Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Elon Musk draadje

This site may earn commission on affiliate links.
Dat EM door de propaganda kijkt en een op de realiteit gebaseerd voorstel formuleert, tegen de gangbare publieke opinie in, vind ik van veel moed getuigen. Ik ben akkoord dat hij, voor de goede gang van zijn zaken, beter gewoon zou meehuilen met de rest.
Propaganda zit aan beide kanten, maar het probleem is dat de uitspraken van Musk heel gemakkelijk gebruikt kunnen worden in die propaganda. Hij heeft natuurlijk ook recht op een mening en natuurlijk mag hij die uitdragen. Het probleem is alleen dat hij een dermate groot bereik heeft dat wat hij roept veel meer impact heeft dan als een normaal mens wat roept. Het lijkt er soms op dat Musk net zo makkelijk iets op Twitter slingert als een keer iets in de kroeg zou roepen. Daar zou hij zich wel iets bewuster van mogen zijn...
 
Propaganda zit aan beide kanten, maar het probleem is dat de uitspraken van Musk heel gemakkelijk gebruikt kunnen worden in die propaganda. Hij heeft natuurlijk ook recht op een mening en natuurlijk mag hij die uitdragen. Het probleem is alleen dat hij een dermate groot bereik heeft dat wat hij roept veel meer impact heeft dan als een normaal mens wat roept. Het lijkt er soms op dat Musk net zo makkelijk iets op Twitter slingert als een keer iets in de kroeg zou roepen. Daar zou hij zich wel iets bewuster van mogen zijn...
Weer een reactie op het feit dat Musk dat niet moet zeggen.
@fivari reageert inhoudelijk.

Ik denk dat jullie beiden gelijk hebben. Hoewel ik eigenlijk vind dat iedereen zijn mening mag uiten.
Wij hebben een vrouw uit Odessa met een dochter van 3 en een zoon van 14 opgevangen. De eerste avond bleek dat we google translate op Russisch moesten zetten. Omdat ik er wat mee zat, bleef ik voorzichtig vissen naar aan welke kant van het conflict ze stonden. Ik heb er nooit antwoord op gekregen. Mooie anekdote was toen ik hun taal probeerde te gebruiken om door te vragen: “Pro Russisch, maar niet pro Putin”. Ik zag ze twijfelen en toen ze iets wou zeggen, was de zoon haar voor en zei iets in het Russisch tegen haar. Je moest geen Russisch kennen om te ‘zien’ dat hij zei: “Zeg maar ja”.
Ik heb dan maar diplomatisch gezegd dat Oekraïne complex is en dat wij dat niet begrijpen.
 
Tuurlijk mag Musk dat zeggen. Net zoals ie mocht zeggen dat Corona 3 maanden ging duren, en we al sinds 2016 binnen 2 jaar zelfrijdende robotaxi's hebben.

Het probleem is dat de regio al jarenlang naar de kl*ten is geholpen, eerst door een corrupte lokale overheid, dan door de inval door Rusland in de Krim en Rusland-gezinde lokale corrupte overheid in het oosten, met wat migratie van Russen in deze regio's, en vervolgens een speciale operatie van 3 dagen waar de lokale bevolking weggescheept wordt of in massagraven belandt, met erna een referendum waar mensen met gewapende verkiezingsmonitors vrolijk voor +98% stemmen voor aansluiting bij Rusland.

Stel dat Duitsland in 2004 Friesland was binnen gevallen, en er een burgeroorlog in de Oostkantons ontstond met Duits-gezinde separatisten, en in 2022 Duitsland tot bij Leuven geraakte maar zich dan via de E40 terug trok, zou het dan nog eerlijk aanvoelen als Friesland bij Duitsland zou blijven, en we een referendum in de Oostkantons zouden organiseren over aanhechting bij Duitsland?
 
  • Like
Reactions: JayWayB and Mark67
54FC1384-8BDA-42C6-9B70-7DCE6F739283.jpeg

🤣
 
Ik denk dat het ons als west Europeanen zou sieren om meer oog te hebben voor onze eigen rol de afgelopen decennia in plaats van politiek correct verontwaardigd te zijn over wat onhandige tweets van Musk.

Wij hebben hier met zijn allen jarenlang een blinde vlek gehad voor de agressie van Putin alleen maar om onze verslaving aan goedkope energie te voeden.

Verder denk ik dat zijn intentie goed is en een voortzetting van de oorlog onvermijdelijk leidt tot nog veel meer bloedvergieten. Dat het logisch is dat de tweets in Oekraïne tot verontwaardiging leiden staat ook als een paal boven water.
 
Inderdaad, Oekraïne is een verhaal van jarenlang appeasement tov Putin, om toch maar een internationale escalatie te vermijden. Maar ik ga niet beweren dat we toen een betere oplossing hadden, en zou zelfs opperen dat we er nu beter voor staan dan pakweg in 2014. De terugval van nucleaire capaciteit in Frankrijk is momenteel ons grootste probleem, en dat zouden we in 2014 niet gehad hebben, maar tegelijk heeft men wel het Oekrainse leger 7 jaar lang kunnen trainen, bestaat er Starlink en is de energietransitie in volle gang.
 
Propaganda zit aan beide kanten, maar het probleem is dat de uitspraken van Musk heel gemakkelijk gebruikt kunnen worden in die propaganda. . . .
Dit is dan ook meteen gebeurd, door niet de minste zelfs: Medvedev (president van Rusland van 2008-2012):
1665085007426.png

Uitgebreid verhaal in: thedailybeast/kremlin-gushes-over-elon-musk-as-heroic-russian-officer-after-controversial-ukraine-war-tweets
The Tesla founder got cursed out by a diplomat after his recent comments on Ukraine but he’s getting nothing but applause from Vladimir Putin’s top officials.
 
  • Like
Reactions: bugboy
Het Westen en de Westerse media hebben de kant van Oekraïne gekozen, niet onterecht.
Onze beeldvorming over de situatie is mee gevormd door de propaganda van dat kamp (en wie beweert dat alle info objectief in de Westerse media komt, is niet veel minder naief dan een Rus die denkt dat hij objectief geïnformeerd wordt).
Een van de vertroebelingen is dat de Krim en de Oostelijke provincies niet Russisch gezind zouden zijn. Sinds jaren wordt het Russische deel van de bevolking er 'gepest', oa door het Azov Regime.
Dat EM door de propaganda kijkt en een op de realiteit gebaseerd voorstel formuleert, tegen de gangbare publieke opinie in, vind ik van veel moed getuigen. Ik ben akkoord dat hij, voor de goede gang van zijn zaken, beter gewoon zou meehuilen met de rest.
Bekijk de verkiezingsuitslagen van 2019. Op twee kleine regio's na won Zelenski overal de verkiezingen.


2019_Ukrainian_presidential_election%2C_round_1.svg
Alleen in Luhansk en Donetsk won Boyko, de enige pro-Russische kandidaat, maar ook hij haalde in die eerste ronde (als enige pro-Russische kandidaat) geen absolute meerderheid. Hij is trouwens ook een grote tegenstander van de invasie.
De poll van Elon Musk is dus al gehouden, en het resultaat was duidelijk.

Ik ben het eens dat Zelenski enkele echt domme dingen heeft gedaan (het leven van Russische Oekraïners bemoeilijken), maar de Westerse kijk op het conflict is volgens mij toch een heel stuk correcter dan de andere kijk.. want op enkele debiele separatisten na, is er eigenlijk niemand in Oekraïne die op de Russen zat te wachten.
 
Soms mag je pas het eindresultaat (dat er wellicht toch gaat komen) voorstellen als je publiek er klaar voor is.

Hoe vaak komt de oplossing voor een probleem niet reeds in de eerste 5 minuten van een vergadering naar boven, maar wordt die weggelachen. Na 4 uur alternatieven bediscussiëren komt men dan terug bij die eerste oplossing. Mensen die direct een oplossing zien, kunnen die vaak niet goed ‘verkopen’ omdat die voor hen te obvious is en ze het noodzakelijke denkwerk er naar toe overgeslagen hebben.

Voorstel van EM is confronterend, maar redt wel meer mensenlevens dan om het even welke NGO. Zijn die mensenlevens een juiste prijs voor een ’betere’ oplossing ?

Ik ben niet pro Rusland en ook geen EM aanbidder, verre van, maar lijkt mij een rationeel voorstel. Zonder te willen beweren dat het het enige juiste is. Wie ben ik.
Elon heeft een medestander voor onderhandelingen en een einde aan de oorlog.
 
  • Informative
Reactions: Phil V
Zou Musk niet persoonlijk bedreigd worden door Russiche machten?
Er is natuurlijk reden genoeg toe: het wegvallen van de hele RU lanceermarkt, drones aan Ukraine.
Wellicht beinvloed dit ook zijn denken en berichten over de oorlog.
Kan, maar in eerdere situaties waarin Musk bedreigd is reageert hij eerder door het aan te vechten dan door in te dammen.
Zie bv. Elon en de SEC. En zo zijn er meer voorbeelden waarin Musk pertinent weigert om te 'settelen' als hij vind dat hij gelijk heeft.
 
Zou Musk niet persoonlijk bedreigd worden door Russiche machten?
Er is natuurlijk reden genoeg toe: het wegvallen van de hele RU lanceermarkt, drones aan Ukraine.
Wellicht beinvloed dit ook zijn denken en berichten over de oorlog.
Rusland is slim genoeg om in te zien dat SpaceX niet stopt als Musk er niet meer is. We trekken ons het vergiftigen van Russische staatsburgers op ons grondgebied maar beperkt aan. Maar het doden van een Amerikaans staatsburger in Amerika gaat zelfs voor Rusland heel wat stappen verder.
 
Kan, maar in eerdere situaties waarin Musk bedreigd is reageert hij eerder door het aan te vechten dan door in te dammen.
Zie bv. Elon en de SEC.
De SEC speelt veel vuile spelletjes maar ik denk niet dat ze Elon of zijn kinderen met het leven hebben bedreigd.
Rusland is slim genoeg om in te zien dat SpaceX niet stopt als Musk er niet meer is.
Zoals ze slim genoeg zijn om in te zien dat Oekraine niet stopt met het verzet als ze burgerdoelen in Kiev bestoken?
 
Merkwaardig dat dergelijke personen niet open staan voor deëscaleren….
Alexander Stubb
Voormalig Premier van Finland
Vind ik iets te makkelijk qua conclusie. Ik hoop dat er aan de onderhandelingstafel kan gezeten worden maar zelfs nadat dit conflict opgelost wordt, is het verre van rozengeur en maneschijn en verre van business as usual.
 
Vind ik iets te makkelijk qua conclusie. Ik hoop dat er aan de onderhandelingstafel kan gezeten worden maar zelfs nadat dit conflict opgelost wordt, is het verre van rozengeur en maneschijn en verre van business as usual.
Ik denk dat jij, net zoals Elon Musk, niet weet waarover er onderhandeld wordt, en wat de voorwaarden zijn. Ik vind het vooral te makkelijk qua conclusie dat je zonder
Nogmaals, de enquête waarover Musk spreekt is er geweest, er was geen enkele oblast in Oekraïne waar de enige pro-Russische kandidaat de absolute meerderheid haalde in de eerste ronde van de presidentsverkiezingen van 2019. In twee van de vier oblasten die Rusland nu claimt won Zelenski duidelijk de eerste ronde van de presidentsverkiezingen.

Ik snap dat Elon Musk probeert te de-escaleren, maar de pretentie die hij heeft om een mogelijk compromis voor te stellen (met een voorstel dat een feitelijke overwinning voor Poetin is), is werkelijk onwaarschijnlijk.