en er zal altijd een moment komen dat de kracht die een draagarm kan dragen kleiner is dan de kracht die je erop kunt zetten.

Hoeveel mensen rijden er niet rond met beschadigde velgen. Ieder stoeprandje is een potentiële draagarm breker. Niet alleen voor Tesla's maar voor elke auto. Je hebt ook van die verhoogde rijbaan scheidingen. Deze zijn een stuk lager dan een stoeprand. Ik ken iemand die deze met zijn Ford Mondeo met 80km had genomen en 5m verder was zowel links als rechts zijn draagarm afgebroken.
Sorry meneer maar daar is een auto niet op gebouwd dus eigenschuld.