Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Emergency braking - vals alarm

This site may earn commission on affiliate links.
Vandaag voor het eerste een emergency break brake meegemaakt omdat de Tesla M3 (2019) dacht dat ik een voetganger plat ging rijden.

Ik rij 'links' van de stippellijn en het vermeende slachtoffer loopt 'rechts' van de stippellijn.
Hij was ook vrij laat met remmen.
Maar toch even kort vol in de abs.
 
Last edited by a moderator:
  • Like
Reactions: OttoR and Hbrink
Zo ver ik kan beoordelen reed je daar best hard. Klopt dit? Met 50/60 km/h langs iemand heen rijden op zo'n krappe weg is geen fijn idee.
 
Vandaag voor het eerste een emergency break meegemaakt omdat de Tesla M3 (2019) dacht dat ik een voetganger plat ging rijden.

Ik rij 'links' van de stippellijn en het vermeende slachtoffer loopt 'rechts' van de stippellijn.
Hij was ook vrij laat met remmen.
Maar toch even kort vol in de abs.
Dit zijn wegen ook als ze breder zijn waar AP/ACC vaak lastig doet. De voetganger liep volgens Tesla waarschijnlijk te dicht bij de lijn. Reed je helemaal zelf of op ACC. Volgens mij niet op AP.
 
Ik heb het zelfs met fietsers op een fietspad op een weg waar er zelfs een pechstrook tussen de rijweg en het fietspad ligt.
Met trage weggebruikers geen risico. Hoewel ik heb al vaak gehad dat als iemand dicht bij de weg komt, dat er wel een emergency brake komt, maar pas als ik de voetganger voorbij was. Mocht het echt nodig geweest zijn, dan zou het veel te laat gekomen zijn.
 
Als voetganger had ik het erg plezierig gevonden als je geheel links was gaan rijden. Tot teslavision zover is, zou ik in een dergelijke situatie AP er even afhalen geheel links gaan rijden en wellicht wat snelheid minderen hoewel ik dat niet goed kan inschatten.
Mee eens over het geheel links rijden en snelheid verminderen. Absoluut.
 
Ik heb het zelfs met fietsers op een fietspad op een weg waar er zelfs een pechstrook tussen de rijweg en het fietspad ligt.
Met trage weggebruikers geen risico. Hoewel ik heb al vaak gehad dat als iemand dicht bij de weg komt, dat er wel een emergency brake komt, maar pas als ik de voetganger voorbij was. Mocht het echt nodig geweest zijn, dan zou het veel te laat gekomen zijn.
Inderdaad, het komt ook altijd te laat, zinloos
 
Je mag er 50 en er is geen voetpad
Maar goed, daar gaat het eigenlijk niet om.
Daar gaat het wel om. 50km/u zo langs een voetganger rijden is onverantwoordelijk. Dat het 99,9% van de gevallen goed gaat staat daar los van.

In een 30km-zone mag je ook 30km/u rijden. In heel veel gevallen is ook 30km/u dan veel te hard.
Je komt dan in dezelfde discussie als we zien bij volg afstanden op de snelweg.

In 99,9% van tijd gaat het prima als je op 5m afstand volgt bij 100km/u.
Bij de 0,1% van de tijd ontstaat er een kopstaart botsing.
Als een mens dit overkomt dan is dat pech en een ongelukje.

Wanneer het een auto met ADAS betreft dan zijn het ineens levensgevaarlijke auto's die verboden zouden moeten worden en dus grijpt de auto in als jij je onverantwoordelijk gedraagt. ;)

En ja ik begrijp dat dit wennen is. Heb ik ook moeten doen maar als je het tracht te zien vanuit het ADAS en de fabrikant dan snap je ineens dat jezelf het probleem bent en niet de auto.