Aangezien de speling bij de fuseekogels van de draagarmen bij mijn Tesla een aandachtspunt waren bij de laatste APK en er een redelijke kans was dat het de eerstvolgende keer een afkeurpunt zou worden, heb ik besloten ze te vervangen.
Forumlid (en zo langzamerhand goede kennis geworden) @Gtech heb ik gelukkig bereid gevonden om dat klusje te klaren.
Zelf heb ik bij Tesla de draagarmen gekocht voor ca. 800 euro excl. BTW.
Gisteren was de dag en zijn de draagarmen vervangen, bijgaand wat foto's.
Bij her vervangen geconstateerd dat het rubberen hoesje rond de fuseekogels scheuren vertoonde. Vrijwel zeker omdat tijdens de APK er te onvoorzichtig een stuk staal tussen geduwd is, om te kijken of er speling in de ophanging zit. Dan scheurt deze bescherming en kan men het jaar erna constateren dat het niet meer goed is....
Volgende keer zal ik de keurmeester er op wijzen dat ik er van uitga dat hij voorzichtig omgaat met de fuseekogelhoesjes. Weer een nieuw woord geleerd!
Extra uitgevoerd: in het verleden had ik er last van dat de auto, achteruit draaiend van de afrit, bij maximale stuuruitslag een vervelende klonk maakte. Waarschijnlijk lag dat aan een bout die te lang was en dan tegen het chassis aan kwam. Dat heeft @Gtech gelijk aangepast door er simpelweg een stukje af te halen (is ook een officiële modificatie van Tesla).
Nu komende maandag de hele handel weer laten uitlijnen. Maar ik kon nu al merken dat de auto weer strakker stuurde.
In jackmode, klaar voor de operatie.
Master @Gtech aan het werk.
De oude voorspanbouten (kwaliteit 10.9), die doorgezaagd moeten om de oude draagarmen te vervangen.
Eén van de draagarmen, oud en nieuw. Goed te zien dat deze ondertussen gemodificeerd is.
De andere draagarm, met blauwe plastic bescherming over de fuseekogelhoes.
De nieuwe draagarmen gemonteerd.
En nog een foto met de nieuwe draagarmen. Het stophout was een tijdelijke veiligheid voordat de steunen onder de vooras gezet werden.
Forumlid (en zo langzamerhand goede kennis geworden) @Gtech heb ik gelukkig bereid gevonden om dat klusje te klaren.
Zelf heb ik bij Tesla de draagarmen gekocht voor ca. 800 euro excl. BTW.
Gisteren was de dag en zijn de draagarmen vervangen, bijgaand wat foto's.
Bij her vervangen geconstateerd dat het rubberen hoesje rond de fuseekogels scheuren vertoonde. Vrijwel zeker omdat tijdens de APK er te onvoorzichtig een stuk staal tussen geduwd is, om te kijken of er speling in de ophanging zit. Dan scheurt deze bescherming en kan men het jaar erna constateren dat het niet meer goed is....
Volgende keer zal ik de keurmeester er op wijzen dat ik er van uitga dat hij voorzichtig omgaat met de fuseekogelhoesjes. Weer een nieuw woord geleerd!
Extra uitgevoerd: in het verleden had ik er last van dat de auto, achteruit draaiend van de afrit, bij maximale stuuruitslag een vervelende klonk maakte. Waarschijnlijk lag dat aan een bout die te lang was en dan tegen het chassis aan kwam. Dat heeft @Gtech gelijk aangepast door er simpelweg een stukje af te halen (is ook een officiële modificatie van Tesla).
Nu komende maandag de hele handel weer laten uitlijnen. Maar ik kon nu al merken dat de auto weer strakker stuurde.
In jackmode, klaar voor de operatie.
Master @Gtech aan het werk.
De oude voorspanbouten (kwaliteit 10.9), die doorgezaagd moeten om de oude draagarmen te vervangen.
Eén van de draagarmen, oud en nieuw. Goed te zien dat deze ondertussen gemodificeerd is.
De andere draagarm, met blauwe plastic bescherming over de fuseekogelhoes.
De nieuwe draagarmen gemonteerd.
En nog een foto met de nieuwe draagarmen. Het stophout was een tijdelijke veiligheid voordat de steunen onder de vooras gezet werden.
Last edited: