Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

EENHEDENPOLITIE: kWh= batterijcapaciteit vs. kW= vermogen

This site may earn commission on affiliate links.
of nog: N.m hetgeen fysisch inzichtelijker is want = kracht * verplaatsing. Dus 1 Joule is de energie nodig om 100g een meter hoger te brengen.
en kracht is massa * versnelling
en dus kan je inzien dat m.g.h = massa * gravitatieversnelling * hoogtevershil = de energie is die nodig is om voor een gegeven massa, een bepaald hoogteverschil te overbruggen.

Op zich natuurlijk niet zo belangrijk allemaal. Maar een analyse van de eenheden laat eenvoudig toe om een formule te verifiëren.

100g chocolade is trouwens goed voor 520 kCal of 2.175 kJoule of 0,6 kWh. Dus die bananenschil om de auto aan te drijven in "Back to the Future" was nog zo gek niet.
1l diesel = +- 10 kWh
1l benzine = +- 9 kWh
90 kWh van de Tesla 90D heeft evenveel energiecapaciteit als 9l diesel.
 
Ooit beschouwde ik mijzelf ook als een beta, in lang vervlogen tijden. Maar ik betrap mij er op dat het me gewoon totaal niet boeit of ik nou kW of kWh zeg, maar dat ik er hooguit over nadenk bij posts om de puristen hier niet te ergeren. Ik denk dat ik voortaan gewoon de eenheden weglaat, volgens mij is het dan gewoon duidelijk wat ik bedoel.
Puristen vind ik eigenlijk nogal oneerbiedig. Eenheden zijn er juist om communicatie goed te laten verlopen.

Misschien ben ik dan een 'purist', maar eenheden gebruiken we toch overal in het dagelijkse leven? Valuta, liters, afstanden, gewicht, etc.

Er zit een degelijk verschil tussen kW en kWh en het is logisch wat mij betreft dat we dat gebruiken.

Als wij op een EV forum het al niet goed doen, hoe kunnen we dan ooit verwachten dat de media en de volgende generatie EV rijders het wel goed gaat doen?
 
  • Like
Reactions: Merijn and CO2CLEAN
Vanaf een terras in de zon met een glaasje rood wil ik als bèta met Latijn mijn steun uitspreken aan de eenheden politie.

Mijmerend over de journalistiek bekruipt mij de gedachte dat we misschien maar de weg van ezelsbruggetjes moeten inslaan.

Een eerste poging vanaf voornoemd terras:
Veel kW (kort): Daar kan je heel kort heel hard mee.

Veel kWh (lang): Daar kan je heel lang heel hard mee.

Misschien betere suggesties voorhanden?
 
  • Like
Reactions: FVO
Misschien ben ik dan een 'purist', maar eenheden gebruiken we toch overal in het dagelijkse leven? Valuta, liters, afstanden, gewicht, etc.
Je noemt wel de juiste dingen op, zijn allemaal makkelijk te bevatten (meetbaar [liters], voelbaar [gewicht], zichtbaar [afstand]).

Elektriciteit is dat allemaal niet ** en ligt daarom wat moeilijker (als je geen elektrotechnische achtergrond hebt). Vermogen, spanning, stroom is allemaal één pot nat voor de meeste mensen.

** Nou ja, wel voelbaar dus ;)

Ben het uiteraard wel eens dat men het verschil tussen kW en kWh zo langzamerhand moet weten, als is het maar van de elektriciteitsrekening...
 
Vanaf een terras in de zon met een glaasje rood wil ik als bèta met Latijn mijn steun uitspreken aan de eenheden politie.

Mijmerend over de journalistiek bekruipt mij de gedachte dat we misschien maar de weg van ezelsbruggetjes moeten inslaan.

Een eerste poging vanaf voornoemd terras:
Veel kW (kort): Daar kan je heel kort heel hard mee.

Veel kWh (lang): Daar kan je heel lang heel hard mee.
Het is wel gezellig zeker? :)
 
Ik onderstreep volledig wat Wido zegt.
Stel je eens voor dat je naar de beenhouwer gaat en vraagt om: 3 - 250 - 5 (niet te dik gesneden) en 7.
Of je bank 1,5€ rente per jaar uitkeert ipv. 1,5%?

Ons volledige dagelijkse leven draait om eenheden en heeft niets met purisme te maken!
En die nu niet meer willen gebruiken lijkt me meer een teken van luiheid (niet persoonlijk bedoeld) of schrik om geen fouten meer te maken? Indien zo, geen probleem, we verbeteren graag tot iedereen het begrijpt.

Het is al erg genoeg dat mensen niet meer zonder dt-fouten kunnen schrijven of "jou" en jouw" foutief door elkaar gebruiken.

Ps: de oplossing voor het beenhouwerraadsel is: 3 hamburgers, 250 gram gehakt, 5 sneetjes kaas en 7 droge worstjes
 
  • Like
Reactions: CO2CLEAN and Merijn
Puristen vind ik eigenlijk nogal oneerbiedig. Eenheden zijn er juist om communicatie goed te laten verlopen.

Misschien ben ik dan een 'purist', maar eenheden gebruiken we toch overal in het dagelijkse leven? Valuta, liters, afstanden, gewicht, etc.

Er zit een degelijk verschil tussen kW en kWh en het is logisch wat mij betreft dat we dat gebruiken.

Als wij op een EV forum het al niet goed doen, hoe kunnen we dan ooit verwachten dat de media en de volgende generatie EV rijders het wel goed gaat doen?
Weet je, je hebt helemaal gelijk. En in alle eerlijkheid zijn dit normaal de dingen die mij ook een beetje ergeren. Maar ik krijg dit er op een of andere manier er bij mij ook niet ingeramd, hoe simpel het ook is, en dat heeft alles te maken met het feit dat het me niet zoveel kan schelen of ik zelf of iemand anders kWh of kW schrijft, ik weet op basis van de context namelijk precies wat er bedoeld wordt. En dan kun je je daar als eenhedenpolitie druk om blijven maken of er een keer in berusten. Net zo goed als ik er nu maar in zal berusten dat sommigen van ons zich hier druk om zullen blijven maken in een streven het goed te krijgen :)
 
  • Like
Reactions: FVO
Da's dus duidelijk, ik ben geen bèta:(. D's en t's zijn bij mij een ramp, komt omdat ik meisjes toen al interessanter vond:rolleyes:. En kW of kWh heeft mij nooit kunnen boeien voor het Tesla tijdperk. En dan heb ik ook nog de Engelse ziekte. Ik leer graag, tenminste hoop dat ik t ooit doe, dus als iemand de behoefte heeft mij te verbeteren hou je vooral niet in. Het is geen onwil alleen een paar decennia achterstand op de meesten hier:D.
 
  • Like
  • Funny
Reactions: jpet and Xfrank
Da's dus duidelijk, ik ben geen bèta:(. D's en t's zijn bij mij een ramp, komt omdat ik meisjes toen al interessanter vond:rolleyes:. En kW of kWh heeft mij nooit kunnen boeien voor het Tesla tijdperk. En dan heb ik ook nog de Engelse ziekte. Ik leer graag, tenminste hoop dat ik t ooit doe, dus als iemand de behoefte heeft mij te verbeteren hou je vooral niet in. Het is geen onwil alleen een paar decennia achterstand op de meesten hier:D.
Ben ik gelukkig niet de enige. Ik twijfel bij jou zelfs op het WS of HWS is. Hangt er volgens mij vanaf of je een uur aan het lopen bent, toch?
 
  • Funny
Reactions: robertvg and FVO
Da's dus duidelijk, ik ben geen bèta:(. D's en t's zijn bij mij een ramp, komt omdat ik meisjes toen al interessanter vond:rolleyes:. En kW of kWh heeft mij nooit kunnen boeien voor het Tesla tijdperk. En dan heb ik ook nog de Engelse ziekte. Ik leer graag, tenminste hoop dat ik t ooit doe, dus als iemand de behoefte heeft mij te verbeteren hou je vooral niet in. Het is geen onwil alleen een paar decennia achterstand op de meesten hier:D.

for me the same